Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan usb-stick niet aankoppelen  (gelezen 1853 keer)

Offline vinum

  • Lid
kan usb-stick niet aankoppelen
« Gepost op: 2016/07/14, 13:15:58 »
ik heb enkele usb-sticks aangekoppeld aan mijn machine onder 16.04.
echter er is er één waar ik de melding krijg:

Error mounting /dev/sdj1 at /media/herman/ACHT: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sdj1" "/media/herman/ACHT"' exited with non-zero exit status 13: $MFTMirr does not match $MFT (record 0).
Failed to mount '/dev/sdj1': Invoer-/uitvoerfout
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.


wat is hier aan de hand, en waarom verwijst men naar windows om het probleem op te lossen?
het is reeds enkele weken geleden dat ik het ding nog onder windows heb gebruikt.

Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/14, 13:29:38 »
@ vinum,

die USB-stick eventueel slecht ontkoppeld toen je hem verwijderde (onder Windows)?
Indien ja, dan moet je opnieuw (onder Windows openen, kijken of die opent en dan 'veilig verwijderen' ...).
Je kan ook eens googelen op de verschillende foutmeldingen, en zien wat er aan respons is daarop --welke oplossingen eventueel worden aangereikt...

spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/14, 13:36:11 »
De oplossing wordt al gegeven:

In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice
.

Met andere woorden de USB stick opstarten onder Windows en dan chkdsk /f doen en vervolgens veilig verwijderen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/14, 13:48:23 »
Veilig verwijderen is verplicht, in linux en windows.
Dus via software ontkoppelen, dan pas lostrekken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/14, 15:14:14 »
Ik ken de aangedragen oplossingen, maar ik kan me nou helemaal niet vinden in een oplossing buiten ons eigen Linux. Helemaal twee keer niks.  Eigenlijk gewoon onbespreekbaar :D .

Het is dat er zo heel veel van die computers zijn zonder een Linux systeem, maar toch. Nee!

Zo, ik heb mijn hart gelucht. Succes Vinum!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vinum

  • Lid
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/14, 18:33:57 »
"Ik ken de aangedragen oplossingen, maar ik kan me nou helemaal niet vinden in een oplossing buiten ons eigen Linux. Helemaal twee keer niks.  Eigenlijk gewoon onbespreekbaar"

volledig akkoord met deze quote, het is trouwens van januari geleden dat ik deze stick nog heb gebruikt onder windows, en toch verwijst het systeem er terug naar.
is er dan in ubuntu geen oplossing voor te vinden?
(trouwens de stick geformatteerd onder windows en het werkt terug ;-))


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/14, 19:24:09 »
Hoi Vinum,

Fijn dat hij het weer doet. Dat is het belangrijkste.

Ik doe zo'n klus in Linux met Gparted. Je moet daarin wel goed oppassen dat je niet bijvoorbeeld je eigen harde schijf zit te bewerken - en dus je PC om zeep helpt - , maar dat is allemaal wel heel netjes zichtbaar.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/14, 22:36:43 »
"Ik ken de aangedragen oplossingen, maar ik kan me nou helemaal niet vinden in een oplossing buiten ons eigen Linux. Helemaal twee keer niks.  Eigenlijk gewoon onbespreekbaar"

volledig akkoord met deze quote, het is trouwens van januari geleden dat ik deze stick nog heb gebruikt onder windows, en toch verwijst het systeem er terug naar.
is er dan in ubuntu geen oplossing voor te vinden?
(trouwens de stick geformatteerd onder windows en het werkt terug ;-))
Er is wel een oplossing, ntfsfix. Herstelt ntfs bestandsformaten. De oplossing is niet perfect. ntfs is, zoals jullie wel weten, een proprietair bestandssysteem van Linux Microsoft (natuurlijk!). ntfsfix kan daarom niet gegarandeerd alle problemen met ntfs oplossen. Daarvoor heb je de gesloten-bron windows tooltjes nodig, die wel met alle details van het geheime formaat weg kunnen.

Edit: eventjes gecorrigeerd dat ntfs van Microsoft is.

Linux treft hier geen blaam. De fundamentele oplossing is: het ntfs formaat mijden als de pest. 
« Laatst bewerkt op: 2016/07/15, 09:35:21 door vanadium »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/14, 22:47:36 »
ntfs is, zoals jullie wel weten, een proprietair bestandssysteem van Linux.
Wikipedia zegt dat het een proprietair bestandssysteem van Micosoft is  :P
Citaat van: NTFS
NTFS (New Technology File System) is a proprietary file system developed by Microsoft.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/14, 23:04:01 »
Linux treft hier geen blaam. De fundamentele oplossing is: het ntfs formaat mijden als de pest.

Jaja Vanadium, het klinkt me als muziek in de oren, maar een USB-stick formatteren als EXT4 als een videootje te groot is voor FAT32 (oei, ook al van die **** ) is toch ook geen optie. Ik ben als enige Linux gebruiker op de filmclub inmiddels helemaal geaccepteerd en ze zijn nog nieuwsgierig ook. Maar wat schuif ik daar dan anders in die superMacs of de Windows 10 laptop in een USB poort?

Het leven is soms hard en anders eigenwijs.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan usb-stick niet aankoppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/15, 09:33:22 »
ntfs is, zoals jullie wel weten, een proprietair bestandssysteem van Linux.
Wikipedia zegt dat het een proprietair bestandssysteem van Micosoft is  :P
Citaat van: NTFS
NTFS (New Technology File System) is a proprietary file system developed by Microsoft.
Oops, ik was wel een beetje heel verstrooid. Gelukkig is er nog Wikipedia  =D

En ja, Just, het is zoals je zegt. In de praktijk is dat proprietaire systeem het meest universele. De supermacs kunnen enkel ntfs lezen. Met je linuxbak kan je er zelfs op schrijven.