Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu opnieuw installeren  (gelezen 4117 keer)

Ubuntu opnieuw installeren
« Gepost op: 2012/09/15, 21:52:46 »
Ik ben eergisteren begonnen met ubuntu en heb dingen uitgetest. Natuurlijk is het nu een zooitje geworden dat ik mijn account in ubuntu niet meer normaal kan openen en wil ik ubuntu volledig opnieuw installeren.

Ubuntu is naast windows 7 geinstalleerd, is het voldoende om de eerste 2 partities te verwijderen en volgens de ruimte terug aan windows te geven met een één of andere programma, bijvoorbeeld norton partition magic?
Zie bijlage.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 14:06:09 door ubuntunoob »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/15, 22:45:37 »
Wanneer je Ubuntu opnieuw wilt installeren, dan is dat heel simpel.
Wel een update maken van je /home, wanneer daar belangrijke dingen staan.
Tijdens het installeren kies je bij de vraag waar, niet voor "ernaast", maar voor "anders".
Hierna verwijs je naar de Ubuntu partitie en kies je ook voor formatteren.
De nieuwe installatie overschrijft dan de oude.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/15, 23:00:16 »
Even een oppepper. ik heb in het begin zeker wel zeven keer een puinhoop van ubuntu gemaakt en steeds weer opnieuw geïnstalleerd, je leert er wel veel van en wel het volgende, dat mijn bak alleen Ubuntu draait  =D =D

Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 11:37:51 »
Even een vraagje:
Gaan het alleen om instellingen, of heb je met mappen geschoven of programma's echt stuk gemaakt?

Als het gaat om de instellingen, kun je natuurlijk ook gewoon een nieuw profiel aanmaken. Die krijgt dan weer de standaard instellingen.
Zo hoef je niet moeilijk te doen met een compleet nieuwe installatie :)

Overigens: voor een nieuwe installatie hoef je niet eerst alles te herstellen hoor....je kunt gewoon er overheen installeren (wel opletten dat je de juiste partities kiest)
Ja, eigenlijk echt van alles gedaan, instellingen geprutst, veel software geïnstalleerd om daarna de beste eruit te kiezen, mappen verplaatsen, tutorials uitgevoerd, en deze tut was helaas mijn grote doodzonde:
https://help.ubuntu.com/community/Partitioning/Home/Moving
Met andere woorden, de ubuntu partitie is vervuild, instabiel en corrupt.

Wanneer je Ubuntu opnieuw wilt installeren, dan is dat heel simpel.
Wel een update maken van je /home, wanneer daar belangrijke dingen staan.
Tijdens het installeren kies je bij de vraag waar, niet voor "ernaast", maar voor "anders".
Hierna verwijs je naar de Ubuntu partitie en kies je ook voor formatteren.
De nieuwe installatie overschrijft dan de oude.
Handig! Kan ik op deze manier ook de /home naar mijn data drive brengen zonder dat de huidige data van de data drive verloren ben?

Even een oppepper. ik heb in het begin zeker wel zeven keer een puinhoop van ubuntu gemaakt en steeds weer opnieuw geïnstalleerd, je leert er wel veel van en wel het volgende, dat mijn bak alleen Ubuntu draait  =D =D
Bedankt! Dat geeft mij alweer een ietsje meer motivatie. :D



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/16, 12:16:47 »
Tip: maak een tweedeling.

1. Installeer op je productiemachines een Ubuntu die je gewoon netjes afwerkt: https://sites.google.com/site/computertip/directdoen
En vermijd daarbij deze fouten:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

2. Pak een ouwe machine die je toch over hebt, en gebruik alleen die als proefbak voor wilde experimenten. Experimenteren is leuk en leerzaam, maar niet op een productiemachine....

Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/16, 12:27:55 »
Tip: maak een tweedeling.

1. Installeer op je productiemachines een Ubuntu die je gewoon netjes afwerkt: https://sites.google.com/site/computertip/directdoen
En vermijd daarbij deze fouten:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

2. Pak een ouwe machine die je toch over hebt, en gebruik alleen die als proefbak voor wilde experimenten. Experimenteren is leuk en leerzaam, maar niet op een productiemachine....
1. Die sites heb ik gelezen en heb deze zaken ook uitgevoerd op mijn productiecmachine (sinds begin van de eerste installatie)
2. Ik heb uiteraard een oude computer staat, maar heeft 1 harde schijf, dus ik kan moeilijk testen dat de /home map op de data schijf moet komen zonder verlies van huidige data op de data schijf. Ik vraag mij af of dat eigenlijk wel mogelijk is.

