Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft 10.04 Win XP overschreven? OPGELOST  (gelezen 3633 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Heeft 10.04 Win XP overschreven? OPGELOST
« Gepost op: 2010/07/11, 19:11:35 »
Heb ik geluk gehad tot nu toe? Het is nml. de 1ste keer dat ik bij een duo-installatie Win XP-Ubuntu een probleem krijg met Windows.
Win staat op een aparte 2de hd en sinds ik 10.04 heb geïnstalleerd werkt XP helemaal niet meer. Alléén de melding dat ik een CHDSK /F (?) moet uitvoeren, maar ik kan zelfs geen command-lijn krijgen. Wat een verschil met enz.Ubuntu met de recovery-mogelijkheden en de Live-CD enz.!
Wat is daar aan te doen? Ik heb niet veel zin hier weer bijna 2 uur te zitten wachten tot XP opnieuw geïnstalleerd is, en dan nog Grub herstellen. Is er geen andere mogelijkheid?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 21:18:48 door Jakke5 »

Offline mrGee

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/11, 19:28:24 »
Hallo

Windows heeft ook wel een soort recovery console, daar heb je de originele windows
cd voor nodig. Kijk anders even hier;
http://www.tech-notes.nl/artikelen/microsoft/windows-xp/recovery-console-starten-vanaf-xp-cd.html
als je hem hebt opgestart, dan kun je daarvandaan chkdsk /r doen
zie ook het (engelse) lijstje hier;
http://support.microsoft.com/kb/307654

Misschien is het handig om eerst even de eerste schijf met ubuntu fysiek af te koppelen,
voor je weet maar nooit.

Je grub ziet de windows xp nog wel trouwens?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/12, 07:37:10 »
Dankjewel mrGee
(Kleuraanduidingen zijn door mij gekozen)
(2de keer) Chkdsk  geeft:
Het volume lijkt in orde te zijn.
Fixmbr geeft:
Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft. enz. enz.
Opstarten met grub geeft keuzelijst:
Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus enz. enz.

Na eender welke keuze verschijnt een diepblauw scherm met o.a. de melding dat ik chkdsk /F (sic) moet laten lopen als laatste vermelding STOP en drie groepen cijfers.
Precies hetzelfde als rechtstreeks opstarten.
In dat scherm kan ik niets komma nul.
Ik ga dan toch nog maar eens grub "herstellen" en laat nog iets weten.


Offline mrGee

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/12, 08:33:06 »
Hallo

Dat van die mbr melding is natuurlijk juist; grub wordt nl. gebruikt en werkt
naar behoren. Anders had je die veilige mode en andere keuze mogelijkheden
ook niet gehad. Ga je hem nu echt "fixen" dan kun je je ubuntu ook niet meer
opstarten!
Er is toch iets ernstig mis met je windows systeem an sich; je krijgt een zogenaamde
stop error; vaak ook met een foutnummer. Probeer dat nummer eens in google.
Die stop errors kunnen echt overal door veroorzaakt worden; is nogal een uitzoekwerk.
Die chkdsk melding geeft in principe aan dat er iets mis is in zijn filesysteem. Maar
aangezien je chkdsk /r al netjes hebt afgesloten zit de oorzaak dieper. Misschien mist hij
gewoon een cruciaal bestandje. Ook verkeerde drivers, een onjuiste update, hardware errors
foute entries in je registry, kunnen dit ook allemaal veroorzaken. Kortom lijkt me dat een
tijdrovende klus te gaan worden. En hardware errors bijv. geheugen struikelt linux nog iets
eerder over dan windows, dus dat lijkt me niet aan de orde.  Het kan natuurlijk nooit kwaad
om toch even met memtest je geheugen te gaan testen overigens.
Kijk of je anders de belangrijke spullen kunt redden. Evt. kun je windows gaan "herstellen",
daarvoor wordt hij opnieuw erop gezet, met dien verstande dat je herstel ergens kiest. Je
programma's blijven dan intakt. Wel moeten daarna alle updates er weer op. Ook is bij
dit soort herstel en ook bij een nieuw installatie van windows je grub verdwenen!
Dat wordt of je grub herstellen (kijk even in het forum, gebeurt wel vaker nl.) of je hangt
je eerste schijf eraf en herstelt/zet windows op de tweede harddisk. Na afloop hang je de eerste
schijf weer in en grub zou je windows met de autoprober moeten zien. (tenminste grub2 dan)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/12, 08:45:11 »
Wat een hoop ellende.
Ik denk dat grub gewoon goed werkt. Er zit dus niets anders op dan opnieuw te installeren, daarna opnieuw te partitioneren om een deel van de schijf als backup te gebruiken voor Linux-bestanden.Wat ik vrees is dat het liedje zich gaat herhalen.
Daar gaat me een lichtje op: zou het kunnen aan GParted liggen? Daarmee heb ik nml. de XP-schijf gepartitioneerd met véél plaats voor XP.


Offline mrGee

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/12, 08:58:13 »
Heb je dan een bestaande windows xp partitie verkleind? Want tijdens dat
verkleinen kunnen er evt. fouten in je bestandsysteem sluipen, gebeurt gelukkig
zelden, maar is wel een mogelijkheid.

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/12, 19:04:42 »
Dankjewel mrGee
Citaat
Heb je dan een bestaande windows xp partitie verkleind?
Ja.
Citaat
tijdens dat verkleinen kunnen er evt. fouten in je bestandsysteem sluipen
Blijkbaar is dat gebeurd.

De vraag is: hoe kan ik voorkomen dat het weer gebeurt?
Ik had het volgende gedaan:
Op schijf 1 XP gezet zonder schijf 2 aan te sluiten
Met GParted schijf 2 ingedeeld en van schijf 1 een gedeelte gereserveerd voor Backup (en geformatteerd naar ext3)
Schijf 2 aangesloten en in Bios als eerste gezet.
Op schijf 1 (voorheen 2) Ubuntu 8.04 en Ubuntu 10.04 geïnstalleerd. Tussenin niet gecontroleerd of XP nog opstartte.
Heb ik dan niet de normale procedure gevolgd?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/12, 19:39:49 »
Hallo

Zelf heb ik de laatste tijd geen Xp partities meer verkleind, vroeger deed ik alvorens een
verkleinining, altijd een schijfdefragmentatie en aansluitend een schijfcontrole.
Just to be sure, na aanpassing had ik geen probleem, tegenwoordig heb ik de
Xp spullen hoofdzakelijk in een virtuele omgeving lopen, scheelt veel kopzorgen ;)

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2010/07/12, 20:29:20 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/12, 19:42:17 »
XP staat wel degelijk in het menu dat grub laat zien bij een opstart. Dat is niet het probleem.
XP kiezen in dat menu geeft hetzelfde resultaat als XP rechtstreeks opstarten van de XP-schijf: een blauw scherm met een kryptische foutmelding zoals mrGee al aangaf.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/12, 19:59:21 »
Sorry, was even te snel. Heb het bericht verwijderd.

Mvg,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/12, 21:23:26 »
Dankjewel mrGee
Citaat
Heb je dan een bestaande windows xp partitie verkleind?
Ja.
Citaat
tijdens dat verkleinen kunnen er evt. fouten in je bestandsysteem sluipen
Blijkbaar is dat gebeurd.

Als je ooit wel eens je HD binnen Windows hebt bekeken, zal je opgevallen zijn dat er over je gehele HD fragmenten kunnen staan van bestanden. Dit is een slechte eigenschap van Windows.
Als je dan een partitie gaat maken van een deel van de Windows partitie, bestaat er een groot risico dat je fragmenten a.h.w. 'buiten' de partitie plaatst.
Een belangrijke regel is voordat je ook maar iets met een Windows partitie doet, eerst defragmenteren.
Hierdoor komt alles een beetje netter op zijn plek.

Tevens zijn er partitie programma's die bij het wijzigen van een Windows partitie ook de fragmenten verplaatst en dit ook wegschrijft.
Of Gparted zo ver gaat weet ik niet.

De melding die je krijgt is dat je Chkdsk moet gaan draaien om het systeem te repareren.
Als je de Windows CD hebt dan kun je dat vanaf de CD doen.
Hoe is hier te lezen: http://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=5097
EDIT: Dit stukje had je al gedaan lees ik net.

De volgende vraag is, welke STOP code krijg je, want hieraan kunnen we zien waar het systeem op vastloopt.
Het klopt inderdaad, dat als de STOP code verschijnt, het systeem tot een halt komt en nooit verder zal booten.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/12, 21:27:06 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/13, 16:23:39 »
Wellicht heeft het hier niets me te maken,  maar welke versie van Gparted heb je gebruikt? Er schijnt een ernstige bug te zitten in versie 0.6:
WARNING:   GParted 0.6.0 contains two serious bugs when copying or moving partitions.
                    For more details see: Bug #623630, and Bug #623697.
                    GParted 0.6.1 contains code to avoid these bugs.


Mocht je deze versie gebruikt hebben dan ben ik bang dat je Windows defect is geraakt hierdoor, er staat nl beschreven dat deze bug specifiek Windows partities aantast.....

Overigens donpedroII, als je wel eens een partitie van Lunix hebt bekeken dan zie je dat daar over werkelijk de hele partitie bestanden zijn weggezet. Dit is dus geen slechte eigenschap van Linux want het zorgt er juist voor dat defragmentatie bij Linux tot een minimum wordt beperkt (mits je de verpichte 20% van de HD leeg laat, werkt dit als een speer!).
M.a.w het is "as designed". Kortom, overal bestanden wegzetten is geen probleem als je FileSystem daarvoor juist gebouwd is en daar zit hem nu net de kneep bij NTFS.....
« Laatst bewerkt op: 2010/07/13, 16:35:51 door Willempiesnor »
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/13, 18:11:47 »
Die warning is alleen maar voor de UNSTABLE release neem ik aan.
Het is niet aan te raden om de "Testing releases GParted Live" te gebruiken als algemene voorzichtige gebruiker ... tenzij je natuurlijk alleen maar aan het spelen bent met kleiner/groter/verplaatsen van partities met onbeduidende data ... dus een TESTER.

Zelf probeer ik altijd aan te geven om voor de STABLE release te gaan, want daar zouden de BUGS al zijn uitgefilterd .... maar zeg nooit nooit!
Hoop dus niet dat de TS de UNSTABLE release heeft gebruikt.

En inderdaad, Linux in algemeen doet het behoorlijk netter.
Een leuke uitleg van de 'Linux approach' staat hier:
http://geekblog.oneandoneis2.org/index.php/2006/08/17/why_doesn_t_linux_need_defragmenting

Daarom is het ook echt 'a pain in the ass' om een Linux partitie even te verkleinen of te verplaatsen ... zelf ondervonden.

Ben trouwens nog steeds benieuwd naar de STOP code die Windows geeft.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/07/13, 19:03:38 »
Wel bedankt allemaal voor het mee-zoeken. Het heeft weeral wat kennis opgeleverd.
Uiteindelijk heb ik het probleem(pje) opgelost door XP opnieuw te installeren. Helaas ben ik de drivers voor de audio kwijt, dat was het enige dat ik echt nodig had...

Er is wel een nieuw probleem:
Als ik nu 10.04 opstart krijg ik eerst de bekende witte stippen die rood gekleurd worden en dan een zwart scherm met linksbovenaan de volgende melding:
(process:232): GLib-WARNING ***: getpwuid_r(): failed due to unkwown user id (0)
Resetten en terug starten verloopt de 2de keer telkens goed.

P.S. Nog maar eens ondervonden hoeveel gebruiksvriendelijker Ubuntu is dan XP ...


Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/07/13, 19:46:18 »
@donpedroII, dat was juist het grootste probleem, het was een stable version.... met een hele dikke bug dus. Daarom staat die waarschuwing ook in dikke rode letters op de pagina en heeft hij die versie gelijk eraf gehaald zodra hij het probleem bemerkte.
Het zou dus heel goed kunnen dat de TS net deze versie had gebruikt. Voordat hij eraf gehaald is was hij namelijk al etteleke keren gedownload.

@Jakke5, wat jij hebt vind ik overal terug op het internet met opmerkingen dat dit probleem heel slecht te ondervangen is, het kan kennelijk in van alles zitten. Ik lees zelfs dat ze aanraden om maar weer terug te gaan naar 9.10..... Deze draad http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1443231&page=1 gaat helemaal over dit probleem, misschien kan de laatste post iets voor je betekenen?
In ieder geval is iedereen het er wel overeens dat het een dikke bug is.
Hij staat al gemeld in launchpad https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/plymouth/+bug/532984
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven? OPGELOST
« Reactie #15 Gepost op: 2010/07/13, 21:17:35 »
Dankjewel. Het ziet er dus naaruit dat ik in één klap op 2 bugs gestuit ben.
Die GLib-warning wordt blijkbaar veroorzaakt door een taai probleem, want het treedt op in zoveel verschillende omstandigheden. Gelukkig zijn de gevolgen in mijn geval niet ernstig, alleen vervelend. Maar m'n waardering voor de makers van Ubuntu heeft er toch een piepklein deukje van gekregen, een deukje in het koetswerk van een pracht van een karretje overigens.

Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven? OPGELOST
« Reactie #16 Gepost op: 2010/07/14, 11:29:23 »
Maar m'n waardering voor de makers van Ubuntu heeft er toch een piepklein deukje van gekregen, een deukje in het koetswerk van een pracht van een karretje overigens.
Ik weet wat je bedoelt en ik lees het overal. Persoonlijk ben ik van mening dat het een gevolg is van dat krampachtige beleid om elke 6 maanden een nieuwe te willen uitbrengen. Wat is het probleem om 1 keer in de 2 jaar iets uit te brengen en dan iets wat door en door getest is? Het lijkt nu wel of bij elke nieuwe versie allerlei problemen die in het verleden al eens opgelost waren weer terug zijn.
Maar goed, dat is een andere discussie wat op een ander plekje in het forum thuishoort.

Wat beterft je problemen, ik ben heel erg nieuwsgierig of jij nu de verkeerde versie GParted, de 0.6.0 versie, hebt gebruikt (heb je nog geen antwoord op gegeven) want dan is de oorzaak van je probleem bekend.
Wat je andere probleem aangaat, ik ben bang dat je gewoonweg nog even moet wachten tot over 15 dagen de punt release uitkomt. Misschien zitten daar de nodige fixes in? Laten we het hopen.
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Heeft 10.04 Win XP overschreven? OPGELOST
« Reactie #17 Gepost op: 2010/07/14, 22:21:34 »
Hoe kan ik het versienummer van m'n GParted-schijfje opvragen?
Zelf gevonden: gewoon Gparted starten, het versienr wordt weergegeven.
Het is versie 0.5.2-9 en dus niet de versie met de BUG.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/15, 21:46:42 door Jakke5 »