Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden  (gelezen 11352 keer)

Offline Ran

  • Lid
Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Gepost op: 2017/10/06, 10:32:10 »
Zelf gebruik ik Linux graag maar ik kom vanuit de tijd dat experimenteren
iets "normaals" was... toen een computer zelf maken een hobby was, idem
het programmeren....
Nu is een OS een gebruiksvoorwerp geworden die niet meer toelaat dat een
beginner noch een gebruiker uren/dagen moet zoeken wat er verkeerd gaat.
Zeker al niet de super beginner.
En daar faalt Linux totaal...
Reden:
Héél véél...
- Ieder maakt zijn eigen distro... mooi maar vind eens een perfecte distro ???
Er is er geen... ok de Mac en Windows zijn het zeker ook niet maar door de
vele gebruikers en de vele ontwerpers van de OS worden zeer vlug updates
gemaakt... dus velen testen het uit en velen onderhouden die ene OS.....
Linux ziet iedere maand een nieuwe (onvolmaakte) distro verschijnen die
enkele volgers heeft.... bv. Ik nam Xubuntu 17.04 en kon Wine niet installeren...
Wine is niet een nieuw programma maar... was onmogelijk dus... wachten tot update...
bv. Ik draaide Mint 17.03 en mijn bestandstransfers werden onderbroken door
van alles wat je maar kon denken... bv. bij mint een zelfde benaming geven
aan een "picture" laat het oude bestaan zodat je helemaal niet meer weet
waar je nieuwe picture gebleven is (een Ubuntu fout denk ik).... enz....

Waarbij we dan ook komen bij de personen die de OS uittesten en hun
bevindingen op het internet plaatsen liefst met een .../10.... wel dan
testen ze de distro uit maar gebruiken hem niet dagelijks waarbij je dan
bij het dagelijks gebruik met de "problemen" opgezadeld zit... want het
moet liefst mooi en vlot en nieuw... maar gewoon zonder problemen
kunnen werken zit er meestal niet in... zoeken maar....

Ok, ik gebruik (X)Ubuntu zelf en voel me er goed mee en tracht zo ver
mogelijk van de afgeleide distro's weg te blijven want daar scheelt
altijd iets mee en kan je meestal (verdorie toch) dat programma dat
op die distro zo goed werkte nu plots niet meer gebruiken...
Een beginner dus aanraden Linux te nemen... neen te mijden buiten het
alleen surfen op internet misschien...

Zolang er geen samenwerking is om één goede OS te maken en geen 100
min of meer werkende zal Linux in de hobbysfeer blijven en nooit
een echte "speler" zijn...

Voor mij geen probleem... ik zit in de hobbysfeer... ik kan mezelf behelpen
en werk er aldus graag mee... maar toch... vele handen maken licht werk...
indien ze allen aan hetzelfde werk werken...

Groeten,
Ran
 
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 18:33:13 door Ran »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/06, 10:58:17 »
Een paar opmerkingen:
Linux is het meest gebruikte OS, veel meer dan Windows, Apple en de anderen samen.
Maar dit geldt alleen, wanneer we alle elektronica meerekenen!
Kijken we alleen naar de desktop/Laptop, dan is Linux een kleine speler.

Wel is het zo, dat je eerst moet kijken wat je wilt doen met een OS, hoeveel ervaring  je hebt en op welke hardware je wilt werken.
Dit zijn (naast smaak) en aantal bepalende factoren.
Iedere distributie wordt gemaakt met een bepaald doel voor ogen, soms ook uit onvrede met een bestaande distributie.

Zelf gebruik ik Xubuntu, waarvoor ik een script heb geschreven, dat een hoop (voor mij) overbodige programma's verwijderd en een hoop (voor mij) nodige programma's installeert.
Het resultaat is, dat ik op diverse laptops en desktops hetzelfde kan werken, geheel volgens mijn manier van werken.
Er zijn 2 uizonderingen, oude hardware waarop Lubuntu draait........

