Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu server 7.04  (gelezen 11373 keer)

ubuntu server 7.04
« Reactie #25 Gepost op: 2007/10/06, 22:35:35 »
Hoi,

Zoals Gandyman al schrijft is het configureren van een server met veeeeel tijd verbonden.
De installatie van een LAMP-Server is daarin tegen nog maar een kinderspel.

Ik ben ook al enkele jaartjes bezig met een LAMP en tot vandaag is mijn home-server nog altijd niet afgewerkt.
gezwijge van DNS,LVM,XEN,.... en alles wat er nog kan ronthangen.

Soms is het raadzamer boeken te gaan kopen over een bepaald thema.
Want die zijn soms beter beschreven als de manpages en de howto's op het internet :-)

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #26 Gepost op: 2007/10/06, 22:35:55 »
mja, daar zegt ge nu zo iets ik was mij al af aan het vragen hoe dat nu zit met die beveiliging want ik lees in dit forum vaak dat linux systemen niet vatbaar zijn voor virussen, maar volgens mij is het niet omdat een linux pc niet vatbaar is voor virussen hij geen drager kan zijn van virussen voor mijn andere pc's, er moeten voor ubuntu toch ook goede antivirussen paketten zijn en firewals, voor mijn windows pc's gebruik ik AVG free antivirus & zonealarm free firewall, maar ik heb op de website van zonealarm al gekeken maar zij ondersteunen linux niet(bij AVG heb ik nog niet gaan zien).  Kunt ge mij  niet enkele goede programma's voorstellen (spam, antivirus, firewall).

Maar ik denk dat dat nu wel zo geen groot probleem is omdat ik eigenlijk momenteel een server maak om mijn bestanden op te zetten om te delen en om tegen verlies te beveiligen,  Mijn Ubuntu server pc word eigenlijk niet gebruikt over internet, behalve dan om up te daten en paketten te instaleren.  Omdat ik nu met een ethernet nas schijf werk maar die gaat zo traag dat ik die dan als mijn server draait ga gebruiken om een backup op te zetten.
en ik heb er ook nog een modem router tussen zitten met firewall.

Ik heb wel in het achterhoofd om een pc te instaleren met een mailserver, webserver, waar ik ook allerlei programma's voor de beveiliging ga op zetten, waar ik dan wel al mijn internet verkeer ga over laten gaan.  Ik heb hier nog een PII liggen, maar dat zal wel nog een beetje duren.
De berichten op dit forum doe ik momenteel ook nog met een windows pc.

Ik denk dat het nog lang zal duren voor dat ik voledig kan overstappen op linux met mijn desktop pc's, daar ik zelfstandige ben en er nog niet veel comerciele programma's bestaan voor linux systemen dit wil niet zeggen dat ik geen desktop  ga instaleren maar dan voor mij te amuseren,( muziek, surfen e.a.).

Groetjes

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #27 Gepost op: 2007/10/06, 22:46:59 »
Hallo snyper,

Ik heb al uitgekeken naar boeken, onlangs was ik in de fnac maar daar hadden ze geen boeken liggen over linux. want ik heb hier boven al eens geschreven dat de informatie die ge op het web vind nog al verdeeld is en het een gepuzzel is om alles bij een te krijgen.

Ik zal wel nog eens in andere boekhandels binnen wippen.

Groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #28 Gepost op: 2007/10/07, 01:47:32 »
Mijn Beste geertdumo

Citaat
Maar ik denk dat dat nu wel zo geen groot probleem is omdat ik eigenlijk momenteel een server maak om mijn bestanden op te zetten om te delen en om tegen verlies te beveiligen,  Mijn Ubuntu server pc word eigenlijk niet gebruikt over internet, behalve dan om up te daten en paketten te instaleren.  Omdat ik nu met een ethernet nas schijf werk maar die gaat zo traag dat ik die dan als mijn server draait ga gebruiken om een backup op te zetten.
en ik heb er ook nog een modem router tussen zitten met firewall.
Waarom heb je dit niet eerdere gezegd ???
Voor deze doeleinden een lamp server op te zetten is helemaal niet nodig veel overkill en veel te moeilijk.

Maak van die PC gewoon een goede snelle NAS server.
Heel simpel.
Je download FreeNAS
Installeerd dit op een CF kaartje die je verbind met de IDe kabel.
Of als je nog een HD hebt liggen van 2 to 8 Gig installeer het daarop.
BTW Freenas is een Linux-Unix derivaat beter genoemd BSD, dus kan je dit al leuk bekijken terwijl het werkt)))

Hang in dat PCtje nog een 4 tal schijven van 1 Gig zodat je 4 Gig tot je beschikking hebt en voila en je eigen snelle NAS server, helemaal webased en een makkie in gebruik.

TIP.
Koop een aparte 1 Gig NIC kaarttje en schakel de onboard netwerk kaart uit.
koop bijv deze Intel PRO/1000 G T
en heb je PCIexpres op dat moederbord zitten moet je deze pakken:
Intel Intel PRO/1000 PT

Installeer Ubuntu Desktop als dualboot met Windows op een andere pc en ga je vast inleren en wennen aan Linux.

Voor de desktop hoef je niet bang te zijn want die heeft een ingebouwde firewall.
Een virus scanner kan je links en rechts wel opsnorren voor Linux.

En je hebt een bedrijf ??
Wat voor software heb je nodig voor je bedrijf ??



Je wilt Ubuntu installeren maar je hebt een bedrijf.
Hmmz voor Windows is 1001 te koop maar voor Ubuntu-Linux ???

Nou ik zou zeggen bekijk sql-ledger eens ???
Je zal stijl achteroverslaan wat je hiermee kan doen.
Mooiste van alles is dat het werkt met een SQL data base zodat je alleen die maar hoeft te kopieren en mee te nemen.

Je kan ook van een afstand ( Internet ? ) alles bijwerken en noem maar op.
Eigenlijk is alles mogelijk, en mooiste van alles gewoon in je favorieten browser.

Je kan het hele programma instellen zodat er alleen dingen werken die jij nodig hebt.

effin te mooi om waar te zijn eigenlijk en toch is het zo, en bovendien gratis.  8)
En in het Nederlands  :)
Voorbeeld in het Nederlands

Uitleg in het Engels

BTW hier zijn wat boeken te koop:
The official Ubuntu books

HF  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #29 Gepost op: 2007/10/07, 11:00:10 »
Hallo,

ik heb al geexperimenteerd met freenas, en openfiler is ook nog een vrije nasserver heb ik er ook al op gestaan gehad, dan is er ook nog naslite dit is wel een betaalde versie (deze heb ik niet geprobeerd, maar ziet er wel goed uit, ze hebben denkelijk ook goede handleidingen in pdf), en de prijs valt eigenlijk ook wel mee,
ik denk dat ik dat ook wel nekeer zal gaan proberen.

freenas had ik vrij vlug aan het draaien (een goede stap voor stap handleiding),inclusief raid.

Met openfiler had ik het zelfde probleem als ubuntu waar mijn onderwerp in dit forum  mee begonnen is hij ondersteunde mijn vga connektor op het moederbord niet, dan heb ik maar een agp kaart ingestoken openfiler draaide dan maar ik kreeg hem toch niet ingesteld wegens gebrek aan een goede handleiding(ik liep altijd vast op LADP) zij hebben ook een forum maar om niet op twee plaatsen te gelijk bezig te zijn heb ik maar verder gedaan met ubuntu en dit forum.

groetjes
geert

ubuntu server 7.04
« Reactie #30 Gepost op: 2007/10/07, 23:11:30 »
Gewoon Freenas gebruiken dat werkt perfect en behoeft geen verder experimenteren met andere Linux flavours. :P

In je eerste berichtje zij je
Citaat
N.B. ik heb over een 14 tal dagen de ubuntu 7.04 desktop versie geinstaleerd gehad en die draaide wel op mijn pc.
dus het grafische gedeelte werkte wel toch ??

Je wilde alleen een server installeren en daar alles vanaf weten en vervolgens de grafische omgeving in die server installeren. ???

Ik snap nu dus niet helemaal meer wat je nu eigenlijk wilt ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #31 Gepost op: 2007/10/08, 19:10:20 »
Hallo,
Dat ik een desktop geinstaleerd had, heb ik dat in het begin geschreven omdat ik een zwart scherm had,( ik had toen een desktop versie boven op een server geinstaleerd) en zo kon aantonen dat het niet aan mijn hardware lag, maar dat het een software instelling moest zijn.(omdat de dektop versie wel werkte).

Gandyman schrijft:
Ik snap nu dus niet helemaal meer wat je nu eigenlijk wilt ?


ja hoe ga ik dat uitleggen,
Omdat de mogelijkheid er in zit dat ik later toch een aparte web,mail server ga
instaleren, wil ik nu eigenlijk voor mijn NAS bestands server eigenlijk ook al met ubuntu werken om er aan te wennen, als ik nu leer werken met een andere dan is dat mijn inziens verloren tijd.  Daarom denk ik dat ik meteen met ubuntu leer werken omdat ge daar veel kanten mee op kunt deskstop, een volwaardig server systeem.

Ik hoop dat ge nu eenbeetje begrijpt waar ik heen wil.

Groetjes.

Geert

ubuntu server 7.04
« Reactie #32 Gepost op: 2007/10/08, 21:52:48 »
Jazehkerwel. :P

Maagoe om thuis nu ff de boel op orde te krijgen lijkt het me handiger dat je wat zaken gaat splitsen en ff een plan de campagne gaat maken.

Zeker in een lerende-experimenterende  fase is dit beter, want stel je hebt een pc met ubuntu die inmiddels NAS server is geworden en je bestanden beheerd,
En vervolgens ga je er een webserver op zetten zet je bij het minste geringste foutje al je data open naar het internet, incl alle PCtjes die op je netwerk zitten.

Ik stel dus voor om op 1 PCtje een NAS server te maken met Freenas.
Dit werkt oob en hoef je nix voor te kunnen behalve leren beheren.
Het is gebaseerd op BSD wat een beetje lijkt op Linux-Unix kwa opbouw.

maagoe je hebt dan een goed werkende NAS server.
Mits je ff snelle netwerk kaart erin zet :P

Nu pak je een andere PC en installeer je daar Ubuntu op.
Waarom een andere ??
uuuh je PCtje heeft al bewezen dat de hardware niet echt lekker loopt met Linux duszz om als beginner eerst al eindeloos hiermee te gaan frutten werkt niet natuurlijk.

Mooi nu installeer je eerst maar eens gewoon Ubuntu dus met een gnome desktop.
lekker recht toe - recht aan.
Ga nu eerst eens wennen installeren en ga proberen de Linux opdrachten te kennen.
Dus als je ff gewend bent zoveel mogelijk in Terminal venster werken.
Het fijne van Terminal venster is dat je over alle output krijgt en dus een beetje Linux gaat denken.

Wil je nu een server van deze pc bouwen ??

Nah appeltje eitje.
Gewoon een paar proggie's installeren in de juiste volgorde.

Je weet waar de afk komt van LAMP ???
Linux, referring to the operating system;
Apache, the Web server;
MySQL, the database management system (or database server);
PHP, the programming language.

De 1e heb je al ? Ubuntu.
Dus je hoeft nog maar 3 proggie's te installeren en voila je hebt een webserver.

Waarom normaal bij een LAMP-server geen desktop word geinstalleerd moge duidelijk zijn he ??
Je wilt de CPU zo min mogelijk belasten met flauwekul en er is totaal geen reden om een desktop te hebben want je hebt er nix aan.
Je moet toch alles in Terminal doen.

Voor het goed installeren via Terminal van de zaken voor een server kan je deze HOWTO gebruiken.

Hoppa je MOET nu alles in terminal venster doen en dus leer je er wat van.
En ja dit is gebaseerd op Debian maar dat maakt geen bal uit dit werkt ook in Ubuntu.

Skip het eerste gedeelte want dit beschrijft de installatie van Debian zelf en dat hoef jij niet meer te doen.
Je begint bij :
"2 Installing And Configuring The Rest Of The System"
Nu kan het misschien gebeuren dat je de sources.list moet bijwerken wanneer je de melding krijgt dat Ubuntu het niet kan vinden.
Maar dat is niet erg want dan leer je gelijk hoe je die sources.list moet beheren.

Nogmaals een betrouwbare NAS server is goud waard endus is het zeer onverstandig om daarop te gaan lopen pielen en experimenteren als beginneling.
Buiten het feit dat je dit zowiezo niet zou moeten willen.

Je gaat ook niet met een doorsnee personen wagen 30 Kuub zand halen.
Dat doe je met een vrachtwagen want die is ervoor gemaakt.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #33 Gepost op: 2007/10/08, 23:27:43 »
Gandyman schrijft:

Zeker in een lerende-experimenterende  fase is dit beter, want stel je hebt een pc met ubuntu die inmiddels NAS server is geworden en je bestanden beheerd,
En vervolgens ga je er een webserver op zetten zet je bij het minste geringste foutje al je data open naar het internet, incl alle PCtjes die op je netwerk zitten.

Ik moet toch even iets corigeren in uw tekst hierboven, ik heb al in alinea 27 en 32 neergeschreven dat ik Webserver, en mailserver op een aparte pc ging zetten en niet op dezelfde van mijn bestands server.

NB. ik zie in de windows verkenner mijn server staan maar ik kan hem niet openen
ik krijg de foutmelding kan het netwerkpad niet vinden.

Groetjes

ubuntu server 7.04
« Reactie #34 Gepost op: 2007/10/09, 00:51:24 »
Daar heb ik dan ff overheen gelezen ? :P

Mja die melding kan heel veel dingen betekenen, dat is lastige bij Windows .....

Heb je wel mappen gedeeld op die server ?
Heb je samba op die server geinstalleerd en geconfigureerd ??

enz enz.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #35 Gepost op: 2007/10/09, 10:17:11 »
Ja samba is geinstaleerd.

Ik heb eigenlijk nog een vraag kan ik de ubuntu desktop instaleren vanop een life cd rechtstreeks op de harde schijf zonder live cd te runnen ( want daar hebt ge nogal wat geheugen voor nodig).

ubuntu server 7.04
« Reactie #36 Gepost op: 2007/10/09, 11:21:10 »
Ubuntu -linux werkt iets anders.
Alles wat je installeert plukt hij automatisch van het internet.

dus met de opdrachten:
sudo apt-get install ubuntu-desktop (voor gnome)
of sudo apt-get install kubuntu-desktop (voor kde)
of sudo apt-get install xubuntu-desktop (voor xfce)

zou je de desktop moeten kunnen installeren

beter is
sudo aptitude install gnome-core  of
sudo aptitude install xfce-core voor een licht gewicht grafische omgeving.

En als je op de locatie /etc/apt/sources.list je de comment (hekje), dat is dit tekentje: #
voor de regel weghaald waarmee verwezen wordt naar de CD-ROM zou je van de cd kunnen installeren.
Echter dan alleen de desktop die op de cd staat.

BTW er staan er een boel in mijn postje dus kies er 1 van he ??
niet allemaal installeren

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

geertdumo

  • Gast
ubuntu server 7.04
« Reactie #37 Gepost op: 2007/10/09, 12:55:16 »
hallo,

ik bedoel vertrekkende vanop een lege geformateerde (met fdisk en format van dos) HD, waar niets op staat geen windows, geen linux systeem, direct vanuit de opstart menu van de life cd.

Geert

ubuntu server 7.04
« Reactie #38 Gepost op: 2007/10/09, 13:46:13 »
Aha
Nee dat denk ik niet want je hebt toch ooit eens zoiets nodig als een os waar je opdrachten in kan typen die  de installatie voor je gaat doen.

maagoe als geheugen een prob is dan installeer je Ubuntu met de alternate cd.
Dit is minst belastend voor de pc.

maarruh een streepje geheugen kost tegenwoordig een drol dus mede om de performance van de pc op te schroeven zou je toch beter eens wat erbij prikken ??

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D