Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tablet  (gelezen 1983 keer)

Tablet
« Gepost op: 2014/11/04, 14:24:45 »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/04, 14:40:44 »
Ik zie er op XDA-developers al geen topics over en dat is toch dé plek waar developers rondhangen... dus ik ben bang van niet. Sowieso is 512 MB RAM wel een beetje weinig daarvoor. Zelfs met dual-cure en 1 GB draait Ubuntu maar net aan lekker op een tablet, laat staan met 512 MB...

Re: Tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/04, 14:46:09 »
Ik zie er op XDA-developers al geen topics over en dat is toch dé plek waar developers rondhangen... dus ik ben bang van niet. Sowieso is 512 MB RAM wel een beetje weinig daarvoor. Zelfs met dual-cure en 1 GB draait Ubuntu maar net aan lekker op een tablet, laat staan met 512 MB...
Bedankt voor je reactie. Aan welke tablets "moet" je dan denken en wat is de richtprijs daarvan?
De bedoeling is ook namelijk om LibreOffice fatsoenlijk te kunnen draaien, met eenvoudige presentaties voor onderweg.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/04, 14:49:12 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/17, 18:53:12 »
Voor zover ik weet is er uberhaupt geen versie van ubuntu die voor tablets geschikt is momenteel, dus je zult het met android of iOS moeten doen.

Re: Tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/17, 20:38:17 »
Voor zover ik weet is er uberhaupt geen versie van ubuntu die voor tablets geschikt is momenteel, dus je zult het met android of iOS moeten doen.

Jawel hoor. Ubuntu Touch heeft een preview voor tablets. Daarnaast zit je sowieso niet vast aan Android of iOS want er is voor sommige tablets ook nog LuneOS (gebaseerd op wijlen webOS - nieuwste release is van een paar weken geleden) en een ietwat gelimiteerde versie van SailfishOS en FirefoxOS. Allemaal voor tablets :)

Re: Tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/17, 21:23:41 »
Hoe ver zijn de Sailfish & Firefox?
Voor welke tablets zijn die geschikt?

Re: Tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/17, 22:30:11 »
Hoe ver zijn de Sailfish & Firefox?
Voor welke tablets zijn die geschikt?

SailfishOS voor iets anders dan de Jolla Phone of de Nexus 4 is vrij gelimiteerd, maar wel tot op zekere hoogte bruikbaar. FirefoxOS is goed bruikbaar op andere apparaten, maar geen idee hoe goed het schaalt op tablets want het is nog niet helemaal af voor tablets. LuneOS schaalt ook niet helemaal 100% lekker op tablets voor nu, maar het is wel een stuk meer af daar het gebaseerd is op bestaande infrastructuur (webOS).

Re: Tablet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/18, 14:05:49 »
Hoe ver zijn de Sailfish & Firefox?
Voor welke tablets zijn die geschikt?

Over een kleine 20 uur komt Jolla met iets nieuws: Something BIG is about to begin staat er op de site. Wellicht een eerste SailfishOS tablet?

Re: Tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/18, 14:21:21 »
Ohhhhhh...spannend....  :D
Gelukkig heb ik geen nare dingen over de Pieten gezegd.....dus wie weet...wat ik in mijn sok aantref...  :angel:

 =D =D =D =D =D =D



Of zou het de Jolla 2 zijn?  ???
« Laatst bewerkt op: 2014/11/18, 14:23:13 door VuurVosje »

Re: Tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/18, 15:13:51 »
Hoe ver zijn de Sailfish & Firefox?
Voor welke tablets zijn die geschikt?

Over een kleine 20 uur komt Jolla met iets nieuws: Something BIG is about to begin staat er op de site. Wellicht een eerste SailfishOS tablet?

Klopt. Er wordt al hevig over gespeculeerd in de community. Een tablet zou ik wel leuk vinden als aanvulling op mijn Jolla Phone :)

Of zou het de Jolla 2 zijn?  ???

Dat zou kunnen, maar deze zomer zei Marc Dillon (Jolla CEO) dat de Jolla Phone 2 in Q1 2015 pas aangekondigd wordt. Dus mij lijkt de kans persoonlijk klein.

Offline Hein

  • Lid
Re: Tablet
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/18, 20:36:51 »
LibreOffice werkt hard aan een eigen app. Wellicht in 2015 beschikbaar.

Linux op tablet kan, maar is niet eenvoudig (zoek op internet met: install-linux-on-tablet). Ubuntu installeren op deze tablet lijkt mij niet mogelijk.

Re: Tablet
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/19, 10:05:48 »
En inderdaad: Jolla komt met een tablet met SailfishOS https://www.youtube.com/watch?v=jBQdfcLhts8#t=11

Na crowdfunding dus nog even geduld en/of bijdragen...

