Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!  (gelezen 22523 keer)

Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Gepost op: 2011/10/02, 19:44:49 »
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 20:19:28 door Vistaus »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/02, 19:48:22 »
mooie ontwikkeling! :)

Offline siegi

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/02, 19:49:41 »
Ziet er een leuk idee uit. Maar zelf heb ik eigenlijk meer dan genoeg geheugen zodat swap nooit wordt aangesproken.

Voor mensen met 1GB geheugen of minder kan dit idd een goede optie zijn.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/02, 21:37:31 »
Ramdisk aanmaken, ramdisk met gecomprimeerd fs formatteren (zoals squashfs), bestand op ramdisk maken van N megabyte, bestand formatteren als swap (mkswap), swapon, ???, profijt?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/02, 21:58:41 »
Ik heb dat ding eens op deze PC (mijn supersnelle desktop) geïnstalleerd en alles lijkt toch wel wat sneller.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/02, 22:30:13 »
Versnelling is alleen van nut als je weinig ram hebt want anders maakt het niets uit.

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/02, 23:46:15 »

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

En kost minder :)

Wie gaat er testen met een oude bak?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/03, 07:00:21 »

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

En kost minder :)

Wie gaat er testen met een oude bak?
Is een dualcore pc met 2 gig geheugen goed?
Is de software nog erg instabiel?

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/03, 08:54:39 »
Ga het testen met Athlon XP 800Mhz en 512Mb RAM, er staat wel Mint 11 op maar ik vermoed dat dat ook daar wel op zal lukken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/03, 10:10:01 »
Ik ben benieuwd of dit echt werkt.

Als ik het goed begrijp pakt deze software een stuk van je compters ram geheugen, en maakt daar een ramdisk van waar een stuk gecomprimeeerde swap op staat. Pas wanneer deze gecomprimeerde swap vol geraakt wordt er verder geswapped op schijf. Zoals ik het begrijp heeft dit een tweetal gevolgen.

1. Je computer krijgt minder vrij ram geheugen tot zijn beschikking voor applicaties e.d., het gereserveerde stuk voor de ram disk is namelijk niet meer beschikbaar voor toepassingen. Dit betekent dat je computer eerder gebruik zal moeten maken van swap. Dat lijkt me op zichzelf vertragend werken.

2. De swap wordt een stuk sneller omdat deze voor een deel in het geheugen staat.

Zonder compressie van de swap in het geheugen zou het systeem volgens mij totale onzin zijn (hierbij stel ik mezelf de zelfde vraag als seysayux namelijk). Maar omdat er in de ramdisk swap compressie plaatsvind kan er in feite meer informatie opgeslagen worden in het totaal van ongecomprimeerde vrije ram + gecomprimeerde swap ramdisk dan in de situatie dat er alleen ongecomprimeerde vrije ram is. De compressie zal wel iets aan snelheid kosten, maar blijkbaar is een gecomprimeerde swap ramdisk in het geheugen nog steeds een stuk sneller dan ongecomprimeerde swap op een harde schijf. Vanwege de compressie zou het totaal dus wel eens een win situatie zijn wanneer de ram wordt aangesproken. Het is wel een interessante vraag hoe groot het aandeel swap in je ram geheugen zou moeten zijn. Wordt het te veel, dan zul je wellicht continue gebruik maken van swap, waardoor je systeem juist weer tragen kan worden.

Leuk bedacht. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/03, 10:12:49 door Thomas de Graaff »

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/03, 10:51:47 »
Versnelling is alleen van nut als je weinig ram hebt want anders maakt het niets uit.

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

Toch merk ik hier op deze desktop met 6 GB DDR3 wel enig verschil. Hoe kan dat dan ???

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/03, 11:02:51 »
Versnelling is alleen van nut als je weinig ram hebt want anders maakt het niets uit.

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

Toch merk ik hier op deze desktop met 6 GB DDR3 wel enig verschil. Hoe kan dat dan ???

Dat zit hoogstwaarschijnlijk tussen de oren (no offense)
Ik heb bij dit soort dingen ook altijd de neiging om het te proberen, terwijl ik met mijn 4gb ddr2 ram ook meer dan genoeg heb. Ik weet zeker dat als ik dit zou installeren dat ik dan ook de indruk zou krijgen dat alles sneller was, terwijl als je echt gaat benchmarken ed, de verschillen geen of minimaal zijn.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/03, 11:11:38 »
Voor ik begin; hoe test ik eigenlijk het systeem dan ?

Puur benchmarken of gewoon vanuit gebruikssituaties ?

Heb echt geen idee wat ik nu moet doen om het verschil te testen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/03, 12:31:23 »
Versnelling is alleen van nut als je weinig ram hebt want anders maakt het niets uit.

Voor pc's met minder ram is het wel handig.

Toch merk ik hier op deze desktop met 6 GB DDR3 wel enig verschil. Hoe kan dat dan ???

Dat zit hoogstwaarschijnlijk tussen de oren (no offense)
Ik heb bij dit soort dingen ook altijd de neiging om het te proberen, terwijl ik met mijn 4gb ddr2 ram ook meer dan genoeg heb. Ik weet zeker dat als ik dit zou installeren dat ik dan ook de indruk zou krijgen dat alles sneller was, terwijl als je echt gaat benchmarken ed, de verschillen geen of minimaal zijn.

Nou, het is ook niet dat het lightning fast is, maar ik merk wel dat dingen ietsjes vloeiender gaan.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/03, 12:54:37 »
Het is vooral bedoeld c.q. bruikbaar voor wat oudere machine met wat mindere specs, dus niet zo zeer voor de machines met monster-specs waar veel forumleden mee draaien  ;):

Citaat
This is especially useful for netbooks, old computers (or computers that don't have too much RAM), virtualization or embedded devices but of course, you can use it on any computer.