Helaas (of gelukkig ?) ben ik eigenwijs en wil ik mijn manier van werken niet aanpassen aan een computer, maar moet de computer doen wat ik wil, en zoals ik wil.
Daar ben ik voor 99% in geslaagd, doordat ik met Xubuntu alle vrijheden heb.

Iemand die met Linux wil beginnen, geef ik altijd het advies, om te blijven bij een grote distributie, die meerdere desktops heeft.
Ubuntu is hiervan een goed voorbeeld, evenals Mint.
Debian is een slechter voorbeeld, door de slechtere hardware ondersteuning.
Ga dan op een USB stick alle desktop systemen testen en kijk wat jou het beste bevalt.
Het valt mij op, dat binnen mijn "klanten kring" heel vaak Xubuntu wordt gekozen door leeftijd genoten (60+).

Zo kan ik nog meters doorschrijven :lol:
Het probleem is, dat er geen DE Linux is, maar alleen EEN Linux.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/06, 10:59:16 »
Mayor  = burgemeester?   :laugh:

Overigens: onzin. Linux is al lang een grote speler.

Linux domineert genadeloos op het gebied van mobieltjes en tablets (Android) en heeft de concurrentie bijna geheel weggeblazen op het gebied van servers, supercomputers en ingebedde besturingssystemen (slimme thermostaat, mediaspeler, auto's, noem maar op).

Het enige terrein waar Linux nog achterblijft is de bureaucomputer. Maar zelfs daar is Linux nota bene al binnengedrongen in Windows zelf (bash).

Zelf gebruik ik al ruim 11 jaar vrijwel uitsluitend Linux op mijn bureaucomputers. Naar volle tevredenheid. De enige uitzondering is het bijwerken van m'n TomTom navigatiekastje, waarvoor ik een virtuele machine met Windows 7 heb. Maar dat is dan ook echt, letterlijk, de enige uitzondering. Al jaren.

Linux-voor-de-bureaucomputer is al jaren zo makkelijk en toegankelijk, ook voor beginners, dat er geen enkel probleem is om dit aan iedereen aan te raden. Ongeveer sinds Ubuntu 7.04 Feisty Fawn in 2007 werd uitgebracht met een eenvoudige manier om de multimedia-ondersteuning toe te voegen.

Als je tegenwoordig problemen hebt met Linux-voor-de-bureaucomputer, dan zul je problemen hebben met elk besturingssysteem op deze planeet. Dus ook met Windows. Kortom: PEBKAC.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 11:07:53 door Pjotr »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/06, 11:13:43 »
Hoi Ran,

Wat Ron zegt is een feit. Linux is de allergrootste. Alleen op één deelfacet is een andere "speler" groter. Heel veel groter zelfs binnen dat ene facet. Ondanks een paar enorme structurele problemen. Niet dat Linux geen problemen heeft zoals jij al prima verwoordde.

