Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Desktop traag  (gelezen 3047 keer)

Desktop traag
« Gepost op: 2015/09/18, 22:37:24 »
Beste mensen, kom met mijn ergernis bij jullie de vraag voor een oplossing, neerleggen.

Mijn desktop maakt van tijd tot tijd een geluid als van een "koffiemolen". Het lijkt alsof het ontzettend veel data aan het verwerken is en op zulke momenten reageert mijn Internet dan ook nog traag tot zeer traag.

Heb mijn back-up  instelling al uitgezet, maar dat maakt geen verschil. Wat wel veelal wat uitmaakt is wanneer ik op zulke momenten de computer uitzet, even wacht, bv 5 minuten en daarna weer de computer opstart. De "koffiemolen" is dan stil en ik kan rustig op het internet werken. Maar na enige tijd begint de ellende weer.

Graag hoor ik jullie commentaar/advies.
Peter
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 22:40:23 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/19, 01:10:30 »
Staat je processor dan misschien te koken en is dat ratelgeluid het waarschuwingstoontje?Kijk even in de BIOS op welke temperatuur er gewaarschuwd wordt,misschien staat dat wat te laag.Zou alleen niet hoger gaan dan 60 graden.Blijft hij het doen mankeert er iets aan de koeling,misschien een fan die niet meer draait,of het koelblok/fan van de processor zit helemaal vol met stof..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Desktop traag
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/19, 08:16:06 »
Ja zoals Lowlands aangeeft zal het waarschijnlijk een koelventilator zijn.
Je kan dit controleren met psensor.
Daarvoor moet je het volgende installeren:
sudo apt-get install psensor hddtemp lm-sensorsDaarna de sensors instellen:
sudo sensors-detectEn op alles YES antwoorden.
Daarna psensors starten en je ziet alle temperaturen en ventilator snelheden in het programma.
Je kunt ook als je inxi hebt geïnstalleerd:
inxi -s
« Laatst bewerkt op: 2015/09/19, 08:35:56 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Desktop traag
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/19, 08:25:35 »
Ik moet zeggen dat ratelen mij ook klinkt als een hardwareprobleem. En dan een problematische.
Het is niet de bedoeling dat hardware gaat ratelen, en de keren dat het dat hier wel deed was het daarna problemen.

Heb je een goede backup? Voor het geval het je harddisk is die het gaat begeven? Die kan ook gaan ratelen als de naald zijn data niet kan pakken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Desktop traag
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/19, 11:35:43 »
Wat bedoel je met koffiemolen? Een ventilator (CPU koeler) die op volle toeren draait of een constant ratelende harddisk? Dat laatste zou kunnen duiden op veel 'swappen' (werkgeheugen naar de harde schijf schrijven). Kijk dus naast processorbelasting ook naar het geheugengebruik als je PC weer traag wordt.

Re: Desktop traag
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/19, 12:08:45 »
Zou ook kunnen betekenen dat de HD veel moet zoeken naar ruimte...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Desktop traag
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/19, 12:10:45 »
Ja, de "koffiemolen" heb ik er mogelijk ten onrechte bijgehaald; het is meer het geluid van de overbelaste naald, zoals Erik1984 en Partyrabbit al suggereren.
Psensor gedownload van Ubuntu Software centrum en de temperatuur geeft aan 60 graden max., dus ok wat de ventilator betreft.
Ik ga het dus verder zoeken in de swapfiles verwerking en wat ik daar dan aan kan gaan doen.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/19, 12:49:59 »
Ik bedoelde dus dat de waarschuwing moet staan op 60 graden max!Als dan de temperatuur van de processor 60 graden is kan je elk moment dus die waarschuwing krijgen.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

FrSu

  • Gast
Re: Desktop traag
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/19, 13:16:04 »
60 Graden is ook wel de max. Je zou normaal rond de 40 moeten zitten.

Re: Desktop traag
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/19, 16:07:02 »
De mijne zit ook al in de 50,maar ik kan nog een fan installeren als ik een y kabeltje koop.Is in ieder geval duidelijk dat hij te weinig koeling krijg.Vandaar dat ik ook meteen dacht aan die waarschuwing,heb hem hier ook al vaak gehoord.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Desktop traag
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/19, 16:40:29 »
Ja, de "koffiemolen" heb ik er mogelijk ten onrechte bijgehaald; het is meer het geluid van de overbelaste naald, zoals Erik1984 en Partyrabbit al suggereren.
Psensor gedownload van Ubuntu Software centrum en de temperatuur geeft aan 60 graden max., dus ok wat de ventilator betreft.
Ik ga het dus verder zoeken in de swapfiles verwerking en wat ik daar dan aan kan gaan doen.

