Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet  (gelezen 2515 keer)

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Gepost op: 2008/09/30, 23:20:37 »
Hallo, ik gebruik al enige tijd ubuntu 8.04 32 bits versie naast winxp.
Sterker nog ; ik gebruik winxp helemaal niet meer, ik ging deze dan ook verwijderen.
Mijn Ubuntu 8.04 partitie staat op SDB en mijn winxp partitie staat op SDA.
Ik heb de ubuntu 8.04 64 bits cd in de speler gestopt en hiervandaan opgestart.
Daarna heb ik op het icoon installeren geklikt en de wizard gevolgd.
Ik heb van mijn oude C: partitie een ext3 met aanhechtpunt gemaakt en de wizard stelde zelf al voor om de swap partitie op SDB te behouden, ik kon ook nog kiezen om mijn instellingen van evolution en firefox over te nemen, prima allemaal.
Nadat de installer op 94% is aangekomen krijg ik de fout dat hij niet naar HD0 of iets dergelijks kan schrijven (ik vermoed de GRUB boatloader).
Hoe kan ik alsnog een nieuwe ubuntu 64 bits installeren op SDA en gaan gebruiken?
Als ik nu opstart dan krijg ik de oude bootloader te zien inclusief de keuze voor winxp, als ik daar voor ubuntu kies dan start mijn huidige OS op de ubuntu 32bits editie.
Mijn bedoeling is om de 64 bits versie i.p.v. de 32 bits versie te gaan gebruiken.

Ik hoop dat iemand een oplossing hiervoor heeft...alvast bedankt

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/30, 23:55:01 »
Heb je wel een 64 bits processor?
Die heb je wel nodig..

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/01, 19:32:56 »
Sorry voor mijn late reply,

Ja, ik heb een pentium 4 dual core processor die draait op 3.20 Ghz.
Toen ik de pc kocht stond er op de doos 64bit processor, het was toen net op de markt en eigenlijk was 64bit nog helemaal niet aan de orde...
Al eerder had ik een live cd van ubuntu uitgeprobeerd maar  deze starttte toen helemaal niet op, ik had nu ubuntu 8.04 64bit editie gedownload, als ik hem als live cd uitprobeer dan werkt alles dus ik ga er dan vanuit dat hij ook te installeren moet zijn op mijn pc.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/01, 21:30:52 »
Pentium 4's hebben bij mijn weten geen 64bit support. Pas vanaf de 'Core' serie heb je 64bit.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/01, 22:27:41 »
Ik heb een dual "core" processor, ik kan dus in pricipe gebruik maken van 2 processors...
Is het mogelijk dat je dan de live cd kan draaien welke 64 bit is?
In principe moet ik dan toch tijdens het booten al een foutmelding krijgen?
Tijdens het installeren gaat ook alles goed totdat de installatie bij het punt aankomt dat hij iets naar HD0 gaat schrijven, ik las hier op het forum al eens over dat dit de aanduiding is die GRUB gebruikt voor bijvoorbeeld SDA.
Ik vermoed dan ook dat het hier ergens misgaat, in principe staat het bestandssysteem en het OS al op de harddisk.
Het gaat dan ook pas op de laaste 6 procent van de installatie, zeg maar de afronding mis...
Maar is het nou wel of niet mogelijk om de livecd van 64bit te draaien op een 32bit computer?
Ik probeer de livecd binnekort te draaien op een pc waarvan ik zeker weet dat deze 32bit is en kijk dan wat er gebeurd...

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/01, 22:36:28 »
Zoals ik al vermoedde krijg je bij het gebruik van een 32bit processor de melding dat je gebruik moet maken van een 64bit pc, dit word al gemeld bij de bootup net na het laden van de linux kernel.
Het is dus niet mogelijk om deze cd te draaien op een 32bit processor.
Aangezien ik hem prima kan laden op mijn computer en alles werkt kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat ik de juiste processor hiervoor heb.
Het gaat alleen mis tijdens de installatie, moet ik iets doen aan de bestaande GRUB bootup?
Wat moet ik dan eventueel daarvoor doen?

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/01, 23:48:03 »
Ik heb op alle Intel Processoren tot nu toe (dus ook de nieuw Dual Core, Core 2 Duo, Quad Core 64 bits) de 32 bits versie zonder problemen geïnstalleerd.

