Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server 7.04  (gelezen 11362 keer)

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Gepost op: 2007/09/25, 22:03:41 »
ik heb een ubuntu server 7.04 geinstaleerd op een pIII compac deskpro, daar er na de opstart niks grafisch te voorschijn komt, heb ik na advies van ubuntu forum er een ubuntu desktop op geinstaleerd,  met de sudo comando die ik op jullie forum gevonden heb.  
Om grafisch te werken omdat ik van de comando regels niets afweet.
Bij de heropstart blijkt alles te werken de ubuntu opstart balk komt te voorschijn maar dan verschijnt er niets meer op mijn scherm en het systeem werkt want als ik na het ploenk geluid mijn codes intik dan hoor ik een beetje later het opstart muziekje van ubuntu, ik denk dat er een probleem is met de drivers van mijn scherm of die van de grafische kaart.
Ik heb er ook al een ander scherm op aangesloten, niks
Ik heb ook via de comandoregel update, upgrade, dist-upgrade in de menu via de recovery mode gedraaid, noppes.
Hebben jullie een oplossing voor mij of een eenvoudiger grafish onderdeel om de server in te stellen, zoiets dat als op een router gebruikt word om in te stellen.

N.B. ik heb over een 14 tal dagen de ubuntu 7.04 desktop versie geinstaleerd gehad en die draaide wel op mijn pc.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu server 7.04
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/25, 23:31:30 »
Als je in het zwarte scherm komt, kan je op control-alt-F2 drukken om in een terminal terecht te komen.
Na het inloggen moet je de volgende commando's intikken:
sudo apt-get install xresprobe
sudo dpkg-reconfigure -p high xserver-xorg
Nu krijg je een aantal vragen over je systeem. Bij de meeste vragen kan je gewoon op enter drukken.
De resoluties kan je instellen met de pijltjestoetsen, tab en spatiebalk.

Hierna kan je je computer opnieuw opstarten met het volgende commando:
sudo reboot

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/26, 19:00:20 »
Wat ge voorgestelt hebt werkt hij stelt maar een vraag over het stuurprogramma het heeft wel wat ingehouden voor dat ik het juiste stuurprogramma gevonden heb
daar het een oude pc is en ik er geen documentatie over had (vga op moederbord).

Kan er nu mij iemand eens kort uitleggen hoe ik nu een eigenlijk een server moet instelen bestanden en media foto's enz. en later waarschijnlijk voor een website, is het mogelijk van met windows pc's en ubuntu pc's samen op de server  bestanden te delen en muziek te spelen.
Ik heb op het forum bezig geweest maar ik vindt eigenlijk niet wat ik zoek het is nogal verdeeld.

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/26, 19:01:22 »
Ik ben eigenlijk nog maar twee weken met ubuntu bezig

ubuntu server 7.04
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/26, 22:34:35 »
Hoi,

Ik heb in het begin ook zo mijn probleempjes gehad met de terminal omgeving vandaag nog altijd :-)
Maar voor de server kan je het best gebruik maken van de terminal. Want zoveel bevelen heb je niet van doen.

Maak gebruik van een VASTE IP-Nr voor je server.
Dat kan je doen in /etc/network/interfaces

Om nog wat plaats te sparen kan je dan nog de SSH-Server instaleren
sudo apt-get install openssh-server

vanaf nu kan je vanop een andere ubuntu pc op je server toegrijpen via terminal of nautilus,...
Voor windows pc's kan je dan gebruik maken van PUTTY.

Ik kan je maar enkele tips mee geven. Want voor een komplete configuratie is hier wat weinig tijd ;-)

Hier nog een paar links naar ubuntu dics die van pas komen voor het oprichten van de server.
https://help.ubuntu.com/community/ApacheMySQLPHP?action=show&redirect=LAMP installatie LAMP
https://help.ubuntu.com/community/SSHHowto?highlight=%28ssh%29 installatie SSH

Voor terminal bevelen kan je met een beetje googelen veel howtos vinden.
Want die zijn voor de meeste linux distru gelijk. ;-)

Niet alleen naar ubuntu zoeken.
Zoek meer  algemeen in Linux ;-)

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/27, 14:08:45 »
Hallo snyper

als ik de regel /etc/network/interfaces
toepas geeft hij mij de regel /etc/network/interfaces : permission denied

maar ik kan wel mijn ipadres configureren via de twee tv'ks in de desktop

groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/27, 23:16:31 »
Op een server hoort geen desktop, naast het feit dat je er geen bal aan hebt op een server want je moet toch veelal die files met de hand bijwerken.

Als je klaar bent met installeren van Ubuntu server, installeer je daarna WEBMIN.
DEMO.
login as root with the password demo

Met Webmin kan je de hele server grafisch bedienen van af elke ander pc.
Dit komt omdat Webmin een website based besturingsysteem is wat geheel op zichzelf werkt.
Je kan werkelijk alles installeren, updaten, beheren, t/m rebooten en process beheer.

Heel simpel en werkt perfect

PC ergens in huis verstoppen en nooit meer naar kijken.

Scheelt ook weer een keybord-muis en monitor.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/28, 10:57:54 »
Hallo gandyman,

Dat is net wat ik zoek, ik veronderstel dat ge daardoor alles kunt instellen inclusief raid,

maar er is wel een probleempje kunt ge mij vertellen hoe ik daar webmin opkrijg want in dit forum voorgestelde komando regels zijn er een deel die bij mij niet werken
groetjes

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/28, 11:01:56 »
ik ben nu aan het expirimenteren met ubuntu, maar indien alles naar mijn wens werkt ben ik wel bereid een server te instaleren en een stel grote schijven aan te schaffen.

ubuntu server 7.04
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/28, 14:04:00 »
Ja je kan alles doen via webmin, zelfs software raid.

Je download webmin: http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.370_all.deb

Hier vind je de nodige how to: http://doxfer.com/Webmin

Hier vind je welke modules je kan beheren: http://doxfer.com/Webmin/Modules
en dit zijn er meer als je waarschijnlijk ooit zal gebruiken.

Hier staat hoe je hem moet installeren: http://www.webmin.com/deb.html

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

ubuntu server 7.04
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/28, 21:36:07 »
Hoi,

webmin vind ik persoonlijk een slechte software voor beginnelingen.
Je kan inderdaad snel en eenvoudig configuraties aanpassen :-)

Het probleem is, als het niet werkt dan zit je met een probleem.
Waar moet ik het dan gaan zoeken ?? hmm

Ik heb over 2-3 weken een pppoe configuratie willen doen via een webmin modul.
En dat is dus kompleet verkeerd afgelopen.

Het eenvoudigst ging het vie de terminal met pppoeconf
Via webmin heb ik het niet klaar gekregen.

Ik zeg niet dat webmin slecht is. Maar ik werk liever kompleet via terminal.
en een SSH verbinding.

ubuntu server 7.04
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/28, 21:50:24 »
Kan wezen maar onze vriend geertdumo weet nog helemaal nix van de terminal duszz loopt hij meteen vast .

En je in webmin ook gewoon alle tekst files openen en bewerken/opslaan.

En wanneer hij PUTTY installeert op zijn Windows machine heeft hij gewoon remote de terminal tot zijn beschikking en kan de pc in de kast blijven staan.

Daarnaast ook nog eens op die Windows machine WINSCP installeren en voila, je hebt de remote verkenner waardoor je direct met een grafische schil alles kan bekijken-openen-bewerken-files kopieren enz enz.

Dus deze 2 op je pc en WEBMIN op je server en je kan alles doen en op de manier die je makkelijk vind.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/28, 23:17:27 »
Hallo,
ik heb nog niet veel tijd gehad om met PUTTY en WINSCP te experimenteren, maar met webmin heb ik toch al het een en ander geprobeerd zelfs vanop een windows pc
tot nu toe lijkt dat redelijk te werken, het is wel gelijk dat snyper schrijft ge kunt nogal veel instellen en veranderen en denkelijk ook wat verkeerd doen. (ik heb wel de ubuntu desktop bovenop de server geinstaleerd zoals hierboven beschreven geweest is hierdoor kan ik grafisch ontbrekende paketten instaleren met synaptic.) Raid is mij nog niet gelukt maar ik denk dat ik alles nog eens opnieuw moet instaleren want ik ben ook met comando's bezig geweest en ik denk dat er het een en het ander overhoop ligt.

groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/29, 03:25:55 »
Mja overnieuw installeren is soms beter als je net begint met linux.

In principe hoeft het nooit maar dat zal je in de toekomst wel leren en ondervinden.

