Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB Opstartlader  (gelezen 846 keer)

GRUB Opstartlader
« Gepost op: 2018/05/12, 21:35:59 »
Op mijn computer met Ubuntu 17-10, zonet (vvor het eerst) met een USB stick Ubuntu 18.04 geugrade.
Het proces is niet voltooid omdat "de installatie van het pakket "grub-efi-amd64-signed" in /target/ is mislukt.
Heb e.e.a. gemeld en ben doorverwezen naar sites waar eerdere meldingen zouden zijn opgelost, maar ik kon daar niet uit.

Vandaar mijn vraag nu of iemand mij kan uitleggen hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik werk al aardig lang met Ubuntu en heb vele upgrades gedaan, maar hier weet ik geen raad mee.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline ajjp

  • Lid
Re: GRUB Opstartlader
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/13, 12:07:41 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GRUB Opstartlader
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/13, 12:14:49 »
Waarschijnlijk geen EFI-partitie?

De kortste klap is om een schone installatie te doen, waarbij je de hele schijf aan 18.04 geeft. Het installatieprogramma Ubiquity zal dan alle bestaande partities verwijderen op de schijf en de boel helemaal opnieuw inrichten. Dit is natuurlijk wel de "nucleaire optie":  je raakt letterlijk alles kwijt!  =D

Onder andere maakt Ubiquity dan een EFI-partitie aan, ter grootte van een halve GB. De installatie zou dan moeten lukken.

Re: GRUB Opstartlader
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/13, 16:29:40 »
Ik moet aller eerst even kwijt, dat ik erg blij ben met een Ubuntu Forum en zijn leden. ;)
Ik heb al zo vaak met de hulp en suggesties van het Forum heel wat probleempjes op kunnen lossen.
Zo ook dit keer weer. In dit geval heb ik het advies van Pjotr opgevolgd en weer met resultaat.

Ook mijn dank aan ajjp natuurlijk, want lag zijn advies klaar als plan B.

Bedankt maar weer !!
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: GRUB Opstartlader
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/13, 21:22:25 »
Ik moet aller eerst even kwijt, dat ik erg blij ben met een Ubuntu Forum en zijn leden. ;)
Ik heb al zo vaak met de hulp en suggesties van het Forum heel wat probleempjes op kunnen lossen.
Zo ook dit keer weer. In dit geval heb ik het advies van Pjotr opgevolgd en weer met resultaat.

Ook mijn dank aan ajjp natuurlijk, want lag zijn advies klaar als plan B.

Bedankt maar weer !!
Peter
Hé Petineke, dit soort reacties zijn altijd erg leuk om te lezen! Nogal wat mensen hier nemen de moeite om iemand die een probleem heeft, te helpen, en als dat dan lukt, maakt dat vrolijk!

Re: GRUB Opstartlader
« Reactie #5 Gepost op: 2018/05/15, 21:36:04 »
         


           ;)
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)