Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?  (gelezen 10391 keer)

Danny_Joris

  • Gast
Hallo iedereen,

Ik zou graag windows xp vervangen door ubuntu.
Mijn harde schijf is er één van 160gig in partities. (maxtor)

c: 39.1 Gb  ntfs (windows en programma's -> mag verwijderd worden)
d: 105.5 Gb ntfs (bestanden, backup, muziek, films etc..-> wil ik bijhouden)
e: 4.5 Gb ntfs (hier zat mijn verborgen werkbestand van windows in, weet ook niet waarom maar iemand had mij dat aangeraden.)
waar die overige 10 Gb zitten weet ik niet, maar ik heb ook geen zin ze te gaan zoeken... :-)

voor linux te draaien heb je blijkbaar een ander bestandssysteem nodig. ntfs wordt dan FAT32 bij het formatteren heb ik begrepen.

1) begrijp ik het goed dat linux wel bestanden op ntfs kan lezen, maar niet kan bewerken?

2) Als dat waar is, is de enige mogenlijkheid dan om de volledige 100 Gb van die d: schijf tijdelijk te verplaatsen naar een externe schijf? (die ik dan nog moet gaan bijkopen of lenen) en daarna diezelfde bestanden weer op de FAT32 te plaatsen?

3) ik had ook de indruk dat de live-cd bij het installeren niet de optie laat om een reeds bestaande partitie te formatteren. (enkel c: bijv.) Het kan ook uit schrik iets verkeerds te verwijderen zijn natuurlijk...

4) ik heb ook de tread gelezen over bestanden die niet meer toegankelijk zijn. Ik heb ooit eens mijn windows opnieuw geïnstalleerd op c: en daarna kreeg ik een bepaalde map met bestanden op d: niet meer open omdat ik plots 'een andere gebruiker' was. Ze zitten nog altijd vast trouwens. Ik heb ook schrik dat wanneer ik linux installeer dat opnieuw gaat gebeuren.

Je ziet door de extreem eenvoudige beschrijvingen dat ik noob ben, maar ik wil geen stomme fouten maken, vandaar... :-)
heb deze vraag niet onmiddelijk ergens anders zien staan.
alvast bedankt voor de aandacht ! :-)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/12, 08:32:28 »
1) dat klopt. Al zijn er mensen op dit forum die succes hebben met ntfs-3g of zoiets.
2) idd :)
3) dat is ook mijn ervaring. Ik denk dat je eerst op de een of andere manier ruimte moet voorzien.
4) ik denk dat die thread te maken had met het feit dat die gebruiker wel heel slordig geweest was en gewoon alles eraf gekieperd had.

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/12, 08:42:07 »
Eerst een vraagje : wil je alleen op ubuntu draaien of wil je een dual boot systeem met xp :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/12, 08:42:52 »
2) als ik dan toch een nieuwe harde schijf moet kopen kan ik evergoed daar ubuntu opzetten en windows laten staan... beetje onnozel eigenlijk :)

bedankt voor de ultrasnelle post!! ...

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/12, 08:46:37 »
nee, enkel ubuntu. als ik dualboot gebruik, heb ik helemaal geen plek meer voor mijn bestanden :)

heb nog wel wat vraagjes over het runnen van .exe en windows programmas op linux. heb gezien dat er een programmaatjes is dat crossover 6 heet...
...en dat ga ik nu eerst eens uitpluizen op andere topics :)

Offline anko

  • Lid
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/12, 08:48:07 »
Citaat van: kennywest
1) dat klopt. Al zijn er mensen op dit forum die succes hebben met ntfs-3g of zoiets.
ntfs-3g is via Synaptic pakketbeheer te installeren en wordt volledig ondersteund.
Bij het mounten als type niet 'ntfs' opgeven maar ntfs-3g.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/12, 08:53:04 »
Note to myself: Wine ;)

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/12, 08:55:35 »
Dus Anko: is dat dan bruikbaar voor mij? zou dat de oplossing kunnen zijn? Moet ik dan best synaptic ipv ubuntu installeren? of een deeltje er van?

omg, ik voel mij dom :)

