Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netneutraliteit gesloot door Neelie....  (gelezen 14168 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Gepost op: 2014/03/19, 10:53:05 »
Ja, wie had dat kunnen denken.

Zomaar ineens geen netneutraliteit meer (is nu in stemming bij de EU). Dat betekent dus dat zo meteen providers zelf kunnen bepalen wie ze toelaten op hun net en voor welke prijs. Als zij bij wijze van spreken geen 'verdienmodel' zien in whatsapp bittorrent, dan wordt dat geblokkeerd (zomaar een voorbeeld). Als gebruiker heb je geen keuze, behalve overstappen >>> is al niet makkelijk natuurlijk. Maar wat als ze allemaal hetzelfde doen (kartelvorming)?!??!

Jammer, jammer, jammer.....
(geld regeert)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/sjieke_poes_neelie_kroes_sloop.html
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 11:35:30 door markba »

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/19, 11:23:43 »
Bijv. WhatsApp kunnen ze niet volledig blokkeren want je hebt altijd nog WiFi en daar hebben telecomproviders geen controle over.

Wel jammer dat Neelie dit sloopt...
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 11:32:57 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/19, 11:31:18 »
WhatsApp kunnen ze niet volledig blokkeren want je hebt altijd nog WiFi en daar hebben telecomproviders geen controle over.
Was ook maar een voorbeeld zoals ik al zei....  Andere suggesties?

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/19, 11:32:49 »
WhatsApp kunnen ze niet volledig blokkeren want je hebt altijd nog WiFi en daar hebben telecomproviders geen controle over.
Was ook maar een voorbeeld zoals ik al zei....  Andere suggesties?

Oké, dan verander ik mijn zin in BIJV. WhatsApp. Zo beter? :) Punt blijft dat wat ze ook blokkeren, er is altijd nog WiFi.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/19, 11:36:18 »
WhatsApp kunnen ze niet volledig blokkeren want je hebt altijd nog WiFi en daar hebben telecomproviders geen controle over.
Was ook maar een voorbeeld zoals ik al zei....  Andere suggesties?

Oké, dan verander ik mijn zin in BIJV. WhatsApp. Zo beter? :) Punt blijft dat wat ze ook blokkeren, er is altijd nog WiFi.
Het gaat niet over whatsapp. Heb de openingspost aangepast om verwarring te voorkomen.

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/19, 11:39:30 »
En daarom heb ik het ook veranderd in "BIJV." Het maakt niet uit welk programma of welke dienst, er is altijd wel weer een makkelijke workaround voor.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/19, 11:41:20 »
Het maakt niet uit welk programma of welke dienst, er is altijd wel weer een makkelijke workaround voor.
Wat is de makkelijke workaround als jouw provider het torrent-protocol blokkeert?

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/19, 11:59:20 »
Het maakt niet uit welk programma of welke dienst, er is altijd wel weer een makkelijke workaround voor.
Wat is de makkelijke workaround als jouw provider het torrent-protocol blokkeert?

Dat zal mijn provider niet doen, ze blokkeren TPB niet eens. Maar goed, hypotetisch hè... Dan zou ik 1 van de volgende 2 dingen doen:

-Een proxy gebruiken. Een snelle zoekopdracht en een snelle instelling op je systeem. Een kind kan de was doen.
-Nieuwsgroepen gaan leren gebruiken. Prima workaround aangezien daar vaak (nagenoeg) dezelfde content op staat. Vereist wel iets meer leren met NZB enzo maar het is geen rocket science.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 12:01:06 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/19, 12:03:14 »
Het maakt niet uit welk programma of welke dienst, er is altijd wel weer een makkelijke workaround voor.
Wat is de makkelijke workaround als jouw provider het torrent-protocol blokkeert?

