Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtualbox ... the easy way??  (gelezen 4739 keer)

Virtualbox ... the easy way??
« Gepost op: 2017/02/17, 17:31:38 »
os = Xubuntu 14.04 met vastgezette kernelversie (4.4.0-51)

Ik heb mij gestort in de wondere wereld van Virtualbox, maar tegen behoorlijk wat zaken aan die niet lekker of helemaal niet lopen. Inmiddels heb ik twee dagen lang erg veel gezocht op internet en ook op dit forum, maar nergens tref ik  eenduidige duidelijke instructies aan hoe je naast VB de GuestAdditions, Extension Pack etc. etc. geinstalleerd krijgt. Op Pjotr's site (https://sites.google.com/site/computertip/samsung)
 zie ik hoe je het ext.pack via de terminal zou kunnen installeren, maar bij geeft de terminal de volgende melding : 'Unable to locate package virtualbox-ext-pack'.
De Drag 'n Drop functie werkt bij mij maar gedeeltelijk. Met een bestand lukt het, maar een folder met inhoud lukt niet of slechts een deel van de inhoud wordt gekopieerd naar de guest (??).
En dan schijnt er ook nog iets met virtualbox-dkms te zijn...

Nou ben ik geloof ik niet de enige die tegen VB problemen aanloopt wanneer zo eens rondsurf  ;)

Kent iemand wellicht een duidelijke set intructies die makkelijke te volgen zijn voor een VB-newbie en die - zou helemaal top zijn - ook nog werken =D?

 

 


Een boek doet het altijd...

Offline RikRik

  • Lid
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/17, 17:49:49 »
Ga naar https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Dan bijvoorbeeld Ubuntu 16.04 ("Xenial")  i386 |  AMD64 downloaden en installeren
Dan naar VirtualBox 5.1.14 Oracle VM VirtualBox Extension Pack  All supported platforms downloaden en installeren door te klikken met de muis op het bestand

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/17, 18:01:23 »
os = Xubuntu 14.04 met vastgezette kernelversie (4.4.0-51)

Ik heb mij gestort in de wondere wereld van Virtualbox, maar tegen behoorlijk wat zaken aan die niet lekker of helemaal niet lopen. Inmiddels heb ik twee dagen lang erg veel gezocht op internet en ook op dit forum, maar nergens tref ik  eenduidige duidelijke instructies aan hoe je naast VB de GuestAdditions, Extension Pack etc. etc. geinstalleerd krijgt. Op Pjotr's site (https://sites.google.com/site/computertip/samsung)
 zie ik hoe je het ext.pack via de terminal zou kunnen installeren, maar bij geeft de terminal de volgende melding : 'Unable to locate package virtualbox-ext-pack'.

Nochtans staat op bovenvermelde webpagina een duidelijke instructie om zowel VB als het extensionpack te installeren.
Dat is ook de beste optie om ervoor te zorgen dat als VB een update krijgt, tevens ook het extensiopack upgedate wordt:
sudo apt-get install virtualbox virtualbox-qt virtualbox-ext-packDaarna zeker de computer volledig herstarten (dat durf ik ook nogal eens vergeten  ;), en dan kan je natuurlijk geen USB selecteren).
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/17, 18:36:33 »
Dank voor de reacties. Nou zit VB ook in de repos. Is het niet beter/veiliger om het van daaruit te installeren ipv een deb-file te gebruiken?
Een boek doet het altijd...

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/17, 20:15:40 »
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met die VirtualBox van hun website.
https://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

Als je het gedeelte volgt en installeerd vanaf "Debian-based Linux distributions".
Heb je zelfs geen omkijken naar.
De update's voor VB worden netjes gemeld inclusief de 'Extensions Pack'.
Opstarten de nieuwe 'GuestAdditions' instaleren , herstarten en weg bent je....
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/17, 21:21:11 »
Ik raad aan om eerst gewoon VB vanuit de pakketbronnen te installeren. Alleen als je daarin fouten tegenkomt die mogelijk zijn opgelost in een nieuwere versie, heeft het zin om met losse .debs te gaan werken.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/17, 23:13:55 »
[Offtopic]
Losse DEB's voor Debian werken vaak niet (meer of onvolledig) in *buntu 17.04............
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/18, 07:54:52 »
Ik raad aan om eerst gewoon VB vanuit de pakketbronnen te installeren. Alleen als je daarin fouten tegenkomt die mogelijk zijn opgelost in een nieuwere versie, heeft het zin om met losse .debs te gaan werken.  :)

Ik denk dat ik niet geheel duidelijk was bij reactie 4
Je installeer wel degelijk via de pakketbronnen, maar dan wel vanaf die van VirtualBox.
Deze heb je dan toegevoeg als extra bron.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/18, 10:26:28 »
Ik raad aan om eerst gewoon VB vanuit de pakketbronnen te installeren. Alleen als je daarin fouten tegenkomt die mogelijk zijn opgelost in een nieuwere versie, heeft het zin om met losse .debs te gaan werken.  :)

Ik denk dat ik niet geheel duidelijk was bij reactie 4
Je installeer wel degelijk via de pakketbronnen, maar dan wel vanaf die van VirtualBox.
Deze heb je dan toegevoeg als extra bron.
Dan ben ik ook niet duidelijk genoeg geweest.....  :)

Ik bedoel VB die in de officiële pakketbronnen van Ubuntu zit.

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/18, 14:37:42 »
Ok, ik heb jullie reacties even aandachtig gelezen....schud m'n hoofd even goed wakker zodat het wat beter tot me doordringt ( ;)) en ga dan maar eens aan de slag. Gok dat ik nog wel het eea zal tegenkomen, maar voorlopig ben ik wel even onder de (virtuele) pannen. Tot zover alvast bedankt!

........... ik heb mij er even aandachtig in verdiept en loop tegen problemen aan omdat ik met 14.04 (!) werk en niet met 16.04. Daarom lukt de installatie van het ext pack ook niet. Even snel 16.04 installeren is voor mij op dit moment geen optie. De installtietip van RikRik is voor mij de makkelijkste op dit moment, dus via deb-files van de VB-website. Levert waarschijnlijk ook de minste problemen op.
Wanneer ik Maurice z'n tip bekijk (installeren vanaf "Debian-based Linux distributions") dan begint het mij te duizelen. Feitelijk : ik snap het niet ;-).

Ik ben erg scherp op veiligheid dus ik twijfel eraan om de deb-files te gebruiken. Ik moet dan denk ik ook steeds handmatig updaten(??). Ik zou graag willen weten of jullie het afraden om de deb-files te gebruiken of dat het qua veiligheid (en wellicht stabiliteit?) niet zo'n vaart zal lopen.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/18, 16:11:53 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/18, 16:35:52 »
Let op met die laatste versie vanaf de website van vb.

Toen ik deze wilde installeren onder mint 18.1 kreeg ik een melding dat deze het systeem zou verstoren.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/18, 16:49:36 »
Gelukkig dat Linux je waarschuwt. Ik ken os-en die dat niet doen  ;)

Installeer jij VB wel gewoon via deb-files van de VB-website?
Een boek doet het altijd...

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/18, 16:57:15 »
Gelukkig dat Linux je waarschuwt. Ik ken os-en die dat niet doen  ;)

Installeer jij VB wel gewoon via deb-files van de VB-website?

In ubuntu 14 installeerde ik vb via de toenmalige beschikbare versie. De huidige passen daar waarschijnlijk niet meer op.
Nu in ubuntu 16 installeer ik enkel nog met het command dat Pjotr aanbeveelt.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/18, 18:33:39 »
@kfboerne

Hier staat een goed functionerende VB versie 5.0.16 met bijpassend servicepack op nog een draaiende ubuntu 14.04.5
Je kan deze nog steeds hier downloaden: https://www.virtualbox.org/wiki/Download_Old_Builds_5_0_pre18
Neem wel de versie voor de "trusty"

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2017/02/18, 18:35:58 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/19, 08:14:21 »
Staat in bios ook aangevinkt virtual?