Maar dat die ene "speler" zo'n voorsprong heeft kan je in mijn ogen ook zien als een verschijnsel buiten de beide systemen. Ik heb persoonlijk zoiets van leven en laten leven. Wat ik als steunpunt links en rechts als computersysteem neerzet hoor ik vrijwel nooit meer iets van terug. Dat draait gewoon. Is het dan goed?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/06, 13:09:35 »
Ik behoor ook tot de pioniers in het computerwereldje . Ooit begonnen met een commodore 64 die ik niet aan de praat kreeg , terug naar de winkel en wou een andere , want deze is een defect aan .
Ja maar meneer je zal eerst in Basic iets moeten schrijven om te laten starten . Oei dacht in mezelf een computer programmeren en ik ben ongeschoold dat gaat me nooit lukken tot ik zo een scriptje zag in BASIC geschreven .
Ha het is dat maar , dat heb ik in het basis en lager onderwijs ook gezien en geleerd en ik was vertrokken, ja ik ging zelfs kleine spelletjes in Basic schrijven en kleine programmaatjes zoals een agendatje bijhouden, voetbaluitslagen bijhouden en rangschikking bijhouden .
Toen kwam DOS en windows for dos heb ik leren Batch files schrijven , was iets moeilijker dan Basic , maar als je goed logisch kan denken dan lukt het makkelijk .
Ja toen kwam Windows en was het om zeep !
Onstabiel systeem, toen  zag ik al dat het een systeem was dat zeer makkelijk te hacken was , gewoon door er met te gaan werken en ik dingen ondervond die voor mij niet logisch waren .
En toen ik eens een PC blad kocht met een Ubuntu schijfje bij , ik denk 7.04 wou ik eens weten wat dit nu weeral voor iets was , zal zeker ook iets zijn als windows , niet veel wward dacht in mezelf . Ik had nog niets van Ubuntu gehoord .
Alle begin is moeilijk, in het begin vond ik Ubuntu moeilijk om met te werken, maar oefening baart kunst . Ik ben me gaan intresseren in Ubuntu en zo ook andere Linux distro's leren kennen . Ja ik had wel al gehoord en gelezen over Linux servers , maar wist toen nog niet dat je Linux ook kon gebruiken als thuisgebruiker .
Toen ik zag hoe met de Terminal moest gewerkt worden, ging ik me nog meer intresseren omdat ik me nog veel herinnerde van Basic en batchfiles in DOS .
Ik ga me geen Linux expert noemen , maar ken het systeem al heel goed . Nu gebruik ik ook nog Windows 7 dat nog tot in 2019 ondersteund word en dan is voor mij nog alleen Linux voor mij en nooit nog Windows !

Citaat
Citaat
Ik draaide Mint 17.03 en mijn bestandstransfers werden onderbroken door
van alles wat je maar kon denken... bv. bij mint een zelfde benaming geven
aan een "picture" laat het oude bestaan zodat je helemaal niet meer weet
waar je nieuwe picture gebleven is (een Ubuntu fout denk ik).... enz....

Moesten Windows ontwikkelaars ook eerst testen , ik denk dat ze nog altijd windows 95 aan het testen zouden zijn, en we zijn intussen al 22 jaar verder ! Op dat gebied is Linux zijn evolutie veel sterker en beter gebeurd dan Windows .
Die fout ga je in Windows ook tegenkomen hoor ! Je moet het enkel maar weten hoe op te lossen .
Niemand belet je ook om bij het ontwikkelteam een handje te gaan helpen, om de foutjes eruit te halen en te verbeteren !

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/06, 13:31:34 »
Citaat
Mayor  = burgemeester?   :laugh:

Ook Spanje geregeerd .

@Ran een citaat van jou .

Citaat
Zolang er geen samenwerking is om één goede OS te maken en geen 100
min of meer werkende zal Linux in de hobbysfeer blijven en nooit
een echte "speler" zijn...

Het kan ook anders
Zolang er geen samenwerking is om één goede standaardcomputer te bouwen en geen 100 verschillende zal het voor ontwikkelaars ook veel eenvoudiger zijn !
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 13:35:56 door swake »

Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/06, 14:33:19 »
De grootste reden dat Linux niet snel een grote speler zal worden op de pc markt is omdat de commercie ontbreekt waarmee positie vergaard kan worden.
Ze kunnen de dure os niet gratis op nieuwe pc's verstrekken als kadootje, want linux IS al gratis, is al kadootje.

Ondanks diverse verschillende os'en vind ik geen enkel argument steekhoudend.
Ik ben niet zo'n hobbyist als velen hier wel. Ik installeer linux distri's core zoals ze ontwikkeld zijn, en software gewoon uit de repro's.
En ik heb vele malen minder problemen dan voor we hier linux hadden.\

Tegen die enkele keer dat een driver misschien moeilijk doet, staan legio stuks hardware die OOTB werken terwijl voor andere os al jaren geen drivers meer beschikbaar zijn. Ik krijg nog prima aparaten weer aan de gang die sinds xp of zelfs daarvoor al niet meer werkten.
Waar zit dan het drivers nadeel?

Pc te langzaam voor de nieuwe ubuntu? Lubuntu LTS erop en dat werkt prima, en nog netjes ondersteund ook. Deze pc is niet meer plots afgeschreven zoals voorheen. Kon je vroeger weg gooien omdat de langzamere versie os niet meer ondersteund werd.
Dan noem jij diverse distri's een nadeel?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 14:34:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/06, 14:45:19 »
Je voorbeeld over onvolledige distro's is niet echt een goeie. De 17.04 versie is natuurlijk alleen maar een testversie. De productie versie, bedoeld voor de consument is natuurlijk de LTS versie, 16.04. In discussies als dit zouden de tussenversies nooit meeegenomen mogen worden. We spreken per slot van rekening ook niet over de testversies van Windows of OSX.

Ik denk dat het grootste manco voor Linux op dit moment de commerciele support en acceptatie is. Dit geldt dan voornamelijk voor de desktop. Hoewel veel vrije, opensource software uitstekend als vervanger kunnen dienen voor veel commerciele software zijn er bepaalde noodzakelijke dingen wat niet werkt. Ik denk bijvoorbeeld aan TomTom en Garmin software en zou zijn er wel meer dingen. Natuurlijk zijn er meestal oplossingen, maar het is toch altijd een beetje achter de feiten aanlopen. Iets wat voor een standaard gebruiker soms te veel moeite is. (Voor mijn Garmin heb ik nog steeds een Windows installatie en die doet ook alleen het updaten van mijn kaarten). Een voorbeeld waar geen oplossing is is bijvoorbeeld de laptop van mijn vrouw. Zij heeft een bepaalde ATI GPU en de drivers van Linux werken daar niet goed op. Het is 'werkbaar' met de opensource drivers, mits je voldoende sleutelt aan de Ubuntu installatie (verwijderen van splashscreen etc.) met de closed source drivers werkt het helemaal niet.
We nemen alle foutmeldingen en scherm 'glitches' nu voor lief.

De vele distro's is idd een nadeel, maar het probleem is niet zo groot als het lijkt. De meeste distro's zijn afgeleiden van elkaar en dat wordt het verschil tussen de os'en ineens niet zoveel groter meer dan de verschillen tussen de diverse OEM installaties van Windows. OSX is hier een uitzondering, dat draait op gecontroleerde hardware van een 'fabrikant'.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 14:52:02 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/06, 14:58:06 »
(Voor mijn Garmin heb ik nog steeds een Windows installatie en die doet ook alleen het updaten van mijn kaarten)
Heb je geen windows voor nodig. OSM kaarten zijn er gewoon met  sleur en pleur op te zetten en zijn net zo goed, soms zelfs beter dan de Garmin kaarten

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/06, 15:41:59 »
(Voor mijn Garmin heb ik nog steeds een Windows installatie en die doet ook alleen het updaten van mijn kaarten)
Heb je geen windows voor nodig. OSM kaarten zijn er gewoon met  sleur en pleur op te zetten en zijn net zo goed, soms zelfs beter dan de Garmin kaarten
Dat werkt niet met Nuvi autonavigatiesystemen. Als ik bovendien meerdere kaarten op mijn Garmin wil (bijv. Tsjechië en Duitsland) dan heb ik wel mapsource nodig. Niet alle wandelnavigatiesystemen slikken meerdere images op de SD-kaart.

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/06, 15:58:10 »
werkt prima met Nuvi systemen, ook meerdere kaarten zijn geen probleem, ik doe het al jaren

Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/06, 17:15:10 »
De vele distro's is idd een nadeel, maar het probleem is niet zo groot als het lijkt.

Inderdaad.
Als je het bij de core distries houdt zijn het er maar een stuk of 4-5. Ubuntu, Lubuntu, Xubuntu, Mint, ??. En zelfs daarvoor is vrij standaard keuze op welke bakken dat het lekkerste draait. U voor de snellere bakken. Lu en Xu voor de wat tragere. Mint voor de win-liefhebbers.
En de rest is dan lekker kost om mee te experimenteren op oude bakjes.
Hoe simpel kan het zijn?