Met webmin kan je installeren en uninstalleren net zoals met Synaptic.
Echter je kan alleen de pakketten installeren die webmin beschikbaar stelt en dat is ruim voldoende voor een server, teveel zelfs :P

Je gebruikt nu synaptic om iets te installeren ???
De opdracht die hij grafisch voor je doet is:

sudo apt-get install prog-naam

Nix meer en nix minder :P
Zo simpel is linux nu.
Lees op je gemak deze dingen eens door ?

De terminal, de enge commandos
http://www.linuxcommand.org
https://wiki.ubuntu.com/BasicCommands
https://help.ubuntu.com/community/BasicTerminalCommands?action=fullsearch&value=linkto%3A%22BasicCommands%22&context=180
https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto

IPtables tutorial: http://iptables-tutorial.frozentux.net/ … orial.html

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

In Ubuntu zelf kan je ook genoeg informatie vinden om een Bibliotheek te vullen.
Informatie over commandos kun je vinden in de man paginas in de terminal: typ bijvoorbeeld man man om informatie te krijgen over het commando man.
owja: man man is de afkorting van Manual.
Wat je ook kan dien is het woordje man man te typen voor de naam van het programma, dan krijg je de manual van dat programma.
Het valt beslist niet mee om aan deze stortvloed van informatie te wennen, maar het is goed om te weten dat man bestaat.

Sja en dan het volgende probleem ?
Alles is in het Engels.
Om dit op te lossen open je "Terminal venster" en typ je :
sudo apt-get install manpages-nlNog ff een tip.
Wanneer je klaar bent met je server installatie zet dan meteen een root wachtwoord.
Dit voorkomt een boel ellende bij het installeren van programma's zoals webmin ed.

Kleine tut voor webmin:
Citaat
Open je internet browser en ga naar:
http://www.webmin.com/download.html

Klik dan op "webmin_1.xxx_all.deb"

[size=9](Debian package suitable for Debian, Ubuntu or other derived Linux)[/size]

Je wordt dan doorgelinkt naar de site van "sourceforge.net", klik daar op downloaden.
Nu open er een download venstertje met 2 opties
 - Openen met: gdebi-gtk
 - opslaan op schijf

Kies dan voo Openen met: gdebi-gtk

Vervolgens krijg je een venster "pakketinstallatie-webmin"
Klik op de knop "Pakket installeren"
Dan krijg je hoogst waarschijnlijk de melding "administratieve rechten toekennen"
klik op de knop "toekennen"
Geef nu het root wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.

Nu gaat hij installeren, als hij klaar is klik je op sluiten.
Sluit nu het venster "pakketinstallatie-webmin"

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord.
[size=9](in plaats van localhost kan je ook het IP adres gebruiken van de computer waarop Webmin draait)[/size]

Oke, nu ben je ingelogd of je kan nog niet in loggen.
Als je niet kan inloggen komt dat doordat je root account nog geen root wachtwoord heeft.

Root wachtwoord aanpassen:

Open je terminal venster en log met de opdracht "sudo -s" in als root en geef het wachtwoord in als daar om gevraagd wordt.
[size=9](Dit is het wachtwoord die je gebruikt bij het aanmelden van je systeem)[/size]

Geef nu de opdracht "passwd root"
Bij de melding "Enter new UNIX password:" typ je het root wachtwoord wat je wil gebruiken.
En bij "Retype new UNIX password:" typ je het zelfde wachtwoord ter controle.

Open nu je internet browser en ga naar https://localhost:10000
Login als "root" met het root wachtwoord
Je kan natuurlijk ook gewoon op je Windows machine een .DEB downloaden en dan met WINSCP in een temp map zetten waarna je met putty ( dus in terminalmode) dit pakket installeerd.
Dus staan er geen dingen in je repositories los je dat op deze manier op.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/29, 13:53:43 »
ja, ik had mij al afgevraagd waar de manuals zaten ik had al op de cd zitten zoeken, naar info maar niks gevonden omdat ik naar pdf en de hele rampetam aan het zoeken was.
Nog iets als ge de server instaleert en ge start op na login en paswoord waar ge dan inkomt is dat het terminalvenster waarover julie het hebben of moet ge dat dan ook met een regel  opstarten,  zoals in de desktop met een ikoon.

want na opstart kreeg ik eigenlijk een coderegel zoals in het terminal venster van ubuntu desktop waarna ik toen met sudo er een desktop opgezet had.

groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/29, 21:11:59 »
Klopt helemaal.

Een server heeft geen desktop dus ook geen apart terminal venster :P

Je ziet dus eigenlijk na het opstarten een terminal venster wat beeldvullend is .....

Anders gezegd:
Wat je normaal in een klein venster ziet ( terminal venster) is nu net zo groot als je monitor.

Wink
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/30, 11:55:41 »
hallo Gandyman

ik heb effe geprobeerd met de man pages  ik heb de regel
sudo apt-get install manpages-nl toegepast,
als ik nu" man man" uitvoer krijg ik nl pagina's
voer ik "man sudo" in dan krijg ik engelstalige pagina's
ik veronderstel dat niet de hele manual vertaald is. Is dit mogelijk .

Groetjes

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/30, 11:58:29 »
N.B bij mij is de zoekfunktie van dit forum al twee dagen weggevallen, bij jullie ook.
groetjes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ubuntu server 7.04
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/30, 12:29:51 »
Kijk eens rechtsboven in het scherm ;)

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/30, 12:59:01 »
ja dat is de zoekfunktie van google werkt zoals de zoekfunktie van de browser,

maar in diit forum was er een zoekfunktie bovenaan in de balk
waar dat                index       gebruikerslijst            profiel                 uitloggen  

staat


dat was een zoekfunctie enkel van deze forum site
het is de die die weg is


rechts bovenaan zoekt op het hele web meestal krijgt ge nogal veel ietems daar.

wr19026

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/30, 15:23:44 »
Citaat van: Johanvd
Kijk eens rechtsboven in het scherm ;)
Die werkt, met alle respekt, beroerd.

Ik heb geen zin om voor alles maar een bookmark te maken dus gebruikte 'm vrij regelmatig. Mijn meest gebruikte zoekopdracht: "kernel opschonen" want ik weet dat er een uitstekende post van oa w.hellinga over is.

Typ dat rechts boven in en wat schetst m 'n verbazin? Komt terug met GRUB opschonen. Doet (waarschijnlijk) wel precies hetzelfde, maar toont dus niet de posting hier op het forum.

Voorlopig niet echt een verbetering wat mij betreft, als ik in forum.ubuntu-nl.org wil zoeken verwacht ik ook dat het antwoord daar vandaan komt en niet van lists.ubuntu.com ...

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/04, 01:02:16 »
Hallo,

ik heb de server 7.04 er opnieuw opgezet en heb geprobeert zoals julie hierboven mij proberen uit te leggen en volgens de wiki handleiding nilampHowto met de comando regels te werken hij aanvaard van mij maar twee comando's en dat is sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade al de andere comando's gaan niet.
o.a.

sudo chown -R $USER:$USER /var/www
geeft hij chown: missing operand after 'geert:geert/var/www

mysqladmin -u root password nieuwwachtwoord
geeft hij
chec that mysqld is running and that the socet: ' /var/run/mysqld/mysqld.sch exits

als ik etc/network/interfaces intik
geeft hij - bash etc/network/interfaces: no such file or directory

enz....


als ik webmin probeer te downloaden met http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=webadmin&filename=webmin_1.370_all.deb&use_mirror=surfnet

geeft hij no such file or directory

ik kan gewoon geen kant op
ondanks de wiki handleidingen te volgen

kunnen jullie mij opweg helpen


groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/04, 02:27:50 »
Ik heb ook het vermoeden dat je je te snel in het diepe gooit en teveel op je nek neemt.

Eigenlijk was het beter geweest als je gewoon een tijdje met Ubuntu ging werken op een desktop computer.

Maagoe

Je kan 2 dingen doen.
1e donwload WINSCP3 en installeer dit op een Windows machine.
Nu moet je server wel up zijn zodat hij op je netwerk een ipadres heeft.
Je opent  WINSCP3 en je logt in op je server.

Nu heb je net zoiets als een Windows verkenner waarmee je op je server kan rond klikken en er files kan op zetten of afhalen, of tekstfiles bewerken enz enz.

Nu kan je Webmin donwloaden op je Windows pc en dan met WINSCP3 naar je server gooien , bijv in de tmp map.