Wim
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #16 Gepost op: 2017/02/20, 17:59:07 »
Welnu....ik had besloten om toch maar een schone installatie van Xubuntu 16.04 te doen. Alles goed voorbereid en toen ik na de installatie op mijn SSD Samsung EVO 250GB via Additional Drivers de correcte Nvidia driver koos en vervolgens op apply klikte ging het mis. En niet zo'n beetje ook! M'n hele systeem is naar z'n ratsmoedee.
De voortgangsbalk voor de grafische driver (mijn videokaart is een Geforce GT 730) bleef op een gegeven moment hangen en er gebeurde niets meer. Na een reboot zag het er grafisch vreselijk uit terwijl wel de 'juiste' driver aangevinkt stond. Dan maar terug naar de open source standaard driver dacht ik....maar nee hoor. dat ging niet meer.

In het begin van de schone installatie kreeg ik ook meldingen over het UEFI die ik nooit eerder had gezien. Een aantal andere pc's hier in huis heb ik ook van Xubuntu 16.04 voorzien zonder problemen. Deze beschikken gewoon over een oud BIOS.

Na de installatie heb ik Pjotr's site gevolgd over het optimaliseren van de SSD (https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Optimaliseer-uw-Solid-State-Drive-SSD-). Hoop niet dat het daar fout is gegaan.

Ik heb getracht alles opnieuw te installeren, maar krijg nu de volgende foutmeldingen :

Unable to install GRUB in /dev/sda
Executing `grub-install /dev/sda` failed.
This is a fatal error.

Is mijn SSD nu naar z'n grootje??

Zoals begrijpelijk baal ik hier echt als een stekker van! Betreft ook nog eens m'n hoofdpc >:(.

Weet iemand hoe de zaak weer aan de praat te krijgen of kan ik naar de winkel voor een nieuwe SSD?

Ik snap trouwens niet waarom er niet heel goed gewaarschuwd wordt wanneer je (X)Ubuntu op een systeem met UEFI zet waar je dan exact rekening mee moet houden. Dit is echt zwaar balen....

In elk geval alvast bedankt voor de hulp. Er is de nodige spoed bij ;-).
« Laatst bewerkt op: 2017/02/20, 18:03:25 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #17 Gepost op: 2017/02/20, 18:06:36 »
Je SSD zal waarschijnlijk ok zijn.
Is xububtu het enige OS op dez computer?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #18 Gepost op: 2017/02/20, 19:26:10 »
Yep...

En aanvullend : Wanneer ik een live-DVD in de betreffende pc laat booten dan verschijnt er enkel de Xubuntu achtergrond en een zwarte balk aan de bovenzijde van het scherm zonder ook maar iets erin of erop. De muisaanwijzer kan ik bewegen maar er is niets om op te klikken. Ik hoor overigens wel alles 'inladen' zal ik maar zeggen. Echter geen beeld. Geen icoon. Nop.Kortom, ik kan niet eens de live-DVD gebruiken. Het gaat van kwaad tot erger.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/20, 20:17:46 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #19 Gepost op: 2017/02/20, 21:17:33 »
Daag,

Logisch denken...
Het ging mis vanaf de installatie van die driver... en je hebt moeten afschakelen+herstarten...

Ik vermoed dat dit om een desktop gaat?

Wat je allemaal kan proberen, en je op ideeën of naar oplossingen kan brengen:
- werkt de gebruikte DVD nog op een andere computer?
- gedraagt je scherm zich normaal als je in de setup gaat naar de bios/uefi?
- zijn de bios/uefi instellingen juist? (als bij de installatie meldingen kwamen omtrent uefi dan stond waarschijnlijk secure boot niet AF)
- is er op het moederbord ook een standaard video-uitgang die je als alternatief kan gebruiken? (heb dat zelf voor gehad dat de extra videokaart om zeep was)
- of heb je nog ergens een videokaart?
- is de dvd-lezer nog ok?
- kan je de ssd eens omwisselen met een HD?

Eens de DVD ok, de gedragingen van het scherm ok, de bios/uefi instellingen ok:
- Plaats de ssd en start met de dvd, "xubuntu installeren" en direct gparted starten
- gparted, alle partities verwijderen van de ssd verwijderen, vervolgens via "device / create partition table" een nieuwe partitietabel aanmaken.
(bij mijn ssd moest ik dat sowieso doen omdat daar iets grondig fout was.)+(omdat je meldde dat de grub-install faalde)
- Vervolgens: xubuntu installeren.

Gebruik fantasie + logisch denken + geduld + noteer wat je probeerde.
Bij mijn eerste uefi computer heb ik ook gesukkeld, want wat is legacy?

Succes !  ;)

groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #20 Gepost op: 2017/02/21, 13:01:10 »
Michael bedankt voor de tips!

Na een nachtje slapen willen er bij mij ook nog wel eens wat kwartjes vallen  ^-^.

Ik denk dat het niets te maken heeft met de grafische kaart, maar wel met het fijne Microsoft verschijnsel Secure Boot bij een UEFI bios. Jij hebt daar ook al mee lopen sukkelen blijkbaar. Het gekke is dat mijn hoofdpc 3 jaar oud is en toen ik Xubuntu 14.04 installeerde liep ik tegen geen problemen aan.
Nu ik Xubuntu 16.04 wil installeren gebeuren er plotseling rare dingen.
Toen ik via mijn bootable usb-stick 16.04 startte kreeg ik al een melding die ik bij 14.04 nooit gezien had, nl iets over Secure Boot. Ik had al zoiets van huhhh?? Enfin, de installatie ging verder goed maar na de reboot gaf 16.04 al een foutmelding. Weet niet meer welke. Gebeurt soms ook wel eens op andere pc's dus wegklikken en doorgaan. Meestal geen problemen. Zoals ik al in een eerdere thread schreef liep de zaak compleet vast toen ik de closed source grafische Nvidia driver voor mijn Geforce GT 730 selecteerde. De voortgangsindicator bleef vlak voor einde hangen en er gebeurde niets meer!  Na een reboot was de resolutie waardeloos (alles veel te groot) en zag het er grafisch antiek uit terwijl ik wel de juiste driver had geselecteerd.Terug naar de open source standaard driver lukte niet. Geen vreemde  grafische zaken overigens. De videokaart is in orde. Daar kunnen we gevoeglijk van uitgaan.
Na ruim 2 uur werk bleef er maar een optie over, nl helemaal overnieuw beginnen met een 16.04 installatie. Behoorlijk frustrerend. Er zullen er meer zijn dit nu lezen, hebben meegemaakt en het kunnen beamen ;). Op zo'n moment kan ik wel de stukken uit m'n bureau bijten! Wel weer goed voor m'n tandarts... Bij die installatie liep de zaak dus vast toen  ik deze foutmeldingen kreeg :

Unable to install GRUB in /dev/sda
Executing `grub-install /dev/sda` failed.
This is a fatal error.

Dat heeft dus waarschijnlijk te maken met het UEFI Secure Boot gedoe. Ok, maar weer opnieuw de live-versie booten...... en dat gaat nu dus ook niet meer. Zoals ik al schreef :  'Wanneer ik een live-DVD in de betreffende pc laat booten dan verschijnt er enkel de Xubuntu achtergrond en een zwarte balk aan de bovenzijde van het scherm zonder ook maar iets erin of erop. De muisaanwijzer kan ik bewegen maar er is niets om op te klikken. Ik hoor overigens wel alles 'inladen' zal ik maar zeggen. Echter geen beeld. Geen icoon. Nop.Kortom, ik kan niet eens de live-DVD gebruiken.' En geen idee waarom dit niet werkt? Heeft dat ook te maken met Secure Boot?

Ik ben vervolgens m'n UEFI bios ingedoken (het gaat om een Asus H97 Plus mobo) om Secure Boot te disablen. Echter tot mijn stomme verbazing kan dat niet!! Ik heb altijd een hoge pet van Asus gehad, maar je zorgt toch voor een disable-optie hiervoor?? Bizar. Zie ook deze thread van iemand die op het punt stond z'n mobo tegen de muur te verpulveren :
https://vip.asus.com/forum/view.aspx?board_id=1&model=H97-PLUS&id=20140829125536027&page=1&SLanguage=en-us
Kan mij het gevoel aardig voorstellen overigens.

Resumerend :

Er zijn een aantal issues die spelen waar ik dus niet uitkom :

1) Waarom kan ik geen live-sessie via mijn bootable medium starten? ( Ik kan dus totaal niet verder op dit moment In al die jaren linux-gebruik nog nooit eerder meegemaakt) en hoe krijg ik het voor elkaar dat dat wel weer lukt?

2)  Hoe disable ik Secure Boot op mijn Asus H97 Plus version 2.16.1240 mobo? Als dat niet kan, hoe dan verder?

Wat ik nog ben vergeten te melden is dat bij de installatie van 16.04 deze wel melding maakte van Secure Boot en dat het zou zorgen voor een oplossing. Ik moest een wachtwoord ingeven en nogmaals bevestigen, vinkte aan dat ook alle software van derden (closed-source) direct meegedownload en geinstalleerd kon worden, klikte op 'continue' en toen ...........ging de installatie niet verder...........het vinkje voor het downloaden van de derden-software weggehaald en toen kon ik wel verder. Vond ik ook al vreemd. Ook nog nooit eerder meegemaakt.

3) Waarom bleef de installatie van de closed-source grafische Nvidia driver hangen en kon ik niet terug naar de open-source standaard driver van 16.04?

Michael (of uiteraard iemand anders ^-^) mocht(en) je/jullie mij kunnen helpen, dan gaarne want momenteel zit ik achter een oud laptoppie te werken en dat gaat zo snel als de 'spreekwoordelijke stront in een nauwe trechter bij tachtig graden vorst'. Of ik een sportwagen voor een Trabant heb ingeleverd.

Alvast bedankt!



« Laatst bewerkt op: 2017/02/21, 13:12:49 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #21 Gepost op: 2017/02/21, 14:28:58 »
Op sommige moederborden kun je Secure Boot pas uitschakelen nadat je eerst een "administrator password" (of woorden van gelijke strekking) hebt ingesteld in het BIOS/UEFI. Daar kwam ik een tijdje geleden bij toeval achter.  :)

Offline ajjp

  • Lid
Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #22 Gepost op: 2017/02/21, 14:39:57 »
Citaat
Er zijn een aantal issues die spelen waar ik dus niet uitkom :
Beperk je in eerste instantie tot één vraag: waarom kun je niet vanaf een bootable medium starten? Als dit al niet lukt, dan lijkt een installatie mij kansloos.
Mijn ervaring is -en ik heb ook geworsteld met een UEFI en het na installatie niet willen booten- is dat het starten van een live sessie niet afhankelijk is van wel of geen secure boot.
Ik ben geneigd te denken dat het al fout zit met de iso-file of de DVD-lezer.

Re: Virtualbox ... the easy way??
« Reactie #23 Gepost op: 2017/02/21, 14:53:48 »
Kfboerne

Misschien help deze link van Asus uw wel:
https://www.asus.com/be-nl/support/FAQ/1016356/
Het gaat wel om een Windows probleem, maar ik goed begrijpt wordt op deze manier die 'Secure Boot' omzeild.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Laatst bewerkt op: 2017/02/21, 15:13:56 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.