Dat zal mijn provider niet doen, ze blokkeren TPB niet eens. Maar goed, hypotetisch hè... Dan zou ik 1 van de volgende 2 dingen doen:

-Een proxy gebruiken. Een snelle zoekopdracht en een snelle instelling op je systeem. Een kind kan de was doen.
-Nieuwsgroepen gaan leren gebruiken. Prima workaround aangezien daar vaak (nagenoeg) dezelfde content op staat. Vereist wel iets meer leren met NZB enzo maar het is geen rocket science.
Voor jou als techneut is niets te moeilijk natuurlijk. Elk gegeven voorbeeld is voor jou te omzeilen. Ik begrijp dan ook dat je netneutraliteit geen nuttig verschijnsel vindt?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/19, 12:40:39 »
Zeer slechte zaak. Nu kunnen ze weer nieuwe abonnementsvormen invoeren:
  • Alleen .nl websites bezoeken: € 25,00 per maand
  • Ook .com en .org websites: € 10,00 extra per maand
  • "Onbeperkt internet": € 25,00 extra per maand
  • Wil je via Youtube, Netflix, Vimeo, Spotify of een andere filmpjes- of muziekjeswebsite films streamen/downloaden/op een andere manier bekijken: €20,00 extra per maand extra, per dienst
  • Skype, andere videobellen-apps: € 0,25 per minuut
  • Bittorrent, nieuwsgroepen, enz.: € 5,00 per GB
  • VPN/Thuiswerken: € 10,00 per dag
  • Wat de kwaadaardige marketingmensen verder kunnen verzinnen: €€€ per tijdseenheid/hoeveelheid data/aantal apps/enz.


En dit geldt dus niet alleen voor je mobieltje, maar ook voor je vaste aansluiting. En al vragen ze het niet van jou als klant, dan vragen ze het wel van de partijen die de dienst leveren, dus aan Google, Facebook, Skype enz. Daar zal je dus voor moeten gaan betalen of nog meer advertenties voor je kiezen krijgen.

Dit geeft ook weer veel te veel macht aan de telecomboeren. Als ze willen kunnen ze iedere dienst die ze niet aanstaat vertragen, blokkeren of tegen een vergoeding die ze zelf leuk vinden beschikbaar maken. Overstappen naar een andere provider heeft weinig zin als er maar een paar aanbieders zijn: (een dochter van) KPN of UPC/Ziggo. Echte concurrentie is er dus niet en afhankelijk van waar je woont heb je helemaal geen keuze.

En eromheen werken zoals Vistaus beweert zal binnenkort ook wel voorbij zijn. Omwille van onze "veiligheid" en de lobby van de telecomboeren zal DPI binnenkort ook wel ingevoerd gaan worden. Je verkeer maskeren via een VPN, proxy, Tor of andere manieren zal niet meer zo makkelijk gaan als nu.

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/19, 12:57:08 »
Voor jou als techneut is niets te moeilijk natuurlijk. Elk gegeven voorbeeld is voor jou te omzeilen. Ik begrijp dan ook dat je netneutraliteit geen nuttig verschijnsel vindt?

Ten eerste ben ik geen techneut.
Ten tweede is een proxy heel makkelijk. Ik ken zelfs mensen met basiskennis van een computer (webbrowsertje openen, forumpje bezoeken, mailtjes checken, Office-je openen) die wel eens een proxy gebruiken. Gewoon een kwestie van op je favoriete zoekmachine ingeven 'list of proxies', een willekeurig proxy-adres kopiëren en bij je WiFi-instellingen (in GNOME Shell onder WiFi --> WiFi-instellingen) dat adres bij Proxy plakken.

Beetje vreemd trouwens, jou bewoording. Jij vroeg hoe IK het zou omzeilen en dat antwoord heb ik je gegeven...
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 13:16:47 door Vistaus »

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/19, 13:02:23 »
Zeer slechte zaak. Nu kunnen ze weer nieuwe abonnementsvormen invoeren:
  • Alleen .nl websites bezoeken: € 25,00 per maand
  • Ook .com en .org websites: € 10,00 extra per maand
  • "Onbeperkt internet": € 25,00 extra per maand
  • Wil je via Youtube, Netflix, Vimeo, Spotify of een andere filmpjes- of muziekjeswebsite films streamen/downloaden/op een andere manier bekijken: €20,00 extra per maand extra, per dienst
  • Skype, andere videobellen-apps: € 0,25 per minuut
  • Bittorrent, nieuwsgroepen, enz.: € 5,00 per GB
  • VPN/Thuiswerken: € 10,00 per dag
  • Wat de kwaadaardige marketingmensen verder kunnen verzinnen: €€€ per tijdseenheid/hoeveelheid data/aantal apps/enz.
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand). En MS betaalt compensaties dus dat geld van Skype halen ze allang binnen.

Hoe jij denkt dat een provider een proxy uit een ander land wilt blokkeren zie ik niet (althans, ik beschik niet over de kennis om te weten hoe je *al* die proxies, nieuw en oud, zou moeten filteren). Sorry dat ik niet over die kennis beschik want volgens markba ben ik een 'techneut' dus ik zou die kennis eigenlijk wel moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 13:16:36 door Vistaus »

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/19, 13:06:06 »
Citaat
Gewoon een kwestie van op je favoriete zoekmachine ingeven 'list of proxies', een willekeurig proxy-adres kopiëren en bij je WiFi-instellingen (in GNOME Shell onder WiFi --> WiFi-instellingen) dat adres bij Proxy plakken.

Dat wist ik zelfs niet!  ???

Ik zei ook niet dat het iedereen het weet, ik zei alleen dat ik mensen zonder technische kennis ken die het trucje wel kennen. Op de middelbare gebruikten we dit trucje zelfs regelmatig. Het halve internet staat vol met instructies omtrent dit trucje dus niet verwonderlijk dat meer dan een select groepje het trucje wel eens voorbij heeft zien komen. Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat *iedereen* het kent, dat wil ik ook niet beweren. Maar het is een heel simpel trucje dat op internet veelvuldig wordt aangehaald. 1 zoekopdracht ingeven en een paar muisklikken. Easy as pie. Dus bij deze ken je het trucje ook :)
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 13:17:23 door Vistaus »

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/19, 13:57:37 »
Zeer slechte zaak. Nu kunnen ze weer nieuwe abonnementsvormen invoeren:
  • Alleen .nl websites bezoeken: € 25,00 per maand
  • Ook .com en .org websites: € 10,00 extra per maand
  • "Onbeperkt internet": € 25,00 extra per maand
  • Wil je via Youtube, Netflix, Vimeo, Spotify of een andere filmpjes- of muziekjeswebsite films streamen/downloaden/op een andere manier bekijken: €20,00 extra per maand extra, per dienst
  • Skype, andere videobellen-apps: € 0,25 per minuut
  • Bittorrent, nieuwsgroepen, enz.: € 5,00 per GB
  • VPN/Thuiswerken: € 10,00 per dag
  • Wat de kwaadaardige marketingmensen verder kunnen verzinnen: €€€ per tijdseenheid/hoeveelheid data/aantal apps/enz.
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand). En MS betaalt compensaties dus dat geld van Skype halen ze allang binnen.

Hoe jij denkt dat een provider een proxy uit een ander land wilt blokkeren zie ik niet (althans, ik beschik niet over de kennis om te weten hoe je *al* die proxies, nieuw en oud, zou moeten filteren). Sorry dat ik niet over die kennis beschik want volgens markba ben ik een 'techneut' dus ik zou die kennis eigenlijk wel moeten hebben.

Het is nu overdreven, maar met het opgeven van de netneutraliteit wordt het wel een optie.
Kijk maar naar de kabeltelevisie, daar is toendertijd exact hetzelfde gebeurt. De kracht van internet is de openheid en op het moment dat dat uit handen gegeven wordt dan schieten de verdien modellen uit de grond en voor je het weet is dat de standaard..

