Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [UITGESTELD] Ubuntu installed, maar nergens te vinden?  (gelezen 3786 keer)

Offline Rubuntu

  • Lid
[UITGESTELD] Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Gepost op: 2011/07/28, 17:40:34 »
Hee Iedereen,

Sinds gister heb ik een nieuwe laptop binnen gekregen: een Lenovo L420.
Na wat zoeken begreep ik dat de L520 wel werkt met Ubuntu, dus ben ik het gaan instaleren(L420 is volgens mij alleen een maatje kleiner?).
De installatie(versie 11.04) verliep verder vlekkeloos: de bedoeling was een dual boot met Windows 7.
Geen foutmeldingen of dergelijke en na afloop kreeg ik een melding dat het systeem opnieuw moest opstarten.
Toen ik dat deed, ging ik echter weer gewoon in windows, zonder dat ik een keuze kreeg tussen Ubuntu en Windows.
Ik besloot het nogmaals te proberen om te kijken of ik een keuze gemist had en starte mijn laptop opnieuw op.
Na het zoeken in het menu voorafgaand van het laden van windows, gebeurde exact hetzelfde.
Nu wil windows alleen ook niet meer opstarten, is opstartherstel niet meer mogelijk, en kan ik alleen nog maar de laptop volledig herstellen.

Omdat dit mijn enige optie is ben ik nu op dit moment de Lenovo Product Recovery aan het toepassen, maar ik wil nog steeds Ubuntu instaleren...
Kan iemand mij uitleggen hoe dit gekomen kan zijn en hoe ik alsnog Ubuntu kan instaleren?

Mvg Ruben
« Laatst bewerkt op: 2011/07/29, 21:51:02 door Brumm3l »

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/28, 17:53:11 »
Heb je Ubuntu geïnstalleerd vanuit Windows (Wubi) of vanaf de live-cd/usb?

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/28, 17:57:00 »
Vanaf een CD geboot, wel een zelfgebrande. Maar dus niet in Windows zelf.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 17:59:46 door Rubuntu »

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/28, 18:08:03 »
Heb je meerdere harde schijven in je computer, en heb je Ubuntu op de tweede schijf gezet?

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/28, 18:13:53 »
Er zit maar 1 harde schijf in de laptop. Deze had ik met een partitie manager eerst verdeeld in partities(EASUS).
Partities voor: Linux(40Gb), Windows(60GB), wisselruimte(10GB), Opslag(Rest, +/- 200GB)

Overigens is het misschien een nuttige toevoeging om te vertellen dat ik daarvoor wel een BIOS update en windows updates heb uitgevoerd,
via Lenovo ThinkVantage Toolbox in Windows. Dus ook dit zou natuurlijk een invloed gehad kunnen hebben.
Echter was ik daar wel al volledig mee klaar...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 18:35:40 door Rubuntu »

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/28, 18:43:53 »
Overigens is het misschien een nuttige toevoeging om te vertellen dat ik daarvoor wel een BIOS update en windows updates heb uitgevoerd,
via Lenovo ThinkVantage Toolbox in Windows. Dus ook dit zou natuurlijk een invloed gehad kunnen hebben.
Echter was ik daar wel al volledig mee klaar...
Dat zou niet voor problemen kunnen zorgen.

Zorg er ten eerste maar weer voor dat Windows weer werkt met je herstel CD etc.
Nu Windows weer hersteld is, is de kans groot (95% kans) dat de GRUB is overschreven.
Zie hier de oplossing om dat te verhelpen. Dit lost misschien ook het probleem op waarom Windows automatisch start.
Als je daarna de PC opnieuw hebt opgestart zie je hopelijk een keuzemenuutje. Dan zou het mij opgelost lijken. Zo niet: check of de installatie wel gedaan is; kijk met je liveCD of er wel data op je Linux partitie staat.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 18:49:03 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/28, 19:02:44 »
Windows heb ik nu weer gewoon hersteld=)
Ubuntu is alleen niet meer geïnstalleerd, ik denk omdat het systeem van Lenovo alles terugzet naar de fabrieksinstellingen.
Hij was wel geinstalleerd, dat weet ik zeer zeker, de ruimte was eerst wel bezet....
Ik weet dus ook niet of de GRUB is overschreven, dit zou als het goed is dan ook hersteld moeten worden?
Maar eerlijk gezegd weet ik ook (nog) niet wat de GRUB is, zal even googlen.

