Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen netwerk als TCPDUMP draait  (gelezen 951 keer)

omeko

  • Gast
Alleen netwerk als TCPDUMP draait
« Gepost op: 2008/12/24, 01:03:19 »
Hallo,

Ben nieuw qua (K)ubuntu, niet m.b.t. computers e.d.

Probleem: Na installatie Kubuntu 8.10 werkt bedraad netwerk nauwelijks.
 - Ping werkt alleen op loopback en local IP, niet naar router of andere clients in mijn netwerkje.
 - tcpdump toont wel ICMP verkeer bij ping (zowel als zender en ontvanger)

Na veel geklooi en gespeur, blijkt dat netwerk WEL correct werkt zolang TCPDUMP (sudo tcpdump -i eth0)
draait => Ping werkt, internet toegang werkt. ???

PC'tje =P3,800Mhz, 256mb, 40GiB, NIC=3com 3c905B-TX

Ik heb nogmaals geinstalleerd (over bestaande installatie) en alle updates uitgevoerd, zonder resultaat.

'start' TCPDUMP iets (daemon ?) waardoor netwerk werkt zolang TCPDUMP draait? Ra ra..
Hoe kan ik daemons eenvoudig managen?

Dank voor tips waar ik het zoeken moet!

> Dagen later: Ontdekt dat alles werkt als NIC in 'promiscuous' mode gezet wordt (sudo ifconfig eth0 promisc).
> TCPDUMP doet dit standaard ook. Iets gelezen over foute checksum berekening aan PC zijde, waardoor >packets worden geweigerd. Weet niet hoe ik checksum berekening moet uitzetten..

>Andere (nog oudere..) NIC gevonden en geplaatst en ... alles werkt nu direct OK!!.
>Probleempje met driver voor 3com 3c905-TX ??.
 'opgelost' dus.

 
« Laatst bewerkt op: 2009/01/04, 22:42:51 door omeko »

Re: Alleen netwerk als TCPDUMP draait
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/24, 14:08:45 »
Hallo omeko, met een dergelijke configuratie zou het feilloos moeten werken. Misschien dat het ligt aan de NetworkManager (of de KDE variant), ik gebruik (nog) geen 8.10 dus misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen. Als je geen draadloos netwerk hebt zou je de NetworkManager ook kunnen deïnstalleren en je netwerkinstellingen even handmatig aan kunnen passen.