Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 wil niet installeren: "Er is geen basis bestandsysteem gedefinieerd  (gelezen 12062 keer)

Offline Navigator

  • Lid
Beste mensen,

Toch wil ik eens Ubuntu proberen maar het lukt niet helemaal.......
Ik heb een windows schijf en een lege schijf(HD); ik start Ubuntu op vanaf de cd en krijg dan al gelijk beeld.....dan installeren; dan komt er al gelijk een beeld waar ik weinig van begrijp....... alle schijven heten daarop "/dev/sda/" en ga zo maar door. Gelukkig kan ik wel zien aan de grootte van de schijf welke de lege is en ik klik hem aan; dan kan ik hem formatteren en ik heb gelezen dat je dat als een "EXT 4" moet doen; dat doe ik en dan wil ik installeren:  "Er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelings menu".

Dat is mooi, maar welk schijfindelingsmenu?

Ik heb verder gelezen op internet; dan moet je vanuit een commandoprompt een sudo commando intoetsen; HOE kom ik aan een commandoprompt?  :)

Dan nog termen als "aanhechtingspunt" en de dubbele weergave van HD's.......het is niet echt makkelijk allemaal; ik kan heel goed begrijpen waarom de wereld nog niet overgestapt is op Ubuntu hoor; ik heb het een tijd vol gehouden, maar dit wordt nu toch echt vervelend.

Kan iemand mij helpen? Ik vrees dat ik het straks helemaal gehad heb met dit gebeuren en dat zou toch ook weer zonde zijn ;)

Offline jan11000

  • Lid
Als je met de hand gaat partitioneren dan heb je deze partities nodig,
swap  (groter dan je geheugen)
/           (root partitie, dit is je basisbestandsysteem)
Dus deze 2 maken en verder gaan met installatie.

Als je met de hand gaat partitioneren dan heb je deze partities nodig,
swap  (groter dan je geheugen)
/           (root partitie, dit is je basisbestandsysteem)
Dus deze 2 maken en verder gaan met installatie.

Ubuntu maakt automatisch de swap partitie aan, volgens mij.

Ik denk dat het zo kan
Opstarten met de Ubuntu  installatie CD
Kiezen voor "Ubuntu installeren"
Je komt in een menu zet onderaan een vinkje bij: "Deze software van derden installeren"
klik op: "verder"
Nu komt er de vraag of je verbinding wilt met internet. persoonlijk wil ik dat meestal niet omdat dan de installatie langer duurt. Ik update later.
Klik op: "verder"
Kies in dit menu voor: "Iets anders"
Je komt in de "schijf indeler"
Kies hier de schijf waarop je Ubuntu wilt installeren waarschijnlijk in jou geval: "/dev/sdb1"
Klik op "change"
Klik op deze " partitie niet gebruiken"
Kies "ext4 loggend bestandssysteem"
Vink aan "partitie formateren"
Aankoppelpunt kies: "/"
Klik op "Ok"
Ga op de partitie (schijf) staan die je juist hebt veranderd en klik  "nu installeren"

Apparaat voor opstartlader-installatie  niet veranderen laten staan op /dev/sda1

Graag berichtje als het gelukt is, zo niet helpen we je verder.

Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Offline jan11000

  • Lid
Maak de swap direct aan, anders moet je deze met de hand gaan aanpassen en partities gaan verkleinen.
En overige partities ook gelijk indelen(van windows afblijven), dan staan deze ook direct in je fstab, bijv "/home/data" partitie op een extra partitie zetten.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Hoe kom je er bij dat harddisks dubbel weergegeven worden? Wat wordt weergeven zijn de partities, bijvoorbeeld /dev/sda1 is de eerste partitie, en /dev/sda2 de tweede.

Je zegt dat je aan de grootte kan zien welke schijf de lege is, heb je meerdere harddisks in je computer dan? Anders kan je het beste gewoon selecteren dat je ubuntu naast windows wilt installeren, dan zorgt de installatie verder zelf voor de juiste partities.

Offline Navigator

  • Lid
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor de reactie's.
Vraag niet hoe, maar het is gelukt :)

Mijn eerste indrukken zijn niet vreselijk positief helaas.......
Ik zal even vergelijken met hoe -door een paar enthousiastelingen- in het verleden dit os aangeraden werd en mijn bevindingen;

+ makkelijk te installeren
+ licht programma (gebruikt weinig van je pc voor het draaien van os zelf)
+ dus ook snel
+ geen vastlopers of foutmeldingen
+ gewoon al je programma's kunnen installeren wat je op windows ook kan
+ het is eigenlijk gewoon mac osx maar dan nog beter en kan op een normale pc


Nu wist ik bij onderzoek al dat alles niet zo erg mooi was als voorgespiegeld, maar toch wilde ik het proberen en vond:

- niet zo makkelijk dus echter........installeren was een b*tch :)
- kan wel zo zijn, maar er zit bijvoorbeeld geen driver in voor het moederbord en de vga draait op een "nooddrivertje"; tot zover de kracht die ten goede komt aan mijn andere programma's.
- idem; is wel snel maar op mijn pc zie ik weinig verschil met W7 of laat staan Lion
- vastlopers/foutmeldingen direct na de eerste opstart, daarna echter niet meer; het deed echter niet veel goeds voor me als je dat ineens ziet terwijl je (hoge) verwachtingen hebt
- dat is dus niet zo.......emulator nodig en dan nog kan ik de belangrijkste dingen voor mij niet installeren.....dat is een "biggie"
- absoluut niet! Hoezo zelfs?? Omdat er pictogrammen in beeld komen? Omdat "instellingen" direct afgekeken lijken van mac osx? Komt niet eens in de buurt.......


Nu begrijp ik dat dit een Ubuntu forum is en ik mezelf niet geliefd maak.......het is ook niet de bedoeling om "jullie liefde" te bashen hier, maar gewoon als "verse beginner" de eerste indrukken te geven; hoe ziet een buitenstaander het.

Voor "jullie" is het klaarblijkelijk wel een goed systeem; dat staat buiten kijf, maar voor mij.......ik wilde het proberen, heb het staan en speel er nog wat mee, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat het er binnenkort weer af.
Wat waren mijn verwachtingen?
Zoiets als een mac osx (weer die vergelijking, maar dat wordt ook vaak gezegd) en een os waar ik wat meer mee kon, wat snel was.

Ik heb ervaring met windows en diverse soorten mac osx en hoewel het beter zal zijn dan windows indien je het niet voor gamen gebruikt, is het niet een mac osx waarbij ik gelijk toe toe geven dat je daar ook niet goed uit de voeten kan met gamen.

Tot zover mijn feedback; sorry dat het -mij in ieder geval- niet bevalt. Mocht er nog verandering in komen, kom ik daar uiteraard nog op terug.
Het gemis aan stuurprogramma's en het niet kunnen installeren van enkele belangrijke zaken maken het voor mij een vrij nutteloos os.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 13:59:14 door Navigator »

Stuurprogramma's kun je installeren via tandwiel rechtsboven --> Systeeminstellingen --> Extra stuurprogramma's

En ja, Systeeminstellingen lijkt op dat van Mac OSX maar dat is niet Ubuntu's fout want die maken Systeeminstellingen niet (dat is een ander team binnen Linux die dat doet).

Offline redmar

  • Vertaalteam
"maar er zit bijvoorbeeld geen driver in voor het moederbord en de vga draait op een "nooddrivertje"; tot zover de kracht die ten goede komt aan mijn andere programma's."
Wat doet een driver voor het moederbord? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
En hoe kom je er bij dat vga op een "nooddrivertje" draait? (Overigens, als je 12.10 geïnstalleerd hebt kan je via softwarebronnen -> tabblad "Extra stuurprogramma's" de juiste drivers installeren.)

"niet zo makkelijk dus echter........installeren was een b*tch :)"
Volgens mij is ubuntu vrij eenvoudig te installeren. Hoe vaak heb je windows en osX op een pc geïnstalleerd? Is dat echt zoveel eenvoudiger?

"gewoon al je programma's kunnen installeren wat je op windows ook kan"
Ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar dat is onzin, windows programma's draaien op windows, niet op linux. Bedoelde diegene niet dat er *vergelijkbare* programma's zijn voor de meeste windows programma's?

"het is eigenlijk gewoon mac osx maar dan nog beter en kan op een normale pc"
Nogal kort door de bocht, maar op welk systeem vind je ubuntu dan het meeste lijken? Je moet toegeven dat het meer op osX dan op windows lijkt.

Al met al denk ik dat je verwachtingen van Ubuntu niet echt realistisch waren. Dit zijn naar mijn inzien de beste punten van ubuntu:
* Unity, een mooie en krachtige werkomgeving, tekstgedreven zodat je snel bestanden, mappen en programma's kunt vinden.
* De HUD, druk op de alt-toets en je kan in de menu's van programma's zoeken, bespaart erg veel tijd
* Standaard een 'app store' waar je software vandaan kunt halen, zodat je nooit bang hoeft te zijn voor virussen, trojans etc
* Het systeem is volledig aanpasbaar naar je eigen wensen, je kunt gewoon onder de motorkap kijken om dingen aan te passen.

@redmar: Als je PC out-of-the-box ondersteund wordt dan is een Hackintosh makkelijker te installeren. Maar als dat niet goed ondersteund wordt dan niet.

Trouwens, Wine is er altijd nog voor Windows-programma's hè ;)

Offline Navigator

  • Lid
@ Redmar,


Moederbord drivers bedoel ik eigenlijk de intel chipset drivers voor. Misschien niet eens nodig hoor voor dit?

Extra stuurprogramma's heb ik gedaan en dan krijg ik de aanbevolen driver; dat wordt aangeboden als een nooddriver......of "kale" driver; een GTX 480 moet wel leuk aangestuurd kunnen worden lijkt mij.

Nee, voor de beginner en qua pc gebruik redelijk gevorderde, zit je er hier echt naast. Windows heb ik vaker gedaan, niet echt moeilijk en mac osx (Leopard, Snow Leopard, Lion en Mountain Lion) is al helemaal voor baby's; druk op "installeren", drink koffie en je bent klaar.

Voor mij geen onzin; ik wilde nooit aan Ubuntu vanwege dit feit, maar er werd mij toch echt op het hard gedrukt dat dit "via een heel simpel proggie" ook echt wel kon; juist windows programma's(!)

Klopt; lijkt inderdaad meer op mac osx dan windows, maar -voor mij althans- haalt het het niet bij mac qua installatie, gebruikersvriendelijkheid (dat is dan wel weer ervaring die je met Ubuntu ook op moet doen) stabiliteit en "wat je ermee kan".


Geen realistische verwachtingen? Nee, dat klopt denk ik wel. Maar let wel op dat mensen als ik er wel zo instappen en tegen deze ervaringen aanlopen.
Het hoefde van mij helemaal niets, maar blijkt; voor mijn gebruik kan het ook......erg weinig.

In mijn geval is het iets te mooi voorgespiegeld, maar had ik dit geweten, had ik de moeite van installeren niet genomen denk ik; het heeft geen toegevoegde waarde voor mij.
Leuk om te proberen, maar dit zijn nu eenmaal mijn "out of the box' ervaringen of in ieder geval mijn meningen tot dusver.

Offline redmar

  • Vertaalteam
"Extra stuurprogramma's heb ik gedaan en dan krijg ik de aanbevolen driver; dat wordt aangeboden als een nooddriver."
Kan je een screenshot van dat scherm plaatsen? Ik heb nog nooit van de term 'nooddriver' gehoord.

