Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?  (gelezen 74010 keer)

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #575 Gepost op: 2015/12/25, 02:17:42 »
Ik ben schuldig aan koppelservice..  Wil je service van mij, dan zit je vast aan linux :P Het kost dan wel geen cent, dus ik kom er wel mee weg.... denk ik :)
destijds heb ik mijn scholing afgerond in MS producten, maar ben er al jaren klaar mee...
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #576 Gepost op: 2015/12/25, 18:34:32 »
een PC met Windows Vista of 7 hebben ontvangen via ons en dan het gek vinden dat je op zo'n oude pc geen nieuwste Call  of Duty, Fifa, GTA of whatever kan draaien.
Duidelijk. Alleen jammer dat er hierdoor ruis op de lijn komt.
Citaat
En verder snap ik jou helemaal wat jullie doen en wat jullie filosofie is. Maar ik heb jullie site laatst bekeken en jullie bestaan uit een klein team. Wij zijn met veel vrijwilligers, allemaal op andere dagdelen.
Zie niet in wat de grootte van het team te maken heeft met principiele keuzes. Keuzes die te maken hebben met hoe je de doelgroep het best kunt bedienen. En niet wat iemands persoonlijke voorkeur is.
Citaat
Dan heb je nog de "baas" van ICT afdeling (er zijn ook andere afdelingen zoals gereedschapsafdeling en fietsenafdeling) en de directeur van de organisatie. Iedereen zal een andere mening daarom erover hebben.
Du moment dat er een duidelijke *visie* wordt neergelegd, spelen de individuele meningen geen rol meer.
Citaat
Kijk het belangrijkste is dat die mensen die de computer ontvangen gewoon hun ding kunnen doen. En dat kunnen ze, zeker.
Voor een tijdje, zeker. Maar windows beschouwen wij als niet geschikt voor de onbekwame thuisgebruiker. Binnen notime zal zo iemand dus terugkomen voor een herinstallatie. En daar passen we voor. In de tijd van 1 installatie windows, doen we 10 linux-installaties. Wel zo efficient.
Citaat
Alleen heb ik gemerkt dat die computers zelfs na een clean install van Vista gewoon traag zijn al meteen.

Vista? Hoop het niet wat dat wordt al een tijdje niet meer (actief) ondersteund; slechts veiligheidsupdates, waar ik persoonlijk weinig vertrouwen in heb (eigenlijk alle vista-machines die wij mogen aanschouwen zijn zo traag als <vul zelf maar in>). Dat kan op zich ook de traagheid verklaren. Beter is het om op zo' n PC Win7 te installeren, maar ja, dat mag dan weer niet van MS.

Gelukkig hoeven wij er met linux geen seconde over licentie-perikelen na te denken. Just to keep it simple.

Mijn vraag is dus: wat is de visie van die stichting en hoe is die tot stand gekomen? Dat GTA-verhaal kunnen we afserveren, dus blijft over: "er is geen vraag naar". Hoe weet men dat? Wordt dat dan gevraagd aan de ontvangers? En wat is dan de vraagstelling?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/25, 18:36:18 door markba »

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #577 Gepost op: 2015/12/25, 19:13:26 »
een PC met Windows Vista of 7 hebben ontvangen via ons en dan het gek vinden dat je op zo'n oude pc geen nieuwste Call  of Duty, Fifa, GTA of whatever kan draaien.
Duidelijk. Alleen jammer dat er hierdoor ruis op de lijn komt.
Citaat
En verder snap ik jou helemaal wat jullie doen en wat jullie filosofie is. Maar ik heb jullie site laatst bekeken en jullie bestaan uit een klein team. Wij zijn met veel vrijwilligers, allemaal op andere dagdelen.
Zie niet in wat de grootte van het team te maken heeft met principiele keuzes. Keuzes die te maken hebben met hoe je de doelgroep het best kunt bedienen. En niet wat iemands persoonlijke voorkeur is.
Citaat
Dan heb je nog de "baas" van ICT afdeling (er zijn ook andere afdelingen zoals gereedschapsafdeling en fietsenafdeling) en de directeur van de organisatie. Iedereen zal een andere mening daarom erover hebben.
Du moment dat er een duidelijke *visie* wordt neergelegd, spelen de individuele meningen geen rol meer.
Citaat
Kijk het belangrijkste is dat die mensen die de computer ontvangen gewoon hun ding kunnen doen. En dat kunnen ze, zeker.
Voor een tijdje, zeker. Maar windows beschouwen wij als niet geschikt voor de onbekwame thuisgebruiker. Binnen notime zal zo iemand dus terugkomen voor een herinstallatie. En daar passen we voor. In de tijd van 1 installatie windows, doen we 10 linux-installaties. Wel zo efficient.
Citaat
Alleen heb ik gemerkt dat die computers zelfs na een clean install van Vista gewoon traag zijn al meteen.