Overigens heb je voor bijvoorbeeld win ook diverse distries. :D
Daar heb je ook de OEM versie, de studenten versie, de pro bedrijfsversie, de particuliere versie. Daar kun je ook kiezen voor de nieuwste layout, of oudere layouts. Office en office pro. Win 8 nog, of toch 10? Binnenkort 11? Of toch bij 10 blijven?
Ook allemaal genoeg opties om te (moeten) kiezen. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Dan kun je ook nog zeggen dat het bij win allemaal hetzelfde is, maar dan toch net weer anders, waar je wel rekening mee MOET houden (durf maar eens een studenten versie met studenten office te hebben binnen een bedrijf).
Waar je bij linux toch meer keuzevrijheid hebt qua layouts.
Een voordeel van die distries dan toch?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 17:19:51 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/10/06, 18:01:27 »
Hoi Ran,
Misschien moet eerst de vraag gesteld worden waarom zou je/we willen dat een Linux Desktop een grote speler zou zijn.
Wat is je voordeel daarbij en wat zou je er eventueel er voor willen betalen om de Linux Desktop op heel veel systemen te krijgen.
Betalen?? Ja zekers denk eens aan al die reclame die je moet gaan maken om mensen te overtuigen en al die (nog onbetaalde) ontwikkelaars die steeds meer verantwoording op hun schouders krijgen en dan 16 uur per dag bezig kunnen zijn.
Wat mij betreft het is prima zo en hier en daar dan maar een donatie om het in leven te houden  ;)

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #13 Gepost op: 2017/10/06, 18:09:19 »
Office en office pro. Win 8 nog, of toch 10? Binnenkort 11? Of toch bij 10 blijven?
Win11 komt niet. Win10 blijft de laatste, wel iedere zoveel maanden een nieuwe build, eigenlijk vergelijkbaar met Apple's OS X

Re: Waarom Linux nooit een echte mayor OS kan worden
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/06, 19:18:56 »
Win11 komt niet. Win10 blijft de laatste, wel iedere zoveel maanden een nieuwe build, eigenlijk vergelijkbaar met Apple's OS X

 =D Apple is juist bezig met OS X er uit te doen. Iedereen op IOS.

Dus dat zeggen ze wel
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/microsoft-confirms-there-will-be-no-windows-11-1293309
... maar .... zeiden ze ook bij 95, en bij xp, dus ...
Wedden dat het niet bij 10 blijft? Om een zakske snoep van 250 gram?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ran

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #15 Gepost op: 2017/10/06, 19:20:01 »
Beste mensen, mede linux gebruikers,

Ja misschien droom ik van een verspreiding van Linux op huiscomputers...
Ik soldeerde ooit mijn eerste computer "Acorn Atom" in elkaar ooit niet
alleen voor mezelf maar ook voor anderen... programmeerde ooit een
volledig programma op de Apple II voor het labo van een ziekenhuis...
en verspreidde dit naar vele andere ziekenhuizen door het land (Vlaanderen)
Ik ken DOS, ik had ook een Amiga enz... ik beleefde de eerste Windows....
Ik gebruik Xubuntu en liet Windows achter me...
maar ik wou dat Linux iets méér kon worden dan wat het is...
Groeten en dank,
Fred

En major mag als "hoger"... sorry voor de "y" en niet de "j".....
een type foutje...

Ergens mogen we van elkaar eens weten waar we staan en wat
we denken... en verlangen....
« Laatst bewerkt op: 2017/10/06, 19:22:25 door Ran »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #16 Gepost op: 2017/10/06, 21:44:31 »
Ergens mogen we van elkaar eens weten waar we staan en wat we denken... en verlangen....
Tja, een fan zijn we allemaal :lol:
Ter info, mijn ervaring met ICT (dat toen nog niet bestond) gaat terug naar 1971, toen was er niets te koop........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #17 Gepost op: 2017/10/06, 22:26:25 »
Citaat
- Ieder maakt zijn eigen distro... mooi maar vind eens een perfecte distro ???

