Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grsync geen toegang tot USB stick  (gelezen 3813 keer)

Offline John K

  • Lid
Grsync geen toegang tot USB stick
« Gepost op: 2010/07/13, 13:45:12 »
Ik probeer een backup van een map via Grsync naar /media/disk te schrijven, maar ik heb geen permissie, ook niet als ik de map eerst open met gksudo nautilus!? De permissie van de stick staat op Root -create en delete files. Dit kan ik ook niet aanpassen met gk sudo nautilus. Wanneer ik de map vanaf documents copy en past naar de stick lukt het wel.

Heeft iemand een idee hoe Grsync wel met de juiste permissie in te stellen?

Grotn John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/13, 14:16:51 »
Geef eens de juiste foutmelding van grsync, want het is niet zeker dat dit een permissieprobleem is. Een fat geformatteerde schijf (USB stickjes zijn vaak zo geformatteerd) wordt standaard gekoppeld met alle permissies voor de gebruiker, geen enkele permissie voor anderen. Hoe een ntfs schijf standaard aangekoppeld wordt, weet ik niet, mogelijk inderdaad voor root, maar dan met alle permissies open (zowel voor eigenaar, groep als anderen).

In al van deze gevallen zou het standaard mogelijk moeten zijn grsync te gebruiken, voor zover het proces loopt met jou als eigenaar.

Post hier eens, met de USB stick ingeplugd, de output van

ls -l /media
sudo blkid

Controleer hoe grsync loopt via de output van

ps ax | grep rsync



Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/13, 14:25:23 »
Ik heb de USB stick in Ext3 geformateerd. Grsync geeft geen error, het probleem is dat alle bestanden die ik heb gebackupt op slot staan. Alleen via gksudo nautilus kan ik erbij. Ik wil graag dat welke bestanden van welke computer ook bereikbaar zijn wanneer ik ze op de usb stick plaats en de stick vervolgens waar dan ook inplug.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/13, 14:28:40 »

Post hier eens, met de USB stick ingeplugd, de output van

ls -l /media
sudo blkid


~$ ls -l /media

total 12

lrwxrwxrwx 1 root      root    6 2010-01-06 18:12 cdrom -> cdrom0

drwxr-xr-x 2 root      root 4096 2010-01-06 18:12 cdrom0

drwx------ 6 owner root 4096 1970-01-01 01:00 disk

drwxr-xr-x 5 root      root 4096 2010-07-13 13:35 disk-1


Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/13, 14:40:28 »
Als het een ext3 geformatteerde stick is, dan gelden volop de linux permissies.

Wil jij de enige gebruiker zijn van die stick, verander dan de eigenaar van het koppelpunt /media/disk-1 (over die gaat het wellicht?) naar jezelf als gebruiker (gebruik hiervoor gksudo nautilus). Vanaf dan heb je alle rechten over gans de USB als gebruiker.

Wil je de USB delen met andere gebruikers, dan kan je voor iedere gebruiker een subdirectory aanmaken op de USB, en die aan de verschillende eigenaren geven. Maak je backup dan in je subdirectory.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/13, 14:46:21 »
Ik raak een beetje de kluts kwijt! Hoe stel ik de permissie in voor mijzelf via gksudo nautilus voor de usb stick en hoe maak ik subdirectory's aan (mappen bedoel je, en dan deze gebruikersrechten geven)?

En als ik een map met bestanden backup vanaf een Linux comp, hoe geef ik deze map dan vrij voor de usb stick?

In Grsync heb ik enkel 'preserve time' aangevinkt, en niet preserve owner en group.

Groeten en alvast bedankt,

John K

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/13, 16:41:45 »
Permissies en groepen stel je in met de commandlijn met de "chmod en chown". In nautilus kan dat door rechts te klikken op het bestand/directory, en op het tabblad "rechten" eigenaar, groep en permissies aan te passen.

Als gebruiker mag je permissies instellen van je eigen bestanden, en mag je de groep aanpassen voor zover jij bij de groep hoort. Om eender welk bestand eender hoe in te stellen, dien je beheerder te zijn. Vandaar: "gksudo nautilus". Dit start nautilus op met beheerdersrechten.

