Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet  (gelezen 1538 keer)

Offline John K

  • Lid
Ik heb 8.04 opnieuw geinstalleerd, ik heb /Home op een aparte partitie staan maar nu lukt het niet een bestaande gebruiker toe te voegen. Bij 7.04 kon ik na een nieuwe install gewoon een bestaande oude gebruiker toevoegen waarna alle instellingen weer tevoorschijn kwamen, inclusief mail etc.

Met 8.04 lukt dit niet, ik krijg de melding "Home directory already exist, please enter a different home directory path".

Hoe kan ik de gebruiker alsnog toevoegen? Zoi niet, wat is dan het nut van /Home op een aparte partitie?

John K

8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/11, 18:22:27 »
Je moet de home-dir een andere naam geven. Dan de user aanmaken. Ubuntu maakt dan de homedir opnieuw aan maar die is dan leeg. Tenslotte al de data copiëren en het origineel wissen.

Persoonlijk werk ik met de temminal om deze handekingen te doen omdat je met het copiëren de optie "preserve" gebruiken zodat ik zeker ben dat de rechten van de bestanden behouden blijven.

Let op, als je meerdere gebruikers op je pc hebt, dat de user-ID dezelfde is als voorheen...

Als je vragen hebt...

Offline John K

  • Lid
8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/11, 18:32:03 »
Hoe geef ik de /Home dir een andere naam? En hoe kopieer ik alle inhoud naar de nieuwe /Home map?

Ik heb al eens op een ander computer een /Home gekopieerd (select all), maar als ik dan met de nieuwe gebruiker bijv. mail wilde openen, kwam er de error dat de map in gebruik was bij een andergebruiker en ik geen rechten had.

Is er geen elegantere methode? De gebruiker welke ik moest opgeven bij installatie komt wel met /Home tevoorschijn, waarom een tweede, derde etc. dan niet? Ik heb het idee dat 8.04 door al zijn restricties er voor de 'gewone' (die echt  wil werken met de computer) gebruiker niet eenvoudiger op is geworden!?

Groeten John K

Offline vanadium

  • Lid
8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/11, 19:46:13 »
Citaat
Ik heb het idee dat 8.04 door al zijn restricties er voor de 'gewone' (die echt  wil werken met de computer) gebruiker niet eenvoudiger op is geworden!?
Je vereisten, instellingen van een andere installatie overnemen, zijn alvast niet gewoon. Waarom zou je nu niet op de gewone manier nieuwe gebruikers creëren en daarna hun account inrichten? Als je "gewone" gebruiker wil zijn, stel dan "gewone" vereisten. Wat je vraagt kán met linux. Alleen moet je dan wat meer systeemkennis hebben.

8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/11, 21:32:00 »
Citaat van: vanadium
Citaat
Ik heb het idee dat 8.04 door al zijn restricties er voor de 'gewone' (die echt  wil werken met de computer) gebruiker niet eenvoudiger op is geworden!?
Je vereisten, instellingen van een andere installatie overnemen, zijn alvast niet gewoon. Waarom zou je nu niet op de gewone manier nieuwe gebruikers creëren en daarna hun account inrichten? Als je "gewone" gebruiker wil zijn, stel dan "gewone" vereisten. Wat je vraagt kán met linux. Alleen moet je dan wat meer systeemkennis hebben.
Volledig mee akkoord. Probeer zulke dingen eens met een andere OS... Ook heel erg moeilijk hoor...

enfin ik kan je wel enkele regeltjes geven om van te starten, echter gebruik op eigen risico...

vb De user "dadio" stond er al op... Die zijn gegevens wil ik overnemen.

Voor dat je de user aan maakt het volgende doen:
sudo mv /home/dadio /home/dadio_oud

Maak dan de user dadio aan...

Dan alles copieren met
sudo cp -r --preserve /home/dadio_oud /home/dadio

Eerst testen... Dus log eens in op dadio

Dan kan je de oude map wissen...
sudo rm -r /home/dadio_old


LET OP:
Als je een gebruiker aanmaakt kan je in de advanced tab kijken welke user-ID de nieuwe gebruiker gaat hebben. Die moet hetzelfde zijn als voor de herinstallatie. Lukt dit niet, kan je wel nog altijd het volgende doen:
sudo chown -R dadio:dadio /home/dadio

Ik raad wel aan om eens elk commando dat je niet kent, even de handleiding ervan te lezen door het volgende in te tikken: man [commando]

vb: man chown

Succes,

Dadio

Offline vanadium

  • Lid
Re: 8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/12, 09:16:31 »
Als je de commandolijn-tools gebruikt, kan je ook zelf bepalen welke user id de gebruiker krijgt.

Offline John K

  • Lid
Re: 8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/12, 15:59:55 »
Ik blijf het vreemd vinden. Tot en met 7.10 kon ik gewoon een verse install doen bijv. van 7.04 naar 7.10 waarbij de gebruikers van de mappen in /Home gewoon aangemaakt konden worden???Of heb ik dit mis? Het is een heel gedoe om per gebruiker na iedere update alle instellingen weer in te moeten voeren of te kopieren, en dan maar hopen dat je niet alle mails etc. kwijtraakt. Nogmaals, waar dient een /Home op een aparte partitie dan voor? Ik heb niet 1 gebruiker per computer (daarbij wordt overigens WEL de /Home overgenomen, maar 4 gebruikers. 

Offline John K

  • Lid
Re: 8.04 opnieuw geinstalleerd, bestaande gebruiker toevoegen lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/13, 20:33:59 »
Citaat van: vanadium

Voor dat je de user aan maakt het volgende doen:
sudo mv /home/dadio /home/dadio_oud

Maak dan de user dadio aan...

Dan alles copieren met
sudo cp -r --preserve /home/dadio_oud /home/dadio

Eerst testen... Dus log eens in op dadio

Dan kan je de oude map wissen...
sudo rm -r /home/dadio_old


Hier gaat het niet goed, de map hernoemen naar old werkte wel, maar wanneer ik dit commando
sudo cp -r --preserve /home/dadio_oud /home/dadio (met eigen gebruikersnaam) invoer na de nieuwe gebruiker te hebben aangemaakt, krijg ik in mijn nieuwe /Home map een map Examples en de map dadio_old. Dit klopt niet. Wanneer ik met CTRL H in beide mappen dadio en dadio_old kijk staat er in beide niet hezelfde. Ik heb met sudo nautilus de mappen home_old in de nieuwe /Home gekopieerd, maar wanneer ik inlog op de nieuwe gebruiker, lukt dit niet.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

John K

(P.s overal waar dadio staat heb ik natuurlijk de eigen gebruikersnaam gebruikt).