Het heeft eigenlijk niets met het topic te maken, maar zo kan men ook zeggen .
Elke beenhouwer maakt zijn eigen pensen, maar vind eens een perfecte beenhouwer !

Offline vilamar

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #18 Gepost op: 2017/10/07, 08:28:52 »
...Zolang er geen samenwerking is om één goede OS te maken en geen 100
min of meer werkende zal Linux in de hobbysfeer blijven en nooit
een echte "speler" zijn...

+1
"L'union fait la force"

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #19 Gepost op: 2017/10/07, 08:33:18 »
Maar Linux-distributies zijn al heel belangrijke systemen, alleen al voor mij bijvoorbeeld.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #20 Gepost op: 2017/10/07, 08:42:11 »
Even een zijspoor, ik heb een Windows smartphone. Al mijn vrienden willen een "onveilige" Android systeem, alleen maar omdat er bepaalde apps niet aanwezig zijn voor Windows. Ik zou direct m'n Windows phone inruilen voor een Ubuntu versie, maar ik ben totaal afhankelijk van Whatsapp.. Misschien een off topic reactie, ik denk eerlijk gezegd, niet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #21 Gepost op: 2017/10/07, 09:16:38 »
...Zolang er geen samenwerking is om één goede OS te maken en geen 100
min of meer werkende zal Linux in de hobbysfeer blijven en nooit
een echte "speler" zijn...
Paradox. Linux bestaat juist door een samenwerking van ontelbare softwareontwikkelaars over de hele wereld heen. Ik betwijfel trouwens de stelling dat er niet één goede OS bestaat tussen de verschillende linux distributies, waarvan verschillende trouwens binnen een bedrijfsomgeving en met professionele ondersteuning samengesteld worden. Wat niet wil zeggen dat sommige door vrijwilligers ondersteunde distributies geen topkwaliteit halen.

We beoordelen de kwaliteit van een besturingssysteem toch niet op de mate waarin een word documentje al dan niet correct in een ander programma wordt geopend?

Offline Ran

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #22 Gepost op: 2017/10/07, 10:21:01 »
Ik heb vooraleer Linux er een beetje was... ReactOS gevolgd... maar spijtig genoeg
is dat nooit "volgroeid" ergens...

en @Ron... ik soldeerde ooit zelf de eerste computers in elkaar... in 1971 was er
inderdaad nog niets maar kregen we wel les van een prof die zelf bij IBM programmeerde,
hij bracht dan uittreksels van IBM programmatie mee naar de les...
In het stadhuis van Oostende deed ik dan een soort "opleiding" tijdens de zomer in hun
"computerruimte"... programmeren was dan een bordje met koppelingen (draadjes)
versteken van het ene gaatje naar een ander... in enorme machines waar je doof werd
als je er even in de ruimte waart... een zeer grote ruimte waar je dus met een oor-geluidsdemper
moest betreden om niet doof te worden...
Ik denk niet dat die hele zaal zelfs maar een gewone desktop  van tegenwoordig kon evenaren
Enfin... andere tijden...
Groetjes..
 

Offline Ran

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #23 Gepost op: 2017/10/07, 10:21:52 »
En een perfecte OS bestaat inderdaad niet... nooit denk ik...
 ;)

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #24 Gepost op: 2017/10/07, 11:40:13 »
@RAN,

wat mankeert er aan Linux versie, dat jij er zo over denkt?
wat mis je bij Ubuntu, Linux Mint?
Ik mis alleen de mogelijkheid om TomTom bij te werken, of de mogelijkheid om via Firefox in een online boekhoudprogramma te werken, alleen om die bedrijven allen met windows werken, dit kun je Linux niet aanrekenen, eerder de kortzichtigheid van sommige bedrijven, waarbij  bij een volgende aanschaf rekening mee gehouden wordt.
Zo zet Tomtom zich buitenspel bij een komende aanschaf.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint