Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu-12.04.3-desktop-amd64 zeer traag  (gelezen 1329 keer)

Offline Jos

  • Lid
Re: ubuntu-12.04.3-desktop-amd64 zeer traag
« Reactie #25 Gepost op: 2013/12/23, 21:18:03 »
Door al mijn experimenten was het een rommeltje geworden. Ik ben daarom overnieuw begonnen en heb de HD gewist. Als ik weer vastloop dan meld ik me wel weer  ;) Tot zover bedankt!

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu-12.04.3-desktop-amd64 zeer traag
« Reactie #26 Gepost op: 2013/12/23, 23:14:46 »
Ik lees nu pas dit topic, dus ben eigenlijk wat laat met mijn reactie maar goed:
Ik zie in je eerste screenshot dat je een sda1 een sda5 en een sda6 hebt ("had" want blijkbaar heb je je schijf al helemaal gewist.)
Nu, als de nummering van de partities ineens van sda1 naar sda5 gaat dan is er dus een extended partitie aanwezig. Blijkbaar word die niet (meer) weergegeven tijdens de installatie (misschien om verwarring te vermijden bij nieuwelingen) maar dit is dus eigenlijk een slechte beslissing die "ze" genomen hebben om dit te doen.
Normaal gezien worden de primaire partities genummerd van 1 tot 4 en de partities in een Extended (uitgebreide) partitie worden dan genummerd van 5 tot.... Dat zijn de Logische partities.
Als je maar één primaire partitie hebt en dan een Extended partitie aanmaakt dan worden de partities daarin (de Logische partities) standaard genummerd vanaf 5, zoals dat het geval was in je eerste screenshot.
Ter info even dit: Als je aanpassingen moet doen aan partities in een Extended partitie en er zit daar een swap bij dan moet je eerst de swap uitschakelen voor je dit kan doen. Dan klik je met de rechtermuistoets op de swap partitie en kies je daar voor: SwappOff.

Dit gezegd zijnde:
Als je een installatie wilt doen en je hebt daarvoor een nieuwe partitie nodig dan kan je beter eerst via de live-sessie het programma gParted op starten en dan eerst de partitie al aanmaken.
In jouw geval maak je dan enkele partities aan volgens het aantal distro's je wilt installeren. De grootte hangt af van de ruimte op je schijf. Maar probeer zeker minstens 20GB te gebruiken. (Tenzij het enkel is om even in rond te neuzen en te kijken of een distro sowieso werkt op je computer, dan volstaat een 10 a 15 GB.
Je kan dan ook best een aparte partitie aanmaken voor al je bestanden (documenten, foto's, enz...) op te zetten, zodat je ze vanuit alle distro's kan bereiken. Dus géén aparte /home aanmaken, want de configuratie bestanden die je persoonlijk instelt komen nu in jouw Persoonlijke map te staan (meestal als verborgen mappen).

Dus voor de 4 distro's die je wilt installeren zou dit er zo kunnen uitzien:

sda1     Primaire Partitie   distro 1 Hoofddistro die je het meeste zal gebruiken. 30GB
sda2     DATA partitie voor al je bestanden, foto's enz.... (zo groot mogelijke ruimte, hangt af van hoeveel ruimte de overige  partities innemen)
sda3     Extended Partitie met daarin de volgende partities:
          sda5     distro 2    20GB
          sda6     distro 3    20GB
          sda7     distro 4    20GB
          .....     (eventueel nog meerdere partities kan je hier nog aanmaken)
sda4      Swap   1 a 2 GB  (Deze kan je ook onderbrengen in de Extended partitie als je wilt, dan word dat in dit voorbeeld sda8 en vervalt de sda4)


Daarna start je de installatie en dan kan je direct de reeds aangemaakte partitie kiezen. (Tijdens het installeren kies je dus "Iets Anders")
Tijdens de installatie als de schijfbeheerder te zien is dan kan je alles instellen. Kijk even in deze link hoe dat dan te doen.
http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/installatie-elemetaryos-naast-ubuntu-12-04-en-windows7-koppelpunt/msg890099/#msg890099

Daarna kan je verder gaan met de installatie.
Wil je later eens een andere distro in de plaats van een oude plaatsen, dan heb je slechts één van de partities aan te klikken en net hetzelfde te doen wat in de link staat. En dan verder gaan met de installatie.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Gerolf
« Laatst bewerkt op: 2013/12/23, 23:21:13 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jos

  • Lid
Re: ubuntu-12.04.3-desktop-amd64 zeer traag
« Reactie #27 Gepost op: 2013/12/24, 07:39:01 »
heir4c,
Aan jouw uitgebreide en degelijke uitleg heb ik veel. Zoals ik al schreef ben ik overnieuw begonnen, heb de HD gewist en inmiddels staat Ubuntu er weer op, helemaal geconfigureerd zoals hij mij het beste bevalt. Ook al heb ik dat al vaak gedaan en is het routine geworden, het is toch altijd een hele klus zoals je zult weten. En omdat ik een beetje teveel hooi op mijn vork nam wacht ik nu even met het naast Ubuntu installeren van Zorin, Xubuntu, Lubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/24, 07:50:55 door Jos »