Hoe stel ik de permissie in voor mijzelf via gksudo nautilus voor de usb stick
Rechtsklik op de map/het bestand, en pas via het tabblad "Eigenschappen" de rechten aan
Citaat
en hoe maak ik subdirectory's aan (mappen bedoel je,
Dat kan je toch wel? Mappen aanmaken? Anders werkte je niet met grsync, denk ik.

Citaat
en dan deze gebruikersrechten geven)?
Rechts-klik, eigenschappen

Citaat
En als ik een map met bestanden backup vanaf een Linux comp, hoe geef ik deze map dan vrij voor de usb stick?
Eens je recht hebt om te schrijven op de USB stick, heb je dat tot iemand dat terug verandert.

Citaat
In Grsync heb ik enkel 'preserve time' aangevinkt, en niet preserve owner en group.
Als je naar een bestandssysteem kopieert dat Linux permissies ondersteunt, dan kan je ook "preserve owner and group" aanvinken. Echter, als je bestanden van een andere eigenaar kopieert, zal je een foutmelding krijgen: je hebt namelijk het recht niet om iemand anders eigenaar te maken van de kopie die je maakt.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/13, 19:42:19 »
Wat het geval is, is dat de usb stick in 2 partities is verdeeld, 1 fat met Portable Apps en 1 met ext3. De fat kan ik gewoon naar kopieren, wat ik maar wil en kan dit ten alle tijde openen en bewerken. De 2e partitie, ext3, kan ik, wat ik ook doe geen rechten van veranderen, niet van de mappen en niet van de partitie, het is en blijft in permissions op root rechten staan, ook al pas ik dit aan met gksudo nautilus.

Het lijkt me erg vervelend dat ik wanneer ik op reis ben en bij mijn bestanden wil, ik gebruikers moet aanmaken op iedere comp waar ik mijn stick inplug.

Is hier niet iets op te verzinnen dat ik 'gewoon' mijn eigen bestanden kan openen en bewerken zonder tegen gebruikersrechten aan te lopen? In Grsync kreeg ik geen error melding bij het kopieren en zoals ik al schreef heb ik de rechten niet aangevinkt, alleen 'preserve time'.

Groeten John K

« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 19:44:21 door John K »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/13, 20:20:38 »
Voor alle aardigheid eens testen waarom jij de rechten niet zou kunnen veranderen
Voer volgende uit en post de uikomst hier
sudo chmod $USER:$USER /media/disk-1
Als je de permissies niet kan veranderen, dan zullen we zien aan de foutmelding waarom.

Waarom trouwens ext3 op een memory stick? Als het de bedoeling is van die overal te kunnen inpluggen, maak er dan vfat van!

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/13, 20:51:30 »
Ik kies voor Ext3 voor de veiligheid, niet iedereen (in ieder geval met Windows) kan het openen en wanneer je iets delete is het ook echt weg. Prettige bijkomstigheden bij kwijtraken of onbevoegd gebruik.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/13, 21:22:12 »
Nu weten we nog altijd niet waarom je de rechten niet kan aanpassen. Verdere hulp is dus niet mogelijk.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/13, 21:43:39 »
Voor alle aardigheid eens testen waarom jij de rechten niet zou kunnen veranderen
Voer volgende uit en post de uikomst hier
sudo chmod $USER:$USER /media/disk-1
Als je de permissies niet kan veranderen, dan zullen we zien aan de foutmelding waarom.


Deze had ik over het hoofd gezien, ik moest uit wandelen! De uitkomstvan de ext3 partitie is;

$ sudo chmod $USER:$USER /media/disk-1

chmod: invalid mode: `jan:jan'

Try `chmod --help' for more information.



Er klopt ergens iets niet.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/13, 21:58:13 »
inderdaad, mijn fout: dat moest zijn:
sudo chown $USER:$USER /media/disk-1
(change owner, en niet change mode).

ps. je kan kopiƫren vanuit de terminal in een berichtenvenster. Door dan de "Voeg code toe" (knop met #) opmaakknop te gebruiken, wordt je code in monospaced font getoond.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/13, 22:08:48 »
Deze opdracht geeft geen output!?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/13, 22:12:58 »
Het lijkt me erg vervelend dat ik wanneer ik op reis ben en bij mijn bestanden wil, ik gebruikers moet aanmaken op iedere comp waar ik mijn stick inplug.
ik wou hierop nog eens ingaan.

