Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lettertype wijzigen in LO Calc  (gelezen 1045 keer)

Offline lebon

  • Lid
Lettertype wijzigen in LO Calc
« Gepost op: 2017/01/04, 18:58:26 »
Hallo,
Ik heb recentelijk 14.04 Xubuntu geinstalleerd en ook Libre Office.
Inmiddels heb ik het lettertype in LO Writer gewijzigd, maar ik kan nergens vinden hoe ik het lettertype in LO Calc kan wijzigen (dus ander type instellen als standaard lettertype)
Wie kan mij op weg helpen ?
Bvd

Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/04, 22:44:45 »
@ lebon,

zie in bijlage de afbeelding(screenshot) hoe je het lettertype kan wijzigen. (afb. 1 )
Instellen lettertype als standaardlettertype --> zie afb. 2

Succes !
groet,
spievensterke
« Laatst bewerkt op: 2017/01/04, 22:54:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/05, 00:05:54 »
Ik heb er ook naar gekeken. Ik begreep dat je daarvoor het standaard sjabloon moet aanpassen. Dat is een nogal complex verhaal en ik heb er van af gezien te reageren. Ik heb er ook totaal geen ervaring mee in LO en ik zag ook geen Nederlandstalige uitleg.

Beetje onhandig lijkt me dat dan in LO Calc. Mijn Calc komt trouwens met Liberation Sans als standaard lettertype in Xubuntu 16.04. Vergeleken met de keuze voor het standaard lettertype bij een heel veel gebruikt ander product prima gedaan naar mijn mening.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/05, 08:55:41 »
Zo complex is het nu ook weer niet, maar het is niet eenvoudig een instelling veranderen, inderdaad. Op versies vóór 5: 1) Open een blanko rekenblad, verander de font, bewaar dat als template. 2) Stel dat template als standaard in. Dit alles via de Bestand - Template dialoog. In Versie 5 is het eenvoudiger geworden: Bestand - Template - Bewaren: in de bewaardialoog krijg je de optie in te stellen dat dit het standaard template moet worden. Klaar.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/05, 10:24:12 »
Hoi Vanadium,

Ik heb hier Calc 5.1.4.2, standaard gebundeld bij Xubuntu 16.04.1. Daarin krijg ik geen optie om een standaard sjabloon op te slaan. Ik kom wel een default sjabloon tegen onder styles, maar het opslaan daar levert geen verandering op van het standaard lettertype.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/05, 14:09:52 »
Bij mij is het Calc 5.2.3.2 (van de LO PPA). Daar is het:
     File - Template - Save as template
Een compacte dialoog verschijnt met boven de knoppenrij een checkbox "Set as default template".

Mogelijk is het in 5.1 nog het oude systeem. Dan moet je eerst het template bewaren, en dan in de template organizer duiken om dat bewaarde template als standaard te zetten. Niet zo evident om zelf te vinden, maar ook weer niet zo moeilijk, en... je moet het niet iedere dag doen.

Hier staan wat figuurtjes (Engelstalig) voor de oude werkwijze: http://superuser.com/questions/302107/how-to-set-the-default-font-in-libreoffice-calc. In de "Template management" dialoog moet je het template rechts-klikken, daar "Set default" kiezen. Dat kan ook via de knop "Commands".

In de nieuwe versie kan je ook achteraf nog standaard zetten (niet alleen terwijl je het voor het eerst bewaard). De dialoog is geheel anders, met grafische voorbeelden, maar ook hier rechts-klik je het template om het eventueel als standaard te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/05, 14:15:07 door vanadium »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/05, 14:40:40 »
Het ging over Xubuntu 14.04. Welke versie van Calc zouden we nog even moeten navragen, maar die is vast een stuk ouder dan in mijn 16.04. Dan zal le bon misschien aan onze bevindingen al helemaal niks hebben.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Lettertype wijzigen in LO Calc
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/05, 16:36:04 »
Het ging over Xubuntu 14.04. Welke versie van Calc zouden we nog even moeten navragen, maar die is vast een stuk ouder dan in mijn 16.04. Dan zal le bon misschien aan onze bevindingen al helemaal niks hebben.
Zeker wel. Zo snel verandert LO nu ook niet, en zeker nooit op alle vlakken tegelijk. Nu toevallig zijn die template dialogen zeer recent "gemoderniseerd", maar de bevindingen van 16.04 zullen voor templates zeker dezelfde zijn als vele vroegere versies.