Opzich zou ik nu opnieuw Ubuntu kunnen gaan installeren, maar dan doe ik wel exact hetzelfde als vorige keer?
Krijg ik dan niet weer dit probleem, is er niet een soort Bios Fix die ik moet uitvoeren?
 

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/28, 19:07:50 »
Windows heb ik nu weer gewoon hersteld=)
Ubuntu is alleen niet meer geïnstalleerd, ik denk omdat het systeem van Lenovo alles terugzet naar de fabrieksinstellingen.
Hij was wel geinstalleerd, dat weet ik zeer zeker, de ruimte was eerst wel bezet....
Ik weet dus ook niet of de GRUB is overschreven, dit zou als het goed is dan ook hersteld moeten worden?
Maar eerlijk gezegd weet ik ook (nog) niet wat de GRUB is, zal even googlen.

Opzich zou ik nu opnieuw Ubuntu kunnen gaan installeren, maar dan doe ik wel exact hetzelfde als vorige keer?
Krijg ik dan niet weer dit probleem, is er niet een soort Bios Fix die ik moet uitvoeren?
 
Je kunt toch tijdens de installatie kiezen voor "naast elkaar installeren"?

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/28, 19:27:33 »
Windows heb ik nu weer gewoon hersteld=)
Ubuntu is alleen niet meer geïnstalleerd, ik denk omdat het systeem van Lenovo alles terugzet naar de fabrieksinstellingen.
Hij was wel geinstalleerd, dat weet ik zeer zeker, de ruimte was eerst wel bezet....
Ik weet dus ook niet of de GRUB is overschreven, dit zou als het goed is dan ook hersteld moeten worden?
Maar eerlijk gezegd weet ik ook (nog) niet wat de GRUB is, zal even googlen.

Opzich zou ik nu opnieuw Ubuntu kunnen gaan installeren, maar dan doe ik wel exact hetzelfde als vorige keer?
Krijg ik dan niet weer dit probleem, is er niet een soort Bios Fix die ik moet uitvoeren?
 
Je kunt toch tijdens de installatie kiezen voor "naast elkaar installeren"?

Dat had ik toen ook gedaan, maar ik zal het wel nogmaals een keertje proberen dan...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/28, 19:57:57 »
Let op !
Tijdens de installatie geen USB poort gebruiken met een stick of externe schijf,
verder kan je tijdens het installeren kiezen waar de opstart-lader (Grub) moet komen, zorg dat die verwijst naar de eerste harde schijf, meestal SDA
Niet laten verwijzen naar een partitie, dat gaat hier ook fout :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/28, 20:09:10 »
Als je met de LiveCD opgestart bent kan je vóór dat je installeert eerst eens kijken hoe je schijf nu verdeeld is.
In 11.04 moet je via de knop linksboven zoeken naar gParted (PartitieManager) en die opstarten. Dan zie je mooi hoe de schijf is ingedeeld.
Je kan nu al partities aanmaken. Zorg ervoor dat de Ubuntu Partitie in ext4 geformatteerd word en de swap als swap. (KIjk dus goed na welk bestandssysteem er nu is.
Eventueel kan je dat ook nagaan via de Terminal. (Ctrl+Alt+T) en tik in:
sudo fdisk -l(wachtwoord word gevraagd).

Post die eventueel even hier.

Als je na de installatie niet de grub ziet dan kan je die eerst even herstellen. Vanuit de LiveCD en deze link: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
Lees alles aandachtig door voor je iets uitvoert. De commando's die te maken hebben met de aparte /boot partitie moet je NIET uitvoeren, sla die gewoon over.
In één van de commando's zie je sda5 staan. Het cijfer 5 moet je aanpassen naar de nummer waar Ubuntu op staat (zie fdisk -l).
Neem er de tijd voor en kopieer en Plak eventueel de commando's.
Lees ook goed wat er tussen de commando's staat. (Zeker als je de chroot uitgevoerd hebt en de grub update, hierna moet je Ctrl+d doen om weer als gewone gebruiker te kunnen verder werken. Let daar dus op).
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 20:13:57 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/28, 21:47:25 »
Sorry hoor! Ik begin mezelf echt een lastpost te vinden, maar het wil me maar niet lukken...
Hartstikke bedankt allemaal voor de hulp tot nu toe! Ik kom in ieder geval flink verder=)

Allereerst het goede nieuws: Ubuntu is opnieuw geinstalleerd (ext 4 ipv 3 misschien daardoor dat het nu wel werkt?) en ik krijg inderdaad een keuzemenu met Ubuntu EN Windows 7. Helaas, als ik Ubuntu nu kies na het opstarten, komt er eerst een zwart scherm met aan de linkerkant van mijn scherm een groen flitsende streepjes aan de rand.
Dan grijze/paarse vlakken en strepen om en om, veel flitsen en allerlei gekke screens.

kortom, Ubuntu werkt nog niet...

Komt dit nu ook door de GRUB?
Als ik het goed begrijp gaat de GRUB alleen over dat keuze menu, en hoewel ik hier nu niets mee heb gedaan, kan ik opeens wel Ubuntu kiezen nu ik hem opnieuw heb geinstalleerd... Moet ik nu nog iets met de GRUB doen?

Na de installatie moest ik opnieuw opstarten, is het dan de bedoeling dat de installatie nog steeds verder gaat? Want dat gebeurde niet... Ik kreeg wat codes (wit/rood door elkaar op een zwart scherm) te zien. Vervolgens startte hij Ubuntu en kreeg ik dus de bovenstaande gekke verschijnselen.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 21:54:35 door Rubuntu »

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/28, 21:52:46 »
Dat lijkt me niet een probleem met grub, maar meer iets met de videokaart. Probeer Ubuntu eens in 'veilige modus' op te starten en controleer of de drivers voor je videokaart zijn geinstalleerd, zo niet: installeer deze en doe een herstart om te zien of dat het probleem oplost.

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/28, 21:55:21 »
Oke ga ik dat allereerst eens opzoeken,

kan ik de GRUB dan ook totaal met rust laten ondanks dat er net werd gezegd dat die wss overladen is?

Update: Ik ben aan het zoeken naar drivers en mijn videokaart is een Integrated Intel® HD graphics.
Voor mijn pc icm met Ubuntu kan ik nergens een driverpakket vinden. Voor de Integrated Intel HD wel het een en ander,
maar er staan dan andere pc's bij? Of kan ik alleen letten op de schrijfsnelheden en komt het dan verder overeen met elkaar?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 22:04:51 door Rubuntu »

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/28, 22:35:48 »
De GRUB is nu niets meer mee aan de hand, die kan je tot nu toe lekker laten rusten.

Die strepen waar je het over had doet mij ook wel denken aan een te zwaar beladen Videokaart. Vreemd na zo'n nieuwe install. Normaal wordt de open driver geinstalleerd, die minder prestatie levert dan de gesloten. Maar Intel kaarten schijnen geweldige ondersteuning te hebben, dus vreemd dat je dit hebt.
Volg de tip van brumm3l maar op en start Ubuntu in de veilige modus en installeer de driver via Systeem > Beheer > Extra Stuurprogramma's.
En over die tekst met witte en rode kleur, hoeveel rood zat er ongeveer tussen? Ongeveer een kwart of meer rood?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 22:40:38 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/28, 22:55:35 »
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Bij punt 1.2 staat hoe je in de veilige mode komt.

Lees ook de andere tips, deze gaan over het beeldscherm.(en deze hele site is ook goed voor tips en problemen).

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/28, 23:01:44 »
De GRUB is nu niets meer mee aan de hand, die kan je tot nu toe lekker laten rusten.

Die strepen waar je het over had doet mij ook wel denken aan een te zwaar beladen Videokaart. Vreemd na zo'n nieuwe install. Normaal wordt de open driver geinstalleerd, die minder prestatie levert dan de gesloten. Maar Intel kaarten schijnen geweldige ondersteuning te hebben, dus vreemd dat je dit hebt.
Volg de tip van brumm3l maar op en start Ubuntu in de veilige modus en installeer de driver via Systeem > Beheer > Extra Stuurprogramma's.
En over die tekst met witte en rode kleur, hoeveel rood zat er ongeveer tussen? Ongeveer een kwart of meer rood?

Een kwart was ongeveer rood ja, dat klopt wel.
Via veilige modus kan wel inderdaad, maar ik heb de driver nog niet gevonden.
Wel drivers voor de Intel HD, maar met bepaalde snelheden erbij en ik weet niet of die goed zijn, dat kan ik nog nergens vinden...:S

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/28, 23:03:37 »
Wat voor GPU heb je precies? Zo'n geïntegreerde in de CPU (Intel Core), of een eerdere uit de GMA-serie? Indien je het niet zeker weet, druk op ctrl+alt+t en voer uit:

lspci

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/29, 01:06:14 »
Even de specificaties op een rijtje...

Brand    Lenovo
Model    ThinkPad L420
Processor    Intel® Core™ i5-2520M (2.50GHz, 3MB L3, 1333MHz FSB)
Operating System    Genuine Windows® 7 Pro
Hard Disk    320GB (5400rpm SATA)
Memory / RAM    Choice: Up to 8GB
RAM speed    1333MHz
Memory Type    DDR3

Nog even over die rode letters, het was eigenlijk voornamelijk een kwart rood en de rest wit, maar soms was het heel even bijna helemaal rood bedenk ik me nu...

De GPU is volgens mij de grafische kaart toch? in dat geval dus de Intel Graphics HD.

Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/29, 01:41:39 »
"Intel Graphics HD" Dat zegt nauwelijks wat, kun je het lspci-commando uitvoeren zoals ik hierboven heb uitgelegd?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/29, 06:48:50 »
Als je toch in de Terminal zit (zie bericht Cumulus) voer dan ook eens het commando uit dat in mijn vorige bericht staat (sudo fdisk -l) zodat we weten hoe je harde schijf is ingedeeld.
Post dit dan even hier. ThanX!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/29, 13:08:55 »
Ubuntu nu kies na het opstarten, komt er eerst een zwart scherm met aan de linkerkant van mijn scherm een groen flitsende streepjes aan de rand. Dan grijze/paarse vlakken en strepen om en om, veel flitsen en allerlei gekke screens.
Dat lijkt wel op deze bugmelding [Lenovo L420] System boots to garbled display, waarin onder andere een workaround staat, die je kunt uitproberen.
Citaat
When booting to the desktop, vertical lines will be shown instead of the login screen or desktop. This can be solved by removing splash and quiet from the kernel parameters and adding xforcevesa and nomodeset in their place.
Verder meldt Timo Aaltonen in bericht #27 dat oneiric, die in oktober 2011 wordt uitgebracht, "out of the box" werkt. Waarschijnlijk is je Lenovo L420 nog te nieuw voor Ubuntu 11.04.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/29, 13:44:39 door Brumm3l »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/29, 14:45:46 »
Het gaat wel een beetje ingewikkeld worden :o

Ik wil de commando's wel runnen maar wanneer moet ik dan die control-alt-t uitvoeren om in de terminal te komen?
Zometeen een update, ga nu proberen die commando's te runnen;)

En als de laptop te nieuw is, kan ik dan niet juist een oudere versie van Ubuntu nemen, of is Wubi dan het beste alternatief?

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/29, 15:05:08 »
En als de laptop te nieuw is, kan ik dan niet juist een oudere versie van Ubuntu nemen, of is Wubi dan het beste alternatief?
Waarschijnlijk niet. Als een laptop onlangs op markt gebracht is, zou het kunnen dat de huidige Ubuntu 11.04 of ouder deze nog niet volledig ondersteund. Zodat het wijzigen van de boot opties zijn vereist. Wubi verandert daar niets aan. Wat je wel zou kunnen proberen is Ubuntu 10.04.3 installeren in een virtuele machine, zoals VirtualBox.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Rubuntu

  • Lid
Re: Ubuntu installed, maar nergens te vinden?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/29, 18:31:30 »
Oke goed!

Ik heb echt veel geprobeerd nu en ben bang dat het me te technisch word als we nu de oplossing gaan zoeken,
dus ik ga wel proberen VirtualBox te gebruiken:)
In ieder geval hartstikke bedankt allemaal, jullie hebben geweldig geholpen;)
Wat mij betreft is het dan ook "opgelost" al is het dat dan niet helemaal officieel

Mocht iemand toch nog met suggesties of tips willen komen, het is natuurlijk altijd hartstikke welkom per pm!
Begrijp me namelijk niet verkeerd, ik geef niet op maar stel uit;P