Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scanner  (gelezen 2049 keer)

Offline juup

  • Lid
scanner
« Gepost op: 2006/07/03, 11:10:49 »
Ik heb een oude scanner gekregen een HP 3200C. Ik heb hem op de printerpoort aangesloten. Xsane herkent hem niet. Kooka ook niet. Ze willen aldoor via Pinnacle TV gaan scannen. Kan ik een opdracht; zoek scanner o.i.d geven? In Xsane heb die optie niet gevonden. Weer iets in Terminalvenster vrees ik!
Juup

Azalin

  • Gast
scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/03, 11:21:06 »
Dat hij steeds via de Pinnacle TV kaart wil scannen komt omdat er in je /etc/sane.d/dll.conf een stuurprogramma voor v4l (oid) vermeld staat. Het beste kun je die dll.conf met een tekst edit programma (gedit bijvoorbeeld) bewerken en voor de regel waar v4l staat een # plaatsen. Nu wordt namelijk je TV kaart als scanner gezien.

Het volgende probleem is dat zonder root rechten zal SANE je paralelle scanner niet gaan aansturen. Het beste zou je dit via het netwerk kunnen doen. Een ander alternatief is Xsane root rechten geven maar dat is niet echt aan te raden. Wel zou je voor

Offline Jenske

  • Lid
scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/07, 15:43:54 »
Ik heb ook nogal wat scanner-problemen gehad ---voor mijn diascanner blijf ik trouwens worstelen---, maar mijn flatbedscanner (Medion .. via parallelle poort) deed het prima nadat ik mijn loginnaam bij de gebruikersgroep "scanner" had gestoken. Zo moet ik dus NIET als root scannen.

Het helpt in elk geval als je op de XSane project-site gaat kijken, maar ik moet zeggen: het duurt lang eer je
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/06, 21:05:11 »
Ik heb hetzelfde probleem met mijn HP3500c scanjet. Xsane herkent em niet, ook niet als ik via de root probeer. Hij zit gewoon aangesloten en al,alleen doet hij geen moer. op de site van xsane staat dat hij goed ondersteunt word.
Heb je nog suggesties om een domme newbie op pad te helpen?

Edit, ik heb dus gevonden dat de backend van sane 1.0.18.tar.gz de truck zou moeten doen.
maar is dat niet standaard de sane die al in ubuntu zit? ik kan wel proberen om em te installeren maar heb er geen zin in om dingen dubbel te installeren.

Offline Dave

  • Lid
scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/06, 21:45:27 »
typish.
ik heb een HP 3400c en helemaal niks van gemerkt bij de installatie, geen vraag voorbij zien komen of wat..
ik was al gewend van SuSE dat het niet werkte, althans het lukte mij niet, dus ook geen aandacht aan geschonken.
Bij een rondwandeling door het systeem bleek de scanner gewoon te werken zonder makken.

dat lukt met windows echt niet.

scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/07, 08:23:01 »
eigenlijk, dat lukte met windows wel,met de standaarddrivers dan toch, okay je moet wel even de stuurprogramma's laten detecteren voordat het werkt, maar dat is nou niet zo'n probleem.
Ik wil niet terug naar windows, maar wil wel dat die scanner werkt, misschien dat ik toch die xsane tar.gz maar eens probeer, ik ben benieuwd of ik dan allemaal fouten krijg, hopelijk niet....

Azalin

  • Gast
scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/07, 13:17:08 »
Citaat van: FreakyDude
Ik heb hetzelfde probleem met mijn HP3500c scanjet. Xsane herkent em niet, ook niet als ik via de root probeer. Hij zit gewoon aangesloten en al,alleen doet hij geen moer. op de site van xsane staat dat hij goed ondersteunt word.
Heb je nog suggesties om een domme newbie op pad te helpen?