Er zijn overigens wel 64 bits P4's:
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-cpu-history,1986-12.html

Welke foutmelding krijg je precies?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 08:18:54 »
Als je inderdaad de 'x86_64' (of ook wel AMD64 genoemd) live-cd kan draaien, dan heeft je processor 64bit ondersteuning en ligt je probleem dus nog ergens anders.
Uit je uitleg begrijp ik dat je volledig wil overschakelen naar Ubuntu en dat je windows dus verdwijnt. Dan lijkt het me aan te raden om een backup te nemen uit je huidige Ubuntu van je eigen documenten en alles volledig opnieuw te installeren, dus ook de partities en zo allemaal eens opnieuw aan te maken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 10:28:17 »
Ik heb mijn oude c: partitie omgeformatteerd naar EXT3 en hier aanhechtpunt / gemaakt.
Mijn overige partities die ook op mijn eerste harde schijf SDA staan daar staan nog diverse programma's en foto's etc. op deze laat ik er op staan.

Het heeft denk ik weinig zin om alle partities te verwijderen en vervolgens alleen op mijn eerste partitie SDA#1 ubuntu te zetten en de rest leeg te laten.
Als ik overigens de live cd gebruik en dan kijk wat er op alle partities staat dan zie ik dat vrijwel alles van de nieuwe ubuntu installatie op SDA partitie #1 staat, hij heeft dus wel bijna alles geinstalleerd alleen de GRUB kan hij om de een of andere reden niet aanpassen.

Moet ik de GRUB verwijderen en dan opnieuw installeren? hoe gaat dit in zijn werk?

Als ik maar niets van de indeling van de harde schijf verwijder want dan ben ik wel alles kwijt.
Ik heb uiteraard wel mijn documenten foto's video's evolution instellingen en mail veiliggesteld op een andere partitie.

Bedankt tot zo ver voor het meedenken...

JimZ

  • Gast
Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 16:56:20 »
grub opnieuw installeren in het MBR van de eerste harrdisk:

1.   Stop de Live CD in de drive, start de pc op en wacht tot de                     desktop verschijnt.
2.   Open een terminalvenster.
3.   Type "sudo grub" om de grub setup te starten.
4.   Type "root (hd0,0)", of het schijf- en partitienummer waar                          Ubuntu geïnstalleerd
   staat (bij mij is dat /dev/sda/11, en dat moet je dus vertalen naar                (hd0,10) want
   grub begint bij 0 (nul) te tellen in plaats van bij 1).
5.   Type "setup (hd0)", of het schijf- en partitienummer waar grub
   geïnstalleerd moet worden.
6.   Type "quit" om de grub setup af te sluiten.
7.   Herstart de pc.

En da's alles!

N.B.: je moet natuurlijk wel de aanhalingstekens weglaten bij het intypen van die opdrachten.

Gr,
Jim

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/02, 21:13:53 »
Ok Jimz bedankt voor de uitleg ik ga hem morgen even uitproberen vanavond gaat dat me niet meer lukken.

Offline kamelot

  • Lid
Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/02, 21:35:16 »
Dit is een fout die ik vaker heb gezien.
Geen idee waar het door komt maar weet wel een oplossing .
Als dit kan bij jouw zou ik dit ook een keer proberen .

Al je partities verwijderen .
en daarna van alle ongebruikte ruimte je partities opnieuw indelen .
Dat heeft toen bij mij geholpen .
Vraag me niet waarom maar het zei zo .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Ubuntu 8.04 64 bits installeren lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/03, 23:07:24 »
@kamelot, Bedankt voor de tip.
Ik heb de partitie sda1 verwijderd (dus niet alle partities van de harde schijf), vervolgens een nieuwe partitie aangemaakt.
Hierna de ubuntu installatie cd erin geinstalleerd en hij rondde nu wel het gehele installatieprocess af.
Ik kan nu via GRUB kiezen tussen m'n oude en nieuwe installatie (32bit en 64bit).
Mijn verwachting was dat de 64bit editie wellicht iets sneller zou zijn maar helaas, er zijn ook een aantal programma's die niet helemaal hetzelfde reageren als in de andere editie, zo probeerde ik de media player connectivity addon in firefox maar deze loopt vast tijdens het gebruik van de wizard...
Ik test alles nog even een aantal dagen, als het niet bevalt kan ik altijd weer de 32bit editie opnieuw installeren, ik weet nu hoe het wel gaat.
Iedereen bedankt voor het meedenken en alle tips!

*opgelost*