Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Handleiding voor update naar 8.04 in aanwezige dual boot met Vista  (gelezen 1093 keer)

Offline schep

  • Lid
Excuus, als deze vraag al eerder beantwoord is. Mijn zoekactie leverde niets op. Wijs me op een eerder topic en ik zal daar eerst gaan verder zoeken.

Een maand of vier geleden heb ik 7.10 geïnstalleerd in een voor vista geprepareerde laptop: geen punt, ging allemaal goed. Mijn Ubuntu werkt echter nu niet goed meer (vierkantjes ipv letters), dus leek me dit een mooie aanleiding 8.04.1 te Installeren.

Ik kan echter geen goede handleiding voor de upgrade vinden, alleen voor een nieuwe installatie binnen Vista. Mijn partities zijn al gemaakt, ik wil alleen graag op de partitie waar mijn 7.10 staat met een verse installatie van 8.04.1 overschrijven. Wellicht maak ik het moeilijker dan het is (zou mooi zijn), aangezien ik echter bang ben met partities te gaan 'knoeien' stel ik de vraag hier. Kan iemand mij op een handleiding wijzen waar ik mijn upgrade kan doen, dan wel vertellen welke stappen ik moet overslaan/toevoegen in relatie tot de handleiding voor installatie (zie hieronder)

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualBoot

Mijn huidige Ubuntu werkt niet meer goed, dus aanwijzingen voor handelingen binnen Ubuntu leveren weinig op.

bedankt.

Offline vanadium

  • Lid
Handleiding voor update naar 8.04 in aanwezige dual boot met Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/27, 13:20:52 »
Je bent een beetje onduidelijk in wat je wil doen: de titel van je post geeft de indruk dat je een update wil (= bestaande installatie opwaarderen naar nieuwste versie) maar je eigenlijke post geeft de indruk dat je een verse installatie wil in de plaats van de huidige versie.

"Updaten" doe je gewoon via Update manager, die daar een optie voor geeft.

Voor een verse installatie kan je verschillende dingen doen:

1) Gemakkelijkst: je start een live sessie en start gparted op (Alt+F2, gparted). Je wist eenvoudig al je Linux partities.  Dan start je het installatieprogramma (vanag het bureaulad in de live sessie) en kiest de optie "Begeleid - grootste aangeloten vrije ruimte gebruiken". Dan maakt Ubuntu automatisch de nodige partities terug aan en voert de installatie uit. Ook grub wordt automatisch opnieuw geïnstalleerd en die zal je Windows installatie ook opnemen in het bootmenu.

2) Je moet iets beter weten wat je doet: je start rechtstreeks het installatieprogramma en kiest "handmatig". Je duidt de juiste koppelpunten aan en het installatieprogramma zal dan de partities automatisch herformatteren (tenzij je aanduid van niet, interessant als je een aparte home hebt en die wil bewaren) en installeren.

Offline schep

  • Lid
Handleiding voor update naar 8.04 in aanwezige dual boot met Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/27, 13:31:59 »
Met de titel van mijn post wilde ik aangeven niet een nieuwe installatie binnen een single boot, maar een nieuwe installatie over een oude heen te doen. De antwoorden zoals beschreven zijn dus relevant voor mijn originele vraag.

Met 'grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken' wordt alleen de ongebruikte ruimte gebruikt neem ik aan? De ubuntu partitie is namelijk niet de grootste partitie. Zelfs als mijn Vista groter is dan mijn Ubuntupartitie, levert dit geen problemen op?

Over home:

Hoe maak ik mijn 'home' klein, of laat ik hem weg? Ik gebruik namelijk een partitie van waar ik vanuit windows en ubuntu toegang heb voor documenten en andere data. Dat neemt de noodzaak voor een 'home' weg toch? Ik weet niet meer precies hoe ik dat in mijn vorige installatie gestructureerd heb.

Offline vanadium

  • Lid
Handleiding voor update naar 8.04 in aanwezige dual boot met Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/27, 14:16:05 »
Als je een aparte home hebt en wil behouden, dan moet je handmatig werken. "Begeleid - grootste aangeloten vrije ruimte gebruiken" is enkel geldig als de standaard partitionering van ubuntu goed voor je is.

Voor jou situatie (dual boot met "gedeelde" partitie) heb je geen behoefte aan een aparte home. Je systeempartitie kan relatief beperkt blijven want ze dient essentieel alleen voor je systeem en configuratiebestanden. 10 Gigabyte is dan ook meer dan mooi. De rest van je harde schijf kan je allemaal voor data gebruiken.

In Ubuntu kan je heel eenvoudig een link in je home directory creëren naar die data partitie. Het mooie aan linux "symbolic links" is dat ze zich perfect gedragen als een directory en dus toelaten je gegevens te benaderen zoals je zelf wil, en desnoods zelfs op verschillende manieren. Zo zal je ook vanuit Ubuntu rechtstreeks en transparant toegang krijgen tot die datapartitie.

Om optimaal te werken, zal je die aparte partitie naderhand best mounten via /etc/fstab. Anders wordt hij slechts gemount vanuit gnome "op vraag". Eens je zover bent, vraag je het best terug indien nodig.

Als je eens advies wil over mogelijkheden voor partitioneren, post dan eens de output hier van

sudo fdisk -l

Offline schep

  • Lid
Handleiding voor update naar 8.04 in aanwezige dual boot met Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/27, 16:00:06 »
Ik loop nu al in een veel vroeger stadium vast.

Het laden van de live sessie slaat vast en na het drukken op mijn power knop, komt het volgende in beeld:

'please remove the disc, close the tray (if any) and press ENTER to continue'

Aangezien ik vermoed dat dit met een andere 'fout' te maken heeft, hierbij een link naar het net geopende nieuwe topic

http://forum.ubuntu-nl.org/message/285161#p285161