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/19, 14:00:53 »
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand).
Het gaat hier niet om de hoeveelheid maar om de inhoud. Filteren op inhoud is precies wat netneutraliteit probeert tegen te houden. Maar nu (binnekort) dus niet meer. Gezwicht voor het grote geld....

Citaat
(proxy) Ik zei ook niet dat het iedereen het weet, ik zei alleen dat ik mensen zonder technische kennis ken die het trucje wel kennen.
.......
Sorry dat ik niet over die kennis beschik want volgens markba ben ik een 'techneut' dus ik zou die kennis eigenlijk wel moeten hebben.
Vraag een een willekeurige computeraar naar een een proxy. 9 van de 10 gaan je glazig aankijken.... Op een ICT-school zullen de verhoudingen omgekeerd liggen, logisch.

En als je alleen al kijk hoe dit voorstel er doorheen gejast wordt: tesamen met een package-deal waarin roamingkosten afgeschaft/verminderd worden. Je kunt als parlementariër alleen stemmen voor het hele pakket, ook voor die rotte appel die stiekem meegesluist wordt.

Zo gaat dat dan. Politiek gekocht door lobbyisten. En door zo'n package-deal toe te passen (pure evil), ons de illusie geven dat er nog iets bestaat als democratie.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 14:12:19 door markba »

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/19, 14:01:25 »
Kom in het geweer vóór netneutraliteit met Bits for Freedom.

Uitleg van Bits for Freedom en link naar actiepagina.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/19, 14:03:42 »
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand).
Het gaat hier niet om de hoeveelheid maar om de inhoud. Filteren op inhoud is precies wat netneutraliteit probeert tegen te houden.

En wat mislukt is. Zie The Pirate Bay-blokkade van Ziggo en consorte. De wet op netneutraliteit heeft dat niet weten te voorkomen.

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/19, 14:06:11 »
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand).
Het gaat hier niet om de hoeveelheid maar om de inhoud. Filteren op inhoud is precies wat netneutraliteit probeert tegen te houden.

En wat mislukt is. Zie The Pirate Bay-blokkade van Ziggo en consorte. De wet op netneutraliteit heeft dat niet weten te voorkomen.

Maar daar zit dus het verschil: die blokkade is afgedwongen via justitie op basis van de inhoud.
Het vrijgeven van de netneutraliteit zorgt ervoor dat een provider in een individueel geval zelf, op basis van hun eigen belangen, kunnen afknijpen of juist extra bandbreedte toe kunnen kennen.
Stel dat dat helemaal open komt: hoe lang denk je dat whatsapp nog bereikbaar is via jouw KPN abonnement?


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/19, 14:09:18 »
Afgezien van dat het meeste overdreven is, dat laatste is helemaal geen verzinsel van jou want dat is al lang en breed het geval in België (betalen voor een bepaalde hoeveelheid data, bijv. 2 GB per maand).
Het gaat hier niet om de hoeveelheid maar om de inhoud. Filteren op inhoud is precies wat netneutraliteit probeert tegen te houden.

En wat mislukt is. Zie The Pirate Bay-blokkade van Ziggo en consorte. De wet op netneutraliteit heeft dat niet weten te voorkomen.
Dat was obv een IP-nummer (omdat er aldaar vermeende illegale activiteiten plaatsvonden). Heeft niets met netneutraliteit (volgens de algemene definitie) te maken.

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/19, 14:10:22 »
@McVries: Voor de goede orde: T-Mobile is mijn telefoonprovider (mobiel) en Solcon is onze internet- en vaste telefoon-provider (en TV). Niks KPN dus.

Maar goed, je punt is duidelijk. Solcon zal WhatsApp niet blokkeren dus ik kan altijd nog via WiFi gaan WhatsAppen. En T-Mobile zal ook wel geen blokkade uitvoeren, maar mogelijk gaan ze wel extra vragen voor WhatsApp-gebruik. Dat was Vodafone ook al een keer van plan. Ik weet alleen niet hoe ze dat uit willen gaan voeren want het gaat via mobiel internet dus dat lijkt me lastig te filteren. Maar aangezien Vodafone dat al in het verleden van plan was, hebben ze daar kennelijk iets op gevonden.

Ik wil best betalen voor WhatsApp-gebruik zolang het een paar euro per maand betreft.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 14:13:37 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/19, 14:20:37 »
Ik wil best betalen voor WhatsApp-gebruik zolang het een paar euro per maand betreft.
En een paar euro voor youtube, een paar euro voor facebook, een paar euro voor twitter, etc. Het houdt niet op. Maar fijn dat er altijd mensen zijn die er geen probleem mee hebben om er voor te betalen. En wie zegt dat het bij een paar euro per maand blijft? Als de geldkraan eenmaal open gaat, gaat die steeds verder open, wie houdt ze tegen?

En dan ook nog eens: je hebt er al voor betaald, middels je abonnement! De provider wordt dus 2 maal (!!!!) betaald voor dezelfde dienst. Jaaaaaa, ook/zelfs/zeker ratten zijn slim. En als die dus diverse politici een zakcentje meegeven, wordt deze diefstal legaal. Dankzij Neelie, heldin van velen......

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/19, 16:18:46 »
Ik dacht dat Whats App altijd gratis was?  8-) 8-)  :P
Nog wel ja. Niet meer als de netneutraliteit gesloopt is.......

Citaat
Op wie gaan we nu stemmen?
Zeg jij het maar. Niet meer op Neelie iig.....  :)

Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/19, 16:35:55 »
Ik dacht dat Whats App altijd gratis was?  8-) 8-)  :P
Nog wel ja. Niet meer als de netneutraliteit gesloopt is.......

Whatsapp had toch al maanden geleden aangekondigd naar een betaalmodel over te stappen (los van dit neutraliteitsverhaal)? 0,89 cent per jaar als ik het wel heb. Maar goed, ik ben al overgestapt naar een concurrent.

En dat Europa nu kennelijk 'om' is, is het gevolg van de lobby van ISP's? Het is natuurlijk wel waar dat die zich suf investeren omdat de hele wereld de ganse dag naar Youtubefilmpjes en Netflix kijkt en gigapiratenbestanden downloadt. De enigen die geld aan al dat gigaverkeer verdienen zijn de grote Amerikaanse namen, niet de (bijvoorbeeld) Europese internetaanbieders... Maar ik denk ook wat anderen hierover al meldden: dat we met het internetabonnement al betalen voor diensten. Daar hoeven geen extra betaalde pretpakketten (zoals abo'tje Youtube) bij te komen, wat uiteraard wel de bedoeling is.

O ja, ik vergeet nog dat mijn (Franse) provider een jaartje of zo geleden al Usenet heeft afgesloten, beter gezegd, niet meer doorgeeft, zonder dat mij iets gevraagd werd. De reden weet ik niet, maar overmatig bandbreedtegebruik zou een oorzaak kunnen zijn. (Voor de goede orde, niet ik ben afgesloten wegens teveel downloaden maar niemand kan meer Usenet 'ontvangen').
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 16:39:38 door Paul Matthijsse »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/19, 16:41:38 »
En dat Europa nu kennelijk 'om' is, is het gevolg van de lobby van ISP's? Het is natuurlijk wel waar dat die zich suf investeren omdat de hele wereld de ganse dag naar Youtubefilmpjes en Netflix kijkt en gigapiratenbestanden downloadt.
Die dienst neem je al af, en dat heet: een internet-abonnement. Hoe sneller/meer, hoe duurder. Dáár verdient een ISP zijn brood mee. Waarom zou je je 2x voor hetzelfde moeten laten betalen?


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Netneutraliteit gesloot door Neelie....
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/19, 16:44:15 »
Dit doet mij denken aan kabel-televisie.
Er komen meer digitale kanalen, dus halen ze een paar analoge kanalen weg.
Iemand die alleen analoog kijkt, betaalt op dat moment hetzelfde, voor minder zenders!

Een dikke FAIL voor Neelie......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.