Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's  (gelezen 2507 keer)

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Gepost op: 2007/03/24, 18:15:19 »
Ik heb een tijdje terug Ubuntu naast Windows gedraaid, maar omdat ik Photoshop en in mindere mate Call of Duty miste ben ik weer volledig op Windows gaan werken en laatst heb ik Ubuntu er zelfs afgegooid om ruimte vrij te maken. Ik zit er nu weer aan te denken terug te gaan, want ik vond het wel gaaf en lekker werken. Ik zit alleen nog steeds met Photoshop en COD. Weet iemand hier misschien wat voor?

zatoom

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/24, 18:22:42 »
hoi.  als je Photoshop omder linux wilt draaien gebruik dan CrossOver.
daar mee kun je photoshop installen onder linux en draaien.
en die Call of Duty,, die ken ik niet, maar daar zou je VmWare voor kunnen gebruiken of VirtualBox van InnoTek, dat zijn virtual systemen die onder Linux draaien.

Gr. Ed.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/24, 18:31:20 »
Er bestaat een manier om photoshop te installeren met Wine en daarvoor moet je 'm eerst installeren in Windows ne dan bepaalde mappen in Windows kopieren naar mappen die in Wine zitten.

Meer info hier:
http://blog.publicidadpixelada.com/how-to-adobe-photoshop-cs2-on-ubuntu-10-steps/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/24, 18:31:22 »
Hmm, crossover kost centjes (Xano==Hollander)

VMWare emuleert toch een systeem? Je moet daar dan eerst Windows op installeren. Lijkt me niet zo strak, aangezien COD nu al niet zo supersnel draait (Heb 3 jaar oud laptopje :P ). COD is trouwens een WW2 FPS game.

//edit: @bartek: Heb een tijdje terug met veel moeite geprobeerd PS CS2 draaiende te krijgen onder WINE, maar kreeg uiteindelijk telkens een foutmelding bij het opstarten. Dat gaat dus niet door.

Offline vilamar

  • Lid
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/24, 19:23:12 »
Citaat van: Xano
Ik zit alleen nog steeds met Photoshop. Weet iemand hier misschien wat voor?
Wat is er fout met Gimp?

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/24, 19:25:06 »
Ten eerste is Gimp beperkter. Ten tweede begin ik Photoshop nu steeds beter door te krijgen. Ten derde wil ik verder doorgroeien op het grafische gebied. Ik denk niet dat Gimp dan voor mij een goede keuze is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/24, 19:28:21 »
Photoshop schijnt inderdaad beter te zijn dan de Gimp. In jouw geval: waarom hou je je PC niet gewoon tweevoudig opstartbaar, dus zowel Windows als Ubuntu?

Je kunt dan Windows afkoppelen van het internet (netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount), zodat W. geen risico meer vormt. Vervolgens kun je spelen en Photoshoppen op W., en de rest gewoon op Ubuntu.

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/24, 19:32:45 »
Ik heb tijdelijk een dualboot gedraaid, maar aangezien ik toch redelijk vaak even PS of COD gebruik (ook al is het maar een half uurtje per dag) ben ik van Linux afgestapt, omdat het zo lang duurt om te switchen. Al met al ben je zo een minuut of 4, 5 bezig om vanuit Ubuntu in Windows te komen. Ik wil het liefst gewoon één systeem. Ik zit eraan te denken om als ik deze zomer een nieuwe computer koop (grote kans) eentje met Windows en de andere met Ubuntu uit te rusten, maar ik verwacht dan gewoon Windows te blijven gebruiken, omdat ik anders telkens moet switchen en mijn laptop niet al te snel is. (Windows komt dan op nieuwe computer, aangezien die dan beter is om af en toe een spelletje op te doen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/24, 19:36:14 »
Tja....  :-)

Zoals de Fransen zeggen: il faut casser des oeufs pour faire une omelette...
Oftewel: het leven bestaat uit keuzes!

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/24, 19:39:06 »
Heb er ook al aan zitten denken te gaan Macceren, maar ik wil een desktop en om daar nou 2500 Euro voor uit te geven is me iets te gek ;-)

Hebben we het over Linux enzo, komt Pjotr met een recept om omeletten te maken :-P

Offline vilamar

  • Lid
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/24, 19:45:51 »
Citaat van: Xano
Ten eerste is Gimp beperkter.
Ik gebruik ze graag beiden, niet zoveel, maar wat kan dan niet met Gimp wat wel met Photoshop kan?

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/24, 19:49:56 »
@vilamar: Alle respect voor je, maar ik wil hier graag geen Gimp<>Photoshop discussie van maken. Er wordt heel vaak door mensen uitgelegd dat The Gimp zeker goed is, maar gewoon qua mogelijkheden te beperkt om serieus grafisch (richting professioneel) bezig te gaan. Ik heb dit topic geopend om te kijken of mensen een praktische oplossing voor mijn probleem hadden.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/24, 19:57:42 »
bibble is voor professionele fotografen op linux:

www.bibblelabs.com
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Math.

  • Lid
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/24, 19:57:45 »
The Gimp is een leuk programma, The GimpShop is leuk voor mensen die The Gimp willen leren, maar Photoshop gewend zijn.
Even voor de duidelijkheid: PhotoShop kan ook met CMYK-kleuren werken, wat op grafisch gebied, zeker wanneer je dingen wilt gaan drukken zeer belangrijk is. Ik gebruik zelf graag The Gimp als een soort van uitdaging, ik doe tegenwoordig toch  niet zoveel DTP werk meer, maar doe ik dit wel, dan is het ook voor mij handiger om met PhotoShop te werken.

Anyway, PhotoShop draait gewoon in wine, versie 7 van PhotoShop dan en daar onder(mag ik aanemen) ook.
Ik heb zelf PhotoShop CS en CS2, maar vind versie 7 goed genoeg om mee te kunnen werken.

Als je gewoon wine installeerd en dan een shortcut maakt die er ongeveer zo uitziet: wine "/home/jounaam/.wine/drive_c/Program Files/Adobe/Photoshop7/photoshop.exe", dan kun je gewoon d.m.v. één click lekker photoshoppen in linux. :)

Nizzle

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/25, 22:58:13 »
http://frankscorner.org/index.php?p=callofduty

ziet er verdomd simpel uit om COD werkend te krijgen..

en anders ga je toch lekker ET spelen is gratis en opensource enzo..
k speel ET al jaren.. COD is mij nooit goed bevallen :P

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/25, 23:04:31 »
Pssst: Call of Duty draait trouwens erg lekker onder Wine, volgens sommige mensen sneller dan native onder WinXP :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Xano

  • Gast
Wil Ubuntu gebruiken, zit met Windows programma's
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/26, 08:20:05 »
Niet als je alleen maar in servers met punkbuster speelt ;)