Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oude computer  (gelezen 3787 keer)

silas

  • Gast
oude computer
« Gepost op: 2007/01/07, 21:38:41 »
Ik heb een oudere computer wel een pentium volgens mij noemden zij deze toen mmx 200 hertz 32 mb werkgeheugen en eigenlijk een harde schijf van 20 gb(niet dat hij meer dan 8 gb ervan erkend maar goed). Ik krijg Ubuntu er niet op geinstalleerd hij pakt hem niet bij het opstarten ook al heb ik in het bios ingesteld dat hij vanaf de cdrom moet boeten. Windows 98 installeerd hij wel maar ik wil juist geen Windows erop hebben.Ik had erder al Ubuntu op een laptop instaleerd en dat ging zonder problemen dus aan de software kan het niet liggen. Weet iemand wat ik fout doe??

silas

  • Gast
oude computer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/07, 21:40:59 »
Hallo,

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
oude computer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/07, 21:42:39 »
Het geheugen is veel te weinig, dat werkt niet .....
Probeer eens BeatriX of een variant daarvan, of DSL, die nemen genoegen met mindere specificaties.....

Laat je keuze weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
oude computer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/07, 21:57:53 »
Beatrix is daarvoor nog te zwaar. Damn Small Linux (DSL) zal nog wel gaan, hoewel Firefox dan niet als browser kan werken (heeft 64 Mb RAM nodig). Dillo als browser kan weer wel, natuurlijk. Zitten allebei in DSL.

Groet, Pjotr.

silas

  • Gast
oude computer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/07, 22:03:37 »
Ik heb weinig tot geen verstand van linux. Waar kan ik DSL vinden en is het ook net zoiets als Ubuntu?

Groetjes Silas

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
oude computer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/07, 22:06:23 »
Deze wil je hebben:
ftp://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/archive/dsl-3.0.1.iso

Dit is de voorlaatste versie; de laatste versie installeert namelijk wat lastig op de harde schijf.

DSL is lid van dezelfde familie als Ubuntu, namelijk Debian.

Groet, Pjotr.

silas

  • Gast
oude computer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/07, 22:25:53 »
Ik probeer het morgen meteen uit. Is toch altijd iets waar tijd in gaat zitten. Ik laat het weten of het gelukt is of niet.
Alvast bedankt voor de hulp en dan nog zo snel.

Groetjes Silas

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude computer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/08, 00:11:35 »
Slechts 8 GB van de 20 GB? Kan dat misschien zijn omdat de rest niet geformatteerd is of op een verkeerde manier is geformatteerd? Ofwel is die schijf nu geformatteerd als FAT16 ofzo. Ik dacht namelijk dat de grootte van een FAT16 partitie vrij beperkt is.

Over die computer met Ubuntu. Het is zoiezo onmogelijk om een live cd te draaien. Een live cd start het hele linux systeem + grafische desktop allemaal via je RAM geheugen! En dan heb je minstens 192 of 256 MB ram nodig (bronnen verschillen, op mijn Ubuntu 6.06 CD stond indertijd 256 MB) om vlot te kunnen werken met een live CD.

Echter, de Alternate Install CD van Ubuntu zal het waarschijnlijk wel doen. Maar als je een grafische desktopomgeving wil, dan zal Xubuntu het hoogste zijn dat je zou moeten kiezen, en dat is eigenlijk al erg veel. Misschien beter Fluxbox ofzo.

Maar om je verder op weg te kunnen helpen, 2 vraagjes:

- Waar moet de computer voor gaan dienen?
- Welk besturingssysteem gebruik je nu op die computer? En hoe goed draait dat?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline wutnubu

  • Lid
oude computer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/08, 06:41:26 »
Wanneer opstarten van een cd niet werkt, moet je dat van een diskette doen die de mogelijkheid geeft dat alsnog van een cd te doen. Hier staat dat ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/1/i386/os/images/bootdisk.img

succes

Offline jgoor

  • Lid
oude computer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/08, 07:30:44 »
Of je gooit er enkele euo's tegenaan en zet wat geheugen bij.
Voordeel is dat je het support van dit forum hebt ;-) (antieke geheugenmodules kosten bijna niks meer tegenwoordig)

oude computer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/08, 15:16:41 »
xubuntu kan zelfs niet met alternate cd, die heeft namelijk minimaal 64MB RAM nodig, met minder werkt 't besturingssysteem niet eens vanaf de harde schijf. voor xubuntu is 64MB het minimum en 128MB RAM is aanbevolen.

silas

  • Gast
oude computer
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/08, 21:14:46 »
Nou over het uitbreiden van het geheugen...hij had oorspronkelijk maar 16 mb werkgeheugen en werd toe door een vakman uitgebreid naar 32mb. Hij zei toen dat dat het maximaal haalbare was voor deze computer. Dus ik ben er niet zeker van of meer inzit.
Over het opstarten met een alternate cd dat heb ik ook al geprobeerd.
Ik heb ook een cd alleen voor ubuntu desktop die deed het wel maar ik wil eigenlijk een zuivere linux computer hebben zonder windows.
Windows 95 en 98 draaien er goed op, nou over windows 95 en goed draaien kun  je eigenlijk niet spreken maar 98 wel.
Er zit wel nog (ergens) windows 98 op. Maar ik heb probeerd om met partition magic er een tweede besturingssysteem op te zetten. Alleen wil hij dus van geen Ubuntu cd booten en kan ik hem niet meer opstarten. Dus....

groetjes Silas

oude computer
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/08, 22:51:27 »
Hm,hoe herkenbaar....zat dit halve weeknd ook te rommelen met een 200MHz/ 48 Mb/ 20 Gb waar er maar 8 van werd "herkend"te rotzooien....

....Ik heb er tig distro's tegen aan gegooid.. totdat mijn geduld op was.
Ubuntu en zelfs Xubuntu ging voor geen meter. Bij Xubuntu kwam ik nog in X ( zo'n beetje) .en toen liep ie vast. Puppylinux en DSL en zelfs Beos er op gehad,dat deed het wel goed, alleen ik had weer veels te veel wensen.:).  Ergo: zelfs 48 mb was dus niet genoeg :) Jammer hoor.,

Die 8 Gb die herkend word ,terwijl ie eigenlijk 20 Gb is ,is waarschijnlijk de BIOS die niet meer dan 8 Gb kan zien (The 8 Gb barriere,las ik hier:

http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/sizeGB8-c.html

Misschien is je bios nog te flashen naar een nieuwere versie  die het wel ondersteund? Wel altijd een beetje oppassen geblazen met het "flashen"
,anders doet ie helemaal niks meer .

Overigens, Linux, NT4(,XP, Windows 2000 en zelfs Beos (kennen jullie deze nog nog nog?) omzeilen deze  beperkte biosroutines  en kunnen dus wél grotere schijven herkennen en  dus beschrijven en partitioneren.

Je kan voor het leuke ook nog even kijken bij Beos. Werkt eigenlijk als een spreekwoordelijke tiet op oude machines:

http://www.beosonline.com/      

    ...en voor meer  programmas vooor Beos:

http://www.bebits.com/

Niet dat ik  mensen  weg wil jagen naar Beos, Zit hier naar tevredenheid te tikken  op mijn ubuntubakkie :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude computer
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/09, 10:50:42 »
GerardGeuze: ook benieuwd naar Haiku? :) (open source BeOS achtig OS)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

oude computer
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/09, 12:36:26 »
En anders is er nog LFS (Linux From Scratch) waarbij je zelf je linux distro bouwt. O ja: je pc-tje wil dus niet BOOTen vanaf welk cd-tje ook? Doe dit 'ns: Xubuntu alternate cd maken, in je BIOS controleren dat je pc eerst de cd drive controleerd op 'n os en dan pas de hdd (zo nodig aanpassen). xubuntu alternate d'rin, opnieuw opstarten. zoals ik al eerder schreef: xubuntu alternate is het kleinste wat kan (van alle dochterprojecten van ubuntu) met een minimum van 64MB RAM. je weet maar nooit..

