Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home directory  (gelezen 532 keer)

Home directory
« Gepost op: 2016/08/09, 20:29:15 »
Stel hem toch ook maar hier.
Ik wil mijn bij de installatie (LinuxMint 18 cinnamon_64bit) automatisch aangemaakte "home/dirkjanl" directory verplaatsen naar een plek buiten mijn SSD schijf, (waar LinuxMint18 op staat). Via de wiki kom ik op dit artikel :
http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=HomePartitie#Home_apart
Dat wil ik gaan uitvoeren.
Iemand nog aanbevelingen, suggesties of andere opmerking met betrekking tot dit onderwerp?

Groet, Dirk Jan
Laptop: MSI U270, AMD Dual Core E-450, RAM 4GB, Schijf: 320 GB. Linux Mint 17.1 Xfce-64 bit
Desktop: Intel core i5 3,3,3GHz, 8GB RAM, SSD 550, HD 1TB. Linux Mint 18 Cinnamon_64 bit

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Home directory
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/09, 21:22:42 »
Voor Ubuntu is er ook een wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieAparteHome

Mogelijk werkt deze ook voor Mint.

In de wiki voor Mint lees ik dat sudo gebruikt wordt in combinatie met grafische programma’s (zoals sudo gedit). In Ubuntu zou ik dat niet aanraden.

Dit soort sudo-beheerstaken kan je in Ubuntu beter vanuit een terminalvenster doen zonder grafische programma’s te gebruiken (nano in plaats van gedit) of zoals op de Ubuntu wiki vanuit het recovery menu met een root shell prompt. Dan ben je er zeker van dat de /home partitie niet in gebruik is.

Wel wat lastiger voor een beginner maar minder kans op problemen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Home directory
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/09, 22:13:40 »
Dank, ga ik bestuderen.

Groet, Dirk Jan
Laptop: MSI U270, AMD Dual Core E-450, RAM 4GB, Schijf: 320 GB. Linux Mint 17.1 Xfce-64 bit
Desktop: Intel core i5 3,3,3GHz, 8GB RAM, SSD 550, HD 1TB. Linux Mint 18 Cinnamon_64 bit

Offline Gamer

  • Lid
Re: Home directory
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/09, 23:55:52 »
Als je nog een nieuwe installatie moet / gaat  uitvoeren. Dan kan je dit meteen ingeven tijdens de installatie. En hoeft er later niets verplaatst te worden.

Mij is hier echter geadviseerd om de Home map ook gewoon op de SSD te laten staan, als deze groot genoeg is ( in mijn geval 250 GB)
Dan komen de programma's die geinstalleerd worden ook op je SSD. En anders staan die er ook buiten.
Ik zelf heb mijn Home map op de SSD laten staan. En heb later mijn persoonlijke mappen Documenten, Downloads, Foto en Video verplaatst naar een andere schijf.

Hier even de link naar mijn topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96393.msg977581#msg977581

Maar dat blijft natuurlijk een eigen keus.

Re: Home directory
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/10, 18:44:33 »
Dank allen.
Met de informatie die ik heb verkregen heb ik besloten de /home/dirkjanl directory te laten staan waar hij staat. Ik sla al mijn bestanden en werkdocumenten op, op een in de PC aanwezige harde schijf of de externe harde schijf,waarna het weer geüpload wordt  naar een cloud dienst als Stack en Mega.

Groet, Dirk Jan
Laptop: MSI U270, AMD Dual Core E-450, RAM 4GB, Schijf: 320 GB. Linux Mint 17.1 Xfce-64 bit
Desktop: Intel core i5 3,3,3GHz, 8GB RAM, SSD 550, HD 1TB. Linux Mint 18 Cinnamon_64 bit

Offline MKe

  • Lid
Re: Home directory
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/10, 22:03:23 »
Als je nog een nieuwe installatie moet / gaat  uitvoeren. Dan kan je dit meteen ingeven tijdens de installatie. En hoeft er later niets verplaatst te worden.

Mij is hier echter geadviseerd om de Home map ook gewoon op de SSD te laten staan, als deze groot genoeg is ( in mijn geval 250 GB)
Dan komen de programma's die geinstalleerd worden ook op je SSD. En anders staan die er ook buiten.
Ik zelf heb mijn Home map op de SSD laten staan. En heb later mijn persoonlijke mappen Documenten, Downloads, Foto en Video verplaatst naar een andere schijf.

Hier even de link naar mijn topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=96393.msg977581#msg977581

Maar dat blijft natuurlijk een eigen keus.
Geinstalleerde programma' staan helemaal niet in je home. Die staan in /usr/bin/  . Alleen de persoonlijke instellingen staan in verborgen mappen of files in je home. Volgens mij is het juist een uitstekend idee om je home op een andere schijf te zetten. De instellingen worden niet zo vaak gelezen en andere bestanden meestal ook niet. Zo zie ik in dat draadje dat firefox sneller zou draaien als je de .firefox map op een ssd zou zetten, maar dat geloof ik pas als ik de benchmark zie. Je hebt meer aan snel geheugen wat dat betreft.
Best practise voor hd's is: veel lezen, weinig schrijven: ssd, veel schrijven: gewone hdd, weinig lezen: gewone hdd.
Veel schrijven laat de ssd sneller slijten dan dat bij een ouderwetse hdd het geval is, dus swap wordt ook vaak op de hdd gezet.

« Laatst bewerkt op: 2016/08/10, 22:15:48 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Home directory
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/10, 23:03:36 »
Best practise voor hd's is: veel lezen, weinig schrijven: ssd, veel schrijven: gewone hdd, weinig lezen: gewone hdd.
Veel schrijven laat de ssd sneller slijten dan dat bij een ouderwetse hdd het geval is, dus swap wordt ook vaak op de hdd gezet.
Hallo, is dit op basis van recente bevindingen of op basis van wat een jaar of vijf geleden door sommigen werd aangeraden? Anders gezegd, kun je me een paar bronnen geven die testmatig hebben vastgesteld dat veel schrijven een ssd sneller doet slijten dan een hdd? Ik geloof er namelijk niets van, bij dagelijks gebruik. Nog anders gezegd, ik heb na de allereerste generatie ssd's (jaartje of 7 geleden misschien) nooit iets dergelijks mogen ervaren.

Ik denk dat je voor dagelijks gebruik kunt stellen dat voor een thuis-pc het verschil tussen een ssd en een hdd non-existent is, qua slijten.

Offline Nero

  • Lid
Re: Home directory
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/11, 09:03:13 »
Als de SSD bestand is tegen de vele schrijfacties van Windows zal die zeker met Linux geen problemen hebben.