Als je wilt weten hoeveel swapgeheugen er in gebruik is dan kun je ook bij systeemmonitor kijken (kun je denk ik gewoon in Unity intikken) of via de terminal met het commandotop Kijk dan bij "KiB Swap" (plaatje bijgevoegd waarin het misschien wat duidelijker is)

Re: Desktop traag
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/19, 22:42:49 »
De CPU is nu geruisloos bezig en dit zijn de resultaten van de temperatuur en swap. (bijlagen)
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/19, 23:53:31 »
Dat is toch allemaal wel te hoog!Die temperaturen..Heb je al iets gedaan aan de processorfan?Want ik denk als die gewoon goed werkt,die andere temperaturen ook omlaag gaan..
En dan is een geruisloze laptop eng..Je moet die fan horen!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Desktop traag
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/20, 07:25:24 »
Probleem klinkt voor mij niet als een te hoge processor temperatuur. De meeste desktops schakelen zichzelf namelijk uit als de temperatuur te hoog wordt. Ik denk eerder aan veel swappen of een slechte harde schijf. Heb je de swapneiging al verlaagd? Zorg dat je een back-up hebt van belangrijke bestanden.

60 graden is voor een desktop met boxed koeler niet heel bijzonder, maar mag natuurlijk altijd omlaag.  Misschien de zijkant eraf halen en de koeler even uitzuigen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Desktop traag
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/20, 07:42:05 »
Smart van je hd uitlezen, dan kun je zien of deze veel fouten maakt.
Slechte sectoren kunnen vertraging veroorzaken, maar meestal lijkt de pc te hangen bij slechte sectoren, slechte sectoren worden op zo een moment getest, en dit kan even duren.

Zet je kast zo neer, dat je met een opgerold papier, in  je kast kunt luisteren waar je geluid vandaan komt.
Zou bijv een slechte/versleten ventilator kunnen zijn.
Of hd die te los in de kast hangt.
Of een kast die vibreert.

Misschien eens google gebruiken om meer gebruikers met je hardware/en linux, ook hitte problemen hebben, zou kunnen zijn dat je hele pc te heet wordt.
Zoek ook je moederbord temps en of deze ook te hoog zijn.
Heb je genoeg koeling, dwz wordt er genoeg lucht naar buiten geblazen.

Heb je iets aan je hardware gewijzigd laatste tijd?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/20, 07:44:14 door jan11000 »

Re: Desktop traag
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/20, 12:03:32 »
Ik denk eerder aan veel swappen of een slechte harde schijf. Heb je de swapneiging al verlaagd? Zorg dat je een back-up hebt van belangrijke bestanden.

Ja. Bedankt voor je bijval Kees3.
Zorg eerst voor de zekerheid voor een backup voor je belangrijke of al je bestanden kwijt bent! Nu kan het nog.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Desktop traag
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/20, 16:19:41 »
De temperaturen zijn wel aan de hoge kant voor die lage CPU-belasting, maar lang niet kritisch. Het is vooral interessant om de systeemmonitor te zien wanneer je systeem weer traag wordt. Het kan zijn dat er dan wél swapgeheugen wordt aangesproken (op het plaatje wordt er niets gebruikt daarvan). Hoewel je meer dan voldoende RAM hebt.

Re: Desktop traag
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/20, 22:20:21 »
Heb tot op heden nog geen enkel advies uitgevoerd; nog m.b.t. temperatuur, nog voor wat betreft de swap, want tot op heden is de cpu geruisloos en zonder problemen cq vertragingen. Net als de kiespijn die bij de tandarts over is.
Ik wacht op het moment dat het geluid zich weer voordoet met vertraging van het systeem en zal dan de waarden weer registreren en op een volgend bericht melden.

We hebben tot op heden over twee mogelijkheden die het geluid veroorzaken, maar kan het ook zijn dat een buitenstaander van mijn systeem gebruik maakt op de een of andere manier ???
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/20, 23:39:21 »
We hebben tot op heden over twee mogelijkheden die het geluid veroorzaken, maar kan het ook zijn dat een buitenstaander van mijn systeem gebruik maakt op de een of andere manier ???

Niet als je geen hulpfuncties toegestaan hebt volgens mij.

Begrijpelijk dat je niets doet als je er geen last meer van hebt. Maar je hebt toch wel voor een backup gezorgd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Desktop traag
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/21, 07:59:02 »
Ja, is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 08:25:51 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/21, 07:59:49 »
Ja.


Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/25, 22:07:51 »
Vandaag uiteindelijk toch even de computer schoongemaakt. Er was alleen maar wat stof aanwezig, de vervuiling viel wel mee volgens mij.
Hierbij ook nog wat screenshots vd temperaturen en het geheugen gebruik vd cpu, van voor en na de schoonmaakbeurt.
Gek genoeg is het geratel al voor de schoonmaak veel minder, denk steeds aan het kiespijn effect. Ik vraag mij dan ook af of vervuiling de oorzaak is/was.

Overigens weet ik mij te herinneren dat ik ongeveer acht jaar geleden toestemming heb gegeven om ivm met wetenschappelijk onderzoek gebruik van mijn cpu gemaakt mocht worden. Heb daar nooit wat van gemerkt.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/25, 22:10:05 »
Vervolg bericht ivm bijlagen
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/25, 22:11:10 »
#2 bijlage
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Desktop traag
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/26, 11:58:37 »
Je weet het nooit. Er zou zomaar een groter stukje vuil tussen de lagertjes van de ven hebben kunnen zitten wat er nu tussenuit is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore