Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!  (gelezen 22389 keer)

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/03, 20:20:43 »
@emiel: Ik haat LO.
@crashit: Precies. Ik heb wel wat zware dingen draaien zo nu en dan en dan merk ik dus dat dingen minder vloeiend gaan. Spreek over 11.10 Unity. Maar met deze zram blijft alles vloeiend.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/03, 20:59:35 »
Ik weet niet hoeveel ram hij heeft.
Tevens zegt hij niet dat het sneller is maar vloeiender. Dat doet mij vermoeden dat hij minder ram heeft.

4gb / 800 , maar het systeem loopt  "gewoon" soepeler en debian & 11.10 beta in Vbox lopen met 1,7 Gb ook soepeler dan voorheen. Progs: veel muziek en foto's bewerken. Marco
« Laatst bewerkt op: 2011/10/03, 21:02:34 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/03, 21:21:00 »
Voor normaal thuisgebruik en 2 of meer gb aan ram zal dit niks uitmaken. Ik hoor iedereen altijd maar zeggen dat ze meer ram bijkopen zodat hun pc sneller zal gaan, dan zitten ze met 8gb en krijgen amper 2gb vol.

Dat idee heb ik ook.
Veelal van dit soort dingen zit tussen de oren.

@Vistaus, hier een tip om je Libre Office heel snel op te laten starten.
Start Libre Office, ga naar Extra, Opties, onder LibreOffice naar Geheugen en vink dan SnelStarter op systeembalk inschakelen aan.
Sluit Libre Office en start het weer op en zie het resultaat.


Wow :o Trouwens merk ik geen verschil met zram.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/03, 21:56:55 »
Op mijn 1 GB systeem heb ik dikwijls gruwelijke "freezes" als mijn swap voor het eerst aangesproken wordt. Het systeem blijft ettelijke minuten bevroren. Ik moet de enige zijn, want niemand anders lijkt daar onder Ubuntu 11.04 last van te hebben. Ik heb uit pure wanhoop maar eens zram geïnstalleerd: eens zien of het hier helpt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/03, 22:16:51 »
Heb nu ook de Zram geïnstalleerd. (Start automatisch mee op) Mijn swap staat dus uit. (Pentium 4 2Ghz met 1024MB Ram; Ubuntu 11.10)
Lijkt beter/vloeiender te werken maar ga nog niet te snel zeggen dat  het beter is. Ik zie wel wat het doet. Ga het ook eens op mijn Laptop zetten (slechts 512MB) (Edit: Zal niet gaan. Je kan het enkel installeren in 11.04 en zoals bij mijn desktop op 11.10. Blijkbaar zijn in 10.04 oudere pakketten aanwezig die dus niet compatibel zijn. Spijtig).

Heb nu in Schijfgereedschap een Zram schijf staan:




En met top in de terminal geeft dit (na openen van een 15 tal programma's (met film van youtube movie draaiend). De swap is dus de Zram schijf, en NIET de gebruikelijke swap. [Let ook even op hoeveel FireFox (7.0.1) maar gebruikt van het geheugen (vroeger zeker 50MB) of dit komt door de Zram denk ik niet/weet ik niet, het viel mij ineens op dat versie 7 zo weinig ram gebruikt. Een hele verbetering.]

« Laatst bewerkt op: 2011/10/03, 23:07:46 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/03, 22:45:51 »
Ik heb dit topic na enige aarzeling toch verplaatst naar Etalage, omdat dit een soort van tip is.

Er is nog wat discussie of het wel of niet helpt dan wel illusoir zou kunnen zijn. Als we dit willen vaststellen, geldt: meten is weten. Alleen, dit is voor iedereen anders. Hardware is verschillend, de een heeft deze applicaties open staan, de ander die.
Eenieder staat het vrij om al deze vrijheidsgraden tegen elkaar af te wegen.

Om maar wat te noemen: voor die 4 GB RAM op mijn laptop, voornamelijk browsend en een enkel OO docje, denk ik niet dat dit iets gaat toevoegen. Dat kan voor een ander zomaar anders zijn, doe u er uw mogelijk voordeel mee in dat geval  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/03, 22:48:07 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/04, 01:08:33 »
Ik weet niet hoeveel ram hij heeft.
Tevens zegt hij niet dat het sneller is maar vloeiender. Dat doet mij vermoeden dat hij minder ram heeft.

4gb / 800 , maar het systeem loopt  "gewoon" soepeler en debian & 11.10 beta in Vbox lopen met 1,7 Gb ook soepeler dan voorheen. Progs: veel muziek en foto's bewerken. Marco

Dan is het te begrijpen dat je het merkt.
Je hebt in Vbox nog geen 2 gig ram en voor de rest houd je ook geen 4 gig meer over als je Vbox draait.
Ik heb 6 gig maar ook met Vbox waar ik Win 8 in draai, merk ik geen verschil en ik heb 3 gig aan Win 8 toegewezen.

Heb denk ik nog te veel ram over voor de rest.
Zal eens testen door meer open te zetten en 2 systemen te draaien en Vbox.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/04, 07:45:45 »
Blijkbaar kan je ook meerdere Zram schijven aanmaken:
http://weirdfellow.wordpress.com/2011/05/04/compressed-ram-with-zram/
Zo'n zelfde bestand staat al in /etc/init maar is lichtjes anders dan hetgeen in de bovenstaande link staat.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/04, 08:50:32 »
Op Mint 11 draait de zram ook goed.
Mijn spec's 512mb Ram en een Athlon XP 800Mhz processor laten eerder zo'n kunstgreep wel goed toe.

Ik krijg ook de indruk dat alles vloeiender verloopt; LO / browser x2/ een Gimp en een uitgeklapte home-map.

Het loopt beter is mijn indruk. Maar de effectieve snelheidswinst zou ik moeten benchmarken om iets concreets op dit forum te zetten.

Ons video-streaming progje samen met een browser actief is wel beter; ik kan tenminste beiden draaien zonder 'haperingen'.

@Heir4c:
Citaat
The script should work with Linux kernel 2.6.37.1+.

Dit ter info.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/04, 11:12:27 »
Mooi dat het bij jou ook zo goed draait Joris. Dat is inderdaad een hele verbetering, zo te horen :)

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/04, 11:32:58 »
Ik heb dat streamen + browser nog wat verder uitgetest met een multicam-systeem (5 camera's) en dan nog getest.
Maar dat is voor zram zelfs te veel. Maar met 2 camera's en een browser kan ik met die spec's wel werken (daarvoor niet of amper)

Dit opent perspectieven ! In elk geval ga ik het ook testen op een 4Gb Ram systeem met zram, en zien wat het dan geeft. (4Gb is voor ons eigenlijk een minimum (volgens de IT-man) met 6 camera's dus mocht zram een 'verlichting' geven = disco ! )

In elk geval, na nog wat meer uittesten met zwaardere progjes, is er een wezenlijk verschil met een identieke laptop zonder zram (oude athlon XP laptops). Let wel ik heb met Mint 11 getest, dit door toeval.

Wel een vraagje; moet je bij elke kernel-update dit scriptje terug installeren of is het een eenmalige installatie ? Dat kan ik niet goed uitmaken van de uitleg op die site.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/04, 18:55:57 »
Ik denk het niet. Het werkt vanaf de kernel 2.6.37.1
Ik heb hier op mijn laptop met 10.04 een lagere kernel en daardoor werkt het hier niet.
Op mijn 11.10 dus wel en dat is met de Linuxkernel 3.0.0-12-generic.
Dus ik denk dat je niets moet herinstalleren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/04, 19:42:03 »
@Heir4c; klopt, heb een dist-upgrade gedaan en met een nieuwe kernel en het blijft werken.
Dat is het voordeel van Mint, dat je de kernel-updates zelf moet doen.

Dit is echt top dat zram !
« Laatst bewerkt op: 2011/10/04, 19:43:55 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/05, 00:31:54 »
Lijkt me leuk om dit eens met een aantal mensen te testen.

22 oktober in Apeldoorn?
Ik zorg dan voor een systeem met "maar" 512 mb.
Dan kunnen we kijken wat Ubuntu doet zonder en met ZRAM  =D

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/05, 00:33:54 »
Ik vind het prima Maarten :)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/05, 07:11:12 »
Lijkt me leuk om dit eens met een aantal mensen te testen.

