Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beamer NEC V590  (gelezen 7203 keer)

Beamer NEC V590
« Gepost op: 2008/01/17, 16:46:54 »
Waarschijnlijk mis ik iets eenvoudigs, maar ik heb dan ook nog nooit met zo'n ding gewerkt.  Vandaag probeerde ik een beamer NEC V590G aan te sluiten op mijn laptop Fujitsu Amillo PI1536.  Op de laptop is een DVI-uitgang, dan steekt er een adapter (verloopstuk) naar een VGA-kabel die op zijn beurt in de ingang "Computer in" van de beamer gaat.  Ik krijg geen beeld op het projectie-scherm... Dat wil zeggen, wel het menu van de beamer om de taal te kiezen en de source (computer geselecteerd).  Verder niets...

Hoe begin ik daar aan ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/17, 21:57:33 »
Om mijn vraag misschien wat te verduidelijken: ik weet gewoon niks af van beamers.  Moet ik een of ander programma installeren onder Ubuntu ?  Moet ik een driver of zo hebben voor dat ding ?  Hoe maak ik de computer wijs om beelden te sturen naar die beamer ?  
En een "gevorderden"-vraag: hoe kies ik dan tussen het beeld van m'n volledige desktop en dat van het geopende venster (als ik ooit al zover kom dat ik kan kiezen...) :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Joene94

  • Gast
Beamer NEC V590
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/17, 22:16:56 »
Ik weet niet welke beamer je hebt,
Maar, ik ga er vanuit dat er een VGA kabeltje naar je beamer toe moet, dus, vanaf je laptop een vga kabeltje naar de beamer. ;)

Beamer NEC V590
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/17, 22:21:26 »
En vervolgens ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/17, 22:21:55 »
Is het niet zo dat een beamer aanzien kan worden als een 2de scherm?
Als je binnen het forum zoekt op "dualscreen" komen er enkele interessante topics te voorschijn.
Je kunt hier ook eens kijken onder "Dual screen": http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Doe eens: Systeem - Beheer - Screens and graphics, misschien ben je daar iets mee.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:43:58 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Beamer NEC V590
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 23:46:23 »
Bij die "Screen and Graphics" was ik al eens gaan kijken, maar daar moet je dus echt kiezen voor een monitortype. daar staat dan wel NEC tussen, maar alleen modellen van echte monitors.
Het is wel de bedoeling om het scherm van de laptop te "mirror"en, maar dan raakte ik in de knoei met de resoluties..

Is hier iemand die ooit al een beamer gebruikt heeft, gelijk welk model ??
Hoe begin je d'r aan ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/18, 02:05:55 »
Je kan iedere beamer net zo behandelen als een monitor.

Er kan 1 klein verschil in zitten en dat is idd de resolutie.
Meeste beamers hebben een vaste resolutie, sommige hebben net als een monitor een aantal resolutie's waar ze in kunnen werken.

Je moet voor alles een aparte server draaien in Linux, dus wanneer je 2 schermen wilt  aansturen zal je ook hiervoor 2 servers moeten aanmaken.

Bekijk je xorg.config en maak een 2e aan zoals ook voor je monitor is gedaan.
Echter dan met een resolutie waar je beamer op wil werken.

Dus je kan dingen zoals twinview ed proberen.
Zoek hier maar op het forum dan vind je al zat handleidingen en how to's
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Beamer NEC V590
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/19, 06:04:29 »
Heb nu eerst met behulp van deze uitleg het commandoaticonfig --initial=dual-headingegeven op de commandprompt, na dat ik eerst m'n werkende xorg.conf had gebackupped en een standaard xorg.conf in de plaats had gezet. Nu zien de relevante secties er zo uitSection "ServerLayout"
Identifier     "Default Layout"
Screen      0  "aticonfig-Screen[0]" 0 0
Screen         "aticonfig-Screen[1]" RightOf "aticonfig-Screen[0]"
.....
Section "Module"
Load  "i2c"
Load  "bitmap"
Load  "ddc"
Load  "dri"
Load  "extmod"
Load  "freetype"
Load  "glx"
Load  "int10"
Load  "type1"
Load  "vbe"
EndSection
....

