Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout bij controle  (gelezen 1100 keer)

Foechoer

  • Gast
Fout bij controle
« Gepost op: 2006/12/17, 17:58:18 »
Vandaag kreeg ik op ubuntu (het was niet de eerste keer)   dat het 30 keer is opgestart en dat er dan een controle geforceerd word.
Maar het blijft op een gegeven moment hangen...   Dan blijft die een hele tijd dezelfde error geven met telkens een ander nummer (telkes +1) geven.

Is mijn harde schijf dan kapot?  Ik heb dit enkel op Ubuntu, XP (dual boot) werkt wel..  Hoewel ik sinds een week ofzo wel soms vreemd geklik heb, ik vermoed dat het van de hardeschijf komt, maar van de DVD kan misschien ook....  

Het hoofdzakelijke probleem in dit onderwerp is dus de error..   Maar ik kan Ubuntu niet opstarten zonder voorbij die controle te geraken...  ook met een Live CD kan die de harde schijf niet mounten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Fout bij controle
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/17, 18:14:41 »
Citaat van: Foechoer
Hoewel ik sinds een week ofzo wel soms vreemd geklik heb, ik vermoed dat het van de hardeschijf komt
Oei! Lijkt erop dat de harde schijf inderdaad defect begint te raken. Die controle is er ook niet voor niks, natuurlijk.

Advies: maak als de bliksem een externe kopie van al je belangrijke bestanden!

Daarna: haal eens een hardeschijftester binnen van de maker van je harde schijf, en onderwerp het ding aan een grondige reeks testen.

Succes, Pjotr.

Foechoer

  • Gast
Fout bij controle
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/17, 18:20:57 »
Hoewel dit bij een nieuwe pc (11 maanden) niet de bedoeling is liijkt het dan toch zo te zijn.
Backup's maken en naar de winkel gaan met de garantie :s

Ik kan vanuit XP mijn ubuntu niet zien,  maar zou ik dit niet kunnen fixen via XP,  want mijn sources.list lijk ik geen backup van te hebbe,  ik weet het, stom...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Fout bij controle
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/17, 18:31:37 »
Als het aankoppelen van de harde schijf niet lukt onder Ubuntu, dan kun je ff proberen of het wel lukt met een LiveCD van een ander soort Linux. Ik raad aan: DSL (Damn Small Linux).

Haal 'm hier: ftp://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/current/dsl-3.1.iso

Zo kun je proberen of je nog wat bestanden kunt redden van je Ubuntu ext3 partitie. Kopi

Offline Dave

  • Lid
Fout bij controle
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/17, 20:01:39 »
"the click of dead" vast wel eens van gehoord Foechoer