Het linux rechtensysteem is nu eenmaal zo dat er gecontroleerd wordt of je mag doen wat je wil doen. Dat je "alles" kan doen op je normale systeem, betekent niet dat je dat ook op "iedere comp" ook zal kunnen doen. Die andere computer zal immers nagaan als wie je bent ingelogd, en welke rechten je dan hebt op de bestanden. Ben je op dat andere systeem een gebruiker met een andere uid, en behoor je niet tot de groep van het bestand, dan zal je enkel rechten van "anderen" hebben, d.w.z., standaard r-x

De enige manier om op "iedere comp" alles te kunnen doen met je bestanden, is de rechten voor "anderen" ook volledig open zetten. Ofwel doe je dit zelf expliciet. Ofwel zorg je ervoor, dat standaard alle permissies toegekend worden voor een nieuw bestand. Dit gebeurt door de umask aan te passen. Maar dan wordt eender welk bestand standaard aangemaakt met alle permissies voor iedereen.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/13, 22:15:00 »
OK, en nu antwoord op jou antwoord:
Deze opdracht geeft geen output!?
Dit wil zeggen dat de opdracht succesvol is uitgevoerd. De eigenaar is nu niet meer root, maar jezelf. Controleer met het commando:

ls -l /media
en vergelijk met wat je vroeger had gepost.

Dat zou dan betekenen dat je met gksudo nautilus iets niet op de juiste manier had gedaan.

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/13, 22:23:37 »
Hoe pas ik de umask aan, of is dit niet aan te raden?

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/13, 22:28:04 »
OK, en nu antwoord op jou antwoord:
Deze opdracht geeft geen output!?
Dit wil zeggen dat de opdracht succesvol is uitgevoerd. De eigenaar is nu niet meer root, maar jezelf. Controleer met het commando:

ls -l /media
en vergelijk met wat je vroeger had gepost.

Dat zou dan betekenen dat je met gksudo nautilus iets niet op de juiste manier had gedaan.

De eigenaar ben ik nu inderdaad zelf, maar.....nog steeds geen rechten! Wel als ik bestanden open met gksudo nautilus.

Het is om daas van te raken, toch

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #18 Gepost op: 2010/07/13, 22:33:08 »
Normaal moet je nu folders en documenten kunnen aanmaken in de root folder van de USB, dus /media/disk-1. Of je in subdirectories van die USB bestanden kan aanmaken, hangt af van de huidige rechten instellingen ervan.

Lukt het niet, koppel de USB dan eens af en terug aan (controleer terug eens de eigenaar van het koppelpunt: ik ga ervan uit dat die niet terug zal veranderen naar root bij het opnieuw aankoppelen)

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/13, 22:40:41 »
Ik kan nu aanmaken en bewerken, maar de eerdere mappen staat nu een slotje op, daar kan ik dus ook niet meer inkijken. Ik denk dat de enige remedie is de rechten aan te passen van bestanden en mappen voor ik ze plaats op de USB stick. Dat gaat dan waarschijnlijk met umask??

Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/13, 22:42:33 »
Ik ga nu op 1 oor en zit voor donderdagavond niet meer op dit forum. Misschien weet ik of jij tegen die tijd wat te doen!

Bedankt tot nu toe!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/13, 22:46:18 »
Neen, geen umask. Umask is een instelling die bepaalt hoe permissies van nieuwe bestanden er moeten uitzien.

Jij moet nu de eigenaar van alle bestanden op de USB veranderen naar jezelf. Normaal kan dat met "gksudo nautilus", waarbij je moet aantikken dat ook onderliggende bestanden en directories moeten meegenomen worden. Via de commandolijn kan dit door de optie -R toe te voegen:

sudo chown -R $USER:$USER /media/disk-1


Offline John K

  • Lid
Re: Grsync geen toegang tot USB stick
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/17, 13:22:26 »
Beadnkt, ik ga het uitproberen.