22 oktober in Apeldoorn?
Ik zorg dan voor een systeem met "maar" 512 mb.
Dan kunnen we kijken wat Ubuntu doet zonder en met ZRAM  =D
Dan is het imho handiger om het de 29e te doen, tijdens de meeting, kan ik er ook bij zijn, vind ik wel zo leuk ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/05, 12:44:09 »
Het scriptje maakt twee ramschijven aan, die samen even groot zijn als je RAM.

~$ cat /proc/swaps
Filename Type Size Used Priority
/dev/sda6                               partition 2928636 0 -1
/dev/zram0                              partition 512524 1488 100
/dev/zram1                              partition 512524 1500 100
Die ramschijven worden dynamisch gealloceerd. In theorie zou op een bepaald moment dus het meeste van je werkgeheugen kunnen bestaan uit weggeswapt geheugen. Het weggeswapte geheugen is gecomprimeerd, zodat aldus meer geheugendata in RAM kan blijven bestaan vooraleer swap op een harde schijf moet aangesproken worden.

Door twee swapruimtes te maken en die dezelfde prioriteit te geven, gebruikt het systeem de twee swaps parallel. Dit kan de snelheid waarmee swap kan aangesproken worden, verhogen. Dat is zeker het geval wanneer swaps op verschillende schijven, aangestuurd door verschillende controllers staan. Of dat voor RAM ook zo geldt, durf ik betwijfelen.

Zoals reeds vermeld, heb ik het (schijnbaar unieke?) probleem dat bij eerste swapgebruik mijn computer minuten lang bevriest, terwijl zo een 200 mega aan swapdata weggeschreven worden. zram stelt het moment waar de harde schijf moet gebruikt worden, uit. Op het ogenblik dat de schijf gebruikt wordt, merk je dat ook nog overduidelijk, maar blijkbaar worden dan kleinere stukken weggeschreven, waardoor het systeem niet meer voor zo lang totaal bevroren is.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/05, 12:48:44 »
@vanadium dat hij er 2 aanmaakt is niet altijd het geval, bij mij zijn het er 4.

Ik heb het ook geïnstalleerd op een oudere computer en het werkt stukken beter. Bedankt voor de tip!
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/05, 14:05:55 »
Ik heb het op mijn laptop gezet maar ik merk totaal geen verschil.
Ik ga het volgende week proberen op een p4 die ik hier heb staan. Die heeft niet zo veel ram als wat ik in mij laptop heb en daar merkte ik wel dat ik aan mijn max zat met ram, dus daar is de kans groot dat ik verschil merk.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/06, 10:17:49 »
Weet iemand hoe je 10.04.3 verbeterde performance kan krijgen.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/06, 10:34:22 »
@stamper: waarschijnlijk door je werkgeheugen te vergroten. In ieder geval deze zram NIET installeren (zie bovenstaande antwoorden), je kernel is daarvoor niet geschikt. Natuurlijk kan je een recente kernel installeren op je LTS maar dan kan het zijn dat die niet meer zo stabiel loopt (hoewel ik er een goede ervaring mee heb).

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/06, 11:12:23 »
Joris +1
Ik heb er ook goede ervaring mee met op 10.04 een nieuwere kernel installeren.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #47 Gepost op: 2011/10/06, 12:07:42 »
Ik draai sinds kort met Kernel 2.6.38-10.

Loopt stabiel en zonder problemen.

Wacht wel op 12.04 LTS.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #48 Gepost op: 2011/10/06, 12:13:36 »
Nou, in dat geval kun je zram wel installeren. Want zram werkt vanaf kernel 2.6.37. Dus ik zou zeggen: installeer het.

Re: Verbeterde performance in Linux met ZRAM!
« Reactie #49 Gepost op: 2011/10/06, 18:03:07 »
Lijkt me leuk om dit eens met een aantal mensen te testen.

22 oktober in Apeldoorn?
Ik zorg dan voor een systeem met "maar" 512 mb.
Dan kunnen we kijken wat Ubuntu doet zonder en met ZRAM  =D

Het is ook mogelijk om op andere pc's met veel geheugen maar 512 MB te gebruiken. Voeg dan mem=512M toe aan de kernel lijn in grub.

Of wellicht nog minder geheugen toekennen. Wellicht dat je dan eerder resultaat ziet van ZRAM.