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/16, 13:16:20 »
Pjotr heeft gelijk. Heb ik ook zo gedaan.....mijn vorige machientje van ong.  jaar met Win XP is sinds februari volledig Ubuntu en heb daarop geexperimenteerd en geleerd.

Sinds vorige week dan op mijn nieuwe Ubuntu naast Win7 geinstalleerd en alles draait als een goed geolied machientje....

Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/16, 13:26:34 »
Pjotr heeft gelijk. Heb ik ook zo gedaan.....mijn vorige machientje van ong.  jaar met Win XP is sinds februari volledig Ubuntu en heb daarop geexperimenteerd en geleerd.

Sinds vorige week dan op mijn nieuwe Ubuntu naast Win7 geinstalleerd en alles draait als een goed geolied machientje....
Hoe heb jij je /home map op je data drive kunnen zetten dan of heb je geen data drive?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 13:34:37 door ubuntunoob »

Re: Ubuntu Deinstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/16, 14:02:13 »
Wanneer je Ubuntu opnieuw wilt installeren, dan is dat heel simpel.
Wel een update maken van je /home, wanneer daar belangrijke dingen staan.
Tijdens het installeren kies je bij de vraag waar, niet voor "ernaast", maar voor "anders".
Hierna verwijs je naar de Ubuntu partitie en kies je ook voor formatteren.
De nieuwe installatie overschrijft dan de oude.
klopt het dat ik formateren niet kan aanvinken? Staat de instellingen zo goed om op nu installeren te klikken? Zie bijlage

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/16, 15:03:21 »
Op 'wijzigen' klikken, daar voor aankoppelpunt '/' kiezen en dan kun je ook Formatteren aanvinken :)

Re: Ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/16, 15:08:57 »
Oke maar is het sowieso de dev/sdb5 met type ext4  dat ik moet formateren of welke is het nu eigenlijk. Ik ken niets van ubuntu.

Zoja. Moet ik dan ook bij gebruiken als ext4 loggend bestandssysteem kiezen?

Moet ik vervolgens ook iets doen met het de/sdb6? Dat is volgens mij de swap als ik het juist heb?

Graag alle informatie wat ik moet doen is gewenst, want ik weet 0% wat ik allemaal aan het doen ben en ik twijfel zelfs of ik wel in de juiste sectie zit. Is er geen makkelijker manier?

-Edit-
Ik heb het kunnen oplossen met behulp van deze site:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
Nu staat alles goed. Volgens die site is het ook niet goed om de /home map in een aparte partitie te zetten, jammer maar het staat zo, dan moet ik me er wat aan aanpassen. Ik ga in het vervolg meer naar die site komen, want daar staat echt alle informatie in dat je moet weten over ubuntu. Dat werd me ook al verteld in m'n vorig topic. :)
Alleen jammer dat het via google sites is gemaakt, want waarschijnlijk weet google nu ook dat ik ubuntu heb, haha. Google weet alles. xD
« Laatst bewerkt op: 2012/09/16, 18:15:04 door ubuntunoob »

Offline morjos

  • Lid
Re: Ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/16, 18:58:16 »
@Ubuntunoob : Ik heb idd geen data drive (neem aan dat je hiermee een externe HD bedoeld) Alles staat gewoon op de Harddisc en de home map kwam er na installatie zelf staan. >Is toch normaal zo dacht ik ?

Re: Ubuntu opnieuw installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/16, 21:10:50 »
@Ubuntunoob : Ik heb idd geen data drive (neem aan dat je hiermee een externe HD bedoeld) Alles staat gewoon op de Harddisc en de home map kwam er na installatie zelf staan. >Is toch normaal zo dacht ik ?
Ja klopt, maar velen mensen hebben ook een data harddisc, waar persoonlijke bestanden op worden bewaard zo geraakt de partitie van je OS minder snel vol. Maar ik heb ergens gelezen dat de /home map toch beter op dezelfde partitie moet blijven staan van je ubuntu os om één of andere fouten van je OS te voorkomen ofzoiets. Dus tja, ik zal het handmatig moeten doen. :)