Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plasmoid Binary  (gelezen 3496 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Plasmoid Binary
« Gepost op: 2009/03/25, 22:42:42 »
Hallo,

Hierbij een reactie op een nieuw artikel in aanbouw: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/KubuntuPlasmoidsInstalleren

Hier gebruik ik Kubuntu 8.10, een 100% verse installatie en volledig ge-update. Toch was het artikel niet helemaal duidelijk.

Plasmoid ken ik wel van het gele notitiebriefje wat gelijk na installatie komt. Maar ik zeg er wel bij dat ik nog nooit een plasmoid had ge-download.

Op de site http://www.kde-look.org heb ik geprobeerd de meest gedownloade Plasmoid te downloaden: Crystal-monitor. Nadat ik op Download (source) klikte kreeg ik een .skz bestand. Het artikel gaat hier niet over? Kan hier iets over worden toegevoegd?

Daarna een poging gedaan met Weather. Nu wordt een plasma-weather-0.4.tar-gz gedownload. De documentatie vermeld niet dat dan eerst een tar -xvf gedaan moet worden maar dat wist ik.  Toevoegen in het document? Of bij de inleiding aangeven dat enige voorkennis noodzakelijk is?

De cmake .. opdracht lukte echter niet:
naam@Kubuntu:~/Documenten/Download/weather/build$ cmake ..
Het programma 'cmake' is momenteel niet geïnstalleerd  U kunt het
installeren door het volgende te typen:
sudo apt-get install cmake
bash: cmake: opdracht niet gevonden

De documentatie adviseert om dan de pakketten kdebase-runtime en python-plasma te installeren. Helpt niet. Het pakket kdebase-runtime was al (standaard dus) geinstalleerd!
Toen pakket cmake geïnstalleerd. Dit was de oplossing. Kan dit worden toegevoegd?

De c-compiler start. Maar helaas:
CMake Error at /usr/share/cmake-2.6/Modules/FindKDE4.cmake:72 (MESSAGE):
 ERROR: cmake/modules/FindKDE4Internal.cmake not found in
 /home/naam/.kde/share/apps;/usr/share/kubuntu-default-settings/kde4-profile/default/share/apps;/usr/share/kde4/apps
Call Stack (most recent call first):
 CMakeLists.txt:7 (find_package)


CMake Warning (dev) in CMakeLists.txt:
 No cmake_minimum_required command is present.  A line of code such as

   cmake_minimum_required(VERSION 2.6)

 should be added at the top of the file.  The version specified may be lower
 if you wish to support older CMake versions for this project.  For more
 information run "cmake --help-policy CMP0000".
This warning is for project developers.  Use -Wno-dev to suppress it.
Afijn, dat zal wel de schuld van het weather plasmoid zijn en niet van de documentatie?

Daarna een poging gedaan met plasmoid "alarm clock". Dit is zeker een grapje want de alarmclock komt direct in konqueror? Niets downloaden?

Volgende: countdown. Deze geeft de mogelijkheid om een ubuntu pakket te gebruiken! Moet ik dat doen? De documentatie zegt hier niets over!
Daarom toch voor de .tar.gz gekozen. Nu lukt de cmake opdracht wel! Maar om 1-of-andere reden kom ik countdown NIET tegen als ik een Widget wil toevoegen (Bureaublad ->rechtermuistoets). Jammer.

Het "scriptdeel" gaat wel goed. Het script voor "Label" kom ik zo installeren en kiezen (de rest was .skz). Helaas werkt deze plasmoid wel, maar niet goed want er komt wel een widget maar met de tekst: Dit object kom om de volgende reden niet worden gemaakt: Script initialisatie is mislukt. Maar hiervan verwacht ik dat het probleem de plasmoid is en niet de documentatie.

Een andere opmerking: bovenaan het artikel staat niet dat het een "artikel in aanbouw" is. Volgens de richtlijnen is dat wel de bedoeling, of is het afgrond zoals de status kolom aangeeft?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Plasmoid Binary
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/25, 22:54:13 »
Persoonlijk denk ik ook dat de gemakkelijkste manier om een plasmoid te installeren niet beschreven is.
In de pakketbronnen staan enkele tientallen plasma widgets.
siegie@lapdell:~$ apt-cache search plasma widget
kdebase-plasma - plasma widgets from the KDE 4 base applications module.
kdeplasma-addons - plasmoids for KDE 4 Plasma - main package           
kdeplasma-addons-data - plasmoids for KDE 4 Plasma - data files         
ktorrent - BitTorrent client based on the KDE 4 technology platform     
plasma-widget-network-manager - KDE plasma applet for controlling NetworkManager
plasma-widget-quickaccess - An alternate folder display plasma widget           
plasma-widget-adjustableclock - plasma widget clock to show date and time       
plasma-widget-cpuload - Plasma widget that displays CPU Load                   
plasma-widget-drop2ftp - plasmoid for copy files with every protocol           
plasma-widget-flickr - A flickr plasma widget for KDE 4                         
plasma-widget-fortunoid - plasmoid that shows a quote                           
plasma-widget-kbstate - A plasma widget that shows the state of the modifier keys
plasma-widget-kepas - KDE Easy Publish and Share - Plasmoid                     
plasma-widget-ktorrent - KTorrent Plasma widget                                 
plasma-widget-lastmoid - lastfm widget which displays the weekly artist chart   
plasma-widget-logout - logout button on the desktop or panel                     
plasma-widget-mail - plasmoid that checks new mails in inbox                     
plasma-widget-memusage - plasma widget that displays ram and swap usage         
plasma-widget-nextwallpaper - plasmoid that changes the current wallpaper       
plasma-widget-playwolf - Controller and a visualizer plasma widget for Amarok   
plasma-widget-runcommand - plasmoid to run commands                             
plasma-widget-searchmoid - searchbar plasma widget for KDE                       
plasma-widget-simplemonitor - simple and compact system monitor                 
plasma-widget-spellcheck - Simple plasma widget for fast spell checking         
plasma-widget-stockquote - plasma widget which displays stock quotes             
plasma-widget-system-status - monitors the average cpu usage
plasma-widget-teacooker - A Teacooker plasma widget for KDE 4
plasma-widget-tictactoe - tic tac toe game for plasma desktop
plasma-widget-toggle-compositing - A plasma widget for toggling desktop effects
plasma-widget-translatoid - translator that uses Google to translate in several languages
plasma-widget-tvprogramme - simple XMLTV reader plasma widget
plasma-widget-weather - Plasma weather widget (with forecast display support)
plasma-widget-weatherforecast - weather plasma widget that shows the forecast and temperature
plasma-widget-wifi - A Plasma widget that displays WiFi connection strength
plasma-widget-windowslist - Plasma widget which shows a list of open windows
plasma-widget-worldclock - A world clock plasmoid based on Marble
plasma-widget-xbar - Topscreen menubar and simple taskbar Plasma widget
plasmoid-flickr - A transitional package for plasma-widget-flickr
plasmoid-playwolf - Controller and a visualizer plasma widget for Amarok
plasmoid-system-status - monitors the average cpu usage
plasmoid-teacooker - A Teacooker plasma widget for KDE 4
plasmoid-toggle-compositing - A plasma widget for toggling desktop effects
plasmoid-weather - A weather display plasma widget for KDE 4
plasmoid-wifi - A transitional package to plasma-widget-wifi
plasmoid-xbar - Topscreen menubar and simple taskbar Plasma widget - (dummy package)

De voor gecompileerde plasma widgets van kde look kan je gewoon afhalen en installeren met de gui van kde.

widgets toevoegen > widgets installeren >  nieuwe widgets downloaden > vervolgens is het gewoon een kwestie van op installeren drukken.
Zie schermafdruk.

Re: Plasmoid Binary
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/26, 11:02:32 »
Ik heb dat artikel geschreven.

Die Crystal Monitor is ten onrechte onder Plasmoid Binary geplaatst. Een .skz-bestand is een superkaramba bestand, welke onder de categorie Karamba valt. Maar er staat wel bij de omschrijving van Crystal Monitor hoe je hem moet installeren. Maar goed, hij staat dus gewoon fout.

En waarom het tar commando? Er staat toch duidelijk: download de widget en pak hem uit. Dat uitpakken hoeft namelijk niet met een commando, je kan het direct uitpakken met Ark of File-roller.

En cmake installeren? Bij mij is ie standaard geïnstalleerd na het installeren van Kubuntu 8.10 Maar ik voeg het wel toe aan het artikel.

Inderdaad is die cmake error de schuld van de plasmoid.

