Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Battlefield 3 werkt niet  (gelezen 5530 keer)

Battlefield 3 werkt niet
« Gepost op: 2013/12/27, 18:35:22 »
Mijn zoon heeft recent een computerspelletje gekregen (Battlefield 3). Omdat andere computers in huis te oud zijn dacht ik hem dit (af en toe!) op mijn eigen computer te laten spelen in een virtuele omgeving op Windows 7. Dat lukte niet; dit verbaasde me niet echt, want dit gebeurt wel een enkele keer vaker met bijzondere software. Ik was echter wel verbaasd dat het ook niet lukte direct op de C. Ik heb een PC (Intel i5, 12 Gb intern geheugen) ingeregeld als dubbelboot: Windows 7 en Ubuntu 12.04. Ik kreeg de volgende foutmelding (screencopy); zie bijlage.

Ik denk dat ik een nieuwe videokaart moet aanschaffen om het draaiende te krijgen, wat ik eigenlijk erg vervelend vind, want voor de rest draait mijn computer perfect. Draait ook lekker zuinig met een videokaart geïntegreerd op het Intel-motherboard.

Mijn vraag is nu: wat kan ik minimaal het beste aanschaffen?; ik heb geen zin in een stroom slurper! Maar belangrijk is ook: wat kan ik best vermijden om geen problemen met Linux te krijgen, want dat is zo'n 95% van de tijd het besturingssysteem wat ik gebruik,
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/28, 08:51:12 »
Koop een recente kaart van Nvidia, daarmee zijn de ervaringen onder Linux het beste.

Je kan hier verschillende videokaarten en spellen naast elkaar zetten en kijken welke het beste presteert.  Je kan ook in de winkel navragen welke je het beste kan kopen met jouw budget en doel voor ogen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/29, 03:08:57 »
Je hebt directx 10 of hoger nodig, dus windows.
In een virtuele omgeving kun je nooit spellen spelen, kan gewoon niet.
En een onboard/geïntegreerd videokaart is natuurlijk ook langzaam om spellen te spelen, als je vergelijkt met een losse videokaart.

Of je battlefield onder linux aan het lopen krijgt weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 03:10:55 door jan11000 »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/29, 10:15:40 »
Ik zou zeggen, probeer 't eens onder linux,  =D =D
wine vertaalt namelijk directX naar openGL toe, dus al mag je GPU dan misschien geen directX10 ondersteunen, openGL 2.0 is meestal voldoende.

echter je hebt een intel HD graphics, dit betekent in een desktop dat je de onboard-video-kaart gebruikt, in een laptop betekent dat waarschijnlijk dat je een optimus-kaart hebt, in het eerste geval zit er niets anders op dan een nieuwe videokaart kopen, in het laatste geval draait t spel gewoonweg op de VERKEERDE videokaart onder windows los je dat op door de laatste nvidia-drivers te installeren (http://www.geforce.co.uk/drivers) en dan in nvidia-configuratie jouw spel op "hoge prestaties" in te stellen.

test eerst even of je werkelijk een optimus kaart hebt met: lspcials je 2 keer [VGA compatible controller:] ziet staan dan is t een optimus.
op linux kun je dat op 2 manieren oplossen, in ubuntu 13.10 of hoger: installeer het pakket prime + nvidia-current. je laptop draait dan volledig op de nvidia, echter omdat meerdere schermen dan niet goed werkt en je laptop oververhit kan raken raad ik dit af (is wel t makkelijkst om t werkend te krijgen).
de 2e oplossing is het installeren van bumblebee: https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee#Installation
deze installeert een programma dat je laat wisselen tussen de 2 gpu's dus power als je t nodig hebt en in alle andere gevallen gewoon energiezuinig.
installeer dan alacarte en bewerk de wine-starter voor battlefield 3, zet voor de "opdracht" de regel:optirun -b primus
dus volledig komt het er dan zo uit te zien:
optirun -b primus env WINEPREFIX="/home/niek/.wine" wine C:\\windows\\command\\start.exe /Unix /home/niek/.wine/dosdevices/c:/users/niek/Start\ Menu/Programs/OpenITG\ beta\ 2/OpenITG.lnk
telkens als je deze nu start zal hij op je 2e videokaart draaien.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 10:19:05 door niekn »

Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/29, 11:18:50 »
Battlefield 3 gaat niet werken via Wine. Je hebt een extensie nodig in FireFox/Chrome om het spel te starten. Dat alleen al kan lastig worden.
Ik geef dezelfde tip mee als Jan en Johan, neem een nVidia kaart op een pure Windows bak. Niet via een VM, daar is Battlefield 3 iets te zwaar voor.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/29, 21:11:38 »
Dank voor de reacties. Voordat ik de reactie van Johan had gelezen had ik me al een videokaart van Radeon (iets in de 6000 serie; € 69) aangeschaft, afgaande op een bericht op Tweakers (http://tweakers.net/nieuws/88256/amd-brengt-opensource-linux-driver-uit-voor-videodecoding-radeon-gpus.html). Aangehaalde foutmelding bleef uit maar leverde nu een andere foutmelding van het spel op: iets van 'corrupte data'. Een dergelijke fout blijkt nogal veel voor te komen.

Een effect van de nieuwe kaart was wel dat mijn beeldscherm niet meer helemaal uitgevuld werd; door het veranderen van de resolutie was dit niet op te lossen. Uiteindelijk de kaart maar teruggebracht en Windows naar een eerder herstelpunt hersteld. Met Ubuntu (12.04) had ik meer problemen: Gnome 3 werkte niet meer. Door uiteindelijk alles van Radeon via Synaptic te verwijderen, kon ik het weer goed krijgen.

Ik weet niet of ik het nog eens ga proberen. Enerzijds gun ik mijn zoon wel zijn spelletje, maar anderzijds heb ik niet graag dat mijn Windows vervuild raakt. Vandaar dat hij in zijn eigen Windowsomgeving  virtueel kan werken. Ook merkte ik geen enkele verbetering bij het gewone werk. Wel ging de Windowsscore voor het grafische gedeelte van 5.1 naar 6.1.

Ik ben er dus nog niet uit. Misschien toch een NVidea-kaart proberen, maar de welke? En vliegt mijn energieverbruik dan niet flink de lucht in als ik de computer voor het dagelijkse werk gebruik, waar ik geen zwaardere videokaart voor nodig heb?
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Bigbuntu

  • Lid
Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/31, 08:44:23 »
In principe zou je kunnen proberen om battlefield in wine te laten draaien (waar ik nooit zo'n voosrstander van ben maar ach) het gaat meestal erg traag als je een spel in een virtuele omgeving speelt, dan moet je gewoon windows  7 als besturingssysteem nemen.

Re: Battlefield 3 werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/25, 11:54:19 »
wine of virtualisatie zou ik inderdaad ook niet doen. ik speel zelf soms League of Legends onder wine en het is soms om te huilen. de mensen van wine en playonlinux doen goede dingen voor de community maar het heeft gewoon een enorme invloed op de prestaties. . maar met je nieuw kaartje onderwindows moet ie perfect draaien ik heb zelf de ati hd 6770 en bf3 draait prima, natuurlijk niet vol open maar beter dan dat ie onder een emulatie zal draaien.