Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meerdere VMs voor tegelijktijdig gebruik installeren op Ubuntu server 16.04  (gelezen 1515 keer)

Hallo allemaal,

Ik heb een Ubuntu 16.04 dedicated server gehuurd. Ik wil hierop meerdere virtuele machines installeren die tegelijktijdig kunnen worden gebruikt.
Wat zou hiervoor de beste aanpak zijn. Zou ik dit met KVM kunnen bereiken?

Alvast bedankt.
Yves

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Zou ik dit met KVM kunnen bereiken?
Dat kan met KVM, tenzij je "dedicated server" ook een virtuele server is - nested virtualization zal (mogelijk/waarschijnlijk) niet worden ondersteund.
In dat geval zijn containers (snap?) misschien een alternatief?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/01, 23:24:31 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Het is geen gevirtualiseerde server volgensmij. Helaas krijg ik de networking met geen mogelijkheid geconfigureerd en moet ik dus elke keer de server herinstalleren om weer verbinding te kunnen maken. Heeft iemand hier een oplossing voor zodat je nogwel de huidige IP configuratie die door de hosting company is ingesteld in /etc/network/interfaces behoud, maar wel een network bridge kan maken?

Alvast bedankt
Yves

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Heeft iemand hier een oplossing voor zodat je nogwel de huidige IP configuratie die door de hosting company is ingesteld in /etc/network/interfaces behoud, maar wel een network bridge kan maken?
Gebruikt de hosting company DHCP om een netwerkadress toe te wijzen?

In mijn situatie, waar de host (geen DHCP maar) een vast IP-adres (192.168.178.6) gebruikt, heb ik (na het installeren van bridge-utils) de originele configuratie (enp2s0) uitgeschakeld (#) en een nieuwe bridge configuratie (br0) toegevoegd:
# The primary network interface
# auto enp2s0
# iface enp2s0 inet static
#  address 192.168.178.6
#  netmask 255.255.255.0
#  gateway 192.168.178.1
#  dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4

auto br0
iface br0 inet static
  bridge_ports enp2s0
  address 192.168.178.6
  netmask 255.255.255.0
  gateway 192.168.178.1
  dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4
Zowel de host als VM’s gebruiken netwerkadapter br0 met een eigen vast adres in de reeks 192.168.178.0/24

https://help.ubuntu.com/community/KVM/Networking#Creating_a_network_bridge_on_the_host
Klik links bovenin op Documentatie

De hosting company (Strato) gebruikt volgensmij een DHCP server om mijn server een IP toe te kennen, al is dit adres wel statisch (statisch ingesteld aan hun kant). Ik heb volgensmij alleen maar dit enkele adres tot mijn beschikking. Wanneer ik dit adres statisch probeer toe te kennen verlies ik verbinding en moet ik de hosting company vragen om de server opnieuw te installeren.

 Wat ik frappant vind is dat het toegekende adres hetzelfde is als het publieke IP adres. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft.
Bedankt voor de hulp,
Yves