Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61392 keer)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #400 Gepost op: 2016/09/30, 14:32:30 »
 ???

Citaat
Australisch bedrijf gebruikt privégesprekken Nederlanders voor spraak-naar-tekst


Het Australische technologiebedrijf Appen gebruikt privéconversaties van duizenden Nederlanders bij spraak-naar-tekst-projecten. Niet bekend is hoe de gesprekken in handen zijn gekomen van Appen.

Het gaat om korte fragmenten van gesprekken uit 2010 en 2011, waarbij het vaak ging om gesprekken van taxichauffeurs in de regio Den Haag. Dat schrijft de Volkskrant op basis van informatie van een voormalig medewerkster van het bedrijf. Zij werkte vanuit Groot-Brittannië en moest duizenden audiofragmenten beschrijven, waarbij een Vodafone-voicemail van haar ex-vriend voorbijkwam. Die zou nooit toestemming hebben gegeven voor het delen van de communicatie.

Naast de vrouw werkten nog tientallen andere medewerkers aan het verwerken van de gesprekken. Dit was onderdeel van het ontwikkelen van spraak-naar-tekst-software van Appen. Het bedrijf levert tal van programma's en diensten op het gebied van taal- en spraakanalyse. Onder andere claimt Appen inzicht in de sentimenten van personen op basis van communicatie te kunnen geven.

Onbekend is hoe de privégesprekken in handen van een commercieel bedrijf zijn gekomen. Appen verklaart data alleen te verzamelen met toestemming, maar niet samen te werken met telecombedrijven. Vodafone bevestigt nooit met het bedrijf samengewerkt te hebben. Een telecomexpert van het bedrijf Nationaal Forensisch Onderzoeksbureau suggereert tegen de Volkskrant dat de gegevens afkomstig kunnen zijn van de Britse inlichtingendienst GCHQ, aangezien deze glasvezelkabels uit Nederland aftapt en een belang zou hebben om gesprekken geautomatiseerd te analyseren.

https://tweakers.net/nieuws/116269/australisch-bedrijf-gebruikt-privegesprekken-nederlanders-voor-spraak-naar-tekst.html

Re: Internet & Privacy
« Reactie #401 Gepost op: 2016/10/25, 11:47:58 »
Citaat
Google breekt privacy-belofte en kan veel gerichter adverteren (en zo gaat u dat tegen)

Google heeft altijd gezegd dat het nooit persoonlijke informatie, bijvoorbeeld afkomstig uit mailtjes in Gmail, zou combineren met zijn database over het surfgedrag van gebruikers. Tot deze zomer. Stilletjes heeft de internetreus de clausule die dit verhindert uit zijn privacy voorwaarden geschrapt, ontdekte ProPublica.

Door de wijziging van de voorwaarden kan Google nu twee grote databases combineren om veel gerichter te adverteren. De ene database bevat persoonlijke gegevens die afkomstig zijn van bijvoorbeeld YouTube, Gmail of Google's zoekmachine en gekoppeld zijn aan een Google account. Denk hierbij aan de inhoud van e-mailtjes of het kijkgedrag op YouTube.

Cookies
De andere bulk aan data waar Google over beschikt komt van DoubleClick, een bedrijf dat eigendom is van Google. DoubleClick gebruikt cookies om het onlinegedrag van gebruikers te monitoren. Dit doet het op ruim de helft van de miljoen populairste websites, ook op bijvoorbeeld de site van de Volkskrant. DoubleClick kijkt naar 'meer dan honderd' zaken als de links waarop iemand klikt, de locatie van de gebruiker of het koopgedrag van de internetter. Iemand die veel surft op websites over tweedehands auto's, zal advertenties te zien krijgen over occasions.

------8<-----------

http://www.volkskrant.nl/economie/google-breekt-privacy-belofte-en-kan-veel-gerichter-adverteren-en-zo-gaat-u-dat-tegen~a4401725