Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...  (gelezen 412520 keer)

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1175 Gepost op: 2019/05/09, 00:45:13 »
Afbeeldingen van enkele leden worden niet getoond.
Is dat browser gerelateerd (hier Firefox)?
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1176 Gepost op: 2019/05/09, 01:46:15 »
Afbeeldingen van enkele leden worden niet getoond.
Is dat browser gerelateerd (hier Firefox)?

In het geval van mijn screenshots kan het kloppen, want de website waar ik doorgaans mijn inzendingen naar upload is de hele avond al uit de lucht. Zoals je hier kunt zien.  ;)

UPDATE: de site waar ik altijd mijn plaatjes naar uploadde is nog steeds uit de lucht. De screenshot van mijn vorige post heb ik even bij een andere website geplaatst. De afbeelding is vanaf nu weer te zien.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 12:08:11 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1177 Gepost op: 2019/05/09, 16:26:45 »
Thema is het standaard Greybird, iconen zijn Faenza en Obsidian (gecombineerd), en speciaal voor de toepassingsstarters in de taakbalk heb ik de monochrome iconen uit het Adwaita-thema gepikt, ook standaard al aanwezig.

Hoe haal je de monochrome iconen uit het Adwaita iconen thema?
Ben benieuwd hoe dat oogt in een dock (in combinatie met deze wallpape).

Xubuntu 19.10:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1178 Gepost op: 2019/05/09, 16:38:43 »
Volg ik het pad naar het Adwaita iconen thema dan zie ik dit:

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1179 Gepost op: 2019/05/09, 17:27:19 »
@EvC:
Je zit in de goede map, alleen nog niet ver genoeg. Ga naar de map "scalable", en binnen die map zie je de mappen "actions" en "apps" staan. De iconen die ik heb gebruikt in het gedeelte van de toepassingenstarts heb ik daaruit gehaald.  ;)

Waarom perse uit de map "scalable"? Omdat daarin de iconen in vectorformaat in staan. Die schalen dus automatisch mee en worden niet "blurry", in tegenstelling tot iconen met het .png-formaat.

Hoe je de iconen wijzigt in je dock? Geen idee voor wat betreft Cairo Dock en Plank, want die heb ik nog nooit gebruikt. Dat moet je zelf even uitvogelen. Ik probeer zelf mijn bureaublad altijd zoveel als mogelijk aan te passen met hetgeen al voorhanden is op het systeem. Met uitzondering van de iconensets Faenza en Obsidian, wat mij betreft nog steeds één van de mooiste iconensets die Linux rijk is (ongeacht dat tweedimensionale, platte iconen nu "in" zijn).

Voor diegenen die deze monochrome iconen ook willen in het gedeelte van de toepassingenstarters in Xfce (als je Xubuntu draait), dit doe je zo:
  • klik met rechts op het icoontje dat je wilt wijzigen en kies "Eigenschappen"
  • Binnen het eigenschappenvenster, klik vervolgens op de onderste knop rechts, die met het symbool met het potloodje. Dat is de optie om de starter te bewerken
  • wederom springt er een venster op ("Bewerk starter"). Klik net onder het midden van dat venstertje op het pictogram. Er opent zich wederom een venster ("Kies een pictogram")
  • ga naar de locatie "/usr/share/icons/Adwaita/scalable", en kies uit één van de mappen van keuze een pictogram die je het best vindt passen bij de toepassingsstarter
  • Klik op "OK" en sla alles op via "Opslaan" in het openstaande "Bewerk starter" venster
Herhaal dit bij elke volgende icoon die je wilt wijzigen. Net zo lang totdat je je doel bereikt hebt en tevreden bent met het resultaat.

Dat was het. Niet heel lastig, toch? :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1180 Gepost op: 2019/05/09, 17:33:24 »
Volg ik het pad naar het Adwaita iconen thema dan zie ik dit:



Ik moet wel even zeggen dat de afbeeldingen die je post op dit forum standaard nogal blurry zijn. Wist je dat je ook screenshots kunt plaatsen op dit forum die een thumbnail van het originele formaat laten zien, maar als je erop klikt in originele formaat te zien krijgt? Dat kan vooral handig zijn als je een screenshot van iemand op detail wilt bestuderen. Helaas is dat bij jouw afbeeldingen niet mogelijk (te klein).

Of is dat juist ook je bedoeling? Dan kan natuurlijk ook... ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 17:35:09 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1181 Gepost op: 2019/05/09, 18:02:58 »
Dat is juist de bedoeling. Er werd gemopperd dat ik te grote afbeeldingen plaatste.
Een één op één afbeeldingen host is in dit forum (begrijpelijk) over de top.
Bovendien zijn het vaak afbeeldingen van gevirtualiseerde distibuties. VMware kan ik eventueel optimaliseren, hoewel er doorgaans geen opmerkingen zijn.
Een geoefend oog valt het wel op.

Gelden de monochrome iconen alleen voor systeem iconen of ook voor applicatie iconen als Firefox etc.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1182 Gepost op: 2019/05/09, 18:39:55 »
De set monochrome iconen zijn generiek, dus niet specifiek naar een bepaald programma gericht. Maar je kunt ze inzetten zoals jij dat zelf wilt.

Wil je monochrome toepassingsiconen die specifiek een applicatie uitbeelden, bijvoorbeeld zo'n monochrome gekrulde vos, dan zou je kunnen kijken of je deze kunt vinden op bijvoorbeeld gnome-look.org, xfce-look.org of een soortgelijke website. Er bestaan dergelijke iconensets die dat hebben.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1183 Gepost op: 2019/05/09, 18:54:14 »
Dat is juist de bedoeling. Er werd gemopperd dat ik te grote afbeeldingen plaatste.
Een één op één afbeeldingen host is in dit forum (begrijpelijk) over de top.
Bovendien zijn het vaak afbeeldingen van gevirtualiseerde distibuties. VMware kan ik eventueel optimaliseren, hoewel er doorgaans geen opmerkingen zijn.
Een geoefend oog valt het wel op.

Ik verklein mijn afbeeldingen altijd binnen dit forum met een scripttrucje. Dus ik upload de volledige afbeelding, maar bij het verwijzen binnen dit forum laat ik via HTML-code de afbeelding in schaal weergeven zodat iemand's beeld niet ineens gevuld is met een screenshot. Dat is zeker irritant en dat begrijp ik ook.

Dus stel je voor: je upload een niet-verkleinde afbeelding naar zo'n plaatjesuploader, en die genereert een link. Als voorbeeld: die website heet "https://www.evcplaatje.org", en jouw afbeelding met de afmeting 1920x1080 krijgt als link mee: "https://www.evcplaatje.org/afbeelding123.png". Dan verwerk je deze afbeelding via die code in schaal (laten we zeggen 40% van eerder genoemd formaat) en die code kopieer je in de tekst.

Dat zou er dan zo uitzien, afgaande van bovenstaande situatie:
[url=https://www.evcplaatje.org/afbeelding123.png]
[img width=768 height=432]https://www.evcplaatje.org/afbeelding123.png[/img][/url]
[sub]Afbeelding 1: Geef hier een onderschrift weer om je plaatje te verduidelijken[/sub]

Het mooie hiervan is dat men de mogelijkheid krijgt om de afbeelding voor de volle 100% te zien als men erop klikt, maar niet iemand's hele scherm vult met jouw afbeelding als iemand hier op het forum komt. De afbeelding wordt als verkleind formaat (de maten die jij opgeeft binnen deze code) weergegeven. Werkt als een speer. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1184 Gepost op: 2019/05/09, 20:42:10 »
De tip over afbeeldingen ga ik proberen.

In Ubuntu 19.04 heb ik dit monochrome thema geïnstalleerd en dat geeft alleen een merkbare verandering in de systeembalk. Applicatie iconen blijven in kleur.
Wellicht is het te oud en werkt het niet optimaal in deze Ubuntu versie.
Misschien is er meer te vinden.

Over je creatie als een moderne omgeving (het is maar een mening):

Desktopomgevingen met starters die vensterknoppen aanmaken zullen nooit mijn voorkeur krijgen. Desalniettemin biedt Xfce behoorlijk wat comfort.
Mocht Xfce beslissen om dat te veranderen dan wordt de verleiding groter. Een dock of DockbarX is (voorlopig) een verbetering.
Openen, minimaliseren en sluiten vanuit een applicatie icoon begrijpt iedereen (die van Windows komt). Het vastpinnen aan een panel ook.
Zou dat een desktopomgeving echt zwaarder maken als men het zo bouwt? Ik betwijfel het.
Het argument dat men niet op Windows wil lijken is over de houdbaarheids-datum.
Vandaar dat ik - met meer dan gewone belangstelling - Xfce 4.14 volg (hoewel er nog nergens over gerept wordt).

Veel zwart en blauw in je creatie(s). Opmerkelijk, bijna zakelijk.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1185 Gepost op: 2019/05/09, 21:14:17 »
Veel zwart en blauw in je creatie(s). Opmerkelijk, bijna zakelijk.
Niet helemaal waar, want de meeste van mijn desktops post ik hier niet. Simpelweg omdat dit geen aan Ubuntu gerelateerde systemen zijn. Ik beschik over een keur aan laptops en desktops, die ik ook allemaal gebruik, maar die geen Ubuntu of een afgeleide ervan hebben.

Aan de andere kant: Ik houd van strak en zakelijk op mijn bureaublad. Opgeruimd, niet rommelig, en het liefst alles op elkaar afgestemd. Ik houd niet zo van rommelig, ratjetoe en chaotisch. En dat veel van mijn Xubuntu's zwart en blauw zijn heeft te maken met het gegeven dat ik het mooi vind (uiteraard!), maar ook omdat het rustgevend voor mijn ogen is. Het is allemaal persoonlijke smaak. De één vind het mooi, de andere niet. :)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/09, 21:17:04 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1186 Gepost op: 2019/05/10, 16:29:55 »

nahjo

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1187 Gepost op: 2019/05/10, 17:15:50 »

Lekker rustig  :)

DarkEra

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1188 Gepost op: 2019/06/15, 12:47:44 »
Een beetje oude herinneringen op aan het halen met looks van de beste LTS versie na Hardy Heron: Lucid Lynx. Wel in een nieuw jasje want het betreft hier Ubuntu MATE 19.04 waar je verschillende opties hebt voor de vormgeving van de desktop. Ik heb gekozen voor de Traditionele layout. Het enige wat mij stoort is dat lelijke groen wat ze in hun thema's gebruiken, ze hadden het van mij oranje mogen laten imo. :)



« Laatst bewerkt op: 2019/06/15, 17:28:46 door Maik »

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1189 Gepost op: 2019/07/19, 20:14:29 »
Goh ja Hardy Heron waar blijft de tijd zeg :-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

drum

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1190 Gepost op: 2019/09/04, 09:55:58 »

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1191 Gepost op: 2019/09/07, 19:59:04 »


« Laatst bewerkt op: 2019/09/10, 12:58:26 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1192 Gepost op: 2019/09/22, 16:36:57 »
Mijn inmiddels 9 jaar oude Acer Aspire 7551 laptop, voorheen mijn standaard werkmachine maar de laatste jaren eigenlijk een beetje in onbruik geraakt, heb ik recentelijk nieuw leven ingeblazen. Recentelijk heb ik er 4GB aan geheugen bij geprikt, de inmiddels niet meer ondersteunde Linux Mint 17.3 eraf gehaald en weer voorzien van opnieuw Linux Mint. Dat was in eerste instantie niet de bedoeling, want ik was van plan om er Debian Buster op te knallen. Maar omdat ik deze laptop wederom voor mijn werk in wil zetten, niet teveel poespas wilde voor deze machine én omdat veel zaken in Linux Mint al vooraf geconfigureerd zijn ben ik uiteindelijk toch maar weer eens gegaan voor Linux Mint. Ook omdat ik Linux Mint al een tijdje niet meer gebruikt heb, ik weer eens wilde kijken hoe dit aanvoelt én omdat dit nog de enige machine is die al Linux Mint had. Afijn, Linux Mint 19.2 Xfce erop geprakt en ingericht naar mijn smaak en behoefte. Dit is het uiteindelijk geworden:



Afbeelding 1: Linux Mint 19.2 met een licht aangepaste Xfce desktop. Veel grijstinten, want rustig voor mijn ogen.

Veel grijstinten, want ik heb gemerkt dat dit het fijnst voor mijn ogen is. De wallpaper is eigenlijk een hele mooie kleurenfoto in hoge resolutie, maar omdat ik de desktop sober grijs wilde heb ik de foto in GIMP bewerkt en monochroom gemaakt. Een "slordig" Linux Mint logootje erbij geprikt, wat schaduwtjes erbij, en klaar.  :)

Mochten jullie de wallpaper mooi vinden, dan kunnen jullie deze vanaf de volgende link(s) ophalen:

Wallpaper Linux Mint (afmeting: 1600x900): HIER
De bijbehorende inlogscherm wallpaper (afmeting: 1600x900): HIER

Veel plezier ermee! :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1193 Gepost op: 2019/09/23, 14:15:02 »
"Gewone" 18.04.3 LTS Gnome 3.8   


Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1194 Gepost op: 2019/09/24, 11:30:03 »
Marqeaux  ziet er erg goed uit   :P
 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1195 Gepost op: 2019/09/24, 13:14:04 »
Marqeaux  ziet er erg goed uit   :P
 
Dank je wel Tom! :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

drum

  • Gast
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1196 Gepost op: 2019/11/07, 08:23:10 »
Voor mij 'best of both' LMDE3 en Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1197 Gepost op: 2019/11/17, 17:05:35 »
Voor mij sedert kort Xubuntu:



Wat gepimpt om (nog) "minimaler" te zijn  =D

Standaard achtergrondpapiertje van Xubuntu, dat ik enorm goed vind.

Het venster thema laat de titel weg, en verzorgt enkel een blauwe rand voor het actieve venster, en een grijze rand voor een niet actief venster. De venstertitel van het actieve venster wordt getoond in het paneel (met behulp van een "Generic Monitor" plugin en een scriptje), en ook een sluitknop is opgenomen (via een launcher met het commando wmctrl -c ":ACTIVE:"). Dat ik hoogstens een "sluit" knop nodig heb, heb ik geleerd van Gnome Shell =D.

Helemaal links zit the "Whisker menu" knop, die gebonden is aan een sneltoets Super+Spatie. Naar rechts is er eerst een knop (via een launcher) die met het rofi menu een lijst van open vensters toont. Die lijst kan ook opgeroepen worden met Ctrl+Esc. Ik vind rofi handiger dan het in xfce ingebouwde menu (xfdesktop -W, of, alternatief, de Window list plugin). Toch ben ik vooral een Alt+Tab gebruiker. In XFCE kan je die handig instellen in lijstvorm.

Efficiënt wisselen tussen de meest gebruikte toepassingen doe ik echter met sneltoetsen. Als een toepassing open is, schakelt de sneltoets ernaar. Is de toepassing nog niet open, dan wordt die opgestart.

Ik gebruik nu Thunar, waar ik toch wel sterk een ingebouwde zoekfunctie mis zoals in nautilus. Om vlug van folder te wisselen, heb ik weer een rofi lijst, die automatisch de gewenste folder invult in de padbalk van thunar. Daarnaast heb ik echter ook een "Thunar  actie" ingesteld met Catfish. Is bijna even goed: als je Thunar instelt op "Open new thunar instances as tabs", dan wordt de folder die je in Catfish vindt, geopend in een nieuwe tab in hetzelfde thunar venster. In 19.10 kan Catfish afsluiten nadat je op een gevonden bestand of folder hebt gedubbelklikt, zodat het na gebruik automatisch terug uit de weg is.

 
 
« Laatst bewerkt op: 2019/11/17, 17:27:19 door vanadium »

Offline EvC

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1198 Gepost op: 2019/11/18, 18:58:49 »
Efficiënt wisselen tussen de meest gebruikte toepassingen doe ik echter met sneltoetsen. Als een toepassing open is, schakelt de sneltoets ernaar. Is de toepassing nog niet open, dan wordt die opgestart.

Rofi kende ik niet.

Die sneltoetscombinaties moeten wel in je hoofd zitten om er gebruik van te kunnen maken. Dat vereist waarschijnlijk kennis die je eerder bij een opleiding of in de praktijk  hebt opgedaan?
Een doorsnee gebruiker is  meestal visueel georiënteerd en zal deze methode zelden de voorkeur geven.

« Laatst bewerkt op: 2019/11/18, 19:28:52 door EvC »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe ziet jouw grafische desktop eruit ? - In foto en film...
« Reactie #1199 Gepost op: 2019/11/19, 12:53:05 »
Die sneltoetscombinaties moeten wel in je hoofd zitten om er gebruik van te kunnen maken. Dat vereist waarschijnlijk kennis die je eerder bij een opleiding of in de praktijk  hebt opgedaan?
Een doorsnee gebruiker is  meestal visueel georiënteerd en zal deze methode zelden de voorkeur geven.
Een doorsnee gebruiker zal dan ook niet altijd de maximale efficiëntie halen in zijn workflow. De sneltoetscombinaties zijn voor een stuk al beschikbaar, of kan je zelf definiëren en dus gemakkelijk onthouden: <Super>F voor Files, <Super>M voor Mail, <Super>T voor terminal, ... Ik maak hierbij gebruik van een programmaatje "jumpapp": dat is wat ervoor zorgt dat een druk op de sneltoets een open window naar voor brengt, dan wel het programma opstart (net zoals een klik op een icoon van een moderne dock, maar dan via een sneltoets).

Ik gebruik al lang geen takenbalk of dock meer. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeuren.