Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login  (gelezen 7407 keer)

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Gepost op: 2008/02/28, 21:06:37 »
Ik heb een Windows netwerk, wat ik prima kan benaderen vanuit Ubuntu, alleen als ik de gedeelde mappen van de Windows XP-machine wil benaderen vraagt hij bij sommige om "aanmeldingscontrole vereist: U dient zich aan te melden voor toegang tot guest@pcnaam/VictorDocs". Bij de SharedDocs kan ik er wel gewoon in, en ik kan geen enkele setting vinden die bij de een anders is dan bij de ander.
Wie helpt mij, wat doe ik fout, hoe kan ik wel (liefst zonder login) toegang krijgen tot alle gedeelde mappen op de Windows-machine). Het heeft volgens mij niks met Samba te maken, want dat maakt de Linux-machine toegankelijk voor het WIndows-netwerk. Hier gaat het om het omgekeerde,

Offline woteb

  • Lid
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/28, 21:16:48 »
Als je binnen een netwerk op een andere computer wil komen, moet je ook op beide computers (dus zowel de computer die je wil benaderen, als de computer waar je op werkt) HETZELFDE account hebben + HETZELFDE wachtwoord.

Voorbeeld:
Computer A: Pietjepuk, wachtwoord: pietjepuk
Computer B: Pietjepuk, wachtwoord: pietjepuk

Dat is voor een Linuxcomputer naar een Windowscomputer voldoende.
Omgekeerd (dus van Windows naar Linux) moet je op de Linuxcomputer Samba hebben draaien + hetzelfde account met smbpasswd toevoegen: sudo smbpasswd -a Pietjepuk
En dan twee keer het wachtwoord voor Pietjepuk invoeren
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/29, 11:19:20 »
Bedankt voor de tip, maar het werkt nog niet. Op mijn XP-machine staan geen wachtwoorden, maar zelfs als ik daar dezelfde users en wachtwoorden op aanmaak werkt het niet. Het gekke is: voor Shared Documents (all users binnen XP) werkt het wel, en ook voor 1 van de users. Zou het kunnen dat het toch een bugje in Linux/Ubuntu is, dat hij er van uitgaat dat er maar 1 user op een XP-machine staat ofzo. Die ene user is namelijk toevallig ook de eerste user waar het nu wel goed voor gaat is diegene die de machine/software ook had geinstalleerd.

Offline woteb

  • Lid
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/01, 18:22:57 »
Ook bij WinXP bestaan gebruikers met wachtwoorden. Het is niet voor niets een NT systeem, dus voor netwerken bedoelt. En bij netwerken horen hoe dan ook wachtwoorden.
Je zult dus op ALLE systemen -hetzelfde- account moeten gebruiken met -hetzelfde- wachtwoord. En op de Linuxmachine ook met smbpasswd aan de slag moeten.
Ja, Linux is heel streng met netwerken....
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

EdwinW

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/02, 11:27:02 »
Ik ben nieuw op het forum, en dit item trok mijn aandacht.

Ik heb een UBUNTU 7.10 PC en een Windows XP sp2 profesionel PC.
de UBUNTU PC en de XPSP2 zijn met elkaar verbonden via de router.

Ik kan de gedeelde mappen op de XPSP2 mappen gewoon benaderen door
vanuit UBUNTU vanuit het menu "Locaties; Netwerk" te kiezen.
De gebruikersnaam en de wachtwoord verschillen van elkaar op beide machines.

Volgens mij moet je bij het delen op de Windows machine bij de gedeelde map
meer rechten vrijgeven en in ieder geval de Windwos Firewal uitschakelen.

(Ik werk nu sinds 2 maanden met UBUNTU en ik leid nu prive gezien een windowloos bestaan)
(alleen op het werk lijd ik nog een windows bestaan)

mvg
Edwin Wiering

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/03, 20:24:19 »
Bedankt voor de tip, maar helaas nog steeds het zelfde probleem. Wat gewoon heel raar is, dat ik wel gewoon bij Shared Docs en een van de users kan, maar niet bij de anderen wat ik ook probeer, terwijl ze precies dezelfde instellingen hebben. Toch een linux/ubuntu bug? Zijn er mensen die met meer dan 1 user op XP SP2 zitten en die allen gedeelde docs van de verschillende gebruikers kan benaderen????

Offline Roel1963

  • Lid
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/04, 18:42:53 »
Citaat van: Victor
Toch een linux/ubuntu bug? Zijn er mensen die met meer dan 1 user op XP SP2 zitten en die allen gedeelde docs van de verschillende gebruikers kan benaderen????
Ik kan met mijn ubuntu-pc zonder enig mankeren de gedeelde mappen van alle xp-pc's benaderen, uiteraard moet de bestands- en printerdeling wel worden geconfigureerd op de windows-pc's.

Vanuit de windows-pc's de ubuntu mappen benaderen gaat ook probleemloos na configuratie samba.

Offline rja

  • Lid
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/04, 23:24:49 »
Ik mount de schijven van m'n Window computer.

