Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu  (gelezen 2096 keer)

Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Gepost op: 2011/07/03, 00:38:50 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Versie 11.04 is de eerste versie van Ubuntu die ik serieus op mijn eigen computer gebruik. Ik heb 3 jaar geleden Ubuntu een keer geprobeerd, en een beetje rondgeklikt enzo.

Eergisteren heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en heb ik Windows 7 weggeformatteerd van mijn harde schijf. Ik heb er geen spijt van! Ik probeer mijn Windows-gewoontes af te leren door zo min mogelijk terug te grijpen naar Windows (in VirtualBox), al moet ik toch Windows gebruiken omdat Dreamweaver niet beschikbaar is voor Ubuntu. Eerlijk is eerlijk, het is behoorlijk zwaar gezien ik een vastgeroeste Windows "expert" ben.

Ik heb 3 andere computers in huis, die Windows 7 illegaal draaien, waar ik gek van wordt! Constant moet ik oppassen bij software validaties en het updaten van het systeem... Nu zit het zo: Ik heb er voor gezorgd dat de gebruikers van deze systemen dienen in te loggen door het invoeren van hun gebruikersnaam en wachtwoord. Ik heb dit gedaan met secpol.msc . Daarnaast zorgen mijn registerinstellingen (waar zij niet bij kunnen komen) ervoor dat ze hun werkomgeving niet aan kunnen passen. Heerlijk rustig zo, ze kunnen immers niks kappotmaken...

Daarnaast heb ik Junglebyte Teach geïnstalleerd op deze computers, zodat ik de computer allemaal kan monitoren en besturen op afstand.
Kan ik al het bovenstaande ook doen onder Ubuntu?

Alvast heel erg bedankt!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 00:58:46 »
Welkom op het forum.

Je kunt meerdere gebruikers aanmaken en de rechten bepalen.
Ik heb het nooit gedaan, alleen een keer bekeken maar ik denk dat je aan de link hieronder meer hebt.
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/users_in_ubuntu#
Het is van een oudere versie maar volgens mij is alles nog vrijwel gelijk op dat gebied.

Dat andere kan volgens mij ook met Linux.


Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 01:03:13 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
* In Ubuntu kunnen systeeminstellingen alleen gewijzigd worden door een gemachtigde gebruiker, die daarvoor zijn wachtwoord moet invoeren. Je kunt dus voor de accounts instellen dat ze niet de machtiging hebben om systeeminstellingen aan te passen. Alleen jij zult dit kunnen doen. Daarnaast zou ik me geen scenario voor kunnen stellen waarin de gebruiker de computer om zeep helpt. Zeker niet in Ubuntu, waar de gemiddelde gebruiker niet mee bekend zal zijn en dus niet zomaar van alles gaat aanpassen. Gebruikers beheer je gemakkelijk via Systeem -> Beheer -> Gebruikers en groepen.
* Voor toegang op afstand ga je op de computers naar Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand. Hier zet je deze functie aan, optioneel met wachtwoord en/of bevestiging. Je kunt ervoor kiezen om geen pictogram te tonen tijdens de verbinding. Nu kun je op de beheercomputer via Toepassingen -> Internet -> Werkplek op afstand in de linker kolom kiezen uit de computers die bureaublad op afstand aanbieden. Voila!