Re: Tablet
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/19, 11:51:55 »
Klopt. Ik heb al meteen bijgedragen dus ik krijg hem als één van de eerste 1000! :) Net als met de Jolla Phone, die pre-orderde ik ook als één van de eersten en gebruik ik nu dus al een aantal maanden met veel plezier :) Dat zal dus met de tablet net zo zijn :)

Re: Tablet
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/20, 09:24:04 »
Mooie gadget!
Ziet er erg mooi uit en voor een zeer redelijke prijs (zeker tov de Jolla phone; daarom heb ik destijds een BB Z10 gekocht voor €129).

Ik wilde al bestellen (zeker ook omdat ik Jolla een goed initiatief vind) toen ik dit zag:
- Geen 3G/4G
- Een levertijd van een half jaar...  :o (dan kan er veel veranderen in een fast pace ICT markt...)
Hmmm, als hij direkt leverbaar was had ik er eentje besteld, nu wacht ik even op de BB tablet, of Ubuntu tablet.

Re: Tablet
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/20, 11:57:49 »
BB-tablet komt voorlopig niet. Na de gefaalde Playbook is BB niet zo erg meer bezig met tablets.

Maar er is geen levertijd van een halfjaar? Dat is een groffe schatting om niemand teleur te stellen als het langer gaat duren dan een paar maanden, dus het kan ook veel eerder komen. Veel zal er niet veranderen in de komende paar maanden daar de specs gelijk zijn met die van de iPad Mini 3 en Nexus 9, beide welken nog maar net zijn uitgebracht. Als BB al met een tablet komt, zal die ook geen cutting edge specs hebben en de Ubuntu-tablet, dat weten we nog niet.

Geen 3G/4G klopt, maar ik zie het probleem zelf niet. Tetheren vanaf de Jolla Phone (of elke andere smartphone) kan ook gewoon. Je kunt voor die prijs geen 3G/4G verwachten.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/20, 11:59:39 door Vistaus »

Re: Tablet
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/20, 12:47:47 »
BB-tablet komt voorlopig niet. Na de gefaalde Playbook is BB niet zo erg meer bezig met tablets.
Citaat
BlackBerry werkt aan zijn tweede tablet. Dat heeft directeur John Chen bevestigd.
https://tweakers.net/nieuws/99352/blackberry-maakt-tablet-en-smartphone-met-groot-scherm-en-toetsenbord.html


Maar er is geen levertijd van een halfjaar? Dat is een groffe schatting om niemand teleur te stellen als het langer gaat duren dan een paar maanden, dus het kan ook veel eerder komen.
Op de Jolla website staat levering mei 2015.

Geen 3G/4G klopt, maar ik zie het probleem zelf niet. Tetheren vanaf de Jolla Phone (of elke andere smartphone) kan ook gewoon. Je kunt voor die prijs geen 3G/4G verwachten.
Dat is waar.
Alleen dat is wel extra gedoe. En ik wil openbare (= potentieel onveilige) wifi zoveel mogelijk voorkomen; dat kan tegenwoordig ook makkelijk omdat 3G/4G niet veel meer kost (bv bliep.nl).


Re: Tablet
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/20, 12:55:49 »
Ik zei niet dat BB niet aan een tablet werkt, alleen dat ie voorlopig niet komt. Het heeft niet hun hoogste prioriteit.

Nogmaals: die levertijd is een schatting. Weet ik van Jolla zelf.

Re: Tablet
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/20, 13:21:15 »
Voor zover ik weet is er uberhaupt geen versie van ubuntu die voor tablets geschikt is momenteel, dus je zult het met android of iOS moeten doen.

Jawel hoor. Ubuntu Touch heeft een preview voor tablets. Daarnaast zit je sowieso niet vast aan Android of iOS want er is voor sommige tablets ook nog LuneOS (gebaseerd op wijlen webOS - nieuwste release is van een paar weken geleden) en een ietwat gelimiteerde versie van SailfishOS en FirefoxOS. Allemaal voor tablets :)

Bedankt voor je reactie en ik prijs Canonical al steeds meer voor wat ze voor ons doen! Waar koop je de tablets die voor Ubuntu Touch geschikt zijn over het algemeen? Wat zijn de specificaties daarvan?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Tablet
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/27, 15:21:59 »
@VuurVosje: Goed nieuws voor jou: als $2,5 miljoen gehaald wordt, voegen ze ook mobiele data toe naast WiFi: https://www.indiegogo.com/projects/jolla-tablet-world-s-first-crowdsourced-tablet#1