Section "Monitor"
Identifier   "Generic Monitor"
Option    "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier   "aticonfig-Monitor[0]"
Option    "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option    "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option    "DPMS" "true"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier   "aticonfig-Monitor[1]"
Option    "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option    "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option    "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
Identifier  "ATI Technologies, Inc. ATI Default Card"
Driver      "vesa"
BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Device"
Identifier  "aticonfig-Device[0]"
Driver      "fglrx"
BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Device"
Identifier  "aticonfig-Device[1]"
Driver      "fglrx"
BusID       "PCI:1:0:0"
Screen      1
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device     "ATI Technologies, Inc. ATI Default Card"
Monitor    "Generic Monitor"
DefaultDepth     24
SubSection "Display"
Depth     1
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth     4
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth     8
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth     15
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth     16
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth     24
Modes    "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[0]"
Device     "aticonfig-Device[0]"
Monitor    "aticonfig-Monitor[0]"
DefaultDepth     24
SubSection "Display"
Viewport   0 0
Depth     24
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[1]"
Device     "aticonfig-Device[1]"
Monitor    "aticonfig-Monitor[1]"
DefaultDepth     24
SubSection "Display"
Viewport   0 0
Depth     24
EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
Mode         0666
EndSection
Als ik dan echter ga naar "Screen and Graphics", dan is er daar nog geen verschil. Bovendien zie ik bovenaan in mijn xorg.conf ook dat het tweede scherm "right of" het eerste staat, terwijl het eigenlijk een "clone" zou moeten zijn (zelfde inhoud, maar verschillende resoluties mogelijk).  Moet ik dan niet eerder de hier besproken handeling opnieuw doen, maar dan nu met aticonfig --initial --desktop-setup= cloneof kan ik het hierboven ergens manueel aanpassen ?  Of via "Screen and Graphics" ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/19, 19:49:47 »
Hmz wat je hierboven laat zien komt een beetje vreemd over op me. ???

Ik heb ff een how to voor je van mijn andere forum.
Probeer het eens uit en of haal er wat uit wat zinnig is.

####################
Dit is natuurlijk wel een must voor een PC waar Linux/Ubuntu op staat en dus meerdere zaken tegelijk aan kan.  8)
Je kan 2 monitoren aansluiten als je vga kaart hier uitgangen voor heeft, of je gebruikt de tv-uitgang voor naar je tv.

Een engelse TUT voor 2 monitoren vind je HIER
We gaan eerst voor de TV, ( zijn maar weinig mensen die 2 monitoren hebben :lol: )

LET OP:
Citaat
Deze howto is geen absolute waarheid, wat wil zeggen,
Dat je vaak een aantal dingen voor jouw PC/Situatie moet aanpassen.
Sommige instellingen kunnen dus bij jouw niet werken wat resulteerd dat de X-server niet meer start wanneer je op nieuw boot.
Geen paniek natuurlijk want we maken iedere keer een backup van de xorg.conf.
Start dan de 2e keer de pc opnieuw op maar dan de veilige modes van Ubuntu.
Nadat je opgestart bent kan je met de opdracht :
nano /etc/X11/xorg.confde regels veranderen zoals ze waren, print daarom altijd ff je oude /etc/X11/xorg.conf uit zodat je weet hoe het was.

2e optie is om je backup terug te zetten met de opdracht:
cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.confIk beschrijf hier 2 mogelijkheden dus lees alles eerst voor je meteen begint te sleutelen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mogelijkheid 1.

Gebruik van TwinView

Maak eerst een Backup van de xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupEdit de xorg.conf
sudo gedit /etc/X11/xorg.confVoeg hetvolgende toe aan de Device sectie van je xorg.conf file.
Option "TwinView" "true"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
Option "TVOutFormat" "S-VIDEO" # of "COMPOSITE" als je geen Svideo kabel gebruikt
Option "TVStandard" "PAL-B" # of "NTSC-M" voor UK, USA  enz.
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50" # of "30-95" als je beeld niet lekker is.
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
Option "MetaModes" "1024x768,1024x768;800x600,800x600;640x480,640x480;    512x384,512x384"
LET OP:
Wanneer je geen S-Video kabel gebruikt verander dan "S-VIDEO" naar "COMPOSITE"
Wanneer je niet het nederlandse PAL gebruikt verander dan "PAL-B" naar "NTSC-M"

Er zijn meerdere mogelijkheden bijv.:
Citaat
PAL-B
 Australia, Belgium, Denmark, Finland, Germany, Guinea, Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Singapore, Spain, Sweden, and Switzerland
 
PAL-G
 Denmark, Finland, Germany, Italy, Malaysia, The Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, and Switzerland
 
PAL-H
 Belgium
 
HD480i
 480 line interlaced
 
HD480p
 480 line progressive
 
HD720p
 720 line progressive
 
HD1080i
 1080 line interlaced
 
HD1080p
 1080 line progressive
 
HD576i
 576 line interlace
 
HD576p
 576 line progressive
Alles ingesteld ?
Dan moet je de X-server opnieuw opstarten.
Dit doe je door Ctrl+Alt+Backspace tegelijk in te drukken.
Raak nu niet in paniek want je krijgt ongeveer 60 sec. een zwart beeld totdat de X-server opnieuw opgestart is.
En 60sec. duurt lang als je erop wacht.


Klaar  8)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mogelijkheid 2.

Stel dat Twinview niet werkt bij jouw, kan het ook anders.
Iets moeilijker want je moet meer dingen doen maar alles is te doen en nix is moeilijk als je weet hoe het moet.

We gaan 2 X-server's maken om 2 schermen te creeren, je hebt zelfs een optie om dit aan de linkerkant of aan de rechterkant te doen.
Dit is natuurlijk erg handig wanneer je gewoon wilt werken op je pc en aan de andere kant een film op je tv wilt afspelen.
Meest bekende software hiervoor is mythtv

Maak eerst een Backup van de xorg.conf
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupNu gaan we eerst kijken in wel slot je vga kaart zit en dus welk BusID hij heeft:
sudo lspciJe moet zoiets zien als bijv. dit:
Citaat
BusID   "PCI:02:09:0"
Je kan het ook kontroleren/nakijken in de /var/log/Xorg.0.log
ff opschrijven want dit hebben we nodig voor controle strakjes.

We gaan de xorg.conf file weer editten met gedit.

Dus edit de xorg.conf
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Citaat
Section "Device"
        Identifier      "Device0"
        Driver          "nvidia"
        Screen 0
        Option  "NoLogo"        "true"
        Option  "RenderAccel"   "true"
        BusID   "PCI:02:09:0"
EndSection

Section "Device"
        Identifier      "Device1"
        Driver "nvidia"
        Screen 1
        BusID   "PCI:02:09:0"
EndSection
Wat hier is blauw gemaakt is moet je toevoegen en is voor je 2e X-server voor het 2e scherm.
De NoLogo en de RenderAccel zijn geheel vrije optie's en niet belangrijk.

Scrol een stukje door in die xorg.conf file tot je bij de monitor komt:
Citaat
Section "Monitor"
        Identifier      "Monitor" #CRT
        HorizSync       30-70
        VertRefresh     50-140
        Option          "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier "Television" #TV
        HorizSync 30-50 # of 30-95 als je beeld niet mooi is.
        VertRefresh 60
EndSection
Wederom wat blauw is moet jij erbij zetten want dat is voor je tv.

De Nvidia documentatie suggereerd dat je voor HorizSync 30-50 moet gebruiken, echter dit is niet altjd het geval en je monitor/tv kan gaan mopperen.
Dus je kan ook nog 30-95 proberen.
Diverse oplossingen vind je in deze WIKI
Maagoe test strakjes alles eerst voor je nu iets gaat veranderen, misschien werkt het meteen bij jouw.  :wink:

We gaan verder en scrollen een stukje verder naar beneden totdat je het Screen gedeelte vind.
Dit gedeelte moeten we nu aanpassen, want het was eerst voor monitor en nu moeten we op 2 apparaten beeld hebben.
Let daarom speciaal op dingen zoals Identifier "Screen0".
Want we moeten aangeven welk scherm (=screen) we met wat gaan aansturen.
Dit moet je dus ook aanpassen in je xorg.conf.
En wanneer je klaar bent zou het er dus ongeveer zo uit moeten zien:
Citaat
Section "Screen"
        Identifier      "Screen0"
        Device          "Device0"
        Monitor         "Monitor"
        DefaultDepth    24
        Option  "ConnectedMonitor" "CRT"
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Screen1"
        Device          "Device1"
        Monitor         "Television"
        DefaultDepth    24
        Option  "TVOutFormat" "SVIDEO"
        Option  "TVStandard" "PAL-B"
        Option  "ConnectedMonitor" "TV"
        SubSection "Display"
                Depth 24
                Modes "640x480"
        EndSubSection
EndSection
Wederom andere formaten zijn mogelijk dus je kan kiezen tussen COMPOSITE of S-VIDEO.
((S-VIDEO werkt niet met de 1.0-7667 drivers, en gebruik geen hyphen))

Het kan expliciet nodig zijn om aan te geven welke 'head' word gebruikt voor de aangesloten monitor/tv.
Dit geef je aan door CRT-0 and TV-0 in de sectie ConnectedMonitor

Meer documentatie vind je HIER
(Ze zijn op het moment van schrijven met onderhoud bezig dus de pagina is er niet)

We gaan weer verder met het configureren.
Scrol weer verder naar beneden in je xorg.conf tot je bij de sectie ServerLayout komt.

Hier gaan we een schakelaar maken voor de schermen.
Dus dit moet je erbij zetten:
Citaat
Section "ServerLayout"
        Identifier      "Basic Layout"
        Screen 0        "Screen0"
        Screen 1        "Screen1" rightof "Screen0"
        InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Configured Mouse"
EndSection
NOTE:
Met rightof en leftof kan je bepalen aan de rechter- of linkerkant van je monitor.

Alles opslaan en herstart de X-server (met gekruiste vingers  :lol: )

Werkt het niet start dan weer op in veilige modes en lees de /var/log/Xorg.0.log eens wat er fout is.
Er worden ook suggestie's bijgezet wat je moet veranderen, lekker makkelijk dus.

NVIDIA heeft een FTP server waar je info vind en eventueel drivers.
Let wel op wanneer je zomaar drivers met de hand in je Ubuntu zet, want na een volgende kernel update zal je het overnieuw moeten doen.
Dat is een nadeel van zelf de kernel veranderen.
Copy dit in je browser om naar de FTP site te gaan ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/

Ik hoop dat het wel werkt natuurlijk bij je.....

Heb je problemen om zelf de regels te maken voor frequentie en scherm resolutie kan je die regels hier door een generator laten maken. KLIK

Dus met duimende groeten ,
Gandyman
 :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Beamer NEC V590
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/19, 22:34:41 »
Dit is waarschijnlijk een heel prachtig stukje werk, Gandyman, en ik hoop vurig dat iemand er iets aan heeft...

Wat er niet in mijn eerste postjes stond, maar eigenlijk wel een beetje (veel) uit de laatste bleek, is dat ik, juist, met een ATI-kaart zit.  Het commando "aticonfig", weet je wel :(
Uit deze uitleg, weet ik nu dat Twinview niks voor mij is (toch niet voor deze laptop).  En vermits ik de fabrieksdriver heb, blijft er alleen nog Xinerama of Big Desktop over.
Met dat laatste ben ik dus nu aan het stoeien.

Ik heb ondertussen al wel een keer beeld gehad  :)  eerst alleen tijdens het booten, en dan heb ik ergens iets aangepast... Het schiet me net te binnen: "sudo aticonfig --enable-monitors=lvds,crt1" Toen deed ie het.  Probleem zit 'm nog in de resoluties: de beamer heeft een native resolution van 1024x768 terwijl mijn laptop-scherm 1280x800 is.  En vermits ik de optie "clone" gekozen had (overal hetzelfde beeld), kreeg ik dus alleen beeld uit de beamer door op de laptop een "slecht" beeld te hebben.  Maar ja, dat werkt, dus die xorg.conf heb ik al gebackupped met de extensie .werkt erachter... :).  
Nu probeer ik een iets aangepaste versie van Big Desktop, voornamelijk met het idee om die resoluties goed te krijgen.  Ik ben trouwens nog maar aan pagina 21 van de 29 die er in dat draadje van Big Desktop zitten.  'k Lees dat natuurlijk niet allemaal, maar ik probeer er zo wat uit wijs te geraken.  Op een dag zal ik het nog wel eens allemaal snappen.  

Blijft, buiten het resolutie-vraagstuk, de vraag of ik effectief moet klonen, of toch maar moet kiezen voor twee schermen naast elkaar.  In dat geval moet ik nog weten hoe ik op dat tweede scherm het venster van de toepassing die ik wil tonen kan maximaliseren...

Enfin, misschien staat er in die laatste 8 bladzijden nog iets nuttig.  

'k Ben nog wel geen enkele how-to tegengekomen waarin het woordje beamer of projector voorkomt...

Wordt vervolgd. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/19, 23:04:05 »
Kun je hier iets uit gebruiken: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-55779.html en dan die xorg die er in vermeld wordt maar dan ook weer aangepast: http://rtr.ca/dell_i9300/xorg.conf
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Beamer NEC V590
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/19, 23:23:55 »
Dat is blijkbaar MergedFB.  Dus met de open drivers.  Dat is de derde mogelijkheid, na Big Desktop en Xinerama...  Het is wel de eerste die ik zie waarin duidelijk sprake is van een beamer, en waarin het probleem van de resoluties zou opgelost zijn.  Best bedankt voor de tip, ik houd die achter de hand.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/20, 00:11:27 »
Heb 'm net nog even getest, en nu geeft ie beeld, ook als ik 'm "hot" plug.  In de handleiding van de beamer wordt gezegd dat je eerst de beamer en dan pas de computer moet starten, en in de handleiding van de laptop staat dat je het beeld van de beamer opzet met Fn+F4.  Mooi niet dus.  Die toetsencombinatie doet niks.  Maar ik heb wel beeld vanaf dat ik de kabel insteek omdat in m'n xorg.conf ergens staat "force-monitors=lvds,crt1"  Ik behoud nu ook de resolutie van 1280x800 op de laptop en de beamer geeft 1024x768.  Er is dus een deel van het scherm dat niet geprojecteerd wordt.  Als ik de muis beweeg, verplaatst het getoonde deel zich.  Ik zal er nog eens goed de handleiding van de beamer op nalezen, want ik meen ergens gelezen te hebben dat hij wel hogere resoluties aankan...
Verder staan er in m'n xorg.conf een aantal lijnen te veel: ik vermoed dat die van "screens and Graphics" komen, dat ik tussendoor altijd maar weer probeerde, maar blijkbaar dus niet nodig heb...
Ergens vooraan zal ik later ook nog de oude lijnen terugzetten van de modules en de fonts-files.

Voor degenen die er meer weg mee kunnen dan ik: ziehier de inhoud.  Opmerkingen over die of die lijn die weg mag, veranderd moet worden: GRAAG :)Section "ServerLayout"

# Uncomment if you have a wacom tablet
# InputDevice     "stylus" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "cursor" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "eraser" "SendCoreEvents"
Identifier "Default Layout"
  screen 0 "Default Screen" 0 0
Inputdevice "Generic Keyboard"
Inputdevice "Configured Mouse"
Inputdevice "Synaptics Touchpad"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
Load "dbe"
Load "v4l"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "be"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "stylus"
Driver "wacom"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "eraser"
Driver "wacom"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "eraser"
Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "cursor"
Driver "wacom"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "cursor"
Option "ForceDevice" "ISDV4"# Tablet PC ONLY
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Laptop_Scherm"
Vendorname "Plug 'n' Play"
Modelname "Plug 'n' Play"
  modeline  "640x480@60" 25.2 640 656 752 800 480 490 492 525 -vsync -hsync
Gamma 1.0
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "monitor1"
Vendorname "Generic LCD Display"
Modelname "LCD Panel 1024x768"
Horizsync 31.5-48.0
Vertrefresh 56.0 - 65.0
  modeline  "640x480@60" 25.2 640 656 752 800 480 490 492 525 -vsync -hsync
  modeline  "800x600@56" 36.0 800 824 896 1024 600 601 603 625 +hsync +vsync
  modeline  "800x600@60" 40.0 800 840 968 1056 600 601 605 628 +hsync +vsync
  modeline  "1024x768@60" 65.0 1024 1048 1184 1344 768 771 777 806 -vsync -hsync
Gamma 1.0
EndSection

Section "Device"
Identifier "ATI_Radeon_X1400"
Boardname "ati"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "fglrx"
Screen 0
Option "DesktopSetup" "c"
Option "ForceMonitors" "crt1,crt2"
Option "HSync2" "31.5-48.0"
Option "VRefresh2" "56.0 - 65.0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
Boardname "ati"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "fglrx"
Screen 1
Option "DesktopSetup" "c"
Option "ForceMonitors" "crt1,crt2"
Option "HSync2" "31.5-48.0"
Option "VRefresh2" "56.0 - 65.0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI_Radeon_X1400"
Monitor "Laptop_Scherm"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Virtual 640 480
Modes "1280x800@60" "1024x768@60" "800x600@60" "800x600@56"    "640x480@60"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
#
Identifier "screen1"
Device "device1"
Monitor "monitor1"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768@60" "800x600@60" "800x600@56" "640x480@60"
EndSubSection
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "0"
EndSection

Section "ServerFlags"
EndSection
Nu is het tijd voor dodo, en al kom ik misschien straks nog effe op het forum: de beamer testen, dat kan niet met al dat licht...
Alvast bedankt voor het meedenken.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/20, 18:07:39 »
Ik heb zonet met Xinerama, de fglrx-driver en de optie "rightof" een brede desktop gekregen.  M'n bureaubladachtergrond wordt uitgerekt, maar het boven en onder-paneel blijven wel beperkt tot het linkse laptopscherm.  Mijn muis gaat echter wel probleemloos vanaf mijn laptopscherm naar de projectie op de muur :)  Mooi, maar nog niet echt nuttig.  Ik moet dus nog vinden hoe ik een tweede venster of toepassing open in de rechtse helft van dit samengesteld bureaublad...

Voor de moment heb ik m'n xorg.conf maar teruggezet naar die van hierboven, dan kan ik in elk geval al wel de projector gebruiken...

Een van de dagen zal ik dan er wel toe komen om die mergedFB te proberen.  Dat ik daarvoor de open drivers moet gebruiken is nu ook weer niet zo erg: compiz-fusion gebruik ik toch niet.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/20, 19:58:22 »
Mijn How To was ook geen ultieme waarheid of als zodanig bedoeld.
het was slechts een handreiking waarin word beschreven hoe en wat met 2 schermen.

Dit om je duidelijk te maken hoe je moet denken met dit soorten zaken.

Ik zie dat je al aardig vordert en al een boel bereikt hebt, helemaal toppie.
Ik weet dan ook zeker dat dit je gaat lukken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Beamer NEC V590
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/26, 20:54:56 »
'k Ben er de laatste dagen even niet mee bezig geweest, vermits het eigenlijk een beetje werkt.  Op het laptop-scherm en bij de beamer hetzelfde beeld.  Maar eigenlijk wil ik dat m'n beamer alleen beeld geeft als ik hem dat softwarematig vertel.  Of beter nog: dat ik op de laptop vanalles kan heb open staan op m'n scherm, maar dat er maar één venster naar de beamer wordt gestuurd, liefst dan nog gemaximaliseerd.
Dat vind ik nergens terug bij het googlen, of misschien weet ik niet waarnaar ik moet zoeken.

Van al degenen die hier ooit al eens met een beamer hebben gewerkt (en ik denk dan aan degenen die van die mooie presentaties doen op de releaseparties en andere beurzen...), kan er misschien iemand mij eens het toverwoord aan de hand doen ?  Het (kleine ?) truukje om dit te doen.  Zoals al eerder gezegd, ik heb geen enkele ervaring met beamers, ook niet onder dat andere OS...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/26, 22:59:19 »
Ik copy&past ff wat voor je, omdat dit midden in zaken staan die er nix mee te maken hebben.
Dus een link geven zal je naast de tips een boel zoekwerk opleveren.
:P
###############################################
TwinView on NVidia video card : 2 displays for my laptop
Filed under: Uncategorized — Olivier Berger @ 16:53
I configured the nvidia (proprietary, shame, shame) driver on my Dell Latitude D820 laptop so that my video card can display on 2 physical screens at the same time (ideal for beamer overhead display in conferences, or with a spare LCD display on the desk, etc.).

I had only tested the clone mode until now, which is usually used to display the same thing on the flat pannel of the laptop and the VGA output (on a beamer, for instance).

I got a bit further and tested the twinview settings, so that I can have the best resolution on either screen : 1680×1050 on internal display or the laptop (DFP, Digital Flat Panel), and 1280×1024 on the external LCD display (recognized as a CRT by the card). Both screens can then be “assembled
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Beamer NEC V590
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/26, 23:24:04 »
Wow, wat een uitgebreid antwoord.
Denk dat ik er het meeste van snap.
Vrij recent ook, blijkbaar.  'k Liep nogal eens aan tegen die xrandr-affaire wat de nieuwe standaard zou worden.

Als 'k het goed zie, moet je dus om iets op die rechterhelft van dat "grote samengesteld scherm" te hebben, het er naartoe slepen met je muis ???  Ik had al wel mijn muis over dat gedeelte laten bewegen, maar was niet op het gedacht gekomen daar een venster naartoe te slepen.  En als ik dat dan maximaliseer ??  Weet dat venster dan dat het eigenlijk binnen die "rechterhelft" moet blijven ?  'k Heb die beamer hier niet, die staat op 't school, dus 'k kan niet testen...
Voor de login options moet ik eens kijken straks (gebruik gnome, geen KDE)
Dat ik ATI en geen Nvidia heb, weet ik al dat dat geen wezenlijk verschil meer maakt: allebei pakken ze Xinerama.
Had al eens een "vergelijkbare" xorg.conf gezien, maar geraakte daar toen nog niet echt wijs uit. Heb die "ergens" opzij gezet.  Je linkt werkt niet :(
Beetje telegramstijl, dan heb ik misschien nog een antwoordje :)  Zal dan eens naar Latex kijken... :lol:

Edit: heb die al teruggevonden: google gaf me twee mogelijkheden: de rechstreekse, of een draadje op het Deense forum...

Edit 2: niet alleen is de inhoud van die Latex-beamer pagina om van te watertanden (zoveel nog te leren, en dat dat allemaal mogelijk is !), vanaf de tweede regel had ik je punt gezien... :lol: :lol:

Prosper
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Beamer NEC V590
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/27, 00:52:51 »
Link werkt nu wel:
btw tis deez: http://www-spht.cea.fr/en/Images/Pisp/jbouttier/xorg.conf.JBsD420_20070402
komplete xorg waar je misschien wat uit kan halen, ????`

Denk zelfs dat je hele delen kan kopieren, en enkelt jouw hardware specs hoeft over te zetten.
Vind het een mooie xorg.conf in ieder geval en een goeie oplossing voor dual monitor.

En ja, je maakt in feite 1 groot scherm met optie 2 waar deze link in zat.
En ja je kan het proggie wat je naar het andere scherm sleept fullscreen maken.

Kijk in principe moet je het zien alsof je een monitor hebt van 44"
echter verdeeld in 2x 22"
Dus je gaat idd met je muis het scherm af en komt dan in het andere scherm.
Zo sleep je ook dingen naar dat andere scherm.

Dit filmpje laat precies zien wat ik bedoel:
http://www.youtube.com/watch?v=ALqduQfm09c&feature=related

wij gebruiken dat ook met autocad.
werkt erg makkelijk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Beamer NEC V590
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/06, 15:37:47 »
Even updaten:

Ik heb twee werkende configuraties:
 één die m'n laptopscherm kloont, en dan moet ik om goed te zijn, de resolutie verkleinen op m'n laptop.
en een tweede met xinerama die dus een brede desktop oplevert, waarbij de beamer aan de rechterkant staat.  Als ik daar een venster naartoe sleep, kan ik dat daar maximaliseren en blijft dat mooi binnen de grenzen van de kleinere resolutie van het beamer"scherm".  
Voor iedereen die hiermee aan de slag wil, raad ik jullie aan om de bijdragen van Gandyman goed door te nemen.

'k Moet zelf nog wel die laatste xorg.conf met randr-optie nog testen, maar dat wordt zeker iets voor morgen of overmorgen.  (heb die beamer effe geleend voor de vakantie...)  Heb helaas nu direct niet te veel tijd.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...