Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVD en CD speler doen niet mee !??  (gelezen 2972 keer)

DVD en CD speler doen niet mee !??
« Gepost op: 2012/12/26, 12:04:56 »
Heb een tijdje geleden een gehele nieuwe installatie gedaan om de overstap van 10 naar 12.04 te maken.
Omdat het allemaal nogal traag was geworden weer een tijdje links laten liggen. Het verhaal was zoals bij Windows: Memory! Daarvoor stap je niet over toch?
Ik kreeg van iemand een oude compaq met een snelle videokaart en heb een nieuwe poging gedaan. Gezien er geen spelers in zaten heb k de HD in mijn oudere machine geïnstalleerd en vervolgens de HD verhuisd. En het scheelde inderdaad in snelheid dus ben ik verder gegaan met goede moed om toch eindelijk eens volledig over te stappen  naar Ubuntu.
Zelfs een DVD en CD-rom speler ingebouwd.
Met de installatie van Wine om toch mijn administratie programma te kunnen draaien, kwam ik er achter dat de spelers niet meedoen in mijn verhaal van Ubuntu 12.04.

Intussen heb ik wat rondgesnuffeld op het internet en ben ik wat wijzer.
De listing sudo lshw -short -c disk levert alleen de HD op als device /dev/sda.
In /etc/fstab staat het volgende:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=1ee891d2-8054-481d-856d-006915ccc2ee /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=edafe6c4-ebb6-4efd-bc46-205242b577bb none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0


In /media staan alleen de directories floppy en floppy0.

Duidelijk dat dit probleem is veroorzaakt door de HD te installeren in een andere PC!
De vraag is echter of ik dit eenvoudig kan recht trekken nu ik nog in de begin fase zit van optuigen ener PC of dat ik beter, nu ik lokaal de drives heb, opnieuw een schone installatie kan doen.

Echt een klusje voor tweede kerstdag :|
(Toch nog fijne dagen en veel plezier met de Top2000)
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Offline jan11000

  • Lid
Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/26, 19:10:21 »
In de fstab hoort geen cd/dvd rom te zitten, moet dus leeg zijn.

Wat werkt er niet aan je dvd, wat heb je zelf getest? Je geeft geen info.

Offline FourSA

  • Lid
Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/27, 11:56:26 »
Welke aansluiting hebben de spelers?  IDE of S-ATA ?

Doet de cd/dvd rom speler het niet in wine of in ubuntu?

i.p.v. Wine, niet gedacht om Virtualbox te gebruiken?
Gebruik die zelf ook en werkt prima,
windows draai enorm stabiel (voor zover windows da kan hea)
en qua drivers geen probleem etc.

Hoofd PC Ubuntu 12.04 / Intel I7 2.8 Ghz /16 GB DDR3 1600Mhz / 6.5 TB HDD
3x Ubuntu 12.04 LTS / Intel Atom DualCore 1.8Ghz / 4 GB DDR3 800 Mhz/ 5 TB

Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/27, 12:18:25 »
jan11000,
Wat ik zelf getest heb is weinig omdat ik niet weet hoe.
Ik heb de DVD die nu in de Compaq zit gebruikt om 2 PC's te installeren dus die werkt. Alleen zit de HD en DVD nu in een PC waar de installatie niet heeft plaats gevonden.
Als ik er een auto boot CD in stop lijkt hij te willen starten maar ik zie niets op mijn scherm, in mijn persoonlijke map, waar ik op zijn minst twee items verwacht die leeg zijn. Zoiets als wanneer ik mijn USB er in prik; dan is dat zichtbaar in de "verkenner". Na zo'n 10 sec. valt de DVD terug stil en gebeurd er niets.

FourSA
Het is een IDE speler. (Ubuntu is om oudere PC's een nieuw leven te geven is mij in 2004 verteld.)
De spelers, DVD en CD-Rom doen het beide niet in Ubuntu en/of wine
Virtualbox: zullen we 1 probleem tegelijk oplossen? Het is voor mij al frustrerend genoeg omdat het verdacht veel op Windows begint te lijken; niet snel genoeg, nog meer geheugen, nog sneller . . . . . . Viva DOS!

Hoe kan ik constateren/nagaan of het OS de twee media wel ziet en of ze ook benaderd kunnen worden?

Alvast bedankt.
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/27, 12:46:01 »
Aanvulling voor de oplossing:
Omdat ik nog steeds op zoek ben hoe de DVD en CD-rom aan mijn OS te koppelen of achteraf te installeren, kom ik allerlei instructies tegen voor het afspelen van films.
Dat is niet waar ik naar op zoek ben! Gewoon CD's met programma's om te installeren dat is waar ik ze voor gebruik. De meeste CD's hebben een auto start.
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Offline FourSA

  • Lid
Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/27, 14:24:12 »
jan11000,
Wat ik zelf getest heb is weinig omdat ik niet weet hoe.
Ik heb de DVD die nu in de Compaq zit gebruikt om 2 PC's te installeren dus die werkt. Alleen zit de HD en DVD nu in een PC waar de installatie niet heeft plaats gevonden.
Als ik er een auto boot CD in stop lijkt hij te willen starten maar ik zie niets op mijn scherm, in mijn persoonlijke map, waar ik op zijn minst twee items verwacht die leeg zijn. Zoiets als wanneer ik mijn USB er in prik; dan is dat zichtbaar in de "verkenner". Na zo'n 10 sec. valt de DVD terug stil en gebeurd er niets.

