Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer aspire 8920G  (gelezen 6743 keer)

Acer aspire 8920G
« Gepost op: 2009/11/26, 17:05:11 »
Er wordt mij hier gevraagd om een dualboot systeem op te zetten met bovermelde laptop. Ik wil echter eerst checken of er geen deel v/h bios op de hdd staat. Bij het opstarten en F2 indrukken kom ik weliswaar in het bios maar volgens mij staan hier niet alle settings. Ik heb geen ervaring met laptops, dus heel graag advies. Het is tenslotten m'n eigen systeem niet ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/26, 17:08:51 »
Het BIOS staat nooit op de harde schijf, die zit in een aparte chip op het moederbord. Je hoeft je daarover dus geen zorgen te maken ;)

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/26, 17:12:52 »
Het BIOS staat nooit op de harde schijf, die zit in een aparte chip op het moederbord. Je hoeft je daarover dus geen zorgen te maken ;)
Compacq heeft dit wel gedaan in het verleden, als ik mij goed herinner. Maar hoe kom ik dan in de advanced settings. Bij f2 heb ik blijkbaar maar een beperkt menu :(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/26, 17:37:15 »
De livecd van 9.04 werkt zonder problemen maar bij nazicht v/d hdd met fdisk blijkt er een kleine onbekende partitie te staan in het begin v/d schijf. Wss. een recovery partitie. Ik wil wel eerst ale instellingen v/h bios kunnen bereiken vooraleer ik iets installeer. In het startscherm v/h bios staat iets onder security van suiperviser's password ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jonux

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/26, 17:38:10 »
BIOS = Basic Input Output System.
dit is dus een programma dat sowieso niet op de harddisk kan staan. Immers om de harddisk te kunnen lezen moet de BIOS al draaien.

Wat staat er dan op de harddisk ?
Dat is het BIOS setup tool, of te wel hiermee kun je aan aantal instellingen maken die dan door het BIOS   gebruikt worden. Dit is dus een "gewoon" DOS -achtig programma waarmee je dat in kunt stellen.

Dit setup tool moet dan dus wel ergens op de harde schijf ( aparte verborgen partitie o.i.d. ) staan.

Deze laptop heeft overigens bio ( fingerprint ) herkenning, en de ook de BIOS kan met een password beschermd zijn. ( Dat is toch niet zo ?  )
Probeer eens een aantal functie toetsen om in de advanded settings te komen ( F8 wellicht )
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 17:41:53 »
Kan ik proberen, maar als ik het goed begrijp mag die verborgen partitie zeker niet verwijderd worden. Hoe gaat dat dan in z'n werk als grub wordt geïnstalleerd ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jonux

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 17:51:03 »
Die doet daar niets mee als het goed is. ( dus niet de hele disk formatteren )
Het programma moet je kunnen starten door in je BIOS opstart scherm al op F11 oid te drukken, waarna de BIOS voor jouw op die partitie kijkt en het setup programmaatje opstart.

Ik had zelf een HP laptop met daarop een complete restore partitie . die is na het installeren van ubuntu gewoon intact gebleven.
Als je zeker wilt gaan zou je eerst een backup van die partitie kunnen maken met een of ander tool.

Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/26, 18:57:52 »
Citaat
in je BIOS opstart scherm al op F11 oid te drukken
Wat bedoel je daar precies mee ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jonux

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/26, 19:58:52 »
Normaliter krijg je als je de laptop aan zet een opstart (BIOS) scherm te zien.
Waarschijnlijk is dit een ACER logo.
Ik heb zelf geen ACER, maar ik stel me zo voor dat er dan onder in het beeld iets staat als :
"press delete to enter setup" Het kan natuurlijk ook een andere toets zijn.

http://www.uktsupport.co.uk/acer/faq/acer.htm#ua

Citaat
Unable to Access BIOS

Use CTRL-ALT-ESC to access the BIOS setup, the machine seems not to respond, putting a small key in the top left of the screen. It's actually Acer's way of asking for a password, on older Win 95 machines, this is ACERUK, but on newer machines (ie MMX, PII) it is ACERNWE.

If you get the password wrong three times though, it will lock you out of the BIOS altogether. Check the Acer motherboards section of this site to find the correct jumpers/switches to clear this.
No "Advanced" Section in BIOS

On some of the Acer Acros PII machines, in the BIOS there is no "Advanced" section (contains among other things the port settings) listed on the first screen. To access this you need to press the F8 key at the Main Menu.