Ik heb bv een machine  met 1 Gb waar ik ook virtueel XP (512 MB), overigens vanwege Magister  :( in draai. De machine draait goed, totdat ik ga virtualiseren, dan begin het geswap en wordt de machine zo traag als dikke ... Zal het daarvoor eens uitproberen en kijken of het wonder uitkomt...  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/03, 12:59:59 »
Is het in de meeste gevallen niet handiger, om gewoon de swapneiging te verlagen (naar 10 of zelfs 1)? Het lijkt me, dat je daar meestal de grootste snelheidswinst mee haalt....  :P

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/03, 14:17:47 »
Is het in de meeste gevallen niet handiger, om gewoon de swapneiging te verlagen (naar 10 of zelfs 1)? Het lijkt me, dat je daar meestal de grootste snelheidswinst mee haalt....  :P

Al gedaan, maar toch voegt zram nog wat vloeiendheid toe.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/03, 14:54:52 »
@Vistaus, het zit tussen je oren.
Zolang hij niet je swap op je schijf aan spreekt, zal hij dat ook niet op je ram doen.
Zo merk ik ook geen verschil bij de swapneiging te verlagen.

Wat dit doet is eigenlijk zoals eerder gezegd een deel van je ram af halen en vervangen door een gecomprimeerde Swap ruimte waardoor je meer ruimte krijgt.
Ik weet niet hoeveel de compressie is maar het zorgt er voor dat als je wat minder ram hebt, je net iets meer krijgt waardoor programma's minder snel zonder ram komen te zitten.
Hierdoor draaien programma's die wat meer ram gebruiken wat beter en werken ze net of dat je er wat extra ram hebt bij gestoken.
Heb je genoeg ram waardoor je swap nu al niet word aangesproken, dan is dit niet de moeit om te doen. Je systeem word er niet sneller mee.
Kijk dus of je regelmatig aan de max van je ram zit want anders heeft het geen nut om te gebruiken.
Ik denk dat alles van 4 gig en hoger eigenlijk weinig tot niets uit maakt omdat je eigenlijk nooit je swap aan zult spreken.

@tiempjuuhu, Jij zou het goed kunnen proberen. Het kan geen kwaad en ik dank dat je wel wat verschil zult merken met programma's die wat meer ram gebruiken.


Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/03, 16:22:46 »
Nou, het is ook niet dat het lightning fast is, maar ik merk wel dat dingen ietsjes vloeiender gaan.
[/quote]

zowel basissyteem als div distro's in vbox loopt duidelijk soepeler
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/03, 17:30:50 »
@emiel: Aan noyomipa's reactie te zien zit het niet tussen mijn oren hoor.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/03, 17:45:52 »
Ik weet niet hoeveel ram hij heeft.
Tevens zegt hij niet dat het sneller is maar vloeiender. Dat doet mij vermoeden dat hij minder ram heeft.

Bij mij draait alles al vloeiend, maar ik heb 6 gig aan ram en ik moet moeite doen om die vol te krijgen.
Het probleem wat ik eerder krijg, is dat mijn videokaart het niet meer aan kan en dat is bij mij de vertragende factor.


Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/03, 17:53:10 »
Voor normaal thuisgebruik en 2 of meer gb aan ram zal dit niks uitmaken. Ik hoor iedereen altijd maar zeggen dat ze meer ram bijkopen zodat hun pc sneller zal gaan, dan zitten ze met 8gb en krijgen amper 2gb vol.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/03, 18:00:55 »
Voor normaal thuisgebruik en 2 of meer gb aan ram zal dit niks uitmaken. Ik hoor iedereen altijd maar zeggen dat ze meer ram bijkopen zodat hun pc sneller zal gaan, dan zitten ze met 8gb en krijgen amper 2gb vol.

Dat idee heb ik ook.
Veelal van dit soort dingen zit tussen de oren.

@Vistaus, hier een tip om je Libre Office heel snel op te laten starten.
Start Libre Office, ga naar Extra, Opties, onder LibreOffice naar Geheugen en vink dan SnelStarter op systeembalk inschakelen aan.
Sluit Libre Office en start het weer op en zie het resultaat.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/03, 18:29:33 »
Voor normaal thuisgebruik en 2 of meer gb aan ram zal dit niks uitmaken. Ik hoor iedereen altijd maar zeggen dat ze meer ram bijkopen zodat hun pc sneller zal gaan, dan zitten ze met 8gb en krijgen amper 2gb vol.
M'n vader is er ook een van het type 'meer geheugen doet de pc sneller gaan!'. Vaak is de herinstallatie van Windows of de overstap op een veel beter systeem een veel betere oplossing dan extra geheugen erin proppen ;)

Verder kan het bij Vistaus gewoon zijn dat hij meer gebruik maakt van het SWAP-geheugen omdat hij veel programma's heeft openstaan o.i.d. Zram zou dan wel kunnen helpen idd (en dus nee, 't hoeft niet tussen z'n oren te zitten. Al weet je het met Vistaus natuurlijk noooooooit   XD)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/03, 18:37:49 »
Hahaha nee je hebt gelijk er hoeft helemaal niets tussen de oren te zitten bij Vistaus. XD ;)

Als hij veel open heeft staan dan kan dat wel wat uit maken.
Maar dan nog moet je heel veel open hebben staan.
Ik heb 5 bureaubladen en op allen staat minimaal 1 programma te draaien en op een aantal 2 en zelfs meer.
Ondanks dat zit ik op 17 tot max 20% van mijn ram.
Swap is altijd 0 bij mij.