Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Vreemd gedrag Acer beeldscherm  (gelezen 2150 keer)

[OPGELOST] Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Gepost op: 2011/12/06, 08:04:02 »
Ik heb van 10.04 naar Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot ge-upgrade. Goed verlopen, alle bestanden en instellingen nog aan bord, systeem draait prima.
Behalve ..... het Acer beeldscherm. De resolutie staat keurig op 1600x900 (dat is correct voor de V203H maar bij de beeldscherm instellingen zie ik: "onbekend" en op de knop >schermen detecteren reageerd programma niet. Het gekke is dat bij opstart de melding over het scherm loopt: "input not supported".
Als ik dan ietwat langer de >enter toets indruk komt het scherm wel op.
Als ik PC opstart met de live CD voor 11.10 doet het scherm het ook prima en komt er gelijk in.

Hoe krijg ik dit goed?

Hulp welkom en bedankt bij voorbaat
Ubunturolf   
« Laatst bewerkt op: 2012/07/31, 21:37:10 door ubunturolf »
Weinig is IETS, veel soms NIETS
http://www.travelfoto.biz/    óf    http://www.nature.travelfoto.biz

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/06, 19:07:10 »
Volgens de acer site:
When a monitor displays "Input not supported", the display resolution is set too high. To resolve this, change the resolution to a supported resolution of the monitor.
Er is volgens acer maar één oplossing mogelijk: de resolutie aanpassen

Citaat
bij de beeldscherm instellingen zie ik: "onbekend"
Daar zou ik mij geen zorgen over maken. Komt heel vaak voor in Ubuntu (is mijn ervaring)

Start eens de live-cd en kijk hoe daar de resolutie ingesteld staat

Re: Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/06, 19:35:42 »
Citaat
bij de beeldscherm instellingen zie ik: "onbekend"
Daar zou ik mij geen zorgen over maken. Komt heel vaak voor in Ubuntu (is mijn ervaring)
Mijn scherm is ook onbekend en hij doet het ook gewoon. Onbekend e.d. meldingen geven helemaal niets. Mijn internet is ook 'nooit' gebruikt geweest, terwijl ik het op dit moment toch aan het gebruiken ben lijkt me. Het is eerder verrassend al staat er eigenlijk wél iets.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/07, 10:07:53 »
Bedankt voor jullie reactie.
Maar dit zijn geen oplossingen vlgs mij.
- opstart met live CD: dan geeft hij correct aan "Acer Technologies 20" dus er moet ergens de goede driver zitten
- heb al van Acer de driver gedownload maar het helpt niet

Wat Acer op zijn site schrijft is in dit geval geen oplossing. Had ik al uitgeprobeerd!
Ik vermoed dat er bij het laden van de live CD een driver meekomt die goed is en die bij installatie van 11.10 niet correct is weggeschreven.
Natuurlijk maak ik mij geen zorgen maar het scherm is gewoon niet goed. Zo zie ik b.v. in de rechter bovenhoek het tandwieltje niet om PC af te zetten. Bij live CD is dat er wel! Dus dit aslles is lastig.
Ik vraag mij af of bij het laden van de live CD ergens een driver is te vinden die ik op een stick kan zetten en dan bij de normale opstart erin kan zetten?
Maar waar is die?

Ook is het vreemd dat bepaalde iconen niet worden aangegeven in de startersbalk. Zo is b.v. het icoontje voor >systeeminstellingen< compleet verdwenen. Als ik met de muis op die plek kom verschijnt wel de tekst maar geen icoon te vinden. Allemaal een beetje vreemd.

Kan het eraan liggen dat 11.10 misschien nog geen stable distriutie is?

Ik blijf het probleem verder bestuderen.

Grtn Ubunturolf

Re: Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/07, 16:13:38 »
Wat Acer op zijn site schrijft is in dit geval geen oplossing. Had ik al uitgeprobeerd!
Ik vermoed dat er bij het laden van de live CD een driver meekomt die goed is en die bij installatie van 11.10 niet correct is weggeschreven.
Natuurlijk maak ik mij geen zorgen maar het scherm is gewoon niet goed. Zo zie ik b.v. in de rechter bovenhoek het tandwieltje niet om PC af te zetten. Bij live CD is dat er wel! Dus dit aslles is lastig.
Ik vraag mij af of bij het laden van de live CD ergens een driver is te vinden die ik op een stick kan zetten en dan bij de normale opstart erin kan zetten?
Maar waar is die?

Kan het eraan liggen dat 11.10 misschien nog geen stable distriutie is?

Als de resolutie te hoog ligt volgens het beeldscherm dan moet je de resolutie gewoon lager zetten. Voor beeldschermen bestaan geen drivers, dit wordt volledig aangestuurd door je videokaart, die stuurt signalen naar je scherm die deze dan weergeeft. Je scherm heeft geen driver nodig om die signalen om te zetten, dit doet hij hardwarematig al.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vreemd gedrag Acer beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/07, 16:26:08 »
De driver van de  grafische kaart zal het probleem zijn, heb je die gecontroleerd? Ik bedenk me nu ineens, dat Linux mint 12 de enige distro is, van de distro's die ik tot nu toe heb geprobeerd, die wel mijn monitor goed herkende. Je zou deze Ubuntu derivaat eens kunnen proberen indien er geen oplossing komt. Linux mint 12 was ook de enige die mijn printer zondermeer herkende en installeerde.