FourSA
Het is een IDE speler. (Ubuntu is om oudere PC's een nieuw leven te geven is mij in 2004 verteld.)
De spelers, DVD en CD-Rom doen het beide niet in Ubuntu en/of wine
Virtualbox: zullen we 1 probleem tegelijk oplossen? Het is voor mij al frustrerend genoeg omdat het verdacht veel op Windows begint te lijken; niet snel genoeg, nog meer geheugen, nog sneller . . . . . . Viva DOS!

Hoe kan ik constateren/nagaan of het OS de twee media wel ziet en of ze ook benaderd kunnen worden?

Alvast bedankt.

virtualbox was ook meer offtopic opmerking alleen vergeten bij te zetten haha

wat voor hdd's heb je er in zitten ook IDE of S-ATA?
Hoewel een oude pc is kan die misschien een S-ATA aansluiting hebben.
Mocht er een S-ATA hdd inzitten, kan het misschien zijn dat je in de bios, de S-ATA daadwerkelijk als S-ATA ziet.
En dat ie echt alleen S-ATA devices ziet,

Mocht er een IDE HDD inzitten, kan dat ie miss toch automatisch op S-ATA ingesteld staat (Je bios dan).

Ik zou sowieso ff kijken naar de instellingen van je BIOS mbt je configuratie van de hdd's qua S-ATA of IDE
Hoofd PC Ubuntu 12.04 / Intel I7 2.8 Ghz /16 GB DDR3 1600Mhz / 6.5 TB HDD
3x Ubuntu 12.04 LTS / Intel Atom DualCore 1.8Ghz / 4 GB DDR3 800 Mhz/ 5 TB

Offline jan11000

  • Lid
Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/27, 17:04:57 »
-Bios tav van je dvd speler goed kontroleren.
-Zie je dvd/cd speler in je bios tijdens booten.
-Werkt je gebrande cd/dvd wel goed, werken andere dvd's wel, misschien een nieuwe branden, maar wel langzaam branden, of beter nog een usb stick maken met ubuntu erop. cd kun je van booten en dan direct spatie drukken, daar kun je kiezen het testen van de dvd/cd. Kan natuurlijk zijn dat de dvd/cd speler slecht is.

-Voor oude pc kun je beter xubuntu of lubuntu gebruiken, ubuntu is echt veel zwaarder en beter geschikt voor nieuwere pc's.

Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/29, 23:46:50 »
Sorry voor de late reactie maar een refresh van de pagina laat de nieuwe reactie niet zien blijkbaar.
Pas nadat ik had uit- ingelogd zag ik dat er al op 27dec door jullie was gereageerd . . . .

Alles is qua HW IDE. (de oude Compaq PC)
Omdat jullie beiden aandringen de Bios en boot te bekijken kom ik, voor mij, wat vreemde zaken tegen.
Eerst de boot sequence aangezet in de BIOS.
Dan komt er een ATAPI langs die het niet kan wezen.
Dan maar de BIOS in.  Daar zag ik een reeks van vreemde tekens bij de primaire IDE2 en niets bij de secondaire.
Kast open gemaakt en de CD-rom zat als eerste op de kabel met pin op Master. De DVD zat als laatste op de kabel met de pin op Cable Select. ????
Heb dat pinnetje op Slave gezet en beng . . . plots ziet de BIOS andere spelers. Een DVD Writer 300 van HP en een DVD-rom SD-616E van  Samsung. Beiden Ultra DMA Mode-2; wat dat ook moge beteken.
Na opnieuw opgestart en met een CD in de slede komen nu beide spelers in de "verkenner" op het moment dat er iets in zit.
Als dat de bedoeling is dan werkt het nu.
Jammer dat je de media niet ziet als er niets inzit.
Het windows programma is geïnstalleerd maar draait alleen met Windows Scripting die op de CD zou moeten staan. Echter zonder succes. Zal die Virtualbox eens proberen. Anders een nieuwe topic.

Intussen die echt trage PC omgezet naar Xubuntu.

Beiden bedankt voor het volhouden en een prettige jaarwisseling toegewenst, aan iedereen natuurlijk.
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt

Offline FourSA

  • Lid
Re: DVD en CD speler doen niet mee !??
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/30, 13:52:54 »
Van wat ik nog weet toen ik nog met IDE werkte,
dacht ik dat het handiger was om het volgende te doen: (Laten we uitgaan:  2 x HDD en 2 x CD/ DVD -rom)
Op de IDE kabel 1   op de middelste pin de hdd te zetten en dan het uiteinde de dvd (of cd rom)
Op de IDE kabel 2  " idem dito"

In beide gevallen, kan het jumpertje op Cable Select staan.

Marco53  jij ook een fijne jaarwisseling gewenst! ( Jan11000 ook! )
Hoop dat het je volgend jaar is gelukt xD

Als k het goed heb, word de hdd als master gezien, en cd /dvd rom als slave.
Aangezien het dan zou gaan om IDE 1 en IDE 2, word de hdd van IDE 1 als boot gebruikt.
Hoofd PC Ubuntu 12.04 / Intel I7 2.8 Ghz /16 GB DDR3 1600Mhz / 6.5 TB HDD
3x Ubuntu 12.04 LTS / Intel Atom DualCore 1.8Ghz / 4 GB DDR3 800 Mhz/ 5 TB