Het lijkt erop dat je net het kneepje te weten moet komen.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline jonux

  • Lid
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/26, 20:14:48 »
De persoon in kwestie is zojuist terug vertrokken. Heb gevraagd om eerst en vooral de gegevens op z'n data partitie over te zetten op een externe schijf.
Indeling v/d 320 gb hdd is 4 primaire partities; 2 kleine aan het begin en het einde, de rest is in 2 delen; op de eerste vista home, de tweede voor data.
Voornaamste is om die kleine partities te behouden (wss. ingesteld door acer) Eerst maar eens wachten tot die data op backup staan. Ondertussen googlen we verder












dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/26, 20:17:29 »
http://www.theacerguy.com/forum/topic/acer-6930g-bio-protection-pba-set-bios-password

Wel uitkijken dus!
In principe moet ik enkel de bootvolgorde aanpassen om ubuntu te installeren, dus hoef ik verder in het bios niks te veranderen. M'n grootste zorg zijn die 2 kl. partities :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jonux

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/26, 20:35:08 »
http://www.nodevice.com/user_manual/acer/notebooks/aspire_8920/download.html

Ik heb hier het manual gedownload, d'r staat niks in, maar het geeft je een idee welke meuk ze allemaal mee leveren.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/27, 15:33:15 »
Wie heeft er ervaring met installaties op laptops. M'n grootste zorg is die vreemde partionering :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline jonux

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/27, 19:18:35 »
Eerst wil je weten hoe het met de BIOS zit en nu maak je je zorgen over de partitionering.
Als je je met dit soort zaken niet vertrouwd voelt, en en het is niet je eigen laptop, moet je je af vragen of je je vingers hier wel aan wilt branden.

Die extra partities zijn waarschijnlijk een partitie voor het BIOS setup tool en wellicht nog een recovery partitie. ( er zou een melding kunnen staan in het bios opstart scherm ( F12=recovery ) oid.
Bij een installatie deze partities dus niet verwijderen.
Je zou de windows partitie ( dit is de grootste partitie ) kleiner moeten maken en op het vrijgekomen gedeelte
moet je 2 nieuwe partities aanmaken ( maximaal 1GB swap en de rest / )

Als je partitionering eenmaal oke is, zal ubuntu het boot verhaal voor je oplossen.
Bij mij werd de recovery partitie gewoon in de bootlijst opgenomen.

« Laatst bewerkt op: 2009/11/27, 19:24:30 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/27, 19:44:47 »
In vervolg op onze PB-wisseling:

Ik raad sowieso aan, om de eigenaar te waarschuwen dat je geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid aanvaardt, wanneer er iets mis gaat. Je helpt hem voor niks, uit vriendelijkheid, en je wil daar geen gedonder door kunnen krijgen....

Zelf doe ik dat ook altijd.

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/27, 19:46:02 »
ok, bedankt, nu ben ik mee. Alleen weet ik via fdisk dat er 4 prim. part. zijn (sda1 t/m4) sda1 en sda4 zijn de kleinere, sda2 windows en sda3 data. Ik zal die data moeten verwijderen en een extended partitie maken voor / en swap ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/27, 19:47:47 »
In vervolg op onze PB-wisseling:

Ik raad sowieso aan, om de eigenaar te waarschuwen dat je geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid aanvaardt, wanneer er iets mis gaat. Je helpt hem voor niks, uit vriendelijkheid, en je wil daar geen gedonder door kunnen krijgen....

Zelf doe ik dat ook altijd.
Zeer goede raad, maar dat doe ik steeds hoor. Alleen is er nog nooit iets serieus misgegaan ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline softbart

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/27, 20:04:09 »
ok, bedankt, nu ben ik mee. Alleen weet ik via fdisk dat er 4 prim. part. zijn (sda1 t/m4) sda1 en sda4 zijn de kleinere, sda2 windows en sda3 data. Ik zal die data moeten verwijderen en een extended partitie maken voor / en swap ;)

Zo heb ik het voor mijn Eee ook ingericht. Ik wil de 3 primaire nog in tact laten voor de garantie.
De extended is groot genoeg voor diverse linuxpartities.

groet,

Theo

Offline Marco`

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/27, 21:34:04 »
Op mijn Acer Aspire 9110 stond ook zo'n kleine partitie als eerste. Ik heb die destijds gewoon weg kunnen gooien en nooit problemen mee gehad.

Offline softbart

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/27, 22:41:59 »
Op mijn Acer Aspire 9110 stond ook zo'n kleine partitie als eerste. Ik heb die destijds gewoon weg kunnen gooien en nooit problemen mee gehad.
Onder normale omstandigheden heb je ook geen last wanneer deze partitie verwijderd.
Echter bij garantie kan men zeer moeilijk doen wanneer deze partitie is verwijderd.

groet,

Theo

Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/28, 08:57:43 »
Tja, ik zal wel één part. moeten verwijderen, anders kan ik geen extended maken. Nu weet ik niet of het toestel in kwestie nog in garantie is, maar eerste werk is allicht vista opkuisen, voor zover dat mogelijk is :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline softbart

  • Lid
Re: Acer aspire 8920G
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/28, 11:12:31 »
Tja, ik zal wel één part. moeten verwijderen, anders kan ik geen extended maken. Nu weet ik niet of het toestel in kwestie nog in garantie is, maar eerste werk is allicht vista opkuisen, voor zover dat mogelijk is :)

Dus de data schijf zoals je zelf al voorstelde. De extended dan in overleg met de eigenaar indelen.
Tenzij hij zelf zegt dat de ander smug er ook af mag. :) :)

groet,

Theo