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/12, 08:59:55 »
-eerst maar eens je gegevens van D:\ veiligstellen op een externe hdd
-wine is idd een emulator om Win prog te draaien
-synaptic is een onderdeel van ubuntu, geen os ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/12, 09:34:00 »
Citaat van: Danny_Joris
Dus Anko: is dat dan bruikbaar voor mij? zou dat de oplossing kunnen zijn? Moet ik dan best synaptic ipv ubuntu installeren? of een deeltje er van?

omg, ik voel mij dom :)
Je bent niet dom, wij gaan een beetje snel:

Effe samenvatten? ;)

In ubuntu hebben wij een programma synaptic. Via dit programma downloaden en installeren we 99% van de programma's die we willen gebruiken. Geen geprul meer om op internet naar programma's te zoeken. Alles doen via synatic!

Ubuntu kan op ntfs-schijven schrijven maar dat is niet raadzaam. De meeste maken een apparte partitie waar bestanden op komen die ze samen met windows en ubuntu gebruiken. Die wordt dan meestal geformatteerd als FAT32

ik heb het gevoel dat je nog niet zo veel ervaring hebt met linux. Ik raad je aan om toch ubuntu langs windows te installeren( dual boot). Voor ubuntu heb je maar 5 Gb nodig. (officieel 2 Gb maar dat is gewoon net genoeg voor installatie, ik werk nu al een hele tijd met 5 Gb) Films, mp3 en foto's staan bij mij op een apparte partitie.

Met de liveCD kan je bijna alles doen met je partities wat je maar wil. Maar.... De liveCD van ubunru 'fiesty fawn' hindert u met je werk (wat precies ga ik je nu niet uitleggen, is ook niet nodig). De meeste gebruiken 'Gparted liveCD' Dat is een Cd speciaal om uw partities te bewerken. Dit kan je gewoon downloaden van het internet (Toch nog iets gewoon te downloaden via het internet: die 1% dus).

Helpt dit?

Offline Hanssun

  • Lid
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/12, 09:45:15 »
Hallo Danny
ik heb alles van windows eraf gegooid dus een schonen installatie , ik heb natuurlijk van mijn documenten die ik niet kwijt wilde een backup gemaakt en op een externe harde shijf gezet.
Toen ben ik naar http://mir.zyrianes.net/ubuntustudio/7.04/ en heb Ubuntu Studio 7.04 gedownload en alles werkt super goed..... zie ook  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2313/54 .
ik wens je veel succes

gr Hans,

                                                                   

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/12, 10:07:31 »
mooie samenvatting Dadio, sorry, k' was een beetje snel :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/12, 10:33:58 »
Dadio heeft idd een punt Danny om eerst ubuntu samen met xp te installeren. Daarvoor is de live cd van gparted uitstekend geschikt. Je kan het iso bestand HIER downloaden. Daarna op cd branden en de pc ermee opstarten.
Dan kun je de bestaande partities aanpassen (verkleinen meet behoud van gegevens) Je zorgt ervoor dat je op het einde van je schijf een vrij niet toegewezen gedeelte krijgt. Daarna kun je de iso van de live cd HIERdownloaden en op cd branden. Als je zover bent geef maar een seintje ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/13, 01:09:13 »
ok de situatie nu:

Op aanraden van jullie ga ik een dualboot proberen.
Ik heb gParted aan de praat gekregen en dit van mijn harde schijf gemaakt:

c: 27.2 Gb  ntfs (windows en programma's)
d: 105.5 Gb ntfs (bestanden, backup, muziek, films etc..-> wil ik bijhouden)
e: 2.22 Gb ntfs (verborgen werkbestand van windows)

h: 2.27 Gb FAT32   (is de helft van mijn vroegere e: want die was toch te groot)
      Deze wil ik gebruiken voor de SWAT-file
i: 6.85 Gb FAT32 primair   (deze wil ik gebruiken om linux bestanden op te slaan)
j: 4.88 Gb FAT32 primair   ( deze is bedoeld om Ubuntu op te zetten)


Ik heb ook al via de liveUbuntu proberen te installeren, maar ik kan niet de correcte partitie aanduiden waar ik graag ubuntu zou willen zien staan... Ik kan op dit moment dus niet voort..