"Nee, voor de beginner en qua pc gebruik redelijk gevorderde, zit je er hier echt naast. Windows heb ik vaker gedaan, niet echt moeilijk en mac osx (Leopard, Snow Leopard, Lion en Mountain Lion) is al helemaal voor baby's; druk op "installeren", drink koffie en je bent klaar."
Kan dat ook zonder je bestaande installatie om zeep te helpen? Vergeet niet dat je ubuntu gewoon naast windows hebt staan, en dat ze allebei nog werken. Als je geen rekening met bestaande systemen hoeft te houden kan je bij ubuntu ook zo doorklikken

"voor mijn gebruik kan het ook......erg weinig."
Wat wil je er precies mee doen dat niet lukt, als je problemen hebt willen we je hier graag helpen. Ik vind het jammer dat het niet is wat je er van verwachtte, maar wij hebben die verwachtingen niet geschept.

Offline Navigator

  • Lid
Helaas, maar ik ga niet helemaal uitzoeken hoe dat nu weer moet; ik ben eigenlijk best een beetje geïrriteerd door dat geklooi. Het was ook geen "nood" maar er stond wel iets bij waarvan duidelijk werd dat het niet de echte driver is die erin hoort, maar gewoon een driver die hem in ieder geval aan de praat krijgt. Dat vind ik jammer voor zo'n dure kaart.

Dat kan ook zeer eenvoudig (zeker met Mac osx)  naast je bestaande os en heb er nog nooit problemen mee gehad. Dit had ik zelfs op een aparte, lege schijf en nog had ik moeite, meldingen (topictitel) en ga zo maar door, lees de eerste post maar.

Nee, hier is die verwachting ook niet geschept en ik had ook wel in de gaten dat het niet zo mooi was als voorgespiegeld, maar toch.....tja, het valt nu eenmaal een beetje tegen voor iemand als ik.

Wat ik een beetje uit je verhaal opmaak, dat je verwachting van Ubuntu hooggespannen was.
Veel van de problemen die je tegenkwam, liggen niet zo zeer aan Ubuntu/Linux, maar de bedrijven welke alleen maar gesloten drivers leveren.

Voor Windows zijn er in 99,9% van de gevallen 100% goed werkende gesloten drivers, en het zelfde voor MAC OS ( in house zal ik maar zeggen ).

Als we het hebben over gesloten, moet Linux het dus vaak hebben van een eigen gebouwde driver.
Met een beetje geluk, en dat zie je wel steeds meer, komen de chipmakers over de brug met fitale informatie over de door hun gebakken chip.
Dan is het vaak alleen maar wachten totdat een goed werkende driver aangeboden gaat worden en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Wat we ook vaak zien op dit forum is, dat men  met een hagel nieuwe hardware komt en dat er veel driver problemen zijn.
Die problemen uiten zich vaak in vastlopers en daarbij dus veel frustratie bij een beginnend gebruiker.
De ervaren Ubuntu/Linux gebruiker zal met zijn opgedane ervaring vaak veel minder gefrustreerd raken.

Conclusie is, er is teveel verscheidenheid aan hardware met net zoveel gesloten drivers, waardoor een combinatie van die twee je hooggespannen verwachting een behoorlijke deuk kan opgelopen.
Ook het vergelijken met grootmachten als Windows en 'all in house' builder MAC is naar mijn mening dan ook niet terecht.

Het mooie is dan op dit forum, dat er veel personen zijn die je graag de helpende hand wil geven in een oplossing.
Dat betekent wel dat je vaak zelf wel iets moet doen, wat je bij een Windows machine nooit zou hoeven doen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Navigator

  • Lid
Het driver verhaal is duidelijk mensen, dank hiervoor.
Ik heb de link wel degelijk gelezen, maar ik zit vooral met die videokaart; het kan best zijn dat het gesloten drivers zijn en linux dat niet mag gebruiken, maar het is doodzonde natuurlijk van een kaart als deze. Dat het niet de schuld van Ubuntu is, is duidelijk, maar doet niets af aan de zaak als nietsvermoedende nieuwe gebruiker. Doet sowieso niets af aan de zaak; er is geen geschikte driver voor die "alles eruit haalt".

De vergelijking is vanzelfsprekend; je hebt maar keuze uit "drie groten"..........Bij de ene kan je dit, de ander dat. Je wilt toch dingen doen die je altijd doet en dat kan nu niet, zo simpel is het nu eenmaal en dat windows dat wel doet....tja......dat is nu eenmaal zo. Ik gebruik die pc 95% voor één programma; die doet het hier niet op......op windows wel.
Toegegeven dat het op mac osx ook niet werkt hoor, maar daar gebruik ik alleen mijn laptop voor (mac dan).

Voor wat ik doe, is het  niet nuttig en de vergelijking is dan vanzelf; W7 kan het wel, mac osx ook niet.
Het mag wel opzich staande zijn, maar moet toch doen wat een computer doet; zie het als auto's; een Fiat panda kan je  niet vergelijken met een Mercedes, maar ze moeten je wel allebei van a naar b brengen; als de Mercedes dat niet kan omdat hij vierkante wielen heeft; is het een stuk schroot ;)

@Navigator: Duidelijk geen ervaring met Hackintosh als ik je zo hoor. Je kunt helemaal geen OSX op je PC installeren zonder dat je andere OS eraan gaat. Je kunt wel Hackintoshen en dan een ander OS installeren maar niet andersom.

Geloof mij maar want ik heb ervaring met Hackintosh (en ook met non-hackintosh hier op mijn Macbook Pro).

En moederborddrivers is Hackintosh-specifiek in de vorm van DDST.

"een Fiat panda kan je  niet vergelijken met een Mercedes, maar ze moeten je wel allebei van a naar b brengen; als de Mercedes dat niet kan omdat hij vierkante wielen heeft; is het een stuk schroot "

Dat is appels met peren. Ubuntu is geen Mercedes en dat weet men ook hier. Ubuntu is meer een middenmoot. Doorgaans sneller en voor sommigen makkelijker dan Windows maar nog net geen OSX. Eerder een Honda dus: goed, snel en zuinig als je ervan houdt.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 20:45:55 door Vistaus »

Offline Navigator

  • Lid
Beste mensen,

Het was leuk hier op het forum, ik ben netjes behandelt door jullie en ik mocht mijn ervaring delen (al dan niet terecht gestoeld).

Nu echter, is het feest over lijkt mij; ik wordt hier keihard voor leugenaar gezet en dat vind ik uiteraard niet leuk.

Vistaus schreef namelijk: " @Navigator: Duidelijk geen ervaring met Hackintosh als ik je zo hoor."........terwijl ik toch echt schreef dat ik dat wel vaker geïnstalleerd heb.
Ik schreef daar ook niet bij dat ik het voor elkaar wist te krijgen naast een windows installatie (wat ik nu met Ubuntu ook niet deed) en ik schreef ook niet dat ik het op een pc wist te installeren; ik "gebruik daar mijn laptop voor" schreef ik al en dat is dan natuurlijk een Macbook pro.

Als men dan ook nog niet wenst te snappen dat de auto vergelijking  niet om de niveau verschillen ging maar meer om het feit dat je van a naar b moet worden gebracht.......ben je in mijn ogen wanhopig iemand de grond aan het intrappen omdat hij niet jouw geweldige hobby/product net zo fantastisch vind als jij zelf en dus met de moed der wanhoop en maar een verhaaltje van maakt als een echte fanboy. Om maar geen andere bewoording te gebruiken.........

....KNIP: niet op de man spelen alstublieft !   (moderatorcommentaar......
Deze laatste opmerking heb je louter te danken aan het feit dat je mij een leugenaar noemt omdat je het niet kan hebben dat ik Ubuntu niet zo geweldig vind. ....KNIP....
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 09:40:20 door Prosper »

@Navigator: Oh ik ben een fanboy? Waarom zei ik dan net dat ik een Macbook Pro met OSX heb? En dan beschuldig je mij van slecht lezen...

En ja, die auto-vergelijking vind ik niet opgaan en dat is mijn mening en die mag ik hebben.

En dat jou 'laptop' een Macbook Pro is dat kan ik niet ruiken natuurlijk. 'Laptop' is een algemeen woord.

Jammer dat je niet tegen een mening van iemand kan en dan ook nog degene waardoor jij je je beschuldigt voelt gaat uitmaken voor 'fanboy' terwijl die 'fanboy' duidelijk schreef welk OS ie gebruikt...

Trouwens, er waren wel meer in dit topic die ook hard reageerden maar daar hoor ik je niet over...

Offline Navigator

  • Lid
Anderen geven hun mening en die is anders dan de mijne; helemaal prima, geen problemen mee.
JIJ maakt mij uit voor leugenaar en dat is op zin zachts gezegd niet netjes.
Dat ik aangeef wel ervaring te hebben met Mac en jij concludeert dat dat  niet zo is zuiver op gronde van het feit dat jij er maar vanuit gaat dat ik dat: a) naast een windows installatie deed en  b) op een normale pc of laptop deed, ligt zuiver aan jouw perceptie; dat heb JIJ ervan gemaakt.

Ik zeg dat ik die ervaring heb, dan is dat zo. Jij meent dat dat  niet kan omdat ik niet precies aangeef welk systeem ik heb; denk een beetje na.
Jij schrijft dat je mac osx gebruikt; dan geloof ik dat en je hoeft niet met naam en toenaam en/of serienummer je laptop op te noemen.....ik neem aan dat het klopt allemaal. Zie je, ik ben slim genoeg om te denken dat je een mac hebt als je mac osx gebruikt.

.....KNIP.......
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 09:41:09 door Prosper »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat een zinloos gedoe allemaal.... Jou bevalt Ubuntu blijkbaar niet; nou, houdoe en een gelukkig leven verder dan.  :-*

Wat we hier niet nodig hebben, is dat een zelfbenoemde deskundoloog ons eens haarfijn komt uitleggen wat er volgens hem allemaal niet klopt aan Ubuntu. Voorzover dat voortkomt uit jouw eigen ondeskundigheid en onervarenheid (90 %), is dat iets wat linea recta de prullenbak in kan.

Voorzover het terechte kritiek is (10 %), weten wij dat zelf ook wel. We zijn hier geen kleine kinderen en hebben <schok! ongeloof!> ook ervaring met Windows en Mac OS.  :o

Dus: gebruik het besturingssysteem wat je wil, mij interesseert dat totaal niets. Al is het MS-DOS 6.22. Maar ga hier niet lopen vervelen.

Offline Navigator

  • Lid
Zelfbenoemde deskundoloog? 90 % onervarenheid?

Wel 99 % onervarenheid en deskundoloog heb ik mijzelf zeker niet geridderd; allesbehalve en dat geef ik netjes aan de hele tijd al.

Nee, ik gaf aan hoe Ubuntu op een beginner die er helemaal geen verstand van heeft, er tegenaan kijkt! Maar dat is het niet waard om te lezen he?

.....KNIP.....

Waar schrijf ik dan dat ik meen dat "jullie" geen kennis hebben van Windows of Mac osx? Hou dus je -aan achterlijkheid grenzende- opmerkingen voor je; blijf reëel als iemand je spelletje niet leuk vind.

....KNIP....

Geldt overigens niet voor de mensen die wel wilden helpen en mij op een eerlijke manier ongelijk gaven; daar heb ik respect voor, ....KNIP....
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 09:43:16 door Prosper »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ik gaf aan hoe Ubuntu op een beginner die er helemaal geen verstand van heeft, er tegenaan kijkt! Maar dat is het niet waard om te lezen he?
Nee. Je vertelt totaal niks nieuws.

Alle negatieve gebruikerservaringen van beginners zoals jij, zijn doorgaans geheel of voor bijna 100 % op te lossen. Meestal in een handomdraai.

Maar dan moet de bereidheid er wel zijn, om te leren. *Wij* hebben hier geen lessen nodig, *jij* wel. Als je die niet wil leren, vaarwel dan. Met het heilig kruis na.

Citaat
....KNIP....

KNIP....
« Laatst bewerkt op: 2012/11/11, 09:44:23 door Prosper »

Moderatorcommentaar:

Draadje gesloten.  Er wordt niks nieuws verteld en alleen maar op de man gespeeld.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...