Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows domein.  (gelezen 688 keer)

Windows domein.
« Gepost op: 2012/07/02, 14:29:40 »
Hallo,

Hoe gek het ook is, ik heb hier thuis een server waar Windows Server 2008 op draait. Die server gebruik ik om bepaalde rechten en andere zaken in te stellen en software vanaf te distribueren.

Wat ik mij nu afvraag: hoe gaat dit in de Linux wereld? Bestaat er ook iets als GPO's, een role om updates te verspreiden en images van Ubuntu te verspreiden over netwerkcomputers? Ik hoop dat iemand mijn kennis wat kan bijspijkeren. Op school is het absoluut Windows-only en ik heb nog nooit les gehad over Linux servers.

Re: Windows domein.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/02, 15:30:21 »
Launchpad, SourceForge, Github of BitBucket kan je toch gebruiken? :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Windows domein.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/02, 23:24:13 »
Wat ik mij nu afvraag: hoe gaat dit in de Linux wereld? Bestaat er ook iets als GPO's,
Ik weet niet precies wat je precies daarmee wil, maar je kan eens kijken naar LDAP, waar AD op gebaseerd is.

Citaat
een role om updates te verspreiden en images van Ubuntu te verspreiden over netwerkcomputers?
Er zijn verschillende manieren om updates te regelen. Je kan zelf iets scripten met shellscripts en SSH bijvoorbeeld. Of je draait je eigen mirror met alle pakketten die op de computers moeten komen. Stel ze zo in dat ze alle nieuwe updates automatisch installeren bij het opstarten bijv. en voeg de updates toe aan je mirror. Andere opties zijn landscape, zentyal, puppet en vast nog wel meer. Afhankelijk van wat voor systemen het zijn (servers, desktops, etc.) is de ene optie beter dan de ander.
Voor de images moet je maar eens zoeken op netboot, PXE en dat soort termen, daar zijn ook verschillende opties voor.

Re: Windows domein.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/04, 11:18:29 »
Wat ik mij nu afvraag: hoe gaat dit in de Linux wereld? Bestaat er ook iets als GPO's,
Ik weet niet precies wat je precies daarmee wil, maar je kan eens kijken naar LDAP, waar AD op gebaseerd is.

Citaat
een role om updates te verspreiden en images van Ubuntu te verspreiden over netwerkcomputers?
Er zijn verschillende manieren om updates te regelen. Je kan zelf iets scripten met shellscripts en SSH bijvoorbeeld. Of je draait je eigen mirror met alle pakketten die op de computers moeten komen. Stel ze zo in dat ze alle nieuwe updates automatisch installeren bij het opstarten bijv. en voeg de updates toe aan je mirror. Andere opties zijn landscape, zentyal, puppet en vast nog wel meer. Afhankelijk van wat voor systemen het zijn (servers, desktops, etc.) is de ene optie beter dan de ander.
Voor de images moet je maar eens zoeken op netboot, PXE en dat soort termen, daar zijn ook verschillende opties voor.

Bedankt, hier zocht ik naar.

Wie bepaald nou trouwens dat ik geen les over Linux mag krijgen? Het is toch te gek voor worden dat ik opgeleid wordt tot Windows beheerder, maar dit niet weet? Zelfs mijn eigen leerkrachten komen niet verder dan Samba...