Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WelkeLinux?  (gelezen 2581 keer)

Luca

  • Gast
WelkeLinux?
« Gepost op: 2006/09/24, 15:43:36 »
Hallo
Ik ben nieuw hier , daarom een klein vraagje ivm Linux
Welke distro komt het meest overeen met windows , dit om in het begin de overstap gemakkelijker te kunnen maken.
Ik heb reeds bepaalde linuxvresies uitgetest maar ik niet zo goed thuis in de materie waardoor commando's geven enz meestal de mist ingaan , bvb zelf programma's installeren lukt ook niet zo goed (alles komt op de desktop terecht)

bedankt

Dutchie

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/24, 15:51:18 »
volgens mij(ik gebruik linux pas paar dagen) is er geen distro die echt veel met overeenkomt met windows... linux is gewoon totaal iets anders dan windows.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
WelkeLinux?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/24, 15:52:24 »
Ubuntu en SUSE vind ik de meest gebruiksvriendelijke distributies. Ze lijken niet op windows, maar dat doet geen enkele goede linuxdistributie. Ze zijn gebruiksvriendelijk en je kan je weg wel vinden, met behulp van dit forum.

Ook een beetje raar om deze vraag te stellen op een Ubuntu forum ;) natuurlijk dat men meteen Ubuntu gaat aanraden dan :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Luca

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/24, 15:57:16 »
Citaat van: profoX
Ook een beetje raar om deze vraag te stellen op een Ubuntu forum ;) natuurlijk dat men meteen Ubuntu gaat aanraden dan :)
door het bos kan ik de bomen niet meer zien :D
nee maar ik wil ergens starten , en niet meteen de moeilijkste weg opgaan , ben ook niet meer van de jongste lol

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
WelkeLinux?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/24, 16:01:52 »
Ubuntu is een heel goede keuze om te beginnen :)

* vriendelijke ondersteuning van de community tegenover beginners
* goed pakketbeheersysteem om makkelijk software te installeren
* veel dingen werken zonder moeilijke configuraties te moeten uitzoeken
* vrij snel en stabiel voor zo'n gebruiksvriendelijke distributie

wees er wel zeker van dat je de 6.06 of 6.06.1 versie van Ubuntu download/te pakken krijgt, want dat is de nieuwste stabiele versie met lange termijn ondersteuning (3 jaar op desktop; 5 jaar op server)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
WelkeLinux?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/24, 16:11:00 »
Citaat van: Luca
niet meteen de moeilijkste weg opgaan , ben ook niet meer van de jongste lol
Deze opa wordt straks 54 en is nu 6 maanden bezig met Linux.
Diverse versies geprobeerd, tot ik Ubuntu tegen kwam.
Vriendelijk in gebruik, software is simpel te installeren, mits je internet hebt.
De hele installatie staat op 1 CD !!!!!
en ...... Ubuntu is Nederlandstalig te installeren, sterker de hele installatie kan in het Nederlands !
Mijn desktop lijkt op een uitgebreide windows versie, mijn balken staan netjes onder in het scherm.

Mijn tip: probeer de live CD, ga er mee spelen (er wordt niets op je hardeschijf gezet) en trek je eigen conclusie :lol:
Je zult verslaafd worden aan Ubuntu .......

Vertel ons je ervaringen,
mocht je vragen hebben, je weet ons te vinden.
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mcgyver

  • Lid
WelkeLinux?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/24, 16:30:18 »
Citaat van: Luca
Citaat van: profoX
Ook een beetje raar om deze vraag te stellen op een Ubuntu forum ;) natuurlijk dat men meteen Ubuntu gaat aanraden dan :)
door het bos kan ik de bomen niet meer zien :D
nee maar ik wil ergens starten , en niet meteen de moeilijkste weg opgaan , ben ook niet meer van de jongste lol
Dat je niet meer de jongste bent is niet van belang. Ik heb geprobeerd met Suse (4 versies) Fedora (3 versies) en ben blijven hangen bij Ubuntu. IK vind Ubuntu de meest gebruiksvriendelijke versie. Bovendien denk ik niet dat je ergens anders beter geholpen gaat worden dan hier (maar ook dat is misschien een kwestie van smaak)

Als je naar dit

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/1436

topic gaat, zal je zien dat je waarschijnlijk ook niet de oudste bent. Als dat wel zo is ontvangen we je met trots. Kom bij ons, je bent welkom.

Als je een cd brand, gebruik dan een herschrijfbare en doe het op de laagste snelheid. Lees ook eerst hoe je een iso moet branden.
Gebruik de live cd om mee op te starten en kijk rond in Ubuntu ZONDER dat je het hoeft te installeren, bevalt het niet dan doe je gewoon een heropstart.
Bevalt het wel maak je dan klaar voor een paar maandjes in de schoolbanken. Beschouw het als emigreren naar een leuker, veiliger land. Je zal de taal en de cultuur moeten leren kennen. Heb je vragen gebruik dan de zoekfunctie op dit forum. Als je er niet uitkomt zijn er genoeg mensen om je te helpen. De domste vraag is die ene die je niet durft te stellen. Het enige dat je kan verliezen is tijd (als je goede backups maakt). Je minimale winst is de prijs van een heleboel niet-gratis software en een veilige werkomgeving.

capo

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/25, 19:58:51 »
Hoi, gebruik Ubuntu nu een paar weken, maar het is fun en zeer leerzaam en werken met de terminal lijkt ingewikkelder dan het is en de ondersteuning die je op dit forum krijgt is enorm...
Voor mij is het einde Windows !!!!!!!!!!! Ubuntu Rules!!!!!

Grtzzz :D

Offline gercokees

  • Lid
WelkeLinux?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/25, 20:40:57 »
Hoi,
Ik gebruik Linux vanaf april... Ik was al heel lang van plan om linux te proberen, maar ik durfde nooit goed, bang omdat het mischien toch te moeilijk voor me was.... Enfin, toen las ik dat Ubuntu een van de meest gebruiksvriendelijke distributies was, en heb ik zo'n live cd gehaald (In onderandere Amersfoort liggen die gewoon ergens achter een balie bij een een of ander gemeentekantoor) en ik was de koning te rijk, en als een kind zo blij.

Nu kan ik zeggen dat ik alles gewoon werkend heb, en ik vind het veel gemakkelijker dan windows, mede dankij mijn vriendjes hier bij het forum :-)

Ik zou zeggen: Hup, gaan met die banaan, en je zult zien dat het bijna vanzelf gaat...
Groet,
Gerco-Kees
<><

PieterStel

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/25, 21:03:43 »
Hoi,

Ook ik ben sinds een week helemaal over op ubuntu, en ik moet zeggen
had ik dit maar veel  eerder gedaan!
Met behulp van dit zeer laagdrempelige forum loopt inmiddels alles
als de spreekwoordelijke trein.
Het systeem is veilig en zeer stabiel, en m.b.v. de live CD is alles gewoon
te proberen. Ik kan maar 1 advies geven: DOEN!!

Offline Jenske

  • Lid
WelkeLinux?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/25, 21:47:14 »
Hallo,

Ik draai al zo'n 25 jaar --- ben ik al zo oud? --- op Windows en gebruik Windows 2000 op m'n werk (dagelijks, minstens een 5-tal uur).
Thuis ben ik evenwel al sinds februari overgestapt op Ubuntu.

Wat mij betreft zijn deze goed met elkaar te vergelijken.

Wat een GIGANTISCH voordeel is van Ubuntu t.o.v. Windows is de mogelijkheid om ook met programmaregels te werken. Dit maakt ondersteuning veeeeeel gemakkelijker:
-- bij Windows moet je zeggen: klik op dat icoontje rechtsboven dat eruit ziet als een printer, klik dan op het tabblad met de groene bol enzovoort
-- bij Ubuntu kan je (vb. in noodgevallen) "gewoon" via het terminalvenster commandootjes intypen (of laten intypen)

Als oude Windows-rot moet ik wel toegeven dat het niet gemakkelijk is om al die commando's in Ubuntu te onthouden, terwijl ik natuurlijk wel, door intensief gebruik, Windows zo goed als van buiten ken.
Maar ook daar loopt het de laatste maanden wat in de mist, want "ze" zijn bij ons op het werk aan het overschakelen op XP. En dat verschilt weeral eens zo sterk in layout van W2000 (en op haar beurt weer van W98) dat ik nu zelfs voor Windows geen ondersteuning meer kan leveren. Ik vind nl. geen enkele knop meer terug en van die onnozele fuzzy logic menus van Windows krijg ik al helemaal [censuur].

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Luca

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/25, 22:49:24 »
Bedankt voor de reacties

Mijn isootje is reeds gebrand en ik heb er deze namiddag reeds een beetje mee geprutst , het is nog een  beetje wennen maar dat zal wel lukken hoop ik .
Morgen moet ik een nieuwe voeding voor mijn PC halen  , en zal maar direct een harde schijf meenemen ook ,zodat ik Ubuntu daarop kan installeren
Ergens is er nog een gaatje vrij in mijn pc

rikus

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/26, 16:15:38 »
volgens mij lijkt gewoon lijkt ubuntu het meest op windows.
xubuntu, kubuntu edubuntu zien er wel anders uit.
zelf werk ik met de gnome en bevalt zeer goed.
leukste vind ik van ubuntu dat ik geen melding meer krijg om mijn ilegale software te laten registreren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
WelkeLinux?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/26, 18:13:16 »
Citaat van: rikus
leukste vind ik van ubuntu dat ik geen melding meer krijg om mijn ilegale software te laten registreren.
Je hebt nu een operating systeem, met een echte internet browser en een compleet office pakket.
En het leuke is, dat je zelfs niet hoeft te bedanken (mag wel natuurlijk ....:)
Bij problemen heb je een forum, waar iedereen gratis wordt geholpen, ongeacht of het een domme fout is.

Je hebt mij blij gemaakt, door jouw blijheid met Ubuntu,
lang leve de vrijheid,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

`GooZ

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/26, 19:37:36 »
Citaat van: rikus
volgens mij lijkt gewoon lijkt ubuntu het meest op windows.
xubuntu, kubuntu edubuntu zien er wel anders uit.
zelf werk ik met de gnome en bevalt zeer goed.
leukste vind ik van ubuntu dat ik geen melding meer krijg om mijn ilegale software te laten registreren.
Hihi, vandaag nog les gehad over Linux (ik doe sinds gisteren informatica aan de Universiteit Hasselt). Daar vertelden ze dat KDE het sterkst op Windows geleek...Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
WelkeLinux?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/26, 20:40:38 »
Kwa mogelijkheden misschien wel, maar ik draai b.v. GNOME met de beide balken onderin.
Het lijkt op een extended-MS-windloos !

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

rikus

  • Gast
WelkeLinux?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/26, 21:02:03 »
Ach wat maakt het uit.
En natuurlijk geven we een universiteit gelijk.
maar er is iets persoonlijk zelf bevalt gnu het best.
het leuke is ik kan alles met mijn computer kan wat ik wil en FREE.
ik ben een fan van M S = Mark Shuttleworth
software moet vrij zijn je mag het gebruiken zoals je wilt en GRATIS
en een lol dat ik ermee heb