Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ondertitels in MP4 branden  (gelezen 1912 keer)

Offline Haris

  • Lid
Ondertitels in MP4 branden
« Gepost op: 2019/12/11, 17:22:11 »
Ik gebruik nu Handbrake om ondertitels (.srt file) in een MP4 video te branden. Dit duurt even en geeft kwaliteitsverlies(?)
Is er een manier dit (beter) via de terminal te doen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/11, 17:44:51 »
ffmpeg kan dat. Wat is de reden dat je die ondertitels in de video moet branden? Dat lijkt mij tegenwoordig zelden nog nodig.

Offline Haris

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/11, 17:54:50 »
Dan kan mijn schoonmoeder het usb stikje zo in haar tv steken....
Met het er bij zoeken van de ondertitels wordt dat wat ingewikkeld... ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/11, 18:04:42 »
Volgens mij heb je altijd kwaliteitsverlies als je de titels inbrandt. Dit komt door het decomprimeren en dan ( niet lossless) opnieuw comprimeren.
Ffmpeg is ook niet sneller dan handbreak. Ik zou lekker handbreak blijven gebruiken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/11, 19:00:19 »
Inderdaad, met ffmpeg ga je op zich geen tijdswinst boeken: het is het transcoderen dat zo traag gaat, en dat kan je niet vermijden. Er werd gevraagd of er een manier is om "dit (beter) via de terminal te doen" - ffmpeg is een mogelijkheid.

Die (beter) in de vraag valt inderdaad weg: zowel Handbrake als ffmpeg gebruiken hoge-kwaliteit codecs. De kwaliteit van het eindresultaat hangt af van de compressieinstellingen. Zowel in Handbrake als in ffmpeg kan je die bijregelen. Kwaliteitsverlies is er altijd - je transcodeert de video immers. Hoogstens kan je bekomen dat het nieuwe bestand er niet merkelijk slechter uitziet dan het origineel. En je moet er hierbij op letten dat je bestand niet al te veel groter wordt dan het origineel.

Als de betreffende TV geen losse ondertitels, of ondertitels afzonderlijk ingebed in het videobestand, ondersteunt, dan is inbranden inderdaad de enige mogelijkheid. Tegenwoordig zou dat echter met de meeste TV's wel moeten lukken. Beter eerst dat nog eens proberen.

Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/11, 19:09:22 »
Interessant. Ik ga deze even volgen. Mijn interesse voor ffmpeg is aangewakkerd. Al zal ik Openshot nooit afzweren.
Het schijnt in Kdenlive ook mogelijk te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar misschien iets voor jou?

Overigens kun je in Totem Movie Player ook erg simpel ondertiteling toevoegen, alleen dat niet branden. Maar een zeer interessante ontdekking dankzij dit topic voor onze media PC bij de TV.
En als wat Vanadium uitlegt de TV dit zelf kan handlen is dat ook weleens erg handig. Dat ga ik dus ook proberen.
Leuk topic dit.

Sorry Haris en de rest voor de korte onderbreking. Ik lees weer lekker op de achtergrond geinteresseerd mee. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Ondertitels in MP4 branden
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/12, 09:00:23 »
Ikzelf gebruik een QNAP en de media server daarvan. Deze mediaserver in combinatie met mijn tv kan geen losse ondertiteling laten zien, dus brand ik ze ook in. Ik gebruik handbrake, omdat dat gewoon het gemakkelijkst is in mijn geval (al ben ik wel een liefhebber van de commandline).