En hij verschijnt inderdaad niet bij Widgets toevoegen, want ik was iets vergeten toe te voegen:

1 kquitapp plasma
2 plasma

Nu moet de widget wel verschijnen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 11:15:52 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plasmoid Binary
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/26, 15:58:26 »
Over de tekst "pak hem uit" had ik helemaal heengelezen sry.

Een test met een hele nieuwe Kubuntu 8.10 installatie geeft een andere fout: -- Check for working CXX compiler: CMAKE_CXX_COMPILER-NOTFOUND

Volgens mij MOET OOK pakket build-essential worden geinstalleerd om cmake uit te kunnen voeren!

Nogmaals: het pakket kdebase-runtime is na installatie van 8.10 reeds aanwezig.

Hoewel de compiler start blijft dezelfe foutmelding komen, ook met andere binary.
naam@Kubuntu:~/Documenten/serverstatuswidget-0.1/build$ cmake ..
-- The CXX compiler identification is GNU
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++ -- works
-- Detecting CXX compiler ABI info
-- Detecting CXX compiler ABI info - done
CMake Error at /usr/share/cmake-2.6/Modules/FindKDE4.cmake:72 (MESSAGE):
 ERROR: cmake/modules/FindKDE4Internal.cmake not found in
 /home/naam/.kde/share/apps;/usr/share/kubuntu-default-settings/kde4-profile/default/share/apps;/usr/share/kde4/apps
Helaas.


siegi: De lijst van Plasmoid die zo geïnstalleerd kunnen worden is dezelfde als op de site bij "Plasmoid - scripts", niet de lijst "Plasmoid - binary". Nuttig om bij het script-deel een opmerking te maken over deze manier? De methode van siegi lijkt mij de eenvoudigste (en een fraaie) manier.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Plasmoid Binary
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/26, 16:11:52 »
Het moet wel gezegd worden dat er iets mis is met cmake op 8.10, er zijn al verschillende bug-meldingen over gedaan sinds 8.10 uitkwam. Dit komt voornamelijk omdat alle distro's voor KDE 4, de mapnamen die echt voor KDE 4 zijn een 4 hebben meegegeven. Kubuntu 8.10 wijkt hiervan af en heeft dus geen vieren in de mapnamen. Dus een aantal programma's en plasmoids zoeken naar een mapje met een 4 erin, terwijl deze niet bestaat op Kubuntu 8.10.

Het pakket build-essential en siegie's manier zal ik toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 16:14:58 door Vistaus »

Offline siegi

  • Lid
Re: Plasmoid Binary
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/26, 16:15:05 »
Idd ik moet meestal het cmake script zelf nog aanpassen,... Voor de zaken die ik zelf installeer werkt het zelden.
Persoonlijk zie ik beginners eigenlijk niet graag compileren het geeft een moeilijke indruk van linux.

Re: Plasmoid Binary
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/26, 16:20:07 »
Trouwens, die manier van jou siegie werkt niet. Want ik probeer dat al een hele tijd, maar elke keer krijg ik een foutmelding: /tmp/plasmoid-0.1 could not be installed. Meerdere mensen hebben dit probleem, als je erop googled. Vooral op kubuntuforums.net wordt hierover gesproken. Dus die manier ga ik niet eens toevoegen.

Re: Plasmoid Binary
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/26, 16:21:14 »
Idd ik moet meestal het cmake script zelf nog aanpassen,... Voor de zaken die ik zelf installeer werkt het zelden.
Persoonlijk zie ik beginners eigenlijk niet graag compileren het geeft een moeilijke indruk van linux.


Het is geschreven voor een ieder die het wil. Dus er zullen ook vast wel wat beginners plasmoids willen installeren.

Offline siegi

  • Lid
Re: Plasmoid Binary
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/26, 17:32:41 »
De manier werkt wel, in 8.10 had ik er in het begin geen last van.
En in 9.04 wat ik nu gebruik heb ik er ook geen last van. Daar krijg ik idd die melding maar het pakket wordt uiteindelijk toch geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/26, 17:36:29 door siegi »

Re: Plasmoid Binary
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/26, 18:05:31 »
Dan hebben ze het verbeterd voor 9.04 Ik zal het vanvond wel toevoegen.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: Plasmoid Binary
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/30, 18:37:11 »
en wat met kdebase-runtime-dev  :D ?