oude computer
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/09, 13:55:39 »
ProFox,

Ja,wel benieuwd naar eigenlijk. Het wachten is op een (enigzins) stabiele versie natuurlijk. Hopen dat er meer functionaliteit in zit dan dat ik gehoopt had.-ten opzichte van de Beos Developer versie.

Ook zou het dan fijn zijn als mensen,net zoals linux, er lekker in zullen duiken en een ruime keuze aan programma's en utilities gemaakt voor worden.

We zullen zien.Ik ben benieuwd!

oude computer
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/09, 19:21:41 »
Ik heb in elk geval nog een cd-tje Beos 5 liggen... Was een heerlijk besturingssysteem. Erg stabiel. Hoop dat deze ook zo goed wordt. Dan nog voldoende apps erbij en het maakt weer een prima kans.

Beos werd toen beos 5 uit was opgekocht door palm als ik het goed heb. Daarna heeft het project alleen als Zeta geloof ik nog wat gedaan, maar is helaas toen niet veel bekendheid aan gegeven. Hierdoor leek Beos een beetje doodgebloed. Nu zag ik (dank zij GerardGueuze) dat er weer aandacht aan besteed wordt. Wens de ontwikkelaars veel succes.

silas

  • Gast
oude computer
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/11, 00:54:24 »
Ik heb net nog gekeken bij Beos. Ik zag dat er twee versies waren één voor Windows en eentje voor Linux. Betekend dat dat je eerst een van die twee geinstallerd moet hebben voor je Beos kunt installeren??

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
oude computer
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/11, 01:07:41 »
Ik denk dat jij ergens verkeerd zit, Silas, want BeOS is een besturingssysteem opzichzelf, dus zonder Linux of Windows. Echter niet aanbevolen voor de gemiddelde gebruiker. En BeOS is ook commercieel dacht ik. BeOS wordt trouwens niet meer ontwikkeld. Dit is een alternatief http://haiku-os.org/ ziet er wel veelbelovend uit
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

oude computer
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/11, 01:24:43 »
...Op http://www.beosonline.com/ kan je de developerversie downloaden.
Tis een bootable cd, lekker makkelijk - en kost overigens niks (tis destijds vrijgegeven bij versie 4.5) Enige nadeel -voorzover ik me nog herinner, was dat je je op het forum moest registreren..nou ja, voor een iso-tje wou ik dat wel doen.

En wat Profox ook zegt: het is een besturingssysteem opzixh. De " "windows variant"  kan dan opgestart worden vanuit windows, maar eenmaal opgestart is het niet meer windows maar Beos :)

Affijn.Ook leuk om te melden:

Ik had vrijdag van een vriend van mij een harddiskje van 20 gig gekregen. Leuk,voor mijn backupservertje,

Affijn ,het hele weekend bezig geweest met 1001 distro's ,en uiteindelijk toch nog gelukt.Ik blij.

Dinsdag denk ik: die hdd zit in een "tray" ,da's mooi makkelijk,neem ik m mee naar vrienden,kan ik daar de backup op gooien,omdat zij ook wel Ubuntu wilden proberen.Prima!

Ik leg de harddisk even op tafel,pak een cd-tje en mijn sjaal, en......

KLETTER! Snel getest,en de harde schijf maakte alleen nog maar een zielig kreuntje :( :(  .Het hele weekend voor niks zitten frutten!

Was wel gratis ,maar toch. Ach,zo gewonnen zo geronnen.Moest er ook wel om lachen eigenlijk.



Affijn.

oude computer
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/11, 01:28:36 »
Affijn,erg veel " Affijn's " in mijn vorige post zo te zien :D