Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom geen reactie (wat is de reden)  (gelezen 1942 keer)

Offline Cme

  • Lid
Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Gepost op: 2016/11/17, 16:25:48 »
Onlangs heb ik mijn vraag alhier gepost maar geen enkele reactie is binnen gekomen. Is daar een reden voor?

Het probleem is dat Ubuntu 14.04 niet meer normaal  functioneert. Een echt groot probleem dat ik liever niet oplos door een geheel nieuwe installatie uit te voeren. Is het misschien eenvoudig te herstellen? Het scherm is verkleint maar alles daar binnen is super groot: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98149.msg991608#msg991608

mvg
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/17, 18:32:22 »
Tja, je gebruikersinstellingen zijn blijkbaar behoorlijk verpest door inferieur spul van Davilex....

Je kunt alle verborgen bestanden en mappen zichtbaar maken in je persoonlijke map en die allemaal verwijderen.  Het beste gaat dat vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD.

Dan heb je weer een schone lei, want daarin staan de gebruikersinstellingen. Je kunt desgewenst een uitzondering maken voor de instellingsmappen van je webverkenner en van je e-mailprogramma.

En daarna natuurlijk nooit meer die Davilex-rotzooi gebruiken in Linux, hè....  ;)

Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/18, 15:00:51 »
Voor de OP: http://www.typeles-typeles.nl/
(Zo te zien alleen voor qwerty-borden).

Ik typ mijn leven lang al met twee vingers. Sneller kan ik toch niet denken.

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/18, 15:31:42 »
Lijkt mij een geval van instellingen en daar kijken naar grootte van iconen enz. Aangezien ik geen Ubuntu gebruik kan ik jou hierop geen gericht antwoord geven, maar die instellingen van iconen en lettertypes moeten aangepast kunnen worden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/23, 09:58:50 »
CME stelt een vraag en daar komt keurig antwoord op.
Maar van CME is al negen dagen niets meer vernomen in dit topic.
Vindt je het dan vreemd??
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/23, 10:55:45 »
Een andere reden is dat het ook vrij lastig is voor een aantal om hier een antwoord op te geven. Je vist namelijk in een niet al te grote vijver.
Het is namelijk geen programma die in de repo's te vinden is, maar van Davilex en dus ook een windowsprogramma.
Niet iedereen hier gebruikt Wine om verschillende redenen en degene die dan ook nog iets van Davilex gebruiken zijn wellicht op een paar vingers te tellen. Ik draai geen unity en gebruik liever geen Wine, dus een pasklaar antwoord kan ik je niet geven, wel een advies. Kijk eerst in het softwarecentrum voor een alternatief wanneer je een bepaald programma wilt hebben. Het werkt een stuk eenvoudiger en mocht daar een probleem mee zijn dan zijn er meer mensen die kunnen reageren. In jouw geval had je deze ellende niet gehad wanneer je 'Klavaro' (typecursus) had geïnstalleerd.

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/23, 13:12:54 »
CME stelt een vraag en daar komt keurig antwoord op.
Maar van CME is al negen dagen niets meer vernomen in dit topic.
Vindt je het dan vreemd??
Pardon?? als ik mijn vraag niet beantwoord zie, log ik niet in. Hoe kom je er dan bij dat ik al  negen dagen 'niet heb gekeken'?
Natuurlijk wil ik graag weten waarom ik geen reactie krijg want ik heb mijn 'probleem' nog steeds niet opgelost. Hoewel de eerste reactie was van de door mij zeer gewaardeerde Pjotr. ( https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98208.msg992229#msg992229 ) Door zijn antwoord zie ik in dat ik weinig van Ubuntu weet; ik hebnl/  geen idee waar de 'Persoonlijke map' zich bevindt. Het zoeken leverde geen resultaat.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/23, 13:25:59 »
Het is namelijk geen programma die in de repo's te vinden is, maar van Davilex en dus ook een windowsprogramma.
Niet iedereen hier gebruikt Wine om verschillende redenen en degene die dan ook nog iets van Davilex gebruiken zijn wellicht op een paar vingers te tellen. Het werkt een stuk eenvoudiger en mocht daar een probleem mee zijn dan zijn er meer mensen die kunnen reageren. In jouw geval had je deze ellende niet gehad wanneer je 'Klavaro' (typecursus) had geïnstalleerd. Groetjes, Theo
Fantastisch! Klavaro! Ik had geen notie dat zoiets in het 'Software centrum' te vinden was. Die Davilex vond ik bij de spullen die naar de recycle-afval gaan. Eigenlijk vertrouwde ik Davilex blindelings. Ik zal voortaan aan je advies denken!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/23, 13:28:25 »
Hoi CMe,

Dan zou ik zeggen, lees mijn kleine boekje over het "Werken met Xubuntu" ook al werk jij met Ubuntu. Het is een kosteloze download.
Xubuntu heeft een traditioneel menu. Dat sla je eventueel over, maar voor de rest vind je een heleboel basiskennis in dat boekje, waaronder hoe dat nou zit met die thuismap.

Zie de link in mijn ondertekening.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/23, 13:36:54 »
Dan zou ik zeggen, lees mijn kleine boekje over het "Werken met Xubuntu" ook al werk jij met Ubuntu. Het is een kosteloze download.
Mijn dank en waardering is groot. Ik heb meteen je boekje binnen gehaald, ziet er mooi uit: https://dl.dropboxusercontent.com/content_link/m120Et3ku7FfKnAtrBJKcjmEL5rZ1O0uGR5et1eXuVHNLCRS19NihdkfEoWbo2b8/file
Heb alleen nog geen tijd gehad om nader te bekijken. (Ben nog bezig met het beantwoorden van de reacties op mijn vraag(en).
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/23, 13:48:02 »
Even hier op inhaken, met meteen de opmerking dat ik de originele vraag niet gezien heb.
Ik heb in deze topic eeen verwijzijng naar de oorspronkelijke gegeven. Als je die niet aanklikt zie je em niet.
Citaat
Meestal reageert er niemand als ze niet meteen een suggestie weten of een oplossing.
Zeker bij wat moeilijkere vragen haken mensen soms af.  Dit alles natuurlijk als de vraag helder is en goed verwoord (niet te negatief zijn enzo).

Ik hoop niet al te negatief over te komen maar dat zou kunnen. Ik begrijp nu dat niet iedereen met Wine en zeker niet met Davilex werkt. Ik had gehoopt op een formule in de Terminal die het probleem zou aanpakken. Helaas niet!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/23, 14:11:09 »
Voor de OP: http://www.typeles-typeles.nl/
Ik typ mijn leven lang al met twee vingers. Sneller kan ik toch niet denken.
Hahaha komisch! Dank voor de URL.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/23, 15:22:21 »
ik heb nl  geen idee waar de 'Persoonlijke map' zich bevindt.
Je hebt de home map als /home
In deze map heeft iedere gebruiker een submap.
Op mijn PC is mijn persoonlijke map dus /home/ron bij jou mogelijk /home/cme ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/23, 16:33:07 »
ik heb nl  geen idee waar de 'Persoonlijke map' zich bevindt.
Je hebt de home map als /home
In deze map heeft iedere gebruiker een submap.
Op mijn PC is mijn persoonlijke map dus /home/ron bij jou mogelijk /home/cme ?
Jaaa, gevonden via de uitprobeerversie van Ubuntu, zoals Pjotr aanbeveelde. IJk voel me alleen zeer onzeker worden als ik naar die map kijk en vraag daarom aan jullie welke .verborgen bestanden veilig kan verwijderen om zodoende het normale uiterlijk (de GUI) weer terugkrijg.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/23, 16:35:17 »
http://askubuntu.com/questions/142822/how-can-i-change-the-default-screen-resolution/142831#142831
Ik kan niets veranderen aan deze instelling, dat heb ik al eerder geprobeerd want het scherm is zo groot dat de knop apply wegvalt en scrollen is niet mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 10:56:31 door Cme »
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/23, 16:35:44 »
Hoi CMe,

Druk op Ctrl-H en ze worden niet meer getoond.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/23, 16:55:35 »
Je kunt alle verborgen bestanden en mappen zichtbaar maken in je persoonlijke map en die allemaal verwijderen.  Het beste gaat dat vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD. Je kunt desgewenst een uitzondering maken voor de instellingsmappen van je webverkenner en van je e-mailprogramma.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98208.msg992563#msg992563 Toont de map waar de verborgen bestanden staan alleen kan ik er geen enkele verwijderen 'Del' doet niets en rechtermuisknop ' Move to trash' is grijs, kan niet geselecteerd worden. Hoe aldaar .verborgen bestanden verwijderen en welke, alle met een punt ervoor behalve dan .thunderbird en is .mozilla de webverkenner ?  De screenshot toont de uitprobeerversie van Ubuntu en aldaar kan ik dus niets verwijderen.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Cme

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/24, 13:45:35 »
Je kunt alle verborgen bestanden en mappen zichtbaar maken in je persoonlijke map en die allemaal verwijderen.  Het beste gaat dat vanuit de uitprobeersessie van de Ubuntu-DVD.
Dan heb je weer een schone lei, want daarin staan de gebruikersinstellingen. Je kunt desgewenst een uitzondering maken voor de instellingsmappen van je webverkenner en van je e-mailprogramma.
OPGELOST!
Alleen niet vanuit de probeerversie van Ubuntu-DVD! Daar had ik geen permissie om te verwijderen.
 Wel vanuit Ubuntu zelf. Niet door .verborgen bestanden te verwijderen uit mijn persoonlijke map en daarna opnieuw opstarten. De rare GUI met een verkleint scherm en zeer grote pictogrammen bleef. Toen opnieuw naar persoonlijke map gegaan en aldaar naar bureaublad. Daar stond Wine en de cursus van Davilex ea. verborgen bestanden. Na die verwijderd te hebben is alles weer 'normaal'.
Iedereen hartelijk bedankt,
-Wat ik me nog wel afvraag is waarom ik niet vanuit de probeerversie van Ubuntu kan verwijderen?
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline Nero

  • Lid
Re: Waarom geen reactie (wat is de reden)
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/24, 14:10:47 »
(...) het scherm is zo groot dat de knop apply wegvalt en scrollen is niet mogelijk.
Houd de ALT-toets ingedrukt, dan kan je het ganse venster verslepen met de linker muis knop.