Vanaf de commandline.

sudo mount -t smbfs //wincomp/C /mnt/wincomp/C -o user,username=pietjepuk,password=,rw,uid=pietjepuk

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/06, 20:12:34 »
Oke, ik begrijp dat 'de fout' niet in linux/ubuntu zit, dus blijft Windows over, want ondanks alle adviezen werkt het nog steeds niet. Als ik de verschillende gedeelde mappen in Windows vergelijk valt me op dat de mappen die linux wel gewoon wil laten zien GEEN tab-blad AANPASSEN hebben als je kijkt bij Eigenschappen, en de mappen die linux/ubuntu niet kunnen openen (en vragen om password dat er niet is), WEL een tab-blad AANPASSEN hebben. Is er iemand die dit iets zegt????
Victor

Offline rja

  • Lid
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/06, 22:32:45 »
Citaat van: Victor
Oke, ik begrijp dat 'de fout' niet in linux/ubuntu zit, dus blijft Windows over, want ondanks alle adviezen werkt het nog steeds niet. Als ik de verschillende gedeelde mappen in Windows vergelijk valt me op dat de mappen die linux wel gewoon wil laten zien GEEN tab-blad AANPASSEN hebben als je kijkt bij Eigenschappen, en de mappen die linux/ubuntu niet kunnen openen (en vragen om password dat er niet is), WEL een tab-blad AANPASSEN hebben. Is er iemand die dit iets zegt????
Victor
Dit had je gestuurd via forum mail.

Citaat
ik wil graag je advies opvolgen:

>> sudo mount -t smbfs //wincomp/C /mnt/wincomp/C -o user,username=pietjepuk,password=,rw,uid=pietjepuk



Begrijp ik het goede dat ik voor wincomp de naam van de XP-computer moet zetten en voor /C de desbetreffende gedeelde directory???



Dan ga ik het proberen!
Ik geeft het antwoord via het forum, dan heeft een ander er ook iets aan.

Nee, Wincomp, is de naam van m'n windows computer, - niet helemaal waar die heb ik veranderd voor m'n voorbeeld, die staat in m'n host file met het bijhorende
ip nummer, je kunt ook een ip nummer gebruiken i.p.v van een host naam.

C, is schijf C op m'n Windows computer.

Je kunt die commando's in een ascii file zetten.

En op de prompt : chmod +x

Dan kun je volgende keer op de command prompt, intikken en dan worden de commando's uitgevoerd.

Edikt075

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/06, 22:34:36 »
je moet ook een paar poorten open zetten voor samba en nog een als je firestarter firewall gebruikt

gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/07, 03:15:30 »
Ik vrees dat hier het probleem zit:
Citaat
Wat gewoon heel raar is, dat ik wel gewoon bij Shared Docs en een van de users kan, maar niet bij de anderen wat ik ook probeer, terwijl ze precies dezelfde instellingen hebben. Toch een linux/ubuntu bug? Zijn er mensen die met meer dan 1 user op XP SP2 zitten en die allen gedeelde docs van de verschillende gebruikers kan benaderen????
Jij hebt meerdere gebruikers aangemaakt op 1 PC, in dit geval in XP.

Niets mis mee natuurlijk.

Gestel je heb 3 gebruikers, A - B - C
Voor iedere gebruiker heb je een gedeelde map gemaakt, dus je hebt ook 3 gedeelde mappen.

Als je die xp pc opstart en inlogt in gebruiker A zul je wel gewoon in zijn gedeelde map kunnen komen.
Maar je kan dan niet in de andere gedeelde mappen komen, en dat klopt.
Je zult dan eerst als gebruiker B moeten inloggen om in zijn map te kunnen komen.

Indien je dit niet doet zijn de mappen niet actief en dus zal er om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden.
Ik vrees dat inloggen op die map niet kan, domweg omdat die gebruiker niet actief is.

Dit komt omdat je persoons gebonden mappen hebt gemaakt.

Wanneer je hier geen last van wilt hebben zul je een algemene map moeten maken die voor iedereen toegankelijk is op die pc en op het netwerk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/08, 20:54:18 »
Bedankt, ik denk dat dat inderdaad het probleem is, al heb ik nog steeds geen oplossing, Als ik Documents and Settings "deel" gaat het ook mis zodra ik naar een specifieke user ga. Ik snap niet hoe anderen het voor elkaar krijgen. Moet ik dan mijn hele C-schijf delen? Krijg waarschijnlijk weer hetzelfde probleem. Als ik de sudo mount tip opvolg krijg ik te horen dat er geen "aanknopingspunt" in /mnt is onder de opgegeven computernaam+dir. Als ik die probeer aan te maken wordt mij de toegang geweigerd. HELP!! Ik ben een redelijk nieuwe linux/ubuntu gebruiker al ken ik uit een ver verleden wel wat unix, dus het zou me moeten lukken. Wie helpt me. Ik ben er al weken mee bezig??
Harm

Victor

  • Gast
gedeelde mappen Windows Netwerk vragen om login
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/11, 23:56:57 »
Probleem is nu inderdaad opgelost en vrij simpel. Als je mappen deelt, zoals ik met de documenten van verschillende users binnen XP, dan werkt dat alleen als de desbetreffende user zijn eigen mappen deelt. Als je iemand anders mappen deelt gaat linux/ubuntu vragen om een password en kom je er niet in.
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik werd namelijk helemaal gek.