Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?  (gelezen 992 keer)

Twister62

  • Gast
Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Gepost op: 2009/01/07, 12:22:26 »
Ik heb een Laptop aangeschaft van Acer die voorgeinstalleerd is met Vista nu heb ik gekeken hoe de install is gedaan het is een HDD van 320 GB er is 1 partitie (C) van 144GB waar Vista op staat en er is een Partitie (D) van 144 GB die niet in gebruik is maar ik kom met een simpel sommetje uit op 288GB dan mis ik nog 32 GB nu word er mij door Acer aangeraden om niets te veranderen aan de partities maar ik wil een dualboot maken wat moet ik nu ondernemen om een goeie dualboot te krijgen zonder dat ik een hoop trammelant krijg.
Of in het uiterste geval zou ik er dan een nieuwe HDD van 320GB er in kunnen hangen en de orginele dan maar bewaren en dan maar geen dualboot met Vista ???

meryanok

  • Gast
Re: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/07, 12:30:34 »
Acer heeft ongetwijfeld ook wat HD ruimte gebruikt voor een eventuele back-up.

Wat betreft die dual boot, zou dat geen probleem zijn lijkt mij. Ik denk dat ze niet willen dat je de partities gaat veranderen aangezien je dan misschien de partitie verwijdert die ingedeeld is voor de back-up mocht er iets mis gaan. (je hebt dan vaak ook wel een recovery cd)
 
Als je installeert, hou er dan even een 2e pc naast zodat je mensen op het forum kunt vragen hoe je je schijf indeelt tijden installatie van Ubuntu, zodat er niks met vista gebeurt.


Twister62

  • Gast
Re: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/07, 12:43:21 »
bedankt voor je reactie .
Maar er een andere HDD in hangen en er dan alleen Ubuntu op zetten dat is toch veel makkelijker ?
dan draai ik op een andere PC wel Windows dar staat nog XP op en dat is dan voldoende.
Of werkt het niet zo ? :-[

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/07, 13:15:11 »
Ik heb bij een thuis computer diverse schijven met distro's welke ik er aan kan hangen als ik ermee wil spelen en zelfs de windows schijf, om problemen met m'n huis genoot te voorkomen XD

Offline Drikje

  • Lid
Re: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/07, 13:29:39 »
Hallo Twister62,

Afgelopen zondag-avond heb ik zelf Ubuntu-desktop geinstalleerd op een Acer Lap-Top met slechts 60 Gb. Tijdens de installatie wordt gevraagd hoe je de schrijfindeling wilt hebben. Duidelijk wordt aangegeven hoe en wat de situatie is op het moment van ( voor ) installatie van Ubuntu. D.m.v. een schuifbalk kan je aangeven hoe je de schijfindeling na installatie van Ubuntu wilt hebben. Je kunt dus, als je dat wilt, 100Gb van de C partitie verplaatsen naar D, zonder Vista van de C te verwijderen. Dan wordt C zeg maar slechts 44Gb en D dus 244Gb.

Wat ook kan : C schijf Vista, met al je Windows-software en een D schijf voor al je Windows-bestanden. Dus je huidige C schijf van 144GB opdelen in een C en D van 2 x 72 Gb, en een F schijf van 144Gb voor Ubuntu. Het opdelen van de C in 2 x 72Gb zou ik voor installatie van Ubuntu doen, maar volgens mij maakt dat niet uit.

En die andere 32 Gb, ach, als je een tekort hebt aan een totaal van 288Gb, dan heb je ook al snel een tekort aan 320Gb, en zal mij daar dan ook geen zorgen over maken. En misschien dat tijdens de installatie van Ubuntu op de schuifbalk daar iets over in beeld komt.

Overigens zou je nu bij "systeembeheer" eens kunnen kijken hoe de schijf werkelijk ingedeeld is.

Gr.

Drikje.
Acer TravelMate 4000 1,5Ghz, 512mb intern, Ubuntu sinds 04-01-2009.

Offline mp

  • Lid
Re: Op nieuwe Laptop dualboot maken geeft dat problemen ?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/07, 15:16:08 »
Voor die 32GB, kijk hier eens naar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gigabyte