Vista? Hoop het niet wat dat wordt al een tijdje niet meer (actief) ondersteund; slechts veiligheidsupdates, waar ik persoonlijk weinig vertrouwen in heb (eigenlijk alle vista-machines die wij mogen aanschouwen zijn zo traag als <vul zelf maar in>). Dat kan op zich ook de traagheid verklaren. Beter is het om op zo' n PC Win7 te installeren, maar ja, dat mag dan weer niet van MS.

Gelukkig hoeven wij er met linux geen seconde over licentie-perikelen na te denken. Just to keep it simple.

Mijn vraag is dus: wat is de visie van die stichting en hoe is die tot stand gekomen? Dat GTA-verhaal kunnen we afserveren, dus blijft over: "er is geen vraag naar". Hoe weet men dat? Wordt dat dan gevraagd aan de ontvangers? En wat is dan de vraagstelling?

We installeren meestal Vista omdat de computers meestal een licentie hebben van Vista. Vista krijgt nog veiligheidsupdates t/m begin 2017. Er komen ook wel soms partijen of enkele computers binnen met een 7 licentie. Daar zijn we natuurlijker blijer mee dan die Vista bakken. Maar goed, Vista installeren we nog gewoon want het wordt nog tot april 2017 ondersteund qua updates. XP doen we uiteraard niets meer mee.. De computers met XP licentie worden uit elkaar gehaald. De bruikbare onderdelen worden bewaard. De rest wordt gerecycled.

En wat betreft je vraag over wat de visie is van mijn organisatie en hoe men weet dat er geen vraag is naar Linux. Die vragen kan ik niet goed beantwoorden, ik weet het simpelweg niet. Wij willen gewoon de derde wereld en stichting leergeld voorzien van computers. Daarnaast knappen we zoals ik al zei ook andere spullen zoals fietsen, gereedschap, naaimachines op. Dus we willen helpen op meerdere gebieden (niet alleen op computergebied) Ik zit hier maar voor +- 1 jaar te werken, via een sociaal activerings traject wat loopt bij het UWV.  Ik doe gewoon mijn werkzaamheden, en niet om mij te druk te maken dat Linux niet op elke pc bij ons wordt geïnstalleerd. Want het is vrijwillig dat ik dit werk doe om hierna weer terug de maatschappij in te keren (betaald werk), en hopen dat het steeds beter gaat met mij. Ik ga me dan niet onnodig druk maken over dit soort dingen. Snap je?  En wat ik wel weet is dat er best een aantal Linux machines zijn gereedgemaakt destijds, maar dat men er niet of nauwelijks vanaf kwam. En er lopen bij ons echt wel een aantal fanatieke Linux aanhangers. Maar op een of andere manier hadden de (meeste) gebruikers gewoon geen oren naar Linux. En ik ga er vanuit dat men echt wel bij ons heeft geprobeerd om van die Linux machines af te komen. Er heeft tenslotte best wat installatie en configuratiewerk ingezeten.

Ik denk dat het ook gewoon een rol speelt dat gebruikers bij elk probleem aankloppen bij ons als we Linux zouden installeren op elke pc. En normaal kunnen ze als ze Windows hebben gewoon zoeken op internet, het aan de buurjongen vragen, bij een computerwinkel etc. Het aantal mensen dat echt veel kennis van Linux heeft is gewoon niet groot. (tenminste, ik kom ze in het dagelijks leven, buiten bepaalde gebieden op internet niet veel tegen) Dit forum is overigens wel geweldig.  :) En wij (bij onze instantie/organisatie) kunnen niet hele dag hulp gaan verlenen bij problemen. (Als we al genoeg kennis van Linux hebben/zouden hebben.) Dan zouden we amper tijd hebben om uberhaubt computers en laptops op te knappen. Ik ben er 3 dagdelen per week, en ik zie dan soms (hoevaak wisselt uiteraard)  iemand met zijn/haar computer binnen wandelen. Veel meer weet ik er niet van hoe het gaat als iemand een defect heeft aan zijn/haar computer. Enige wat ik weet is dat de computers naar de derde wereld (kenia m.n.) en stiching leergeld gaan.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/25, 23:23:47 door Dennissch »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #578 Gepost op: 2015/12/26, 13:00:35 »
We installeren meestal Vista omdat de computers meestal een licentie hebben van Vista. Vista krijgt nog veiligheidsupdates t/m begin 2017.
En wat gebeurt er dan met de uitgeleverde PC's me Vista na 2017? Worden die dan weer ingenomen? Of worden die gebruikers geacht met een niet-ondersteund OS door te blijven werken? Dat laatste is zeer zeker onverantwoordelijk.
Citaat
XP doen we uiteraard niets meer mee.. De computers met XP licentie worden uit elkaar gehaald. De bruikbare onderdelen worden bewaard. De rest wordt gerecycled.
Beetje jammer; want op deze PC's kan nog prima Lubuntu geinstalleerd worden. Weggooien is dan ook niet echt duurzaam. Zeker als je weet dat het alleen SOFTWARE is die de geest geeft. Eeuwig zonde. Linux is de redder voor dit soort PC's.

En wat als er na 2017 PC's binnenkomen met Vista die jullie niet meer kunnen verwerken? Worden die dan net als XP-PC's ontmanteld? Ik weet nog een mooi adresje daarvoor: De Vrije PC. Zetten wij er Ubuntu of en geven we ze daarna weer weg.
(mss aan Stiching Leergeld ;-) )
Citaat
Ik doe gewoon mijn werkzaamheden, en niet om mij te druk te maken dat Linux niet op elke pc bij ons wordt geïnstalleerd. Want het is vrijwillig dat ik dit werk doe om hierna weer terug de maatschappij in te keren (betaald werk), en hopen dat het steeds beter gaat met mij. Ik ga me dan niet onnodig druk maken over dit soort dingen. Snap je?
Dat snap ik. Zeker als je weet of ervaren hebt dat het niets uithaalt. Dan kun je je energie beter sparen voor iets nuttigers.
Citaat
En wij (bij onze instantie/organisatie) kunnen niet hele dag hulp gaan verlenen bij problemen. (Als we al genoeg kennis van Linux hebben/zouden hebben.) Dan zouden we amper tijd hebben om uberhaubt computers en laptops op te knappen.
En precies dit klopt NIET. Want JUIST door de toepassing van linux, kunnen wij in een klein team 100-den mensen bedienen. Met Windows zou ons dat nooit lukken, dus daarom kunnen wij alleen met linux doen wat we nu doen.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #579 Gepost op: 2015/12/26, 13:39:27 »
We installeren meestal Vista omdat de computers meestal een licentie hebben van Vista. Vista krijgt nog veiligheidsupdates t/m begin 2017.
En wat gebeurt er dan met de uitgeleverde PC's me Vista na 2017? Worden die dan weer ingenomen? Of worden die gebruikers geacht met een niet-ondersteund OS door te blijven werken? Dat laatste is zeer zeker onverantwoordelijk.
Citaat
XP doen we uiteraard niets meer mee.. De computers met XP licentie worden uit elkaar gehaald. De bruikbare onderdelen worden bewaard. De rest wordt gerecycled.
Beetje jammer; want op deze PC's kan nog prima Lubuntu geinstalleerd worden. Weggooien is dan ook niet echt duurzaam. Zeker als je weet dat het alleen SOFTWARE is die de geest geeft. Eeuwig zonde. Linux is de redder voor dit soort PC's.

En wat als er na 2017 PC's binnenkomen met Vista die jullie niet meer kunnen verwerken? Worden die dan net als XP-PC's ontmanteld? Ik weet nog een mooi adresje daarvoor: De Vrije PC. Zetten wij er Ubuntu of en geven we ze daarna weer weg.
(mss aan Stiching Leergeld ;-) )
Citaat
Ik doe gewoon mijn werkzaamheden, en niet om mij te druk te maken dat Linux niet op elke pc bij ons wordt geïnstalleerd. Want het is vrijwillig dat ik dit werk doe om hierna weer terug de maatschappij in te keren (betaald werk), en hopen dat het steeds beter gaat met mij. Ik ga me dan niet onnodig druk maken over dit soort dingen. Snap je?
Dat snap ik. Zeker als je weet of ervaren hebt dat het niets uithaalt. Dan kun je je energie beter sparen voor iets nuttigers.
Citaat
En wij (bij onze instantie/organisatie) kunnen niet hele dag hulp gaan verlenen bij problemen. (Als we al genoeg kennis van Linux hebben/zouden hebben.) Dan zouden we amper tijd hebben om uberhaubt computers en laptops op te knappen.
En precies dit klopt NIET. Want JUIST door de toepassing van linux, kunnen wij in een klein team 100-den mensen bedienen. Met Windows zou ons dat nooit lukken, dus daarom kunnen wij alleen met linux doen wat we nu doen.

Ik weet niet wat er in 2017 gebeurt met die pc's die nu draaien op Vista. Ik verwacht wel dat degene die nu een pc van ons krijgt dit te horen krijgt op het moment dat ze pc krijgen. Maar nogmaals ik doe gewoon mijn werkzaamheden. Ik heb niks met de eindgebruiker te maken, dus ik weet niet hoe alles in elkaar steekt. (En ik hoef dat ook niet per se weten..) En wat wij doen met die pc's met Vista die binnen gebracht worden in 2017 of later? Ik weet het niet. Tegen die tijd zijn die pc's sowieso erg en achterhaald.

En ik wil er geen langlopende discussie van maken maar ik bedoelde te zeggen dat er in het beginsel met name waarschijnlijk erg veel vragen/problemen op ons af komen. Denk  alleen al mensen die bepaalde programma's niet kunnen draaien die ze willen. Ze zIjn misschien gehecht aan bepaalde software die voor Windows werkt en niet op Linux. En dat krijgen wij dan elke keer te horen, als we massaal Linux zouden installeren bij onze organisatie.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/26, 13:42:18 door Dennissch »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #580 Gepost op: 2015/12/26, 13:45:54 »
....maar ik bedoelde te zeggen dat er in het beginsel met name waarschijnlijk erg veel vragen/problemen op ons af komen. Denk  alleen al mensen die bepaalde programma's niet kunnen draaien die ze willen. Ze zIjn misschien gehecht aan bepaalde software die voor Windows werkt en niet op Linux. En dat krijgen wij dan elke keer te horen, als we massaal Linux zouden installeren bij onze organisatie.
En juist dit beeld herkennen wij ons totaal NIET, juist omdat wij *wel* 1-op-1 contact hebben met eindgebruikers (en niet uitgaan van "horen zeggen").

Maar goed, zal dit hele verhaal ter sprake brengen bij het gesprek met stichting Netwerk tegen Armoede. Wie weet.....
Tnx voor de info en discussie.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #581 Gepost op: 2015/12/26, 13:54:36 »
....maar ik bedoelde te zeggen dat er in het beginsel met name waarschijnlijk erg veel vragen/problemen op ons af komen. Denk  alleen al mensen die bepaalde programma's niet kunnen draaien die ze willen. Ze zIjn misschien gehecht aan bepaalde software die voor Windows werkt en niet op Linux. En dat krijgen wij dan elke keer te horen, als we massaal Linux zouden installeren bij onze organisatie.
En juist dit beeld herkennen wij ons totaal NIET, juist omdat wij *wel* 1-op-1 contact hebben met eindgebruikers (en niet uitgaan van "horen zeggen".

Maar goed, zal dit hele verhaal ter sprake brengen bij het gesprek met stichting Netwerk tegen Armoede. Wie weet.....
Tnx voor de info en discussie.

Ik bedoel dat er andere mensen in onze organisatie meer contact hebben met de eindgebruiker dan ik. Ik knap alleen de computers op. Wat bedoel je eigenlijk met "zal dit hele verhaal ter sprake brengen bij het gesprek met stichting Netwerk tegen Armoede" Iedere organisatie werkt toch op zijn eigen manier? Wij zetten in op Windows. En de XP pc's zijn uit elkaar gehaald. Ik zit er persoonlijk niet echt mee dat wij Windows inzetten bij  ons. Het is een keus. Of het een goede  is of niet. Ik vind dat er voor en nadelen aanzitten. Laten we uberhaubt blij zijn dat jullie en wij, en andere organisaties zich inzetten voor mensen die het minder goed hebben.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/27, 16:23:23 door Dennissch »

Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #582 Gepost op: 2015/12/27, 14:54:25 »
Ik ben schuldig aan koppelservice..  Wil je service van mij, dan zit je vast aan linux :P Het kost dan wel geen cent, dus ik kom er wel mee weg.... denk ik :)

Ik las ergens dat als je geen win op je pc wilt bij aankoop dat het je dan eur 50 extra kost.
Dan doe jij dat toch andersom hetzelfde!?  :evil:

En overtuigen met deugdelijke argumenten mag altijd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #583 Gepost op: 2015/12/28, 00:03:15 »


Ik las ergens dat als je geen win op je pc wilt bij aankoop dat het je dan eur 50 extra kost.
Dan doe jij dat toch andersom hetzelfde!?  :evil:

En overtuigen met deugdelijke argumenten mag altijd.

Alhoewel mijn PC al weer een paar jaar oud is, toen ik hem online kocht, kon ik gewoon kiezen wel of geen OS, en met OS kostte het meer.
Betalen voor iets waar je niets voor terugkrijgt doen we alleen bij de belastingdienst toch...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verspreiding van Linux: nieuwe strategieën?
« Reactie #584 Gepost op: 2015/12/28, 10:49:40 »
toen ik hem online kocht, kon ik gewoon kiezen wel of geen OS, en met OS kostte het meer.
Dat is de normale gang van zaken.
Mijn laptop kocht ik zonder OS, maar er was wel Win-8 opgezet, mogelijk om te kunnen testen, deze was echter niet geregistreerd, voor de licentie zou ik €120,00 moeten betalen.
Nu heb ik dus geen licentie voor Windows, maar dat gebruik ik toch niet :lol:

Die €50,00 extra voor het leveren van een PC zonder Windows, was een argument van de verkoper, wat rammelt aan alle kanten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.