Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?  (gelezen 842 keer)

Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Gepost op: 2015/12/29, 11:41:56 »
Zoals ik al eerder in dit forum meldde, had ik al plannen om voor het internet-gebeuren een Linux of Ubuntu onder Windows te plaatsen. Dat gaat nu gebeuren.
Mijn schoonzoon heeft een treinenhobby. Voor de aansturing gebruikt hij een Windows-programma. Maar de updates voor dat programma wil hij veiligheidshalve niet in Windows ophalen, dus geen internet onder Windows.
Hij heeft dus een minimale, "uitgeklede" Linux of Ubuntu nodig. Ik denk daarbij zelf aan Lubuntu waaruit alle overbodige programma's zijn verwijderd, zoals Libre-office en de hulpprogramma's.
Maar misschien heeft hier iemand een suggestie voor een andere minimale Linux of Ubuntu? Het enige wat het onder VirtualBox -of een ander soortgelijk programma - moet doen is: met een eenvoudig surfprogramma de updates van zijn treinenprogramma ophalen en downloaden.
Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/29, 11:47:45 »
U kunt zich, denk ik, allereerst beter verdiepen in dat treinenprogramma. Is er een Linux-versie? Indien nee, werkt het dan wel onder Wine? Want Wine is top, maar het is gewoon een feit dat (nog) niet alles onder Wine draait. Heb zelf ook een modelbouwhobby (H0, 1:87 - al heb ik er de laatste maanden helaas niks aan kunnen doen) maar dat digitale rijden is me te moeilijk dus ik kan u helaas niet vertellen of zo'n programma werkt onder Wine want geen ervaring.
Voor een minimale Linux raad ik eerder nog Xubuntu aan dan Lubuntu; laatstgenoemde vind ik totaal niet gebruiksvriendelijk. Bodhi Linux is ook een optie, al spreekt niet iedereen Enlightenment aan. Maar het is wel een superlichte distro gebouwd op Ubuntu 14.04 LTS. Semplice Linux is ook een optie; supermakkelijk in het gebruik en superlicht en gebouwd op Debian 8.0 Stable, dus oerstabiel.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/29, 11:55:17 »
Zoals ik al eerder in dit forum meldde, had ik al plannen om voor het internet-gebeuren een Linux of Ubuntu onder Windows te plaatsen. Dat gaat nu gebeuren.
Mijn schoonzoon heeft een treinenhobby. Voor de aansturing gebruikt hij een Windows-programma. Maar de updates voor dat programma wil hij veiligheidshalve niet in Windows ophalen, dus geen internet onder Windows.
Hij heeft dus een minimale, "uitgeklede" Linux of Ubuntu nodig. Ik denk daarbij zelf aan Lubuntu waaruit alle overbodige programma's zijn verwijderd, zoals Libre-office en de hulpprogramma's.
Maar misschien heeft hier iemand een suggestie voor een andere minimale Linux of Ubuntu? Het enige wat het onder VirtualBox -of een ander soortgelijk programma - moet doen is: met een eenvoudig surfprogramma de updates van zijn treinenprogramma ophalen en downloaden.
Bart

Als ik het nu goed begrijp wil je dus Linux installeren in Virtualbox (oid) en met die installatie de updates binnenhalen. Het installeren van de updates gebeurt vervolgens in Windows, want het trein programma is een windows programma.

Ik weet eerlijk gezegd niet of Linux in virtualbox onder windows zoveel veiliger is dan gewoon windows. Is het op deze manier niet zo dat het eigenlijk windows is dat contact heeft met internet?

Volgens mij is een dualboot op die pc dan een betere optie, daarmee heb je windows en linux volledig gescheiden. Ik zou dan een van de tips van vistaus gebruiken als Linux omgeving. Daarbij heeft Xubuntu mijn voorkeur boven Lubuntu, vanwege het stabiele karakter en de eenvoud.

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/29, 13:47:10 »
@Vistaus:
...dat treinenprogramma. Is er een Linux-versie? Indien nee, werkt het dan wel onder Wine?
Het programma (Koploper) is een Windows programma. Wine is dus niet nodig. Linux draait ( via Virtual Box) onder Windows( t.b.v Internet) en niet omgekeerd.

@Valk:
Ik weet eerlijk gezegd niet of Linux in virtualbox onder windows zoveel veiliger is dan gewoon windows.
Is het op deze manier niet zo dat het eigenlijk windows is dat contact heeft met internet?
Uit eerdere discussies hierover heb ik begrepen dat, als je bijvoorbeeld Firefox in Linux onder Windows gebruikt, je alleen gebruik maakt van de netwerk-mogelijkheden van Windows, maar dat er binnen Windows niets "achterblijft" om het zo maar eens te zeggen. Maar wie het echt weet, mag het zeggen: graag!
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/29, 13:56:52 »
Ik zou nooit linux in VB onder windows gooien. Je gebruikt juist linux om van win af te zijn, toch?
Dan het al eerder geopperde dual boot, als win dan toch behouden moet worden. Maar sterker nog, hier geen win meer op de pc. =D

Nog een optie.
Als het alleen voor de treinen is, waarom dan geen stand-alone pc hiervoor? Voor een paar tientjes koop je al een oude xp pc waar linux ook gewoon op draait (misschien int. geheugen ophogen). Treinen proggie erop en klaar.
Ik ga hier hetzelfde doen, maar dan voor een andere hobby. Muziek. Daar is gewoon een aparte (oudere) pc voor welke verder nergens voor gebruikt gaat worden als misschien een extra om wat te surfen en niets meer.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/29, 14:24:08 »
Als het alleen voor de treinen is, waarom dan geen stand-alone pc hiervoor?
Zoals ik al zei, dit is een kleine pc die alleen voor die treinen wordt gebruikt en omder het circuit wordt weggemoffeld. Alleen het  Windows-treinenprogramma Koploper draait daarop en bedient de sporen/wissels/verlichting van zijn treinen en toont het circuit met 13 sporen op een aan de muur gehangen monitor.
Maar zo af en toe moet er een update gedownload worden. Alleen dan en daarvoor is er een geminimaliseerde Linux met een simpele web-surfer. Dus geen geloop met stickies heen en weer naar een andere computer.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/29, 14:57:27 »
Als het alleen voor de treinen is, waarom dan geen stand-alone pc hiervoor?
Zoals ik al zei, dit is een kleine pc die alleen voor die treinen wordt gebruikt en omder het circuit wordt weggemoffeld. Alleen het  Windows-treinenprogramma Koploper draait daarop en bedient de sporen/wissels/verlichting van zijn treinen en toont het circuit met 13 sporen op een aan de muur gehangen monitor.
Maar zo af en toe moet er een update gedownload worden. Alleen dan en daarvoor is er een geminimaliseerde Linux met een simpele web-surfer. Dus geen geloop met stickies heen en weer naar een andere computer.

Als ik het goed begrijp kan het dus zelfs een opstartbare usb stick zijn met daarop Linux? In dat geval hoef je zelfs geen dualboot te maken. Af en toe opstarten van de usb stick en de bestanden binnen halen is dan al genoeg.

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/29, 15:23:11 »
Zoals ik al zei, dit is een kleine pc die alleen voor die treinen wordt gebruikt en omder het circuit wordt weggemoffeld. Alleen het  Windows-treinenprogramma Koploper draait daarop en bedient de sporen/wissels/verlichting van zijn treinen en toont het circuit met 13 sporen op een aan de muur gehangen monitor.
Maar zo af en toe moet er een update gedownload worden. Alleen dan en daarvoor is er een geminimaliseerde Linux met een simpele web-surfer.

Als dat alles is zie ik er niet eens het voordeel van om met linux erbij te werken.
Als je deze pc nergens anders voor gebruikt dan de update voor dat treinprogramma zou ik alleen met windows werken, en alleen als er die ene update gedaan moet worden de internetkabel erop hangen. En deze er meteen weer af halen zodra de update klaar is.
Een pc die amper op internet hangt en alleen een enkele update doet lijdt verder niets. Daar is niet eens win-update voor nodig.
En voor de veiligheid een spiegel-backup draaien dat mocht er wel eens iets zijn dat je dan gewoon alles eraf dondert en weer clean de backup terug zet.
Ik zie daar dan de meerwaarde van linux in VB niet.

Maar dat is slechts mijn mening welke je natuurlijk zelf volledig mag negeren. =D
« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 15:25:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/29, 17:02:18 »
Het idee om een Linux-stick te maken, spreekt mij ook wel aan: De bootvolgorde wordt dan
1. stick,
2. HDD 

Zit er dan geen stick in, dan wordt automatisch geboot vanaf de vaste schijf.

Voor wat betreft een kleine (weinig ruimte vragende) versie hoor ik tot nu toe het volgende:

Xubuntu, geen Lubuntu;
Bodhi Linux Enlightenment
Semplice Linux

Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/29, 18:08:49 »
Voor wat betreft een kleine (weinig ruimte vragende) versie hoor ik tot nu toe het volgende:
Xubuntu, geen Lubuntu;
Het voordeel van Xubuntu is, dat het een goede volwaardige versie is, die (bijna ?) alles kan en heel makkelijk is aan te passen en te veranderen.
Zie mijn ondertekening.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Een minimale Linux/Ubuntu: welke?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/01, 15:17:02 »
Xubuntu, geen Lubuntu
Net andersom. Xubuntu heeft bv standaard Gimp aan boord, Lubuntu niet. En qua gebruiksgemak prefereer ik - en meerderen met mij - de LXDE menu boven de XFCE. De installatie en configuratie van extra programma's is misschien wel iets makkelijker in Xubuntu, maar is in deze niet nodig. Standaard voorzien van een browser (Firefox of Chromium, afhankelijk van de release) en meer moet dat niet zijn.