Nu kan je op je server in console met cd naar die map gaan en dan de opdracht geven om Webmin te installeren:
sudo dpkg --install webmin_1.370_all.debeventueel de missinde dependencies erbij doen als hij erom vraagt:
sudo apt-get install perl libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libpam-runtime libio-pty-perl libmd5-perlen hop webmin werkt.

uiteraard kan je ook gelijk PUTTY op je Windows machine zetten zodat je dit soort dingen allemaal remote kan doen vanaf die Windows pc.

mogelijkheid 2 ( die misschien wat beter is ?? ) :
Let op dit moet je allemaal op je server doen of met PUTTY vanaf die Windows pc doen, maar je moet wel alles in console doen.

eerst maak je een backup van je source.list
sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.backupopen je source.list
sudo nano /etc/apt/sources.list((Dit kan je ook weer doen vanaf je Windows pc met WINSCP3 ))
voeg deze regel toe aan je sources.list.
deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contribopslaan.
nu doe je eerst:
sudo apt-get updateen dan
sudo apt-get install webminen voila je hebt webmin geinstalleerd.
Je zou nu moeten kunnen inloggen op je server met: http://localhost:10000/

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/06, 14:36:04 »
Hallo

Ik heb de server opnieuw geingestaleerd en webmin is geinstaleerd, op enkele ip conflikten na, (in de wiki schrijven ze dat ik aan de server een vast ip adres moet geven, ik zal nu nog moeten zoeken welk ip adres mijn pc's niet gebruiken) werkt webmin op de andere pc,s

Nu probeer ik raid te instaleren

nu zegt webmin dat LVM niet op mijn pc geinstaleerd is voor logische stations te maken met welk komando zou ik dat kunnen instaleren.

 Gandyman schrijft:  Ik heb ook het vermoeden dat je je te snel in het diepe gooit en teveel op je nek neemt.

ik vind het jammer dat ze in de wiki starters handleidingen een deel van het komando weglaten zoals sudo nano e.a. . Hoe kunnen dan mensen die met linux beginnen vooruit geraken.
ik veronderstel dat dit het komando is om bv. sources.list e.a. te openen om te wijzigen (zoals edit in dos)

Groetjes

Geert

ubuntu server 7.04
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/06, 19:55:41 »
Ik bedoel hiermee te zeggen dat je eigenlijk beter eerst aan Linux Ubuntu kan wennen.

het is toch iets heel anders dan Windows en werkt dus ook anders.

Ergo je moet eerst anders leren denken en Linux leren begrijpen.

Dat gebeurt al vrij snel als je er druk mee bezig bent en aldoor aan het zoeken bent natuurlijk.

Maagoe normaal hebben de mensen die net overstappen het al moeilijk met de normale desktop omgeving.
Terwijl dit heel ergonomisch is en omdat alles grafisch is ook duidelijk te snappen.
Je leert dan in ieder geval al de basis van Linux en leert anders denken.

Jij begint nu al met een server waar veel meer bij komt kijken.
Je moet namelijk om die server aan de gang te krijgen heel veel programma's installeren en beheren.

ken je nu al die programma's al ??
Nee waaarschijnlijk niet.
Dus loop je aldoor tegen problemen op en zoek  je je te pletten of ben je dagen aan het lezen in de Manpages.

hierdoor kan je tamelijk snel gefrustreerd raken en gooi je heel snel het bijltje erbij neer.

Alleen al Apache doorgronden en leren kost je een paar maanden, en dan nog MYSQL, Postfix en noem nog maar een paar basic dingen die je allemaal gebruikt op je server.

Dus ik wil je niet tegen houden of depri maken maar slechts waarschuwen dat dit niet allemaal efftjes is.
Een beetje goede ICT opleiding duurt niet voor nix 6 jaar ??

Maagoe

Je gaat meteen van alles doen en dat is niet goed,
werk stap voor stap en leer eerst alles ff kennen en word er eerst vertrouwd mee.

Wacht nog ff met raid , dat kan altijd nog.

LVM kan je ook gewoon met Webmin installeren hoor ??
Je kan alles installeren en verwijderen met Webmin als het goed is.
Klik maar eens op System->software packages
en dan links boven begint het al.
Klik op de knop "Search APT"
en typ hier bijv.  LVM
Nu krijg je een aantal uitkomsten waaronder LVM2 en LVM10
welke zou je willen hebben ???
mja gooi dit dus maar in Google en bekijk de verschillen en beslis dan welke je wilt installeren.

En zo ga je maar verder......

Je ziet dat je eerst dit soort sompele dingetjes moet gaan leren.

En leer vanaf dag 1 je server goed te beschermen,
Als je dit niet doet bent je zeer binnenkort 1 van de vele ghost servers vanwaar Spammail verzonden word of ze hacken je op een andere manier.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D