Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scribus en opslaan  (gelezen 425 keer)

scribus en opslaan
« Gepost op: 2012/09/01, 22:14:41 »
Wie kan mij vertellen waarom ik niet bij mijn aparte partities kan als ik vanuit Scribus een document wil opslaan ? Zodra ik opslaan selecteer, heb ik in het menuutje
van Scribus alleen toegang tot de persoonlijke map. Die gebruik ik niet omdat ik voor elke set doeleinden een aparte schijf heb. Kan dit niet anders? Of is het iets heel simpels dat ik net niet weet ?

Alvast bedankt,
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: scribus en opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/01, 23:01:54 »
Dan moet je ze mounten bij het opstarten, daarvoor moet je de file /etc/fstab aanpassen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: scribus en opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/02, 08:31:28 »
Kan je de schijven wel in nautilus zien? Als dat zo is komt het omdat scribus niet de standaard filebrowser gebruikt. Je kan vanuit de home map naar de bovenliggende map navigeren totdat je bij / bent, en vanaf daar kan je naar de juiste map navigeren. Als je niet weet waar die schijven aangekoppeld zijn zullen ze waarschijnlijk in /media staan.

Re: scribus en opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/02, 11:21:44 »
Mijn toestand met Ubuntu is redelijk " groen" . De term mounten heb ik inmiddels vaker gehoord, maar hoe pas ik de file aan en waar vind ik hem? Iets met de Dash Home?
Ik zie de uitleg wel verschijnen, mijn dank.

De schijven zijn gewoon zichtbaar in Nautilus (dat is toch wat in Windows de " verkenner"  is?). Ik ga jouw voorstel proberen. Eveneens mijn dank.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: scribus en opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/02, 14:21:58 »
Scribus herkent inderdaad de items in de "gnome name space" niet, omdat het op een gans andere set van grafische bibliotheken gebaseerd is (die diversiteit in open-source land, toch!). Wél kent scribus natuurlijk de linux bestandsstructuur.

Zoals reeds gezegd, zijn je externe schijven bereikbaar via de folder /media. Klik dus in de Scribus bewaardialoog op "Computer", dan in de rechterbox op "/" (dit staat voor de allerhoogste directory in je systeem, de "root"), en dan vind je "media" met daarin voor elk van de aangekoppelde schijven/partities een directory.

Om de toegang directer en gemakkelijker te maken, kan je een link maken: ook scribus zal die herkennen.

- Open twee nautilus vensters
- Navigeer in het linkervenster naar /media, zodat je al de folders van je aangekoppelde schijven ziet.
- Laat het rechtervenster geopend in je homedirectory
- Klik in het linkervenster op de folder van de schijf waarnaar je wil linken. Druk Ctrl+Shift in en sleep de folder naar het rechter venster. Laat los.



Nu heb je in je thuisfolder een nieuwe "directory", die je rechtstreeks naar je aangekoppelde schijf brengt.

Re: scribus en opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/02, 21:13:00 »
En toen had ik hem door. Inderdaad de map: " media".
Mijn dank allen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.