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 01:16:44 »
* Voor toegang op afstand ga je op de computers naar Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand. Hier zet je deze functie aan, optioneel met wachtwoord en/of bevestiging. Je kunt ervoor kiezen om geen pictogram te tonen tijdens de verbinding. Nu kun je op de beheercomputer via Toepassingen -> Internet -> Werkplek op afstand in de linker kolom kiezen uit de computers die bureaublad op afstand aanbieden. Voila!
Dit kunnen gebruikers zelf dan uitzetten denk ik. Ik denk niet dat dit hier ook de bedoeling is dat ze dáár hun eigen keuze kunnen maken of wel?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 01:40:46 »
* Voor toegang op afstand ga je op de computers naar Systeem -> Voorkeuren -> Bureaublad op afstand. Hier zet je deze functie aan, optioneel met wachtwoord en/of bevestiging. Je kunt ervoor kiezen om geen pictogram te tonen tijdens de verbinding. Nu kun je op de beheercomputer via Toepassingen -> Internet -> Werkplek op afstand in de linker kolom kiezen uit de computers die bureaublad op afstand aanbieden. Voila!
Dit kunnen gebruikers zelf dan uitzetten denk ik. Ik denk niet dat dit hier ook de bedoeling is dat ze dáár hun eigen keuze kunnen maken of wel?
Dat is makkelijk op te lossen door het menu-item weg te halen en/of het tooltje om dit in te stellen onuitvoerbaar te maken.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 01:46:03 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/03, 01:48:57 »
Vinden Ubuntu computers aangesloten op dezelfde router elkaar automatisch?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/03, 01:53:20 door RandomUserName »

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/03, 01:53:11 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.
Juist daarom is een CMS een goede vervanger, je hoeft niet zo veel werk te steken in het bijwerken van al die pagina's.

Een goede vervanger voor Dreamweaver is er niet echt, je zou Kompozer kunnen proberen.

Windows-netwerken worden voor zover ik weet automatisch herkend, om zelf te delen moet je extra software installeren.

Wat bedoel je met "vinden"?

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/03, 01:54:08 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.
Juist daarom is een CMS een goede vervanger, je hoeft niet zo veel werk te steken in het bijwerken van al die pagina's.

Een goede vervanger voor Dreamweaver is er niet echt, je zou Kompozer kunnen proberen.

Windows-netwerken worden voor zover ik weet automatisch herkend, om zelf te delen moet je extra software installeren.
Oke, dankje. Ik zal even kijken!

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/03, 01:57:33 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.
Wat bedoel je met "vinden"?
Onder de Windows werkgroepen worden computers met de juiste werkgroepnaam automatisch "gevonden", zolang ze online zijn. Maar ik heb ergens gehoord dat Ubuntu domeinen gebruikt?!

Dus dat Ubuntu net zoals Windows Server een domein gebruikt om de cliënten te voorzien.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/03, 01:58:18 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.
Wat bedoel je met "vinden"?
Onder de Windows werkgroepen worden computers met de juiste werkgroepnaam automatisch "gevonden", zolang ze online zijn. Maar ik heb ergens gehoord dat Ubuntu domeinen gebruikt?!

Dus dat Ubuntu net zoals Windows Server een domein gebruikt om de cliënten te voorzien.
Ubuntu-computers maken zichzelf via zeroconf bekend, meer ook niet.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/03, 02:05:31 »
* Software zoals Dreamweaver is sowieso kinderlijk eenvoudig te vervangen door pakketten als Wordpress, Yoomla! en Drupal.
Helaas, ik gebruik Dreamweaver om mijn website bij te houden. Is er niet een net zo goed programma als Dreamweaver voor Ubuntu? Ik doe namelijk zelf handmatig iedere pagina aanmaken.
Wat bedoel je met "vinden"?
Onder de Windows werkgroepen worden computers met de juiste werkgroepnaam automatisch "gevonden", zolang ze online zijn. Maar ik heb ergens gehoord dat Ubuntu domeinen gebruikt?!

Dus dat Ubuntu net zoals Windows Server een domein gebruikt om de cliënten te voorzien.
Ubuntu-computers maken zichzelf via zeroconf bekend, meer ook niet.
Oke

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/03, 02:06:10 »
.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/03, 02:08:10 »
Uiteraard kun je ze met Samba en LDAP ook met Windows laten communiceren.

Re: Windows 7 op 3 computers vervangen door Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/03, 09:22:55 »
Een echte Dreamweaver vervanger is er niet maar als je gewoon een beetje <html> schrijf vind ik BlueFish een heel handig programma. Kan je trouwens uit het softwarecenter installeren ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu