Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NTFS externe HD  (gelezen 1987 keer)

NTFS externe HD
« Gepost op: 2008/07/09, 12:38:39 »
Is het verstandig om een externe NTFS HD om te zetten naar een andere formaat bij het gebruik van Ubuntu? Zo ja, welke formaat? (FAT32, EXT...?) En, hoe wordt deze omzetting gerealiseerd?

Het gebruik van NTFS geeft nog wel eens mounting problemen, waardoor je weer netjes moet afkoppelen via een windows-bak.

NTFS externe HD
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/09, 13:01:54 »
EXT3 is geschikt voor Linux maar dan is de vraag of Windows hem nog kan lezen.

NTFS externe HD
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/09, 13:08:01 »
Beste is aangeraden om Externe hd op Fat32 te zetten. Dan kan zowel windows als linux het lezen. Beetje jammer maar windows verplicht jou het om geen andere filesysteem te kiezen als je een dualboot hebt.

NTFS externe HD
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/09, 13:13:05 »
Waarom kan je je externe  HD niet op NTFS zetten?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

NTFS externe HD
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/09, 13:26:40 »
Citaat van: maasnet
Waarom kan je je externe  HD niet op NTFS zetten?
Fat32 is sneller en maar je moet ook rekening houden dat als je bijv. ooit het zou aansluitne op een Winhoos 98 of dergelijke die het niet zal zien. Enige nadeel dat ik in fat32 zie is dat hij bestanden groter als 2 gb niet over kan kopieren, en daarmee bedoel ik ook dan 1 bestandje en niet map met meerdere bestandje neem als voorbeeld een Iso formaat (dvd filmp) van 4.3 gb

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
NTFS externe HD
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/09, 13:36:16 »
Blijft moeilijk dit:
- NTFS geeft wel eens problemen bij het niet netjes afsluiten
- NTFS kan wel gelezen worden door Linux, maar niet gegarandeerd (reverse engineering!)
- FAT32 heeft een bestandsbeperking van 4 GB, maar kan wel standaard gelezen worden door Linux en Windows
  - Windows kan drives > 32 GB niet met FAT formatteren (maar wel lezen), beetje kreupel zullen we maar zeggen...
- EXTx kan standaard niet gelezen worden door Windows (wel met een separate driver: http://www.fs-driver.org/)

Mijn voorkeur is FAT vanwege het feit dat deze door alle OS'en, zonder meerwerk te benaderen is; dit ondanks de bestandslimiet van 4 GB, daar werk ik wel omheen.

NTFS externe HD
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 17:56:35 »
Dank voor de snelle reacties. Als ik een 'Linux-formaat' zou gebruiken, is de beste optie dan EXT3? En hoe formateer ik de externe HD daarmee?

NTFS externe HD
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 18:32:18 »
En dan formatteren met EXT3?
Wat gebruikt Ubuntu zelf eigenlijk standaard voor de interne HD?

NTFS externe HD
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 18:35:09 »
De meeste linuxpartities zijn EXT3.
"I may not have ended up where I intended to go, but I think I ended up where I intended to be" Douglas Adams
8834 http://ubuntucounter.geekosophical.net/
Acer Aspire 7116: Ubuntu 10.04+Windows Vista Home Premium
PCs: Fedora 13, Ubuntu 10.10 en Windows 2000 professional(3 pcs)

NTFS externe HD
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/09, 18:35:30 »
Ubuntu gebruikt EXT3.

Offline vanadium

  • Lid
NTFS externe HD
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/09, 20:49:28 »
Formatteren kun je inderdaad met gparted doen, maar snelst is (weer) de commandolijn. Je moet alleen de devicename van je partitie kennen ("sudo blkid"). Stel, je externe partitie is /dev/sdc1. Ontkoppel de schijf eerst. Dan formatteren:

sudo mkfs -t ext3 /dev/sdc1Vervang "ext3" door "msdos" voor FAT16, "vfat" voor FAT32, "ntfs" voor ntfs, ...
Daarna schijf loskoppelen en terug aankoppelen.

NTFS externe HD
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/10, 02:02:15 »
Ik heb de stappen uitgevoerd, de schijf is geformatteerd. Er is één directory: 'lost+found'.

Ik heb echter geen rechten om iets met de schijf te doen: 'Permission denied'.

Hoe kan ik de schijf gebruiken?

Offline vanadium

  • Lid
NTFS externe HD
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/10, 10:54:11 »
Heb je ook geen rechten nadat je de schijf hebt ontkoppeld en terug ingekoppeld? Mijn ervaring is dat een externe ext3 USB schijf standaard met rechten voor de huidige gebruiker wordt gemount. Lukt het niet, maak dan op die schijf een directory aan waarvan jij eigenaar bent. Dan zal je binnen die directory alle rechten hebben. In de onderstelling dat je schijf gemount is onder /media/sdc1 kan dit via de terminal met

sudo mkdir /media/sdc1/data
sudo chown $USER:$USER /media/sdc1/data
$USER is de login van de gebruiker aan wie de directory wordt gegeven. Als het voor jezelf is, mag je $USER als dusdanig intypen. In plaats van "data" kan je uiteraard een andere naam kiezen. Dit kan ook grafisch uitgevoerd worden door het opstarten van een nautilus venster met root bevoegdheden ("gksudo nautilus").

Om zeer gemakkelijk toegang te krijgen tot die opslagruimte, kan je een linkje creëren in je home:

ln -s /media/sdc1/data dataHierdoor ontstaan een "directory" (eigenlijk een link) genaamd "data" die je onmiddellijk op de schijf brengt. Je kan ook grafisch een link maken door met de middelste muisknop te slepen en te kiezen "Maak link".

NTFS externe HD
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/10, 16:35:31 »
Dank voor de uitgebreide hulp!

Ik vind het allemaal wel een beetje omslachtig, als ik het vergelijk met de oude situatie. Heb 'm nu geformatteerd in FAT32 en volgens mij werkt dat prima.

Wat zijn daar de voor- en nadelen van? En wat is het onderscheidende voordeel van EXT3?
En bij NTFS had ik nog wel eens dat ik de externe HD via Windows moest controleren op fouten (en die werden volop gevonden met chkdisk). Ook moest ik 'm met Windows netjes ontkoppelen, voordat ik 'm weer met Ubuntu kon gebruiken. Ik neem aan dat dit probleem met FAT32 verholpen.