Edit, ik heb dus gevonden dat de backend van sane 1.0.18.tar.gz de truck zou moeten doen.
maar is dat niet standaard de sane die al in ubuntu zit? ik kan wel proberen om em te installeren maar heb er geen zin in om dingen dubbel te installeren.
Heb je al eens geprobeerd om de dll.conf aan te passen (door voor de regel met v4l een # te zetten)?

gksudo gedit /etc/sane.d/dll.conf

Offline Dave

  • Lid
scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/07, 17:20:49 »
Citaat van: FreakyDude
eigenlijk, dat lukte met windows wel,met de standaarddrivers dan toch, okay je moet wel even de stuurprogramma's laten detecteren voordat het werkt, maar dat is nou niet zo'n probleem.
Ik wil niet terug naar windows, maar wil wel dat die scanner werkt, misschien dat ik toch die xsane tar.gz maar eens probeer, ik ben benieuwd of ik dan allemaal fouten krijg, hopelijk niet....
stuurprogramma en software nog installeren en in juiste volgorde en kans op nogmaals herhalen tot het werkt.
echt niet dat het ongemerkt volledig werkzaam geinstalleerd wordt in windows bij een installatie..

scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/07, 23:32:59 »
Citaat van: Azalin
Heb je al eens geprobeerd om de dll.conf aan te passen (door voor de regel met v4l een # te zetten)?

gksudo gedit /etc/sane.d/dll.conf
nee dat had ik nog geprobeerd, ik kan em zo niet openen trouwens, krijg ik:
sudo: gedit/etc/sane.d/dll.conf: command not found.
ik heb het bestand gevonden met nautlius en normaal geopend in gedit, en dan kan ik het wel zo bewerken maar niet opslaan, wel vervelend maar had ik eigenlijk wel verwacht.

Ik heb echter wel een bestand hp.conf gevonden, daarin staat het volgende:
scsi HP
# Uncomment the following if you have "Error during device I/O" on SCSI
#   option dumb-read
#
# The usual place for a SCSI-scanner on Linux
/dev/scanner
#
# USB-scanners supported by the hp-backend
# HP ScanJet 4100C
usb 0x03f0 0x0101
# HP ScanJet 5200C
usb 0x03f0 0x0401
# HP ScanJet 62X0C
usb 0x03f0 0x0201
# HP ScanJet 63X0C
usb 0x03f0 0x0601
#
# Uncomment the following if your scanner is connected by USB,
# but you are not using libusb
# /dev/usb/scanner0
#   option connect-device
Betekent :
# Uncomment the following if your scanner is connected by USB,
# but you are not using libusb
# /dev/usb/scanner0
#   option connect-device

dit nou dat ik dit zou kunnen gebruiken om mijn scanner te laten werken? ik kan hem in ieder geval niet openen via de terminal, zelfde foutmelding en via gedit gewoon opstarten kan ik hem niet opslaan.

@ Dave, kan best zijn, je moet gewoon even weten hoe het zit, ik geef er geen **** om, er is een reden dat ik naar linux overstap en dat is dat ik van Windows afwil. Ik heb geen zin om hier een soort flame war van te maken en ik heb sowieso geen zin om in een linuxforum verder over Windows te lopen lullen. I don't like it, it's a piece of ,nou ja, zo zwart/wit denk ik nou eenmaal niet.

Peace.

Azalin

  • Gast
scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/07, 23:41:43 »
aller eerst: je hebt geen spatie tussen gedit en /etc/.... staan, je zou het volgende dus moeten kopieren en plakken in je terminal:
gksudo gedit /etc/sane/dll.conf

let dus op de spatie tussen gksudo en gedit en /etc/....

verder of dat helpt of niet, dat is even proberen. Het prettige aan Linux is dat je de config kunt aanpassen en opnieuw proberen zonder opnieuw op te starten :) Geldt niet voor alles, dat weet ik maar voor een hoop dingen wel. Of je wel of niet libusb gebruikt, dat zou je kunnen controleren, hoe daar heb ik even geen antwoord op... ik gebruik een paralelle scanner. Dat brengt weer heel andere problemen met zich mee :) die ik overigens opgelost heb dus voor alles is een oplossing..

scanner
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/09, 21:35:29 »
Hey Azalin, inderdaad er stond geen spatie bij, stomme ik.
Echter als ik het goede command uitvoer krijg ik dit:
gksudo gedit /etc/sane/dll.conf
(gedit:5316): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed.
PS: ik hoop dat Juup met de info tot nu toe ook een beetje is geholpen, ik heb geen zin om een topic te kapen maar het lijkt me zo nutteloos om voor iedere denkbeeldige scheet een nieuwe topic te maken.