Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Veiligheid voor alles.  (gelezen 5724 keer)

Offline Ploffie

  • Lid
(Opgelost) Veiligheid voor alles.
« Gepost op: 2010/08/13, 14:14:33 »
Ik heb op mijn desktop nu XP en Hardy naast elkaar lopen.
Nu ligt het in de planning om Hardy te gaan vervangen door Lucid.

Wat is het veiligste of de meest gangbare manier om dit dit te doen?

Ik wil het liefst een verse install doen omdat sommige programma's deels zijn verkracht.
XP mag beslist niet verloren gaan omdat daar mijn zakelijke admin op draait.

Kan ik gewoon de live-dvd laten lopen en over Hardy heen installeren, zonder XP in het niets te doen opgaan.

En is het dan beter handmatig te partitioneren?

(Ik moet eens leren dingen op te schrijven... :rolleyes:)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/29, 21:19:03 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/13, 14:30:34 »
Dan is het idd het best om via LiveCD/USB te werken, en de huidige Hardy-partitie in het installatie proces te formatteren en dan als / aanduiden om Lucid te installeren.
Van de programma's die niet verkracht zijn kun je gerust een backup nemen van de verborgen map (bv thunderbird > .mozilla-thunderbird) en die dan terug in je home-map zetten na het programma te herinstalleren. Zo blijven de instellingen behouden.

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/13, 14:44:44 »
nog als aanvulling van de bevestiging:

wanneer je partities moet kiezen, moet je voor handmatig kiezen gaan. Standaard staat dit op het gebruik van de complete HD maar dan gaat XP verloren.

en zoals veel mensen zeggen: Als je kan wachten, wacht dan even met installeren op release van versie 10.04.1. dat scheelt je een aantal kernel upgrades en een paar 100 mb aan downloaden  XD

en heb je al een live versie vanaf de cd geprobeerd om te kijken of alles functioneert met 10.04?

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/13, 15:22:03 »
De live-dvd werkte niet direct, net zoals andere distro's .
Als ik hem zo start krijg ik allerlei tekst die voorbij raast en dan een aantal foutmeldingen en dan loopt de boel vast..

Dus eerst timmeren op F6 en dan kiezen voor nomode en dan dan start hij wel op.

Bij dat handmatig partitioneren vind ik het altijd even zoeken waar wat moet komen te staan, dit doe je ook niet dagelijks, tenminste, ik niet.
Met name het kiezen van het begin en het eind van sommige delen.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/13, 16:11:40 »
blijkbaar wordt je videokaart niet meteen ondersteunt zodat je die drivers moet installeren wanneer de laptop is opgestart.

wanneer je moet partitioneren moet je dus kiezen voor handmatig.
de partitie waar je dan Ubuntu op wil hebben (waarschijnlijk de enige die nu geen ntfs of swap is) moet je aanklikken en klikken op wijzigen.
formatteren als ext4
mount plek geef je "/" (zonder de "")
en de rest blijft Ubuntu automatisch vanaf dus hoef je niet te veranderen

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/13, 16:19:38 »
Alleen nog hopen dat de GRUB niet overhoop wordt gegooid.
Kreeg je daar ook niet de optie om hem te wijzigen of de oude te behouden?

Zoiets staat me bij.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Gr8Jen

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/13, 16:41:40 »
Bij een kernel update krijg je de optie om je oude grub gegevens te bewaren.

Dit is echter een complete herinstallatie.
Alles wat op dat partitie staat wordt overschreven. Ook je instellingen in grub. sterker nog in 10.04 wordt gebruik gemaakt van grub2
Dit is geen probleem tenzij je aanpassingen wil in het menu of het menu korter wil laten weergeven.
dit zal je weer moeten veranderen met
sudo /etc/default/grub
Windows wordt automatisch gedetecteerd en in het keuzemenu gezet

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/17, 19:55:27 »
Nog even 1 ding.

Op mijn laptop heb ik volgens een handleiding die ik hier zo nergens terug kan vinden, 10.04 middels een upgrade verkregen, via 9.10 vanwege ethernetkaart probleempjes, alleen, volgens mij staan er overbodige partities na mijn handmatige partitionerings poging...

(Screendumpje is van mijn laptop met Vista, maar dat zal niet veel verschillen met de desktop met XP)

En hoe zat dat ook al weer met de keuze voor een primaire of logische partitie. :rolleyes:

Wil iemand hier eens een blik op werpen?

Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/17, 20:07:00 »
Ik heb er een blik opgeworpen. Mijn conclusie lezen Ploffie. http://doc.nl.linux.org/GUIDE/sag-nl/x1155.html
SDA5 en SDA6 zijn logische partities, en nu lezen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 20:08:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/17, 20:36:40 »
Maar vind je mijn partities er wel netjes uitzien dan?

Dat ene vierkantje blokje is er per ongeluk tussen gekomen en deze kreeg ik niet meer weg...
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 20:46:23 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/17, 20:54:25 »
Nou vooruit, het ziet er netjes uit.
Dat blokje krijg je ook niet meer weg, alhoewel....... :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/17, 21:01:41 »
Die partitionering ziet er perfect uit. Je hebt een 13 G voor het systeem, wat ruim maar niet echt te veel is. Dan heb je je swap (het rode blokje) en dan een ruime ext3 aparte /home.

Keuze voor primaire/logische partitie is niet essentieel: dat is enkel een truck om de 4 partitielimiet te omzeilen, maar heeft verder geen merkbare gevolgen.

