Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu met gnome en kde kiezen bij het aanmelden?  (gelezen 540 keer)

Offline evarie

  • Lid
ubuntu met gnome en kde kiezen bij het aanmelden?
« Gepost op: 2011/05/05, 17:48:43 »
Hoi allemaal,

Jongstleden heb ik ubuntu desktop 10.04 LTS willen aanpassen met KDE door middel van "tasksel". Maar dat werd niet het gewenste resultaat. Ik kreeg programma's van KDE in een GNOME omgeving.
Dat is niet wat ik wens.

Ik wil graag ubuntu opstarten en wachten tot dat ik kan aanmelden op het ubuntu systeem. Daarbij wil ik kunnen kiezen of ik KDE of GNOME en in de toekomst Unity desktop kan gaan gebruiken.

Nog mooier zou zijn als je verschillende desktops onder de F-toetsen kan krijgen.

Maar hoe kan je dat voor elkaar krijgen?

Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 17:52:06 door evarie »

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu met gnome en kde kiezen bij het aanmelden?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/05, 17:56:36 »
Een desktopomgeving installeer je erbij via het software center of via synaptic. Bijvoorbeeld, het installeren van xubuntu-desktop zal de xubuntu omgeving installeren. Je gaat dan naar die omgeving door bij het inloggen de betreffende sessie te kiezen.

Als neven effect heb je inderdaad dat alle applicaties die met een bepaalde desktopomgeving meekomen, ook in alle menu's aanwezig zijn.

* Ofwel moet je "granulair" installeren, d.w.z. alleen de essentiƫle componenten van de desktopomgeving. Daarvoor is echter expertise vereist
* Ofwel installeer je maar de ganse desktop, en pas je de menu's van je andere omgevingen aan. Ook kan je pakketten die zijn meegekomen weer verwijderen, maar dan verwijder je ook het metapakket van die desktop. Bijvoorbeeld, het rekenblad gnumeric, dat met xubuntu-desktop meekomt, verwijderen, betekent dat je ook het xubuntu-desktop metapakket verwijdert.

Het is niet uitgesloten dat er (kleinere of grotere) problemen opduiken als je verschillende desktopomgevingen naast elkaar installeert.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu met gnome en kde kiezen bij het aanmelden?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/05, 18:15:33 »
Het is niet uitgesloten dat er (kleinere of grotere) problemen opduiken als je verschillende desktopomgevingen naast elkaar installeert.

Precies. Daarom is mijn advies: gooi er gewoon een paar extra CD's tegenaan, en brand LiveCD's van zowel Ubuntu, Kubuntu als Xubuntu. Start je computer telkens op vanaf een andere CD, en kies je favoriete versie op basis van de livessies.

Offline softbart

  • Lid
Re: ubuntu met gnome en kde kiezen bij het aanmelden?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/05, 19:50:42 »
Voorheen had ik onder Slackware  zowel KDE als Gnome draaien, op de cli (dus geen grafische login) de keuze maken.
Onder Ubuntu geen ervaring.
Een mogelijkheid is Virtualbox. Kan je verschillende Desktops naast elkaar gebruiken.
Las laats een artikel in LinuxMagazine over containers. Is ook een vorm van virtualisatie maakt echter meer gebruik van de host.

groet,

Theo