Ik vind het zelf al wel een zootje aan het worden. Maar ik heb er voorlopig nog zicht op. Is het ook niet zo dat hoe meer partities je maakt, hoe trager je computer werkt?
Ik denk dat ik best toch een tweede harde schijf koop, om wat orde op zaken te stellen. nu staat alles zo krap bij elkaar..

alvast bedankt :)

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/13, 01:12:18 »
Ik heb ook een screenshot gemaakt met gParted, maar die is spoorloos... :)

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/13, 01:26:15 »
In afwachting op een eventuele oplossing, defragmenteer ik nu mijn c:.  Al vrees ik dat ik dat voor het partitioneren moest doen. Ik wou die vraag nog stellen, maar ik dacht dat ik weer met een onnozele vraag zou afkomen.  Dus vanaf nu stel ik ook vragen die onbenullig lijken... :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/13, 01:37:01 »
Defragmenteren had je eigenlijk eerst moeten doen, maar als het allemaal goed gegaan is, dan heb je geluk :)

De partities die je hebt gemaakt kloppen niet helemaal:
De swap (niet swat ;)) partitie moet de swap indeling hebben.
De andere partities moeten ext3 zijn.

Het is niet mogelijk Linux te installeren op een fat32 partitie.

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/13, 05:23:58 »
Hey Johan,

bedankt voor de tips.

Ja dat defragmenteren, ik denk dat ik daar geluk mee gehad heb. Toen ik windows herstarte deed ie wel een diskcheck, dus windows had wel iets in de mot :) . Nu heb ik nog geen problemen tegengekomen met windows maar ik veronderstel wel dat er IETS weg zal zijn. Die partitie is van 40 naar 27 Gb gegaan en er stond 15 Gb ongefragmenteerde bestanden op.  Maar alles stond nog relatief bijeen denk ik..

Ubuntu is nu geïnstalleerd en ik ben alles wat aan het instellen en aant uitvlooien.
-weet er iemand trouwens hoe je de bladwijzers van firefox kan overbrengen naar de ubuntu-versie? ik heb die niet in mijn mappen zien staan...
-ik heb ook bij het begin een hele lijst updates gedownload waar ik niks van snapte, maar omdat het mij aangeboden werd heb ik ze allemaal binnengehaald. hoop dat dat ok was. +- 175 mb

nu heb ik nog een heleboel vragen (ik vind mijn twee ext3 partities niet echt exact, en ik begrijp die ingewikkelde mappenstuctuur nog niet) maar ik denk dat ik daar eens een handleiding/boek voor ga kopen.

Jullie zijn allemaal heel hard bedankt !! ik ben vandaag weer een klein beetje minder noob geworden, zie... :)

erikapekop

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/13, 13:06:32 »
Dappere Danny_Joris,

Ik herken je gezwoeg. Zelf ben ik blij met mijn dual boot, omdat ik een aantal dingen nog niet kan. De info op het forum heeft mij op weg geholpen bij mijn eerste schreden  met Ubuntu. Ook de info op/via de website is erg prettig en pragmatisch. Voor mijn eerste overgang naar Ubuntu vond ik het volgende boek wel handig: Moving to Ubuntu Linux, van Marcel Gagné. isbn 0-321-42722-X.
Iemand op dit forum sprak de volgende wijze woorden. Neem de tijd om even te wennen aan Ubuntu. Bij Windows ben je  er ook ingegroeid en nu moet je weer even wennen omdat het wel op elkaar lijkt, maar toch net effe anders (en soms heel anders) werkt. Succes.

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/13, 14:20:44 »
Hallo Danny,
So far so good
Open eens een terminal ( toepassingen>hulpmiddelen>terminalvenster) en kopïeer dit commando :
sudo fdisk -lPost hier de uitdraai, dan krijg je een woordje uitleg ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/13, 14:48:59 »
Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        3563    28619766    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            5100       19456   115322602+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3            4203        5099     7205152+  83  Linux
/dev/sda4            3564        4202     5132767+  83  Linux
/dev/sda5            5100       18867   110591428+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           18868       19158     2337426    7  HPFS/NTFS
/dev/sda7           19159       19456     2393653+  82  Linux wisselgeheugen

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/13, 16:09:37 »
Linux gebruikt geen letters zoals win om zijn part. aan te duiden.Partities zijn voor linux mappen. Dus jouw opstart part ( C) = /dev/sda1
De eerste schijf = hda, de tweede hdb, enz.. In dit geval sda (sata schijf) De nummers geven de part aan : sda1, sda2
Je kan max 4 part op een schijf hebben : 1 t/m 4. Dit kan een primaire zijn of een uitgebreide(extended) Voordeel is dat je in een uitgebreide part; onbeperkt logische stations kan maken : deze nummering begint vanaf 5. In jouw geval is dit sda2.
jij hebt dus 3 primaire part : sda1, sda3, sda4
sda2 is de extended met als logische stations : sda5, sda6 en sda7
In feite heb je het volgende nodig :
sda1 : windows ntfs en opstart
sda2 : uitgebreide met
sda5 : / partitie (systeem linux) ext3
sda6 : /home : je persoonlijke map ext3
sda6 : fat32 : gegevens waar je met beide os op kunt werken
sda7 :swat (wisselgeheugen linux)

wisselgeheugen van Win kan gerust op die eerste partitie
je bookmarks van firefox kan je syncroniseren als je "foxmarks" installeert (extensie in firefox)
greetz
;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/20, 20:35:44 »
Hey Summer,

Ik zal even beschrijven hoe mijn pc er nu uit ziet. :)



Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        3563    28619766    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            5100       19456   115322602+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3            4203        5099     7205152+  83  Linux
/dev/sda4            3564        4202     5132767+  83  Linux
/dev/sda5           18868       19158     2337426    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           19159       19456     2393653+  82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda7            5100       18867   110591397    b  W95 FAT32

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Schijf /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       50993   409601241    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sdb2           50994       60801    78782760    7  HPFS/NTFS




Heb dus een externe schijf van 500 Gb gekocht en heb die in een FAT32 en een NTFS gesplitst om op die NTFS bestanden groter dan 4Gb te kunnen zetten. Wat ik behoorlijk vervelend vind, omdat ik mijn harde schijf alweer moet opsplitsen.

mijn vroegere D: heb ik volledig verplaatst naar de nieuwe externe FAT32. En heb van die D: een FAT 32 gemaakt die nu dus leeg is. Als ik die wil openen met ubuntu, vraagt die voor mijn wachtwoord. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dat niet meer hoef te doen?
Op sommige verplaatste mappen staan nu slotjes, maar ik heb eens vluchtig gekeken en voorlopig heb ik nog geen bestanden gevonden die effectief vastzitten.

Voorlopig heb ik het gevoel dat sinds ik ubuntu geinstalleerd heb -om eens te proberen- ik mij al in allerlei bochten aan het wringen ben om mijn systeem op orde te krijgen... Ik zit nu al met 9 partities. :(

Bovendien zie ik het voordeel nog niet op windows. voor mijn programma's te gebruiken moet ik over en weer switchen. Ook om gewoon een bestand te verzetten of hernoemen. Als ik ergens een programma moet installeren, krijg ik als instructie een hele bladzijde code's. Als ik iets geinstalleerd krijg, vind ik het niet terug op mijn harde schijf, etc... Ik kan niets groter dan 4 Gb opslaan...

Ben wel blij met een alternatief voor window$ en het feit dat linux net als mozilla door onafhankelijken gemaakt wordt.

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/20, 20:40:28 »
die slotjes op mijn mappen (die voorlopig onschadelijk lijken) was hetgeen ik schrik voor had in puntje 4 van mijn allereerste post...

Danny_Joris

  • Gast
Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/20, 20:48:15 »
ok, heb net gezien dat die slotjes op de mappen en het paswoord ingeven bij mijn oude D: over hetzelfde gaan. Het heeft iets te maken met -eigenschappen-rechten. Er staat danny-Danny Joris. En ik zou dat graag openstellen (ik ben zowiso de enige gebruiker...)