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/17, 21:08:17 »
Ploffie schreef: XP mag beslist niet verloren gaan omdat daar mijn zakelijke admin op draait.

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd... EERST een backup van de systeemschijf, of op z'n minst van de belangrijkste bestanden!
Een foutje is gauw gemaakt. het moet wel heel gek lopen trouwens, meestal krijg je alles wel weer boven water, maar waarom al die moeite als het ook veiliger kan.  :)

NB de backup natuurlijk naar een andere (fysieke) harde schijf of usbschijf / stick, dus niet op de zelfde schijf waar je op gaat sleutelen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 21:12:52 door cjmanschot »

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/17, 21:35:01 »
Nou, dan hou ik dit zo maar aan dan.
Uiteraard gaat eerst mijn XP, middels Ghost naar een externe HD, dus wanneer de boel explodeert kan de image teruggezet worden en een nieuwe poging gewaagd worden.

Eerst nog even wachten op die .1 uitgave, want die komt er aan dacht ik.
Zou het een goed plan zijn om te formatteren naar EXT4?

En anders kan Mint er altijd nog op, of niet Gijs? 8)

Bedankt nog Vanadium en CJ!
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/17, 21:40:27 »
Beter van niet dat Mint, begin dan maar aan het echte werk, LFS. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/17, 21:46:02 »
Moet je daar veel voor lezen? :evil:
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/17, 21:55:51 »
Jij niet. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/17, 22:13:35 »
Ploffie, als je de 10.04.1 gedownload hebt en je hebt de liveCD opgestart. Ga dan eerst eens naar gParted via Systeem>Beheer>gParted(Partitiemanager). Start deze op en kijk dan eerst hoe je partities eruit zien.
Als je dan nog niet zeker bent post hier dan eens een screenshot van je partitieindeling.
Ik geef dit even mee omdat als je daar een aparte /home hebt je ook die moet aanklikken en kiezen voor ext4 en als koppelpunt de /home kiezen (voor je oude /home natuurlijk) en / voor de oude / partitie.
swap kan je laten voor wat die is. Ubuntu herkend die automatisch.
Maar die veranderingen moet je niet doen via gParted maar tijdens de installatie.

Succes!
(En schrijf deze keer wel alles op  =D ;))

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/17, 22:21:07 »
Dat screenshotje was van mijn kleptop, op de plaats waar hij straks komt te staan is de indeling waarschijnlijk iets anders, want die heb ik toentertijd automatisch laten lopen en dan maakt hij geen aparte home als ik het goed heb..

Het plan is gewoon om hem dan op dezelfde wijze daar op te zetten als deze goed is, niet middels Gparted.

Wat wil je nog meer weten dan?
« Laatst bewerkt op: 2010/08/17, 22:24:28 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline heir4c

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/17, 22:46:21 »
Niet direct iets. Dan is het ok als je die toendertijd auto hebt laten installeren. Dan volg je gewoon de aanwijzingen die je al gegeven zijn.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/17, 22:51:31 »
Dat screenshotje was van mijn kleptop, op de plaats waar hij straks komt te staan is de indeling waarschijnlijk iets anders, want die heb ik toentertijd automatisch laten lopen en dan maakt hij geen aparte home als ik het goed heb..

Het plan is gewoon om hem dan op dezelfde wijze daar op te zetten als deze goed is, niet middels Gparted.

Wat wil je nog meer weten dan?
Doe nou gewoon wat heir4c voorstelt, met LFS wordt het lastiger. Nu kan je nog grafisch oefenen. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/17, 22:58:06 »
Alleen het verschil is dan dat ik weer geen aparte home heb en dat lijkt me nu net handig...
Daar gaat het om, lezen Gijs!
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline heir4c

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/17, 23:02:06 »
Aha, je wilt toch een aparte home. Dan kan je die makkelijk aanmaken tijdens het installeren. "Handmatig" kiezen en daar dan de bestaande partities verwijderen en nieuwe aanmaken met de gewenste grootte. De swap kan je wel laten voor wat die is. Die word zoals ik al zei herkend tijdens de installatie en word meegenomen in de nieuwe install.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/18, 00:39:07 »
Alleen het verschil is dan dat ik weer geen aparte home heb en dat lijkt me nu net handig...
Daar gaat het om, lezen Gijs!
Dat probeer ik jou en vele met jou bij te brengen. Gewoon die Live cd erin, partities maken tijdens de installatie, / , /home en een swap. Wat is daar nou moeilijk aan ??? Zelfs ik kan het, Wanda was getuige in Oss. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid voor alles.
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/20, 18:11:58 »
Ik heb nog geen tijd gehad om Lucid te installeren op mijn desktop met ATI kaart, maar aangezien ik zowel de live-cd van Lucid als Mint 9 alleen maar kan opstarten met "nomodeset" toegevoegd aan de GRUB vrees ik al bij voorbaat dat dit problemen gaat opleveren na de installatie.

Soortgelijk aan dit: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installeren-xubuntu-10-4-mislukt/

Als ik de zoekfunctie hier op het forum gebruik op "nomodeset" merk ik dat veel draadjes naar een dood spoor lopen...

Kunnen jullie hier iets over voorspellen voordat ik begin?   ...eerdaags.

Wat gebeurt er als je die kreet toevoegt eigenlijk? Worden dan de drivers gebruikt die op dit moment werken oid?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